Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pleidooi voor het maatschappelijk erkennen van het verschil tussen rijstijlen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Pleidooi voor het maatschappelijk erkennen van het verschil tussen rijstijlen

De titel spreekt boekdelen. Ik wil een pleidooi houden voor het maatschappelijk erkennen van een groot verschil tussen rijstijlen. En dan heb ik het eigenlijk voornamelijk over 2 specifieke rijstijlen. De sportieve, en de ronduit gevaarlijke.

Ik reken mezelf met trots tot een uitstervende groep van autoliefhebbers. Van techniek tot het rijden zelf. Het kan me allemaal mateloos boeien. Auto's zijn een hobby voor mij. En vast ook voor velen onder ons hier. En een hobby, die beoefent men. Ik rij vaak met de auto. Altijd met het volste plezier en met volle aandacht. Hiermee begint de aap uit de mouw te komen: ik hou er een sportieve, vlotte maar correcte rijstijl op na. En die rijstijl wil ik liefst nog perfectioneren door de jaren heen.

Maar wacht voor u begint te roepen van moord en brand, of voor u zichzelf in het plaatje al herkent. Een sportieve rijstijl betekent iets speciaals voor mij. Mijn definitie omvat punten als: kies zorgvuldig plaats en tijdstip, breng nooit andere mensen in gevaar, kruip achter het stuur met 200% aandacht op de weg en ken je eigen kunnen en je wagen. Zo pakt u mij nooit om 16u in een bebouwde kom tegen 70 km/u. Maar u kan mij vast wel om 3u 's nachts ergens op een lege buitenbaan vigoureus bochten zien nemen. Waarom? Omdat mijn auto mijn hobby is, en mijn rijstijl en mijn kunde mijn stempel op die hobby.

Waarom dan dit pleidooi? Je bent toch met hetzelfde bezig als al die andere roekeloze chauffeurs; hoor ik u zeggen.

Neen. Volmondig neen. Ik maak mij zelfs kwaad in mensen die ervoor gezorgd hebben dat de sportieve automobilist zijn slechte naam heeft gekregen in Vlaanderen. Het is nu eenmaal een feit: de snelle, vinnige auto's hebben hun weg gevonden naar de grote massa. Leuk voor autoliefhebbers, maar ook leuk voor velen die een kick krijgen uit gevaarlijk rijden op de baan. Dit zijn geen autoliefhebbers. Dit zijn waaghalzen. Mensen die vinden dat ze overal en altijd sneller moeten gaan dan de limiet, "omdat hun auto het kan". Mensen die geen rekening houden met andere weggebruikers. Ze rijden op een rechte baan 90 km/u; maar moeten dan wel enorm hard op hun rem gaan staan omdat ze de aankomende bocht niet halen; door onkunde? Uiteraard. Maar wellicht ook omdat ze besloten van half op de passagierszetel te liggen zonder hun gordel aan. Hard gaan op een rechte baan, dat kan iedereen. Kijk naar al die snelheidsjunkies die liefst tegen 200 km/u de autostrade voorbij zien flitsen. Daar moet je geen autoliefhebber voor zijn. Dat kan elke gemiddelde dieselwagen tegenwoordig als je hem maar hard genoeg op zijn gaspedaal duwt. En dan gaan ze bij voorkeur ook nog rechts voorbijsteken tegen die snelheid, uiteraard. Eén van de meest asociale handeling die men kan doen met de auto. Daarna zijn ze uiteraard opgejaagd en kwaad op de persoon voor hun, omdat die hen niet had gezien.

Maar een auto is dus weldegelijk meer dan alleen zijn gaspedaal.
    En met de auto rijden vergt meer dan alleen maar een rijbewijs. Want een rijbewijs, dat stelt in Vlaanderen ook niet veel voor; natuurlijk.

Autorijden vergt passie voor het rijden. Toewijding. Stap je met tegenzin in het metalen wonder? Neem dan alstublieft volgende keer de trein; en laat de mensen die nog de echt waarde van een auto kunnen inschatten nog genieten van "the open road"; voor zolang ons dat nog rest.

