Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HOW TO: sportief rijden op een verantwoorde manier(openbare weg).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • HOW TO: sportief rijden op een verantwoorde manier(openbare weg).

    Beste autofans in mijn geliefd vaderland,

    Geen zagetopic deze keer, wel een zageinleiding, but please, bear with me...

    Uit de threads over de welgekende en veelbesproken ongevallen van de laatste rijd en laatst de topic “Pleidooi voor het maatschappelijk erkennen van het verschil tussen rijstijlen” kreeg is steeds sterker de indruk dat wij autofans een probleem hebben. Het topic “sportieve rijstijl” ligt blijkbaar moeilijk en ik zie een behoefte om de “sportieve" rijstijl bespreekbaar te maken tussen ons autofans. Echter, om die opening te maken, moeten er eerst een paar dingen gezegd worden.

    Ik ben de beste chauffeur in de hele wereld.
    Not. Maar een gekend cliché voor de sportieve, voornamelijk mannelijke, bestuurder. De typische AF bezoeker?!? En het cliché is ten dele waar, want rijstijl is iets dat erg persoonlijk beschouwd wordt. Zo ook bij mij. Ergens willen we allemaal graag aanzien worden als goede chauffeurs. Maar hoe kunnen we dat objectief ook zijn als de praktijk al te vaak is dat het “veiliger” is iemand een shop tegen de schenen geeft, dan een commentaar te geven over de rijstijl. “Dude, vent, manneke, wie zijt gij om aan mij te vertellen hoe.....”.

    Of nee, ik heb het verkeerd begrepen. Het is nóg erger. We vinden gewoon dat sportief rijden gevaarlijk is. Vooral als een ander het doet. En toch doen we het.

    En inderdaad, indien de definitie van sportief rijden gelijk is aan overal en altijd sneller rijden dan een gemiddelde auto-ongeintresserde, normaalvoorzichtige chauffeur, dan is het simpel. Sportief rijden is gevaarlijker. Dit betekent ook dat de overheid gelijk heeft en dat we allemaal collectief aan banden moeten worden gelegd qua snelheid.

    Is dit het écht het niveau waar we willen liggen? Halfbescheten taboe waar niet over gepraat wordt? Een niveau waar “ieder voor zichzelf” de regel is en waar veilig autorijden een quasi regelrechte paradox is voor autofans? Waar het HOE van het rijden verborgen ligt die in de persoonlijke egosfeer wegens praktisch onbespreekbaar?

    Nope, dat vind ik niet leuk, dus hierbij een topic waar we op een positieve en liefst heel concrete manier aspecten van veilig en sportief rijden kunnen discussiëren, zonder daarvoor op elkaars kop te gaan zitten.

    De definitie van “sportief rijden”
    Voordat zo een topic kan werken ben ik overtuigd dat we eerst overeen moeten komen over wat sportief rijden betekent. Het lijkt alsof iedereen zijn eigen definitie hanteert. Enkele varianten die vaak voorbij komen:
    -“té snel rijden”. Voor redelijk veel staat sportief rijden hier spontaan aan gelijk. Als dit de definitie is, is de discussie al gedaan zoals hierboven al aangehaald.
    -“voluit gaan met de wagen”. Nogal sterk afhankelijk van de wagen in kwestie, hé? Duidelijk dat het hiervoor te doen is op circuit.
    -“Op de grens rijden”. Waarbij grens een van de volgende dingen kan betekenen: gripgrens, grens van de weg, eigen grens, etc. “Grens” is problematisch omdat in het begrip grens geen ruimte is voor een veiliheidsmarge en dat het dus ook direkt fout gaat indien de grens verkeerd ingeschat is. Geen ruimte voor discussie over veiligheid.

    Geen van deze ongeschreven maar gebruikte definities helpen ons verder. Ik stel voor indien we hier rijtechniek zullen bespreken, dat we er vanuitgaan dat sportief rijden op een constructieve en eenvoudige manier als volgt kunnen beschrijven:

    “niet vies zijn van een beetje G-krachten in de auto”

    We trekken graag eens bovengemiddeld stevig op, we genieten van de centrifugale krachten in een bocht en zijn niet bang van het rempedaal. We vinden het gewoon leuk om de auto tot leven te laten komen, de auto te voelen. Zalig.
    Onlosmakelijk heeft dit ook met snelheid te maken, natuurlijk. En toch, ik hoop dat iedereen zich in die definitie kan vinden, want in deze definitie is er ruimte om sportief rijden op een veilige manier te beoefenen. Dat we het hier kunnen bespreken HOE we dit op een veilige manier kunnen doen. Op de openbare weg.

