Oorspronkelijk geplaatst door walter
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
HOW TO: sportief rijden op een verantwoorde manier(openbare weg).
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano.ak Bekijk BerichtenEn een hawai-bloemengordel aan je binnenspiegel.
Comment
-
Heb met veel plezier de andere topic gelezen, en ik zie dat veel mensen toch een fout beeld hebben van wat sportief rijden is...
Het "nog even gas geven voor de bocht om dan laat af te remmen en lekker uit te accelereren", bijvoorbeeld, is GEEN sportief rijgedrag, maar gewoon dom en nutteloos, en mogelijk zelfs gevaarlijk.
Driften, ultra laat remmen en wat weet ik nog, hoort al helemaal niet thuis op de openbare weg...
Ik heb in het verleden ook al "close calls" gehad, gelukkig zonder meer. Maar daar leer je uit. Ondertussen ook al duizenden kilometers circuit, rijstages, rallystages, noem maar op. Auto's van 65 tot 510PK. En ondertussen de kaap van 500.000km gepasseerd. Ik heb niets meer te bewijzen, met de Lambo tuf ik vrolijk aan 120 over de snelweg. De gekdoenerij gaat er stilletjesaan echt wel uit...
Sportief rijden, ga maar eens met een racepiloot praten, gaat om:
1. VLOEIEND rijden
2. TECHNISCH correct rijden
3. CONTROLE over je auto maximaliseren
4. ANTICIPEREN op andere weggebruikers, weer, staat van wegdek, zicht, vallende piano's etc...
5. MARGE inbouwen
En ja, soms rij ik stukken trager dan "toegelaten" is, gewoon omdat ik anders niet kan zien waar ik ga stilstaan, omdat het nat is, omdat ik moe ben, whatever...
Dus buiten-binnen-buiten een bochtje nemen, mooi vloeiend, marge houden, prima... Grenzen opzoeken? Nee da's te ver... Grenzen moet je kennen, daarop marge houden. En zoals eerder aangehaald, kunnen die grenzen bij jou, in de wet, bij de auto, of bij de "omgeving" (verkeer, weg, weer,...) liggen. Grenzen LEREN kennen doe je op circuit, en door jarenlang ervaring op te doen met rijden, extra cursussen, etc...
En geloof me, concentreer je op het "technisch correct rijden" in combinatie met het vloeiend rijden, en je hebt je auto al STUKKEN beter onder controle, het is leuk (tiphielen met afremmen, ideale lijn rijden binnen je rijvak, ...) zelfs binnen de snelheidslimiet, en dan komt de kunst van het anticiperen met de jaren, je leert je grenzen beter kennen, en je verkleint je kans op ongevallen...
Just my 2 cents worth----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
Pictures here: BMW 7 Series1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
Pictures here: Diablo
--------------------------------------------------------------------------------------------
It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Comment
-
en voor te tiphielen met je niet hard afremmen zeker
ik heb het een keer geprobeerd en ik stond stil voordat ik mijn gaspedaal nog maar had aangeraakt. ik denk dat je enkel vanaf hogesnelheid dit correct kan doen met een gewone wagen.
ik vind ook dat er een verschil moet gemaakt worden tussen constant (veel) te hard rijden en voor een korte periode te hard rijden. ik trekt soms op tot 120, ergens einde 3de om dan terug uit te bollen tot legale snelheid. de fun zit hem toch in het optrekken vind ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtenen voor te tiphielen met je niet hard afremmen zeker
ik heb het een keer geprobeerd en ik stond stil voordat ik mijn gaspedaal nog maar had aangeraakt. ik denk dat je enkel vanaf hogesnelheid dit correct kan doen met een gewone wagen.
Met de Xsara kan ik het perfect doen, met de MG is het onmogelijk omdat de gaspedaal te diep ligt. (of je moet al serieus hard aan't remmen zijn)
Bij BMW vind ik de pedalen echt perfect staan om te tipheelen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenZal dan maar op de eigen vraag antwoorden...