My two cents.
    Last edited by Thorens; 02/12/2009, 19:38.
    2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

Mooie uiteenzetting waar veel forummers zich waarschijnlijk kunnen in vinden.
    Het grote nadeel aan heel het verhaal zijn volgens mij de vele vage en onmeetbare termen waarover het gaat. (vanaf wanneer is men een "waaghals", wat categoriseer jij onder "roekeloos", vanaf hoeveel percent boven een toegelaten limiet wordt snelheid "gevaarlijk", ....)

Op maatschappelijke erkenning hoef je dus al zeker niet te rekenen. Hier zul je hooguit uw mening bevestigd zien, maar dan nog zonder enig resultaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
      Mooie uiteenzetting waar veel forummers zich waarschijnlijk kunnen in vinden.
      Het grote nadeel aan heel het verhaal zijn volgens mij de vele vage en onmeetbare termen waarover het gaat. (vanaf wanneer is men een "waaghals", wat categoriseer jij onder "roekeloos", vanaf hoeveel percent boven een toegelaten limiet wordt snelheid "gevaarlijk", ....)
      Die vage en onmeetbare termen zijn duidelijk als je ze meemaakt, volgens mij.

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
      Op maatschappelijke erkenning hoef je dus al zeker niet te rekenen. Hier zul je hooguit uw mening bevestigd zien, maar dan nog zonder enig resultaat.
      Uiteraard. Maar het moest me dan ook gewoon van het hart.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk Berichten
        Die vage en onmeetbare termen zijn duidelijk als je ze meemaakt, volgens mij.
        Juist. En zoals je zegt kunnen sommigen daar veel beter mee overweg dan anderen, dus dat zijn en blijven helaas zeer subjectieve zaken.

Wat de één al als "gewaagd" ziet, zou een ander "nog net aanvaardbaar" durven noemen. Ook omgekeerd zullen sommigen "verantwoorde zaken" niet verkocht krijgen aan iemand die ze eerder "op het randje" vindt...
        En over dat randje kan er volgens mij oneindig gediscussieerd worden, tot op het moment dat het bijna pure ethiek wordt en er geen benzinegeuren meer bij komen kijken.

Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk Berichten
        Uiteraard. Maar het moest me dan ook gewoon van het hart.
        Nogmaals, ik begrijp uw mening volledig en sluit me er zelfs deels bij aan.

Comment

zit er hier een chauffeur die van zichzelf vindt dat hij roekeloos/onvertantwoord rijdt ?

en zitten hier chauffeurs die vinden dat ze vroeger dat wel deden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            zit er hier een chauffeur die van zichzelf vindt dat hij roekeloos/onvertantwoord rijdt ?