    Maar dan moeten we natuurlijk geloven dat het een verschil maakt.

    Attitudes over veilig rijden
    Ik citeer anoniem uit de in het begin aangehaalde topic (is niet bedoeld op de persoon maar breder dan als ik zelf iets uit men duim zuig):

    ... Zijt ge niet helderziende en ge wilt toch met alle factoren rekening houden, staat ge bij elke potentieel gevaar stil. Dat wordt leuk rijden 's morgens naar uw werk. ...
    Tragische verkeersongevallen gebeuren nu eenmaal, welke regels men ook gaat toepassen. Verminderen kan, elimineren kan niet.
    Als je in de ardennen mooi de verkeersregels volgt en er steekt een beest (hert, everzwijn, dus zonder begeleider zoals in uw wettekst lol) net voor u de baan over kan je ofwel op dat beest knallen en er zo mogelijk dodelijk letsel aan overhouden ofwel uitwijken en in het decor belanden. Waar ben je dan juist fout?
    Zowel tegen de toegelaten 50 als de verboden 80 op die plek is de kans bijna even groot dat een fietser bij een aanrijding dodelijk gewond is. OK de stopafstand en reactiesnelheid is groter, maar iemand met een recentere wagen zal ook sneller aan 80 stilstaan dan iemand met een oude wagen aan 50 (leeftijd bestuurder ook van belang). Niet alle auto's remmen en sturen dus even goed.
    Bovenstaand haal ik boven omdat ik ook een zin voor fatalisme herken in de topics die dit onderwerp aanraken. Alsof er niet echt iets te bespreken valt, tis allemaal gelijk, het maakt niet uit, que sera sera, etc.

    Dus voor de duidelijkheid:
    -Nee, we zullen inderdaad nooit alle ongevallen kunnen vermijden. Maar we kunnen wel onze verantwoordelijkheid nemen en alles in onze eigen macht doen om ze vermijden, en dat betekent NIET dat we overal 20km/h moeten rijden.
    -Dus: fouten zullen altijd gemaakt worden. Echter waar velen zich zwaar misrekenen zijn de gevolgen als het fout loopt. Dit is een zeer belangrijk aspect waar wel degelijk rekening mee kan gehouden worden. Moet?
    -Kleine illustratie: hoe vaak loop je niet tegen iemand in een drukke winkelstraat? En wat zijn de gevolgen? Autorijden is bijna veiliger qua foutenmarginaal, maar qua gevolgen...

    Dus, ik houd van autorijden, en de auto’s die dat leuker maken. Als veilig en sportief rijden niet samen kunnen gaan, dan kan ik evengoed mijn auto verkopen. Als er geen plezier valt te beleven aan autorijden zolang we niet 100% van de mogelijkheden benutten: idem. Ik ben ervan overtuigd dat sportief en veilig autorijden mogelijk is, anders hadden alle sportieve auto’s niet een beetje, maar nul komma nul bestaansrecht op de openbare weg voor mij.

    Veiligheid dus op plaats 1, plezier op nummer 2 is de prioritiering. Als je die prioriteit vandaag niet toepast in de praktijk, dan hoop ik dat dit topic daar eventueel verandering in kan brengen.

    Of in nog andere woorden, hoe kunnen wij artikel 10.1 uit de wegcode in de praktijk brengen zodat we door pure rijkunst verantwoord sneller, dynamischer kunnen rijden. Gewoon omdat rijden onze passie is ...


    Topic start
    Met bovenstaande lange inleiding, graag een positieve topic over praktische vragen, tips, overwegingen hoe sportief maar veilig te kunnen rijden. Liefst zo concreet mogelijk. Wat is de situatie, hoe wordt ze geevalueerd van moment tot moment, welke beslissingen nemen we. Dat is het niveau dat ik graag zou zien.

    Dat betekend ook dat we een goed begrip hebben over de fysica erachter en de techniek van autoRIJDEN. Hoe kunnen we anders eigen beslissingen maken op eigen verantwoordelijkheid?

