Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer ben je een autoliefhebber?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Brede zin: elk iemand die een bepaalde auto of meerdere auto's waardeert en daar meer over weet. Dit kan iemand zijn die enkel fanboy is van Lamborghini's of Bentleys of ricerbakken.
    Enge zin: iemand die elke auto waardeert, maar zelf ook een voorkeur heeft. Respect heeft voor andermans voorkeur. En die autoliefhebberij uit zich ook in het soigneren van de eigen wagen en in een hoffelijk rijgedrag. Hoe kun je je auto 'liefhebben' als je je kar niet spaart en er constant mee plankt. Maar, sommige auto's lenen zich anders wel voor meer kunstjes. Zo zal een Sierra-rijder graag eens een driftje plaatsen. Iemand die zijn kar echt afbeult en dan nog trots is dat "het wrak eindelijk in de kreukels ligt", dat is m.i. geen autoliefhebber.
    Ma soit, het blijft allemaal subjectief, want autoliefhebber zijn, kan op verschillende manieren:
    - als je geel de perfecte kleur vindt voor een Saab 900 monte carlo cabrio
    - als je met je Ami liever lekker cruist dan ricers op hun doos geeft
    - als je per se BBS Le mans onder je wagen wil
    - als je vindt dat je kar "hevig roest" en in werkelijkheid dat kleine roestplekje enkel met een vergrootglas kan zien
    - als je nog eens extra rond gaat rondom een rond punt om nogmaals de achterkant te laten uitbreken ("om het af te leren")
    - als je vloekt bij het zien van het insectenkerkhof op je voorbumper
    - ....
    en ga zo maar verder. Iedereen heeft zijn eigen invulling.
    Last edited by ; 19/05/2010, 10:59. Reden: dt

Comment

Iedereen die lid is van een autoforum. Fanatiek merk-adept en " enigszins neutraal " autoliefhebber zijn twee incompatibele begrippen.
      truth is in the eye of the beholder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
        Je bent een echte autoliefhebber als je een blanco nummerplaathouder hangt (achteraan) en een sticker (vooraan).
        Aighttttt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
          Aighttttt
          er ontbrak nog " ... in het midden"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
            Je bent een echte autoliefhebber als je een blanco nummerplaathouder hangt (achteraan) en een sticker (vooraan).
            ... én daar minstens enkele dagen voor uittrekt !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ro80 Bekijk Berichten
              Iedereen die lid is van een autoforum.
              ... en telkens weer blijft terugkomen, ondanks alle gezever, gezwets en gebrabbel, en er nog blijft op reageren ook...

Oei, nee. Sorry. Dat is de definitie van "onozele freak", zoals ik.
              Geen liefhebber

Comment

Als je na het uitkomen van het nieuwe model, het oude model nog blijft mooivinden
                Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten
                  Iemand die glimlacht telkens als ie 'n dacia ziet.. De auto herleidt tot zijn absolute essentie: Mensen van A naar B vervoeren zonder poespas

't lijkt erop dat autoliefhebberij door velen geassocieerd wordt met 't kijken naar serieuze bolides met veel vermogen en andere poeha maar imho zijt ge pas autoliefhebber als ge initiatieven als Dacia ook kunt waarderen.

Wat betreft duits en premium.. Ik geloof dat daar daadwerkelijk het grootste aandeel van alle valse liefhebbers zit. En ik zeg er onmiddelijk bij: Dat betekent niet dat alle premiumliefhebbers valse liefhebbers zijn.
                  Daar sluit ik me volledig bij aan. maar en ik voeg het volgende er nog aan toe :
                  autoliefhebber ben je op verschillende manieren
                  _sommigen kijken graag
                  _anderen rijden graag
                  _en nog anderen sleutelen graag.

_bepaalde mensen houden van power,
                  _anderen houden van cabrio's, coupé's, hatchbacks, breaks,.....