en zitten hier chauffeurs die vinden dat ze vroeger dat wel deden
            Ik denk dat je dat bij jongere mensen ook wel vindt. Daar kan je moet je "vroeger" gewoon in het recente verleden situeren. Als ik 100 procent eerlijk ben moet ik toegeven dat ik soms uit de auto stap thuis en bij mezelf denk: "Die escapade daar een paar km terug, die was eigenlijk niet helemaal koosjer." Dan neem ik me voor dat niet meer te doen, maar een paar maand later betrap ik mezelf dan terug op dezelfde actie. Op sommige momenten heb ik zin in iets enthousiaster rijden en dan ben ik sneller geneigd te oordelen dat iets safe is. Wanneer je dan achteraf een worst case scenario uitdenkt oordeel je soms anders. Maarja, dat worst case scenario kan je dan ook weer tot de limiet drijven. En zo val je terug in niet de kwantificeren situaties zoals P. Stichelb al zei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
              Ik denk dat je dat bij jongere mensen ook wel vindt. Daar kan je moet je "vroeger" gewoon in het recente verleden situeren. Als ik 100 procent eerlijk ben moet ik toegeven dat ik soms uit de auto stap thuis en bij mezelf denk: "Die escapade daar een paar km terug, die was eigenlijk niet helemaal koosjer." Dan neem ik me voor dat niet meer te doen, maar een paar maand later betrap ik mezelf dan terug op dezelfde actie. Op sommige momenten heb ik zin in iets enthousiaster rijden en dan ben ik sneller geneigd te oordelen dat iets safe is. Wanneer je dan achteraf een worst case scenario uitdenkt oordeel je soms anders. Maarja, dat worst case scenario kan je dan ook weer tot de limiet drijven. En zo val je terug in niet de kwantificeren situaties zoals P. Stichelb al zei.
              Dit heb je nu eens mooi omschreven en ik vind mezelf hier deels in terug, berouw komt na de zonde hé . Ik bertrap mezelf er idd soms ook wel eens op dat dit of dat in feite er net over was, maar zolang je dat geweten nog hebt, heb je imo nog een zin voor enige verantwoordelijkheid. Erger zou het zijn als je van jezelf vind dat je nooit geen fouten maakt in het verkeer of nooit ergens een zonde pleegt. Dat soort zelfgenoegzaamheid is misschien wel het grote gevaar. Aan de topicstarter mijn proficiat een waar prachtige uiteenzetting, je gooit hier wel de knuppel in het hoenderhok , ben eens benieuwd naar de reacties.

Comment

Volledig mee eens, al vind ik dat rechts inhalen op de snelweg in sommige gevallen wel kan. Uiteraard niet aan 200kmh.
                Stel bijvoorbeeld dat je 3 rijstroken hebt.
                1 iemand rijdt uiterst links aan 120kmh, jij rijdt daarachter en 80meter voor die eerste rijdt iemand op het rechtse vak.

Voor de rest zijn de omstandigheden prima: weinig verkeer, goed verlicht en vooral droog wegdek.

Als die eerste persoon na een tijd niet rechts gaat vind ik het kunnen om rechts over te steken.
                Lijkt me veiliger die persoon aan 140kmh rechts in te halen dan er met 10m afstand tussen achter te blijven rijden.
                Last edited by ; 02/12/2009, 21:30.

Comment

Ik vind het onzin.

Tuurlijk vinden we van onszelf dat we sportieve chauffeurs zijn en geen waaghalzen, maar keer op keer zijn het die zelfverklaarde sportieve chauffeurs die betrokken raken in ongevallen. En er is nu niet een bepaalde manier om te bepalen dat jij sportief maar verstandig rijdt, en de andere sportief maar onverstandig.

Waar het vooral mis loopt is dat je meent dat je voor autorijden een passie moet hebben, en dat iedereen zonder die passie maar beter de trein neemt. Leuk idee, maar als iedereen zonder die passie morgen de trein zou nemen, zou het niet lang duren alvorens deze nieuwe treinreizigers zich vragen zouden stellen over hun buitenproportionele taksen die dienen om onze hobby te betalen... Tot nader order is de openbare weg nog altijd openbaar, en aangelegd als mobiliteitsoplossing, niet als persoonlijke racebaan.

Als je vigoureus bochten gaat nemen na middernacht op de openbare weg, ben je fout bezig. Ik bezondig mij er ook aan, maar ik ga niet beweren dat het volwassen en veilig is... Bovenal, als ik heel eerlijk ben: op de openbare weg kan je nergens zo veilig en toch hard doorheen bochten als op een afgesloten circuit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    maar keer op keer zijn het die zelfverklaarde sportieve chauffeurs die betrokken raken in ongevallen.
                    Heb je daar een bron van?
                    Lijkt me eerder dat snelheidsduivels en/of dronken chauffeurs de grootste risicogroep voor ongevallen zijn.

En er is nu niet een bepaalde manier om te bepalen dat jij sportief maar verstandig rijdt, en de andere sportief maar onverstandig.
                    Er zijn weldegelijk omgevingsfactoren die meespelen in de vergelijking. Een paar daarvan heb ik in mijn openingspost al opgenoemd.

