Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Hmm, zo een MX-5, lijkt me plots wel een interessant trackday-karretje... Gaan ook voor belachelijk goedkoop zo te zien, maar pk's zijn ook navenant...
Ik denk dat de kost van de auto zelf maar een klein deel word van zo'n project:
- MX5 in degelijke toestand
- Turbo of supercharger kit + man uren om het te installeren + afstellen
- Rolkooi + man uren om het te installeren
- Coilover set + man uren om het te installeren + afstellen
- Banden, remmen...
Ik denk dat ik ook weet waarom de Clio nog niet helemaal stabiel is tijdens het remmen. Ik heb alleen maar de remblokken van voor verandert naar Pagids maar achteraan heb ik gewoon nog de originele blokken.
De pagids hebben een veel hoger wrijvingscoefficient waardoor bij de remolie druk waarbij de voorste wielen al gaan blokeren zit er nog te weinig remkracht op de achterste banden, waardoor de achterkant los voelt als ik maar een klein beetje scheef zit tijdens het remmen.
Zeer tevreden dat ik de oplossing heb gevonden want de enige overblijvende "probleem" is dan de gebrek aan stabiliteit over curbs.
Dat lijkt me net niet... Net omdat de achterkant niet zo hard remt, slippen die banden niet, en blijven ze in lijn. Pas als je achterbanden zouden gaan slippen ga je overstuur creëren door te remmen.
't zal eerder aan de lastwissel liggen waardoor je een soort lift-off oversteer-neiging krijgt. Door de grotere plotse remkracht versterkt het effect op het achteras.
Pagids op het achteras gaan het effect niet wegnemen, maar voor zover je ABS correct werkt ook niet verergeren.
Dat lijkt me net niet... Net omdat de achterkant niet zo hard remt, slippen die banden niet, en blijven ze in lijn. Pas als je achterbanden zouden gaan slippen ga je overstuur creëren door te remmen.
't zal eerder aan de lastwissel liggen waardoor je een soort lift-off oversteer-neiging krijgt. Door de grotere plotse remkracht versterkt het effect op het achteras.
Pagids op het achteras gaan het effect niet wegnemen, maar voor zover je ABS correct werkt ook niet verergeren.
Dat dacht ik ook, maar ik denk wat jij beschrijft is alleen als je de achterbanden aan het blokkeren krijgt, en die zitten nu waarschijnlijk nog ver van het blokkeren wanneer de voorste banden al geblokkeerd staan, waardoor het voelt als een fiets waarop je alleen de voorste rem gebruikt.
Het is wel waar dat ik nooit zo'n probleem had in racespellen waar de remverdeling helemaal naar voor ligt. Mischien is dat gewoon slecht gesimuleerd in spellen?
Maar ik geef toe dat ik het ook niet helemaal zeker weet, alleen dat ik het zo sterk vermoed. Eenmaal uitgeprobeerd zal ik het zeker weten. Nu is die instabiliteit vooral een probleem voor de remzone na de put in Foxhole als ik van 200+ moet remmen om dan die linkse te nemen, en die eerste grote remzone in Hatzenbach.
Dat dacht ik ook, maar ik denk wat jij beschrijft is alleen als je de achterbanden aan het blokkeren krijgt, en die zitten nu waarschijnlijk nog ver van het blokkeren wanneer de voorste banden al geblokkeerd staan, waardoor het voelt als een fiets waarop je alleen de voorste rem gebruikt.
In weze zal bij een bruuske lastwissel en stevige remmen vooraan de remkrachtverdeler ervoor moeten zorgen dat er achter bijna niet geremd mag worden om de weinige grip die er nog is niet te verliezen. Vergelijk het met mijn BMW RT motorfiets waar ik bij een noodstop het achterwiel 30cm hoog kan tillen, en de ABS en remkrachtverdeler ervoor zorgen dat het achterwiel niet remt op dat ogenblik (er is geen grip meer 30cm van het wegdek) en het voorwiel niet zo blokkeert dat je onderuit schuift of overkop slaat.
