Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HOW TO: sportief rijden op een verantwoorde manier(openbare weg).

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

tussengas

Iemand schreef :

"Ik doe het ook bij de ibiza tdi"

Tussengas is nie uitgevonden voor Diesel :p, derhalve heeft het, volgens mij, 0 zin, buiten
    wa extra geluid (en doemp) uit je stoof

Cheers

B

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
      Iemand schreef :

Tussengas is nie uitgevonden voor Diesel :p, derhalve heeft het, volgens mij, 0 zin, buiten

Cheers

B
      Integendeel, tussengas (en dubbel ontkoppelen) heeft zijn oorsprong bij diesel ... vrachtwagens! Verder is tussengas geven op een diesel iets moeilijker omdat dat niet even snel reageert op het gaspedaal...
      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
        Integendeel, tussengas (en dubbel ontkoppelen) heeft zijn oorsprong bij diesel ...
        ...en bij uitbreiding alle wagens zonder gesyncroniseerde bak

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rames
          Dat is toch totaal nutteloos bij "normaal" rijgedrag, niet?
          Ok, eens het een gewoonte is, maar wat win je er nu bij als je toch niet aant racen bent...
          Tip-hielen valt onder het stukje "auto onder controle houden". Je rijdt dus veiliger, en het is beter voor de koppeling

Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
          Bij gewoon rijden win je er idd totaal niks mee
          Maar het is gewoon een gewente, als ik vertraag is dat een automatisme

Maar natuurlijk is het beter voor de wagen en na een tijdje doe je het keer op keer perfect. Wat een goed gevoel geeft
          Idem als hierboven

Oorspronkelijk geplaatst door ///NFSThunder Bekijk Berichten
          Ik doe het ook bij de ibiza tdi maar geen kat die dat door heeft. Is inderdaad een pak beter voor je koppeling. En het is veiliger ook. Minder kans dat wielen blokkeren bij het afremmen.
          Zo is het

Iemand schreef :

Cheers

B
          De motorremkracht bij 'n diesel is groter dan op een vergelijkbare benzinewagen. Zoals eerder beschreven, is het dus beter WEL te tiphielen om onnodige parasietreacties uit te lokken, plus spaar je de koppeling.
          ----------------------------------------------------------------------------------
          2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
          2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
          Pictures here: BMW 7 Series
          1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
          Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
          It's like being in command of the Battlestar Galactica:
          It might need half a starsystem to turn around,
          but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
          Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Iemand schreef :

Cheers

B
            Ja het is veel beter je wagen te laten terugzakken naar het ralenti-toerental en dan de koppeling progressief op te laten komen en te laten slippen tot je motor weer op toeren getrokken is. Zeker bij een diesel met die hele lage compressie

Hoe minder je koppeling slipt hoe beter. En dat heeft niks met racen te maken.

Comment

Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen nerveus agressief rijden (bumperkleven, geen voorrang geven, 100 rijden in zone 50 enz.) gelijkstellen met sportief rijden, ik rij niet nerveus/agressief (ik heb geduld in de auto om vriendelijk voorrang te geven, ik zal niet bumperkleven enz.), maar heb wel plezier aan sportief rijden.

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp
              “niet vies zijn van een beetje G-krachten in de auto”

We trekken graag eens bovengemiddeld stevig op, we genieten van de centrifugale krachten in een bocht en zijn niet bang van het rempedaal. We vinden het gewoon leuk om de auto tot leven te laten komen, de auto te voelen. Zalig.
              Onlosmakelijk heeft dit ook met snelheid te maken, natuurlijk. En toch, ik hoop dat iedereen zich in die definitie kan vinden, want in deze definitie is er ruimte om sportief rijden op een veilige manier te beoefenen. Dat we het hier kunnen bespreken HOE we dit op een veilige manier kunnen doen. Op de openbare weg.
              Nu, ik ben nog maar 20 jaar dus heb zeker nog veel te oefenen i.v.m. sportief rijden, maar als ik de eerste auto aan een rood licht ben zal ik wel vollenbak gas geven om de G-krachten te voelen,ik zal wel nooit meer dan 20 km/u rijden dan wat mag, en ik heb nog veel te oefenen i.v.m. bochtenwerk.