    Gaan we op circuit rijden wordt er ook vooraf gesproken over veiligheid, de techniek, de fysica, de rijlijnen, rem en schakeltechnieken, kijktechnieken, etc. Dit topic is die uitleg, maar dan voor de openbare weg...
    Last edited by Onehp; 06/12/2009, 13:06. Reden: layout
    ST Cupra 290 PP - GT86+


  • #2
    Indien gebrek aan concreet startmateriaal: er staat een redelijk grove redeneringsfout in de laatste quote in mijn eerste post, wie kan ze vinden?
    ST Cupra 290 PP - GT86+

    Comment


    • #3
      Verantwoord sportief rijden op de openbare weg houdt voor mij in:

      - Snel optrekken
      - Laat afremmen
      - Zo min mogelijk afremmen in de bochten

      - ESP aan
      - Winterbanden
      - Niet boven maximum toelaatbare snelheid

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
        Dus voor de duidelijkheid:
        -Nee, we zullen inderdaad nooit alle ongevallen kunnen vermijden. Maar we kunnen wel onze verantwoordelijkheid nemen en alles in onze eigen macht doen om ze vermijden, en dat betekent NIET dat we overal 20km/h moeten rijden.
        De huidige snelheidslimiten staan practisch gelijk aan 20kmh.

        Verder, ik kan me niet herinneren dat ik ooit eens in normale omstandigheden (geen olie, overdadige regenval of sneeuw) tegen een legale snelheid in Vlaanderen op de gripgrens van auto aanzat.

        Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
        -Kleine illustratie: hoe vaak loop je niet tegen iemand in een drukke winkelstraat? En wat zijn de gevolgen? Autorijden is bijna veiliger qua foutenmarginaal, maar qua gevolgen...
        Als jij de hele tijd tegen mensen aanloopt, heb ik zo m'n twijfels of jij wel een goede bestuurder bent.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
          Verantwoord sportief rijden op de openbare weg houdt voor mij in:

          - Snel optrekken
          - Laat afremmen
          - Zo min mogelijk afremmen in de bochten

          Comment


          • #6
            driften, snel rijden, zo laat mogelijk remmen, inhalen, ideale lijn in de bocht,...

            Alles wat niet mag dus!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Rames
              Die topics tegenwoordig, je zou bijna denken dat het schoolvakantie is
              het zijn exames dus ze zitten wel vaak thuis

              Comment


              • #8
                ik weet geen hol van autosport en rijd met debiele firmawagens, maar hier een paar tips:
                - ken de baan. indien niet, progressief snelheid opbouwen
                - door de bocht blijven kijken, met de moto pas optrekken wanneer je een klaar en goed zicht hebt op de uitgang. altijd rekening houden dat er opeens een file kan staan aan het einde van de bocht waar je geen zicht op hebt in het begin
                - ga niet stoer rijden met vrienden mee en neem geen risicos die je anders niet zou nemen. genoeg accidenten van het kaliber "even mijn auto showen"
                - wees 100% geconcentreerd en kalm. blijf ver weg van het gevaar als je moe bent, 1 pint (!!!) hebt gedronken, kwaad of agressief bent,...
                - laat u niet vangen door adrenaline van onberekende risico's te nemen. Schumar rijdt snel, en ook graag met de moto omdat het fijn is. niet voor de adrenaline
                - laat genoeg marge in de bochten in het begin, volg een veilige lijn... laatste tijd durf ik eens de snelste lijn door een bocht te nemen en da's maar benauwelijk
                - rij eerst uw motor warm, hou spanning en temperatuur banden in het oog. wanneer het lang niet regent, wordt de baan superglad bij het eerste water omdat al de vuiligheid loskomt!

                ahja, en dit alles buiten zone 70/90 waar er geen fietsers, voetgangers,... zijn. snel rijden binnen de bebouwde kom is foei.
                zo hou ik het veilig en deed al 60-80 000 km nu ik 2 jaar mijn rijbewijs heb.
                Last edited by Teus; 06/12/2009, 16:02.
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #9
                  Veilig sportief rijden op de openbare weg is gewoon gelul, zeker in Vlaanderen.

                  De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid. Ik geloof dus niet in de combinatie legaal en sportief rijden. En als je pas gas moogt geven als je het einde van de bocht ziet kan je geen enkele deftige bocht aan sneller dan 40 per uur door want anders kan je niet op tijd stoppen.

                  ergo ...