Waar het vooral mis loopt is dat je meent dat je voor autorijden een passie moet hebben, en dat iedereen zonder die passie maar beter de trein neemt. Leuk idee, maar als iedereen zonder die passie morgen de trein zou nemen, zou het niet lang duren alvorens deze nieuwe treinreizigers zich vragen zouden stellen over hun buitenproportionele taksen die dienen om onze hobby te betalen... Tot nader order is de openbare weg nog altijd openbaar, en aangelegd als mobiliteitsoplossing, niet als persoonlijke racebaan.
                    Beetje kort door de bocht (pun intended) interpretatie van mijn punt. Daarmee; zelf even een kort bochtige analogie: een openbaar zwembad is ook toegankelijk voor iedereen. Zowel de snelle zwemmers als de trage zwemmers, de beginners en de kinderen. Zwemmen is ook en hobby. En er is een reden waarom mensen die niet kunnen zwemmen het zwembad vermijden en kinderen in het ondiepe water zitten. Moesten ze allemaal opeens in het diepe gaan zwemmen, zouden er veel meer ongelukken gebeuren.

Comment

-----
                      Last edited by ; 30/10/2012, 08:02.

Comment

En er is nu niet een bepaalde manier om te bepalen dat jij sportief maar verstandig rijdt, en de andere sportief maar onverstandig.
                        Toch wel:

Zeg hardop: "Ik rijd verstandig sportief en iedereen die mij inhaalt is een onverantwoorde zot"

voila

Comment

George Carlin FTW!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CentaurOnix Bekijk Berichten
                            Ik vind je redenering ook dikke onzin...

Wat als je 's nachts om drie uur op die binnenbaan tussen twee dorpen een groepje jongeren van de baan maait dat van de fuif naar huis aan het fietsen is?

Op de openbare weg spelen zoveel factoren mee waarover je géén controle hebt, dat het absoluut not done is om daar de "sportieve, gepassioneerde autobestuurder" gaan uit te hangen: voetgangers, fietsers, olieplek op het wegdek, klapband, mechanisch defect aan je wagen,...
                            Ik was letterlijk aan het wachten tot er iemand met dergelijke non-argumenten ging komen.
                            Wat als er in klaarlichte dag tegen 50 km/u een hoopje kinderen voor jou inspringen, en je kan ook niet tijdig remmen? Maakt dat het ongeval minder erg "omdat je toch correct en defensief rijgedraag vertoont"? Al die andere factoren: klapband, mechanisch defect, olieplek, fietsers, voetgangers,... Dat zijn allemaal factoren die altijd kunnen meespelen, maar dan ben ik liever met mijn 200% aandacht op de weg, dan iemand die half in slaap 30 zit te tuffen "omdat het correct weggedrag is".

De openbare weg dient om op een efficiënte en voor iedereen zo veilig mogelijke manier van plaats A naar plaats B te geraken. De enige correcte rijstijl op die openbare weg is een defensieve rijstijl. Wil je harder gaan, ga dan naar een afgesloten circuit waar een hoop van bovenstaande factoren uitgeschakeld worden. En dan nog zetten ze daar vangrails en bandenmuren. Waarom denk je???
                            Aha, en daar is het volgende deel waar ik zo hongerig op aan het wachten was. De "defensieve" rijstijl. Het vage begrip dat je moet leren om je rijbewijs te behalen in dit land. Definieer eens een defensieve rijstijl? Maar wacht. Voor iedereen, hé. Hier zitten we net in hetzelfde schuitje als de, toegegeven, soms wat vage grenzen tussen sportief en onverantwoord. Waar houdt defensief voor jou op en mij op, en waar begint agressief? Ik ken iemand waarvoor bumperkleven defensief rijden is. "Dan gaan ze sneller". Ik veracht bumperkleven.

