Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• De vakbonden hebben vorige week met de directie een akkoord gesloten over hoge vertrekpremies om naakte ontslagen te vermijden.
    Maar het grote aantal kandidaten dat vrijwillig wil vertrekken, veroorzaakt nu ongerustheid.

Het zou zelfs een probleem kunnen worden voor het voortbestaan van de autofabriek.
    In totaal zouden er maar 1.500 mensen mogen vertrekken.
    Iets meer dan 800 mensen zouden met brugpensioen mogen gaan om dan 3.000 werknemers over te houden.

Daarmee zou dan later de productie van de Audi A1 opgestart kunnen worden.
    Maar blijkbaar hebben veel arbeiders geen vertrouwen meer in de toekomst van het bedrijf en nemen ze het zekere voor het onzekere.

"Ik weet niet wat ik ervan moet denken", zegt Pascal Van Cauwenberge van het ACV.
    Het succes van de vertrekpremie zou wel eens een tegenovergesteld effect kunnen hebben voor de toekomst van de fabriek,
    want ik stel mij nu de vraag met wie gaan wij nog auto's gaan bouwen."
    vrtnieuws.net

-->

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
      Ah, nu is VW plots Calimero ofzo?
      De premies zijn hoog naar Belgische normen, maar laten we eens stoppen met ons blind te staren op die 144.000 euro bruto die een handjevol mensen krijgen.
      Mercedes betaalt in Duitsland tot 275.000 euro zonder blozen en Opel gaat tot 400.000 euro per werknemer.
      Wees realistisch. Wie heeft er de laatste dagen vrijwillig ingetekend denk je ?

Uiteraard zij die direct ander werken hebben. Deze vacatures zullen NIET meer ingevuld kunnen worden. En om die reden zal VW Vorst het zeer moeilijk krijgen.

De vakbonden moeten beter beginnen nadenken voor ze victorie kraaien

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
        mij lijkt de helft van 144K 72K te zijn. dat gedeeld door 16 levert me 4500 per jaar op. waar haal jij die andere 4500 om aan 9K te komen?
        waar zitten die economische wonderkindjes? ik wacht nog altijd op de verklaring van die andere 4500 €.

Comment

• Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
            Uiteraard zij die direct ander werken hebben. Deze vacatures zullen NIET meer ingevuld kunnen worden. En om die reden zal VW Vorst het zeer moeilijk krijgen.
            Ja maar, wat is 't nu? Eerst moet er 3.500 man buiten en nu hebben ze vacatures?

Comment

• ik hoop alleen maar dat onze jeugd na 25 jaar hard werken niet met dezelfde problematiek worden geconfronteerd. Ik ben blij met deze premies , want ik heb den indruk dat ook de arbeiders tevreden zijn. En believe me, volkswagen zal ook tevreden zijn.

En ik zeg hard werken : ik ben ook op bedrijfsbezoek geweest in Vorst, ogenschijnlijk gaat het er vrij rustig aan toe, maar voor mij is dit een teken van een goed geöliede en op elkaar ingesteld team. Degene die vinden dat het er goed is en dat er hoge lonen worden uitbetaald kunnen er altijd gaan solliciteren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                Ja maar, wat is 't nu? Eerst moet er 3.500 man buiten en nu hebben ze vacatures?
                Idd, de vakbonden hadden beter wat afwachtender en voorzichtiger geweest. Nu is in mijn hogen het kalf al half verdronken. En de VW-directie zal er niet voor terugdeinzen de fout bij de vakbond te leggen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                  VW wrijft zich in de handen. Jonge interims aannemen kost hen minder dan oude knarren aan 't werk houden.

Indien 't hen financieel nadeel zou opbrengen lagen de premies lager.
                  Nochtans zijn het de jonge werknemers die de ontslagpremie nemen en denken foert met VW Vorst. Die vinden natuurlijk ander werk. Het zijn die oude knarren van 45-50 die zullen blijven.

En wat met de arbeiders in de toeleveringsbedrijven? Die kunnen toch bij VW zelf gaan werken. Ik zie het probleem niet!

Comment

waar zitten die economische wonderkindjes? ik wacht nog altijd op de verklaring van die andere 4500 €.
                    Klusjes

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                      Klusjes
                      je doet je onderschrift alweer alle eer aan.

Comment

je doet je onderschrift alweer alle eer aan.
                        Je streelt m'n ego te veel. Straks ga ik nog zweven en krijg ik een infractie.

Comment

mij lijkt de helft van 144K 72K te zijn. dat gedeeld door 16 levert me 4500 per jaar op. waar haal jij die andere 4500 om aan 9K te komen?
                          Héél goede beleggingen... Ik zeg zomaar wat.

Comment

Ik bedoelde 9K € bruto / jaar in het vb in mijn post (ondertussen ge-edit ter verduidelijking) , dus loopt de fiscus met pakweg 4,5K € /jaar weg .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen
                              VW Vorst loopt leeg

DM UPDATE 21u00

De opmerkelijk hoge vertrekpremies bij Volkswagen zorgen ervoor dat zich één dag na de start van de inschrijvingen al meer mensen aangeboden hebben om vrijwillig te vertrekken dan er in het plan van de directie voorzien waren.

Omstreeks 17 uur vanmiddag hadden zich al 1600 vrijwillge vertrekkers aangeboden. Zij kunnen, afhankelijk van hun loopbaan bij de fabriek, rekenen op een bruto premievan 25.000 tot zelfs 144.000 euro.

De vakbonden bij Volkswagen Vorst vrezen door het hoge aantal voor de toekomst van de vestiging. Zo zouden er mogelijk al probleem zijn voor het opstarten van de fabriek.

Volgens vakbondsman Hedwyn De Clercq zijn de vertrekkers werknemers van alle mogelijke afdelingen.