Er zijn natuurlijk altijd wel modellen waar je niet voor te vinden bent maar
                  je bent pas liefhebber in mijn ogen als je de meesten in het algemen ook weet te waarderen.(op enkele uitzonderingen na, zoals Fiat multipla,Matizz,oude ford ka,...)
                  Indien je dat niet kan, dan is je wagen gewoon iets om je rang/status te tonen.....
                  Last edited by Bairy; 19/05/2010, 15:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mazdastruction Bekijk Berichten
                    Dit onderscheidt ook jou van de rest, NineEleven.
                    true

Comment

Het valt me wel op dat smaken en voorkeuren heel divers mogen zijn, zolang die smaak maar niet premium en Duits is. Merkliefhebberij wordt getolereerd als het Citroën, Peugeot of Opel is, maar bij BMW, Merc & Audi is het fanboyisme? Je moet Dacia een mooi project vinden maar Fiat Multipla en Ford Ka dan weer niet. Wel consequent blijven he, ofwel moet een autoliefhebber alles goed vinden, ofwel zijn niches toegestaan. En dan zie ik niet in waarom Duits en premium geen niche kan of mag zijn.

Zelf kan ik veel appreciëren (van innovaties in techniek, tot design en luxe) over zowat alle merken heen. Maar ik heb ook veel respect voor die mannen die oude Kadett's verzamelen, de hele geschiedenis van Audi kunnen afratelen, zijn Golf VI nauwgezet detailed of degene die met z'n splinternieuwe M3 gaat tracken. Voor mij zijn dat allemaal autoliefhebbers, op hun eigen manier, ook al is het niet steeds mijn stijl of goesting. Want dat is net het mooie aan auto's, het is zo breed dat zovelen er hun gading in vinden: waarom autoliefhebberij dan vernauwen tot 1 aspect ervan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk Berichten
                        Het valt me wel op dat smaken en voorkeuren heel divers mogen zijn, zolang die smaak maar niet premium en Duits is. Merkliefhebberij wordt getolereerd als het Citroën, Peugeot of Opel is, maar bij BMW, Merc & Audi is het fanboyisme? Je moet Dacia een mooi project vinden maar Fiat Multipla en Ford Ka dan weer niet. Wel consequent blijven he, ofwel moet een autoliefhebber alles goed vinden, ofwel zijn niches toegestaan. En dan zie ik niet in waarom Duits en premium geen niche kan of mag zijn.
                        niches zijn natuurlijk toegestaan, maar wanneer je andere niches begint af te breken.... ben je niet goed bezig.
                        ikzelf ben eerder voor de underdog merken van franse afkomst, maar ik rij veel rond in een VW en heb ook bewondering voor duitse wagens.
                        jammergenoeg is de omgekeerde groep kleiner., wat duidelijk te zien is op de weg, als je met een 106 aan het rijden bent.
                        en geef toe ,er zijn altijd uitzonderingen zoals de ford ka en de fiat mulitpla die toch wel bij weinig mensen succes kent.
                        Last edited by Bairy; 19/05/2010, 17:04.

Comment

Ik lees hier veel waarheden en mooie zaken maar ook een hoop onzin. Aan de premium rijders die het nog niet begrepen hebben en zich persoonlijk in hun wiek geschoten voelen verspil ik geen tijd meer.

Blijkbaar was ik toch nog enkele soorten auto-snobisme uit het oog verloren: mensen die enkel maar waardering hebben voor auto's met een pak pk's. Alles wat minder dan 250-300pk heeft wordt met een scheef oog bekeken maar dikwijls kennen ze geen bal van auto-mechanica...
                          Mensen die hun auto afjakkeren, dikwijls met koude motor kunnen inderdaad ook nooit autoliefhebbers genoemd worden en dat zijn ze meestal niet. Het komt erop neer dat je naar mijn mening toch enige noties moet hebben van autotechniek om jezelf een ware autoliefhebber te kunnen noemen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                            Ik lees hier veel waarheden en mooie zaken maar ook een hoop onzin. Aan de premium rijders die het nog niet begrepen hebben en zich persoonlijk in hun wiek geschoten voelen verspil ik geen tijd meer.