Volgens mij is de belangrijkste voorwaarde om veilig sportief te rijden: kunnen observeren en anticiperen op alles wat er kan/gaat gebeuren rond u (vb.: als ik op het tweede rijvak op de autosnelweg rij en ik zie een auto op het eerste rijvak steeds dichter bij de voorliggende bestuurder komen, zal ik wat gas los laten of zal ik proberen naar het derde rijvak te gaan, omdat de auto hoogstwaarschijnlijk de voorliggende bestuurder zal willen voorbij steken).

Tweede belangrijke voorwaarde: laat de rest weten wat u gaat doen (vb. maximaal gebruik van de pinkers).

Conclusie: er is een verschil tussen sportief rijden en nerveus agressief rijden.
              Last edited by ; 09/12/2009, 10:57.

Comment

Man al die kenners hier, heb nog nooit gehoord van tipheelen en dergelijke .... Kan mij wel voorstellen dat dat op circuit héééél belangrijk is maar op de gewone openbare weg idd niet.

Ik lees hier ook dat het voldoening geeft als het perfect lukt ... hoe doe je dat dan, kben wel benieuwd, heb het niet nodig maar kzou het wel willen kunnen

Hiel van de rechtervoet op het gaspedaal en de tenen op het rempedaal en wat doet de linkervoet dan? gewoon niets ontkoppeling ongemoeid laten?

greetz

Comment

Mijn kennis is beperkt tot nooit ontkoppelen in de bochten kwestie dat uwe auto altijd grip moet hebben....

En als je iets of iemand moet ontwijken moet je kijken naar waar je heen wilt met uwe auto dus niet kijken naar die persoon of object waar je dreigt tegen te rijden... want uw armen en voeten volgen uw ogen .... tis van horen zeggen kweet niet of dat dat klopt maar kvind het wel logisch!

Sportief rijden kdenk dat die discussie nooit gaat opgelost geraken, maar ik ben toch behoorlijk voorzichtig in de bochten, heb daar ook de auto niet voor uiteraard maar ook omdat ik geen race-piloot ben

Altijd ruime marges incalculeren en das uiteraard nog geen garantie dat je nooit iets zult tegenkomen.....

gewoon gezond verstand gebruiken en niet laten uitdagen/opjagen daar kom je al ver mee!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dullie Bekijk Berichten
                    Conclusie: er is een verschil tussen sportief rijden en nerveus agressief rijden.
                    Goeie instelling heb je. En idd, jammer dat aggressief vaak gelijkgesteld wordt aan sportief. In andere context is aggressief gedrag vaak = ONsportief, ik zie het graag op een gelijkaardig manier voor autorijden. Hardrijden en/of aggresief rijgedrag =/= sportief...

Oorspronkelijk geplaatst door Toldo Bekijk Berichten
                    Man al die kenners hier, heb nog nooit gehoord van tipheelen en dergelijke .... Kan mij wel voorstellen dat dat op circuit héééél belangrijk is maar op de gewone openbare weg idd niet.

Ik lees hier ook dat het voldoening geeft als het perfect lukt ... hoe doe je dat dan, kben wel benieuwd, heb het niet nodig maar kzou het wel willen kunnen

Hiel van de rechtervoet op het gaspedaal en de tenen op het rempedaal en wat doet de linkervoet dan? gewoon niets ontkoppeling ongemoeid laten?

greetz
                    Kijk es op youtube naar de japanse circuittesten met een kameraatje op de voeten. Watch and learn... Wel oefenen op een afgelegen plaats, ge wilt niet naast u rem schieten om vol op de gas gaan staan...
                    Last edited by Onehp; 09/12/2009, 14:12. Reden: op => om
                    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

ge wilt niet naast u rem schieten op vol op de gas gaan staan...