"We gingen er van uit dat zich 1.500 mensen zouden aanbieden. Dat het er nu al meer zijn, betekent dat we misschien niet meer terug kunnen opstarten als dat moet."

Ook ACV'er Pascal Van Cauwenberge vreest. "Als het zo doorgaat blijven er straks misschien niet meer dan enkele honderden mensen over.
                              De werknemers kiezen door de grote onduidelijkheid over de toekomst namelijk massaal het zekere voor het onzekere: geld.
                              De directie moet snel met informatie komen, want wij willen blijven gaan voor werkgelegenheid in 2009."

(belga/dm)
                              bron = http://www.demorgen.be/dm/nl/geld/economie/323349

Comment

• ze kunnen toch gewoon achteraf terug solliciteren

of zou de directie dan toch ineens de kraan dichdraaien ?

Comment

• De eerste 1500 krijgen hun geld. De rest moet blijven werken.

Comment

• azow

ni alles gelezen...

Comment

• De boa constrictor onder het gras ???

Oorspronkelijk geplaatst door HBVL
                                      Vertrekkers VW Vorst niet meer zeker van gouden handdruk

De eerste 1.500 werknemers van Volkswagen Vorst die hebben gemeld dat ze het bedrijf vrijwillig willen verlaten, zullen dat ook daadwerkelijk kunnen doen met hun opstappremie op zak.

Al wie zich na die eerste 1.500 vertrekkers heeft geregistreerd, zal niet meer automatisch in aanmerking komen voor een opstapvergoeding.

Directie en vakbonden van VW Vorst hadden vorige week opstappremies afgesproken die kunnen oplopen tot 144.000 euro voor iemand met 25 jaar anciënniteit.
                                      De regeling voorzag in 1.500 vrijwillige vetrekkers. Nu blijkt dat er al zo'n 1.680 mensen zich opgegeven hebben om vrijwillig te vertrekken.

Voor wie zich na de eerste 1.500 mensen heeft ingeschreven, is het echter niet zeker dat ze weg kunnen bij VW Vorst met de bedongen opstappremie.

De directie zal hun situatie bekijken in functie van de toekomst van de fabriek.
                                      De directie zal bijvoorbeeld onderzoeken wie ze nog nodig heeft om de Audi A1 te bouwen, evenals de wagens die tijdens de overgangsperiode 2007-2008 moeten worden gebouwd.

Volgens de vakbonden draagt de directie de volledige verantwoordelijkheid over de zaak, omdat zij zo onduidelijk is gebleven over de toekomst van de fabriek.

De directie hoopt intussen dat die duidelijkheid er voor het eind van de week komt.

Ze hoopt dan vooral op meer details over de modellen die ze in 2007 en 2008 zal mogen maken en de productiecijfers die ermee samenhangen.

"Er zijn verschillende pistes. We hebben de belofte gekregen dat er voor kerst absolute duidelijkheid zou zijn", aldus personeelsdirecteur Jos Kayaerts.

Vakbonden en directie onderhandelen donderdag opnieuw. Dan zal het gaan over brugpensioen vanaf 50 jaar, waarvoor zo'n 900 werknemers van VW Vorst in aanmerking komen.

Die mensen konden niet intekenen voor vroegtijdig ontslag.

"Trek die mensen af van de vrijwillige vertrekkers die zich nu al hebben opgegeven en het zou kunnen dat we in een situatie terecht komen dat VW Vorst binnenkort moet aanwerven om weer te kunnen draaien", aldus ABVV-vakbondsman Jan Vanderpoorten.

Fabriek wordt opgestart

De voorbereidingen voor de heropstart van de Volkswagenfabriek van Vorst starten vanaf woensdag.
                                      Dat zijn de vakbonden en directie van de Belgische vestiging van de Duitse autobouwer dinsdag overeengekomen tijdens een bijzondere ondernemingsraad.

Het personeel zal vanaf woensdag ook opnieuw betaald worden.

Personeelsdirecteur Jos Kayaerts zei na afloop van de vergadering dat morgen de eerste onderhoudstechnici de autofabriek zullen inspecteren.
                                      Ze gaan de technische installaties bekijken en voorbereiden voor een heropstart.

Er komen ook onderhoudsmensen de fabriek zelf opkuisen en klaar maken om opnieuw in te werken.

De directie van VW Vorst hoopt dat de fabriek volgende maandag al opnieuw auto's zou kunnen produceren.
                                      De vakbonden zeggen niet dat zoiets niet kan, maar noemen die voorspelling optimistisch.

Bedienden

Bij de Volkswagenfabriek van Vorst zijn er nauwelijks bedienden die vrijwillig willen opstappen.
                                      Van de in totaal 670 bedienden zijn er dinsdag slechts 38 die al hebben aangegeven om zelf te willen vertrekken.

Volgens de vakbondsman kunnen bedienden ook later nog ontslagen worden en kans maken op hun zelfde opstappremie.
                                      Bovendien verliezen bedienden per schijf van vijf jaar anciënniteit drie maanden stempelgeld.
                                      Voor werknemers met 20 dienstjaren betekent dat dat ze een jaar niet kunnen stempelen.
                                      Bron : http://www.hbvl.be/nieuws/Economie/default.asp?art={D9D8F2DD-EC01-45EB-B587-47B15FDAACDB}

Comment

• ik vind het eigelijk pervers dat vw-people hun rekening in de pers wordt uitgesmeerd

al vonden ze dat wss in den beginne wel ok

Comment

• mensen die zeggen dat belgie asociaal is, of dat de premie te hoog is moeten weten dat een betrouwbare baas veel waard blijft

het is voor ons belgie net goed dat ze zoveel snaren krijgen

Comment

Working...
                                          X