Blijkbaar was ik toch nog enkele soorten auto-snobisme uit het oog verloren: mensen die enkel maar waardering hebben voor auto's met een pak pk's. Alles wat minder dan 250-300pk heeft wordt met een scheef oog bekeken maar dikwijls kennen ze geen bal van auto-mechanica...
                            Mensen die hun auto afjakkeren, dikwijls met koude motor kunnen inderdaad ook nooit autoliefhebbers genoemd worden en dat zijn ze meestal niet. Het komt erop neer dat je naar mijn mening toch enige noties moet hebben van autotechniek om jezelf een ware autoliefhebber te kunnen noemen...
                            Voila

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G_G Bekijk Berichten
                              Heel herkenbaar
                              Vorig jaar waren we tenminste nog met 2...
                              Nu loop ik meestal ook in gezelschap die er niet veel van kent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                                Vorig jaar waren we tenminste nog met 2...
                                Nu loop ik meestal ook in gezelschap die er niet veel van kent
                                Echt irritant soms vorig jaar was beter idd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                                  niches zijn natuurlijk toegestaan, maar wanneer je andere niches begint af te breken.... ben je niet goed bezig.
                                  das wel net wat Diabolic heeft gedaan in zijn eerste post, de duitse premium liefhebbers over dezelfde kam van fanboys scheren

en als daar iets op gezegd wordt zijn ze daar weer, terwijl ik hier nog nérgens ook maar 1 iemand fanboy-achtige uitspraken heb zien doen, integendeel.

er wordt vaak verkondigd dat de premium liefhebbers dikke fanboys zijn maar het enige dat ik hier zie is datzelfde gebash terwijl er nog niemand aan de beschrijving van premium fanboy heeft voldaan.

als ik dan bvb een oprecht en duidelijk betoog neerzet wordt het door diezelfde topicstarter afgeschilderd als " premium rijders die het nog niet begrepen hebben en zich persoonlijk in hun wiek geschoten voelen"

jaja tzijn weer de fanboys die vooroordelen hebben hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                    Als je na het uitkomen van het nieuwe model, het oude model nog blijft mooivinden
                                    ²²²²²

Comment

autoliefhebbers zijn mensen die iets weten van automechaniek en/of autogeschiedenis en die een bepaalde smaak hebben voor auto's. die mensen zien hun auto's énorm graag en geven ze alles dat ze nodig hebben. een echte autoliefhebber weet dan elk merk ook te apprecieren in een zeker manier, en gaat niet zomaar een merk afbreken.

autoliefhebbers spenderen een stuk meer geld dan de andere mensen, maar hun budget hoef helemaal niet proportioneel te zijn met hun liefhebberij.
                                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                        - als je geel de perfecte kleur vindt voor een Saab 900 monte carlo cabrio
                                        Werden die ook in andere kleuren geleverd ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichten
                                          ikzelf ben eerder voor de underdog merken van franse afkomst, maar ik rij veel rond in een VW en heb ook bewondering voor duitse wagens.
                                          jammergenoeg is de omgekeerde groep kleiner., wat duidelijk te zien is op de weg, als je met een 106 aan het rijden bent.
                                          en geef toe ,er zijn altijd uitzonderingen zoals de ford ka en de fiat mulitpla die toch wel bij weinig mensen succes kent.
                                          ik hou wel van een mooie wagen, maar om mezelf autoliefhebber te noemen? ik denk dat daarvoor mijn smaak te klein is.
                                          Per definitie valt alles en iedereen die met diesel te maken heeft al onder de noemer traktoren en vrachtwagens, en ik hou niet van tracktoren en vrachtwagens.
                                          Bestelwagens en dergelijke kunnen me ook gestolen worden, dat zijn gebruiksvoorwerpen en wie is er nu liefhebber van een gebruiksvoorwerp? dat dient om te gebruiken en niet om lief te hebben (met uitzondering van VW T busjes met porsche motoren).
                                          Niet te vergeten om zwaar te negeren : SUV's
                                          Zolang er niet iets of wat sportief hart onder zit toon ik er eigenlijk weinig interesse in. En dan nog kan het vaak mijn interesse niet opwekken (denk astra opc's, golf 3,4,5,6 gti, mini cooper s,... mb amg's, bmw m's, ferrari's (met uitzondering van F40 en fxx), bentley's, ...)

eigenlijk boeit me niet zo veel

Comment

Working...
                                          X