Ik vind het zielig voor je dat je zelf niet inziet hoe scheef deze analogie zit en zelfs tegen je standpunt pleit. In een zwembad kan je het onderscheid maken tussen mensen die pas beginnen te zwemmen en mensen die het al jaren doen, tussen jonge, sportieve mensen en oudere mensen die niet meer zo snel zijn. Daarom dat er een diep en een ondiep bad is, of enkele banen voorbehouden voor de snelle zwemmers. In een zwembad verplaats je je ook niet in een voorwerp van pakweg 1.5 ton tegen een snelheid van 70km/u. De gevolgen van een botsing zijn daar dus nét iets minder erg. Op de openbare weg is er geen diep en ondiep, is er geen permanente controle door een badmeester. Daarom dat iedereen die zich erop begeeft er rekening mee moet houden dat er -al dan niet door toedoen van andere chauffeurs- onvoorziene dingen kunnen gebeuren en dus defensief moet rijden.

Ten slotte nog een tip: praat eens met een aantal verkeersslachtoffers en... grow up!
                            Ik vind het zielig dat mensen die geen begrip op kunnen brengen voor het standpunt direct op de man moeten kunnen spelen met dingen als "was je wel nuchter?" - "grow up" - "onzin".

Een volwassen discussie is blijkbaar zo moeilijk?
                            Weer een paar mooie non-argumenten die mijn analogie van het zwemmen compleet uit de context halen, ook al gaf ik zelf toe dat ze kort door de bocht is. Wie heeft het over een botsing? En over een gevaarte van 1.5 ton? Vreemde analogie hou jij er op na. Als een kind in het diepe gaat zwemmen, verdrinkt het. Daarom moet je als kind of beginner niet denken dat je in het diepe kan zwemmen. Je blijft misschien wel even boven, maar je kan even snel verdrinken. De kans dat een doorgewinterd zwemmer verdrinkt is toch ontzettend veel lager, ne pas?

Nu goed, mooie afsluiting van jouw anti-pleidooi: "Praat met wat slachtoffers en grow up!". De manier waarop jij argumenteert en discussieert denk ik eerder dat jij je wat meer moet gedragen naar je leeftijd. En die slachtoffers: denk je echt dat het voor die mensen een verschil maakt of je 30 of 50 reed, defensief of sportief? Een ongeval is altijd een tragedie, en je eigen geweten kalmeren is het enige wat je kan doen door te zeggen: "ik reed tenminste defensief".
                            Last edited by Thorens; 03/12/2009, 10:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                              Mister wetenschap...

Waar is je studie om aan te tonen dat jij met 200% aandacht op de weg kan zijn...

Kijk, zo een reacties wil je dus niet in een discussie waar je probeert op een volwassen manier punten te verduidelijken. Ga asjeblieft ergens anders kinderachtig doen.

En om het dan toch wetenschappelijk te maken:

Statistical analysis revealed more α-band-related activity (i.e. less neuronal activation) in the right lateral prefrontal cortex, including the dorsolateral prefrontal cortex, during fast driving. Those participants who speeded most and exhibited greater risk-taking behavior demonstrated stronger α-related activity (i.e. less neuronal activation) in the left anterior lateral prefrontal cortex.

Wetenschappelijk genoeg voor je?

Comment

geweldig hoor

@ topic starter

Ja, ja, je bent t braafste jongetje van de klas.

Tevreden nu ?

B

Comment

Gezeik.
                                  1991 BMW E30 318is

Comment

Comment

Oké, goed, ik zie waar dit heen gaat. Prentjes posten en op de man spelen. Mooi, mooi. Dan mag er van mijn part even goed een slotje op, als er toch geen gezonde discussie kan plaatsvinden.

Comment

Dit is een discussie zoals er reeds zoveel hebben plaatsgevonden.

Elke 'wegpiraat' zal van zichzelf vinden dat hij goed kan rijden... Wie oordeelt? Hoe maak je onderscheid?
                                        1991 BMW E30 318is

Comment

Working...
                                        X