Boeit toch niet? Als ge dat doet hebt ge de koppeling toch ingedrukt mag ik hopen

Comment

Maakt niet uit...
                        Heb het vaak voor dat ik sta te wachten om een straat op te rijden en dat mijn voet per ongeluk uitschiet met als gevolg een grunt van 9000rpm.
                        Mensen kijken wel eens raar maar voor de rest, geen zorgen want koppeling is inderdaad nog ingedrukt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                          Boeit toch niet? Als ge dat doet hebt ge de koppeling toch ingedrukt mag ik hopen
                          Failure mode analysis: bestuurder oefent tiphielen. Voet staat verkeerd op rempedaal, te weinig dekking. Bij het proberen remmen (nog voor de eerste terugschakelactie, of tussen deze bij verhogen remkracht) schuift voet van het rempedaal en op het gaspedaal. Voila

Accidenten zijn snel gebeurd, vooral als je niet weet waarmee je bezig bent
                          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Failure mode analysis: bestuurder oefent tiphielen. Voet staat verkeerd op rempedaal, te weinig dekking. Bij het proberen remmen (nog voor de eerste terugschakelactie, of tussen deze bij verhogen remkracht) schuift voet van het rempedaal en op het gaspedaal. Voila
                            Misschien tijd voor een andere hobby dan

Comment

Of tijd om de nagels bij te knippen...
                              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toldo Bekijk Berichten

greetz
                                Zoals vermeld werd, kijk eens op youtube..

Op de openbare weg schept 't ook een extra veiligheid, in slechte omstandigheden (nat weer, sneeuw, ...). Als je plots je koppeling laat opkomen, kan het zijn dat je een te snelle vertraging krijgt (door de bijkomende remfunctie van het terug inkoppelen), en daardoor een slip veroorzaakt wordt (kan ook met 'n voorwielaandrijver).Hoe meer marge je inbouwt bij slecht weer, hoe minder belangrijk 't wordt natuurlijk, maar als je plots in 'n stevige remsituatie terecht komt, is 't wel net die stap die het verschil kan betekenen tussen schuiven of sturen...
                                ----------------------------------------------------------------------------------

Comment

+ YouTube Video
                                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Hier kan je't redelijk goed zien

Comment

En dat doen jullie in je TDI'kes

Cheers

B

Comment

met mijn pa zijne jaguar x-type diesel staan de pedaaltjes perfect om heel makkelijk te tiphielen. doe ik dan ook heel erg vaak, omdat je dan constant kunt blijven afremmen terwijl je naar een lagere versnelling gaat. zéker vlotter en beter voor de auto.

met ne golf/astra tiphielen lukt het pas goed wanneer ik hard afrem, pedalen staan anders...
                                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Nooit eerder gezien : O wat ik wel deed is het koppelpedaal indrukken en het gas niet meteen lossen. Maar dat werkt waarschijnlijk niet goed als je in hoge toeren zit. Jammer dat ik net mijn benzine auto verkocht heb anders had ik dit zeker geprobeerd!

Comment

• Voor mij staat sportief rijden gelijk met te hard rijden, (te)laat in de remmen gaan, van het ene naar het andere (rode)licht rijden, van het ene naar het andere rijvak slingeren, enz... Maar deze definitie van sportief rijden zal niet iedereen zo vinden natuurlijk. Voor me zelf hou ik het bij "vlot", wat voormij betekend: zoveel mogelijk een constante houden (cruise controle rijdend), zoveel mogelijk het rechtse rijvak houden indien mogelijk (daar rijdt toch bijna niemand) , zééér belangrijk: goed ver voor je uitkijken en altijd weten welke type auto'(s) er achter je rijden. Dit steeds tegen een snelheid die altijd net (2 à 4 km/h)boven het toegelaten maximum licht. Ik betrap me er zelf wel op dat ik in de bochten steeds sneller wil rijden dan toegelaten maar ik heb er dan ook de auto voor en zal zelden tegen de grens (auto,wegdek, enz..) rijden. Het blijft een zalig gevoel dat Quattro rijden in de bochten!
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Working...
                                          X