Kom je een onoverzichtelijk situatie tegen, dan is remweg een slechte maat. Remweg is irrelevant indien je niet de tijd hebt om te reageren. Je moet gewoon rekenen op 1 second reactietijd vanaf het punt dat je de fietser ziet en/of de gevaarlijke beweging ziet maken, tot het moment dat je effektief remt. In die second gebeuren veel dingen. Registreren (zien) van het gebeuren, interpretatie ervan, afwegen mogelijke actie (uitwijken, remmen), beslissing, voet in beweging zetten, remdruk opbouwen. En nog vanalles biologisch en mechanisch ertussenin.
In bovenstaand voorbeeld is het snelheidsverschil 30km/h. Of 8,3 meter per seconde. Met een reactietijd van 1s ben je dus 8,3 meter verder op het moment dat je begint te remmen bij 80km/h vergeleken met 50km/h. Al heeft de auto van 50km/h slechte remmen, 0,5g vertraging bijvoorbeeld, dan nog heeft die op die 8,3 meter al afgeremd tot 36km/h. Rij aan die snelheid iemand aan, zijn de overlevingskansen nog grofweg 75%. Aan 80km/h is die zo goed als nul. Nogal een verschil denk ik zo.
Bovenstaande schrijver was dus wat optimistisch dat de recentere wagen (1g vertraging) sneller stil staat. Zelfs als het zou gaan om een pure remproef. Dan moet de oude auto in echt slechte staat zijn om er effektief langer over te doen (vertrageing <0,39g), want de relatie snelheid tot remafstand is kwadratisch...
Je begrijpt dat ik me een beetje zorgen maakt als zoiets kan geschreven worden door iemand die een "zware sportwagen" rijdt, en niemand reageert.
Maar zoals gezegd, dit is geen tribunaal, ik wil enkel op het gebrek aan inzicht wijzen. En effektief, je kunt deze dingen niet zitten uitrekenen als je aan het rijden bent.
Wat dan wel?
Ipv van te denken aan remweg, denk aan reactietijd. De 2 secondenregel is zo een regel. 1 seconde om te reageren. 1 seconde om iets te kunnen uitrichten. Iets gelijkaardig kan je toepassen voor alle onoverzichtelijke situaties. Bijvoorbeeld een zijweg.
Het verschil is dat het niet vlak voor je gebeurt. De meeste die op een voorangsweg rijden, hebben niet eens de zijweg gezien. Je rijsnelheid moet dus aangepast zijn om de zijweg in te kunnen kijken, en dan 2 seconden hebben voordat je er voorbij rijdt. Rij je sneller, heb je geen kans en kan je net zo goed niet kijken.
Om dit goed toe te passen gaan we er ook vanuit dat je kunt uitwijken. Want op (2s-1s=) 1 seconde sta je niet stil. Dus voor je de weg inkijkt, heb je rondom je gekeken en weet je dat je geen tegenliggers of inhalers hebt. Komt er een tegenligger, of is de weg erg smal, dan moet je kunnen rekenen tot stilstand te kunnen komen, of op zijn minst zodanig te kunnen vertragen dat je zelf de zijweg in kan slaan! Als dat geen mooi uitwijkmanoever is...
Dus effektief ga je dus traag die zijweg voorbij rijden. Veel trager dan hardrijders doen, want die rijden gewoon dezelfde snelheid overal. Wat is daar sportief aan? Op zicht niks. Maar is er voor de rest vrij zicht, dan had je hard kunnen inremmen om je snelheid aan te passen, en erna kun je ook weer vol op de gas. Dat is sportief. En leuker dan er gewoon voorbijvlammen. Al was het omdat je een goed geweten hebt, en een zin voor controle. Kunde.
Bottom line
----------------
Denk reactietijd (2s) ipv remweg bij het inschatten van de gepaste snelheid.
Wou met die puntjes gewoon even reageren op zowat alles dat in dat topic stond. Vraag maar aan forumleden die mij kennen. Ik rij echt wel deftig met mijn "zware sportwagen"
Vergelijking 50-80 was mss wat overdreven maar zoals gezegd ik rij heel zelden ook eens met een saxo en ik kan u verzekeren, het verschil is immens groot...
Iedereen rijdt zoals ie wilt. Je kan eens over een limietje gaan maar dan is hier niemand die mij of u hoeft te zeggen hoe het wel moet, daar is de arm der wet voor. Soms zijn ze er in overdreven mate maar kom ze moeten er zijn anders zou het een stuk erger zijn idd.