                  Comment


                  • #10
                    da's waar fuelke. bij gebrek aan twijfel volg je de snelheidsbeperking vlak voor de bocht, die een uiterst goede indicatie is. eigenlijk zijn die aanwijzingen voor camions, met een auto kun je er probleemloos 10-20 km/h sneller door. bij slechte omstandigheden ben ik blij voor deze bordjes, want als je aan 80km/h afkomt en je ziet opeens een bordje van 30mk/h
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                    Comment


                    • #11
                      sportief rijden enkel op wegen die je kent, niet druk zijn, mooi wegdek, overzichtelijke bochten,geen regen of nat wegdek en vooral weten wat jij kan en wat je auto kan.

                      rij gerust je zelf dood, maar neem niemand mee

                      grtjs

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door obimaster Bekijk Berichten
                        sportief rijden enkel op wegen die je kent, niet druk zijn, mooi wegdek, overzichtelijke bochten,geen regen of nat wegdek en vooral weten wat jij kan en wat je auto kan.
                        Dat kan je enkel als je begint rondjes te rijden ergens. De eerste keer dat je gelijk waar passeert kan je de staat van de weg niet kennen (noch de staat van andere verkeersdeelnemers)

                        Comment


                        • #13
                          Echt verantwoord sportief rijden is volgens mij bijna onmogelijk. Zelfs de beste chauffeur kan dingen tegenkomen die niet te voorzien zijn. Wanneer je sportief wil rijden kan je best zo defensief mogelijk rijden, dwz zo ver mogelijk vooruit kijken en er vooral rekening mee houden dat andere chauffeurs je niet zullen zien afkomen.

                          In een goede fysieke en mentale conditie zijn is volgens mij ook heel belangrijk want dan zullen je reflexen en concentratie ook een stuk beter zijn. En een rijvaardigheidscursus is denk ik ook geen overbodige luxe.

                          Comment


                          • #14
                            [quote=ir_fuel;3764055]Dat kan je enkel als je begint rondjes te rijden ergens. De eerste keer dat je gelijk waar passeert kan je de staat van de weg niet kennen (noch de staat van andere verkeersdeelnemers)[/quote



                            daarom moet je toch geen rondjes rijden je pakt toch wel meer dezelfde baan ergens naartoe. vb werk enzo

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                              Verder, ik kan me niet herinneren dat ik ooit eens in normale omstandigheden (geen olie, overdadige regenval of sneeuw) tegen een legale snelheid in Vlaanderen op de gripgrens van auto aanzat.
                              Op je 17e kan ik me dat voorstellen...

                              Het probleem is dat je olie of andere gladde stukken niet zomaar kan zien, en dat bij ogenschijnlijk normale omstandigheden die legale snelheid wél over die gripgrens is.

                              I'm with fuel. Sportief rijden doe ik ook eens, maar ik maak mezelf niet wijs dat het verantwoord en ongevaarlijk is voor mezelf en medeweggebruikers.

                              Comment


                              • #16
                                Ik ben van mening dat ge gewoon wat gezond verstand moet hebben. Al zal iedereen daar een andere opvatting van hebben van wat dat nu net is.

                                Persoonlijk rijd ik geregeld sportief, als ik er zin in heb en de omstandigheden zijn ernaar. Vooral dat laatste is van groot belang. In druk, nerveus verkeer in de avondspits is het bijvoorbeeld niet aan de orde en kunt ge beter op uw gemak naar huis cruisen. Maar op een rustig moment, droog wegdek, fijn baantje, trek ik wel eens door. Maar ik ga zeker mijn grenzen niet opzoeken, je moet het risico niet zelf verhogen.

                                Verder:
                                - Bebouwde kom, altijd 50.
                                - Aandachtig rijden
                                - Onbekende weg = voorzichtig

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Het probleem is dat je olie of andere gladde stukken niet zomaar kan zien, en dat bij ogenschijnlijk normale omstandigheden die legale snelheid wél over die gripgrens is.
                                  That's the risk we have to take to live.
                                  Als ik er rekening mee moet houden dat op een droge baan ik oncontroleerbaar kan slippen tegen een paaltje ofzo, dan kan ik evengoed nooit meer een dakgoot uitkuisen of appelen plukken.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Het risico kan je minimaliseren... door minder sportief te rijden...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik rij eigenlijk altijd veel te snel .
                                      Tot zover mijn bijdrage aan dit topic .

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        Het risico kan je minimaliseren... door minder sportief te rijden...
                                        inderdaad, wat is sportief?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X