Maar ik geef toe dat ik het ook niet helemaal zeker weet, alleen dat ik het zo sterk vermoed. Eenmaal uitgeprobeerd zal ik het zeker weten. Nu is die instabiliteit vooral een probleem voor de remzone na de put in Foxhole als ik van 200+ moet remmen om dan die linkse te nemen, en die eerste grote remzone in Hatzenbach.
Hard remmen enkel rechtdoor rijden, en aanzienlijk je remkracht afbouwen om te sturen. Net in de bergop na fuchsrohe ga je keihard remmen terwijl je rechtdoor rijdt, om dan de rem aanzienlijk te lossen om dan die eerste linkse te nemen, om vervolgens verder wat te remmen. En verder een goede kijktechniek houden, zodat je handen op het stuur correct kunnen volgen met de reflexen.
Even laten weten hier dat ik mn trackday op de Ring komende maandag 17/7 van de hand doe. Is een event van Destination Nurburgring, al 2x meegedaan en steeds dik in orde !
Ik heb 500 euro betaald voor een gehele dag open pitlane en je mag de sticker ook delen over 2 auto's ! Zo doe ik het steeds Ook nog eens 4 drivers toegelaten per inschrijving.
Als er iemand interesse heeft of bijkomende vragen, stuur me maar een pm.
Even laten weten hier dat ik mn trackday op de Ring komende maandag 17/7 van de hand doe. Is een event van Destination Nurburgring, al 2x meegedaan en steeds dik in orde !
Ik heb 500 euro betaald voor een gehele dag open pitlane en je mag de sticker ook delen over 2 auto's ! Zo doe ik het steeds Ook nog eens 4 drivers toegelaten per inschrijving.
Als er iemand interesse heeft of bijkomende vragen, stuur me maar een pm.
Hoogst mogelijk! Ik bel direct eens met een potentiële tweede auto!
Heb 8.5 ronden gereden vandaag, ondanks 2 uur openingstijd
Morgen richting Nice via Stelvio Pass
Cool ik was er vrijdagavond, zaterdag avond en zondag middag. Totaal eigelijk maar 8 rondjes gereden, maar was er op weekend met de vriendin dus had ook nog wat anders te doen Ze heeft haar eerste en laatste rondje overleefd. Ze was nochtans tegen de verwachtingen in niet heel misselijk.
Vrijdag is het twee keer close geweest. Lichte slingerbeweging moeten rechttrekken in uitkomen Hatzenbach. Klein beetje stof doen opwaaien daar..
Maar slechter was bij het aanremmen na Fuchsrore, was de 1e maal dat ik full pull door de put ging. Bij de lichte linkse kreeg ik wat onstabiliteit op de achteras. Iets te bruusk geremd en ingestuurd neem ik aan. Wagen begon lichtjes te slingeren waardoor ik van de rem af moest, en ik de volgende rechtse bocht niet meer kon halen. Daar heb ik de shortcut over het gras benut
Net de gopro beeldjes van vandaag bekeken en ondanks wat verkeer toch een 8:40 gereden Vandaag (zondag) was trouwens zeer rustig ivgl met gisteren toen het circuit maar 2 uur open was - zeker 20min aangeschoven tot het ronde punt terwijl het vrouwtje ongerust aan't bevriezen was aan brunchen).
Alles staat op film, zal ik hoogstwaarstschijnlijk deze week ergens gepost worden .
Ik denk dat de kost van de auto zelf maar een klein deel word van zo'n project:
- MX5 in degelijke toestand
- Turbo of supercharger kit + man uren om het te installeren + afstellen
- Rolkooi + man uren om het te installeren
- Coilover set + man uren om het te installeren + afstellen
- Banden, remmen...
Morgen en overmorgen is't tweedaags event van destination-nurburgring, zoals hierboven ook al gezegd. Lijkt me leuk om eens te gaan kijken, ook al het geen touristenfahrten?
Comment