Ik rij zoals ik vind dat het mij het beste afgaat. Te traag rijden etc is ook gevaarlijk, stom dat je nog een topic hebt opengedaan, je kan hier over blijven discussieren, niemand wint
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rames@ Simon
Heb je dat vaak voor met de lambo dat wanneer je traag rijdt (snelheidslimiet of minder)
ze alsnog in u gat zitten? Zowat elke wagen op de baan is trager dan u, maar hoe reageren ze er dan op als je te traag rijdt naar hun goesting?----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
Pictures here: BMW 7 Series1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
Pictures here: Diablo
It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk BerichtenSportief rijden, ga maar eens met een racepiloot praten, gaat om:
1. VLOEIEND rijden
2. TECHNISCH correct rijden
3. CONTROLE over je auto maximaliseren
4. ANTICIPEREN op andere weggebruikers, weer, staat van wegdek, zicht, vallende piano's etc...
5. MARGE inbouwen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenVeilig sportief rijden op de openbare weg is gewoon gelul, zeker in Vlaanderen.
De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid. Ik geloof dus niet in de combinatie legaal en sportief rijden. En als je pas gas moogt geven als je het einde van de bocht ziet kan je geen enkele deftige bocht aan sneller dan 40 per uur door want anders kan je niet op tijd stoppen.
ergo ...
dikke vette ²²²²²Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel... De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichtenwat ik dus doe met mijn moto... omdat je kunt vallen in plaats van te ondersturen, en ook omdat het mijn éigen ding is in plaats van een zoveelste firmawagen
Ik heb een firmawagen, maar behandel hem alsof het mijn wagen zou zijn.
Enkele weken geleden heb ik een accidentje gehad en was er echt serieus van aan het balen dat mijn voorbumper wat schade had.
Ik zal niet als een onnozelaar tot de begrenzer gaan als de motor koud staat.
Ruitenwissers dienen bij mij niet om de vorst van mijn ruiten proberen te schuren.
Bumpers worden niet gebruikt om mijn territorium af te bakenen.
Dat is zoals de veralgeming:
BMW is for dicks, Audi is for cocks...
Ontopic dan maar
Ik doe ook niets liever dan overal zo vlot mogelijk te rijden.(Vlot =/= wilde pony door het verkeer vlammen)
Gewoon constant nadenken, anticiperen, evalueren,... en dan de best mogelijke route/rijstrook/snelheid/afstand/... proberen te houden.
Niet in een gaatje wurmen, maar gewoon de open ruimtes benutten.
Ik rij absoluut heel graag, maar niets zo leuk als zo snel en efficiënt mogelijk op je bestemming aankomen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ferdinand Bekijk BerichtenIk rij altijd sportief. Ik houd me nauwgezet aan de verkeersregels en maak me nooit druk om andere weggebruikers. Ik rijd voorkomend en beleefd , zo zuinig mogelijk zoals een heer in het verkeer.ferdinand man gij verdient eene prijs
2012 E92 Bmw 335i DKG
1991 E30 320i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano.ak Bekijk BerichtenIk wil hier geen leasing-chauffeurs gaan goedpraten, maar ze allemaal over dezelfde kam scheren is er ook weer over.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano.ak Bekijk BerichtenOntopic dan maar
Ik doe ook niets liever dan overal zo vlot mogelijk te rijden.(Vlot =/= wilde pony door het verkeer vlammen)
Gewoon constant nadenken, anticiperen, evalueren,... en dan de best mogelijke route/rijstrook/snelheid/afstand/... proberen te houden.
Niet in een gaatje wurmen, maar gewoon de open ruimtes benutten.
Ik rij absoluut heel graag, maar niets zo leuk als zo snel en efficiënt mogelijk op je bestemming aankomen.
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
Just my 2 cents worthEcht driften past idd niet, maar een gecontroleerd kontzwieper bij het uitkomen van een overzichtelijke korte bocht kan... als je je auto echt kent.
En ja op circuit is ook heel leuk, maar ik heb voor mezelf ook niks meer te bewijzen en blijf ervan weg anders ben ik al mijn geld eraan kwijt
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtenik vind ook dat er een verschil moet gemaakt worden tussen constant (veel) te hard rijden en voor een korte periode te hard rijden. ik trekt soms op tot 120, ergens einde 3de om dan terug uit te bollen tot legale snelheid. de fun zit hem toch in het optrekken vind ik.
Oorspronkelijk geplaatst door Jerain Bekijk BerichtenBedankt om mij te quoten
Wou met die puntjes gewoon even reageren op zowat alles dat in dat topic stond. Vraag maar aan forumleden die mij kennen. Ik rij echt wel deftig met mijn "zware sportwagen"
Vergelijking 50-80 was mss wat overdreven maar zoals gezegd ik rij heel zelden ook eens met een saxo en ik kan u verzekeren, het verschil is immens groot...
Iedereen rijdt zoals ie wilt. Je kan eens over een limietje gaan maar dan is hier niemand die mij of u hoeft te zeggen hoe het wel moet, daar is de arm der wet voor. Soms zijn ze er in overdreven mate maar kom ze moeten er zijn anders zou het een stuk erger zijn idd.
Ik rij zoals ik vind dat het mij het beste afgaat. Te traag rijden etc is ook gevaarlijk, stom dat je nog een topic hebt opengedaan, je kan hier over blijven discussieren, niemand wint
Het verschil met de Saxo is gevoelsmatig erg groot, maar in pure fysica niet zo groot als men soms kan denken. Tenzij je bedoelt verschil van hoe snel je je in de problemen kan werken
Fin soit, voor alle duidelijkheid, twas dus niet persoonlijk bedoelt, en goed dat je er een erezaak van maakt deftig te rijden, a gentleman racer, I respect that
Edit: had je laatste zin niet goed gelezen. Dit topic is echt niet gemaakt om te "winnen" of om iemand te beoordelen, zoals gezegd dan kun je toch niet weten hier. Maar overdreven stellingen over het rijden zelf kunnen wel kommentaren krijgen dus
Niemand is verplicht dees topic ze te lezen als ze niet geintresseerd zijn of niks denken bij te kunnen leren. Want ik kan hier bijna eindeloos over bezig blijven en leer altijd wel iets bij...Last edited by Onehp; 07/12/2009, 23:49.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtenen voor te tiphielen met je niet hard afremmen zeker
Comment
-
sportieve rijders zijn in mijn vooroordeelse ogen mensen die vaak van banden en remmen moeten wisselen
en daar loop ik ni hoog mee op, kwa rijstijl...persoon kan uiteraard supper zijn
(en banden opsmoren door op circuit te rijden heb ik geen enkel prob mee, als ze zich daar ook even sportief tegen elkaar opstellen)
sportieve, naar ferdinand en de juste zin van't woord, das ook mijne rijstijl, zo snel als gaat zonder anderen te hinderen ergens geraken, en dat hinderen op 1001 manieren
Comment
-
Sorry hoor, maar dit is bullshit. Tip hielen kan je zelfs aan 40 per uur doen van 3de naar 2de. Ikzelf rij continu tiphielend, je kan het dwaas vinden maar het is een gewenning geworden waar ik niet zonder kan.
Comment
-
Sportief rijden, is in mijn ogen gewoon iets vlotter rijden dan normaal. Dit doe je enkel als je er de plaats en mogelijkheid voor hebt. Anders rij je gewoon normaal. Als je je wilt uitleven zijn er genoeg circuits of doodlopende straten in lege industrieterreinen waar je een beetje het zwijn kan uithangen, maar op de straat waar andere mensen rijden en mensen op de straat lopen die geen wagen verwachten aan een vlotte snelheid hoor je je kalm te houden. Just my 2 nuts
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
Sorry hoor, maar dit is bullshit. Tip hielen kan je zelfs aan 40 per uur doen van 3de naar 2de. Ikzelf rij continu tiphielend, je kan het dwaas vinden maar het is een gewenning geworden waar ik niet zonder kan.
Oorspronkelijk geplaatst door RamesDat is toch totaal nutteloos bij "normaal" rijgedrag, niet?
Ok, eens het een gewoonte is, maar wat win je er nu bij als je toch niet aant racen bent...
Comment
Comment