Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
HOW TO: sportief rijden op een verantwoorde manier(openbare weg).
Sportief rijden, is in mijn ogen gewoon iets vlotter rijden dan normaal. Dit doe je enkel als je er de plaats en mogelijkheid voor hebt. Anders rij je gewoon normaal. Als je je wilt uitleven zijn er genoeg circuits of doodlopende straten in lege industrieterreinen waar je een beetje het zwijn kan uithangen, maar op de straat waar andere mensen rijden en mensen op de straat lopen die geen wagen verwachten aan een vlotte snelheid hoor je je kalm te houden. Just my 2 nuts
Akkoord.
Ik heb grofweg drie modus operandi:
- Veel verkeer, geen ruimte om in te halen of zonder dat dat iets oplevert: gewoon rustig cruisen, musiekje aan. Gebeurt niet zo vaak op de plaatsen en tijden dat ik rij, gelukkig.
- Minder verkeer en wat ruimte: ruimte die er is ook gebruiken, vlot tot erg vlot optrekken maar wel op een manier dat ik niet in de ankers moet een beetje verderop. Zogenaamde "acceleration sense". Dit is het gros van het rijden, remmen slijten niet snel.
- Weinig of geen verkeer, mooi slingerbaantje (waarvan er hier veel van zijn). Sportief rijden als hier besproken, hard inremmen, maximale progressie zonder iemand naar het leven te staan... gebeurt gemiddeld 1x/week zomertijd, mss 10-20min. Sneeuwtijd snelheid veel lager, maar met RWD...
Oorspronkelijk geplaatst door Rames
Dat is toch totaal nutteloos bij "normaal" rijgedrag, niet?
Ok, eens het een gewoonte is, maar wat win je er nu bij als je toch niet aant racen bent...
Doe ik ook heel de tijd, maakt dat je ten allen tijde in een versnelling zit waardoor je naast remmen ook altijd gas kunt bijgeven om een situatie te vermijden, zonder de auto te destabiliseren met een moment op de achterwielen. Voor het verbruik is het nutteloos (aka "op de motor remmen"), dan is het enige dat helpt zo vroeg mogelijk gas loslaten.
Dat was de eerste de beste cartoon die ik vond ik google
Dat word dat nog serieus gepakt ook
Schitterend
Je moet blijkbaar ook je dt regels niet kennen om bij hmi te werken.
Oorspronkelijk geplaatst door Rames
Waneer je op de motor remt en voldoende terugschakelt zit je toch ook altijd in een versnelling waaruit je terug makkelijk kan accelereren?
Mij lijkt het veel gedoe voor niets (op de openbare weg bij normaal rijgedrag)
Terugschakelen en zo vertragen =/= op de motor remmen. Op die manier rem je in feite af op je koppeling.
Dat is toch totaal nutteloos bij "normaal" rijgedrag, niet?
Ok, eens het een gewoonte is, maar wat win je er nu bij als je toch niet aant racen bent...
Bij gewoon rijden win je er idd totaal niks mee
Maar het is gewoon een gewente, als ik vertraag is dat een automatisme
Maar natuurlijk is het beter voor de wagen en na een tijdje doe je het keer op keer perfect. Wat een goed gevoel geeft
Sorry hoor, maar dit is bullshit. Tip hielen kan je zelfs aan 40 per uur doen van 3de naar 2de. Ikzelf rij continu tiphielend, je kan het dwaas vinden maar het is een gewenning geworden waar ik niet zonder kan.
bedoel jij niet gewoon tussengas geven?
tiphielen is dat doen met de hiel als je aan het remmen bent. Zowel bij mijn saxo als megane gaat dat niet omdat uw rempedaal te ver ingeduwd moet worden om met uw hiel fatsoenlijk gas te kunnen geven.
tiphielen is dat doen met de hiel als je aan het remmen bent. Zowel bij mijn saxo als megane gaat dat niet omdat uw rempedaal te ver ingeduwd moet worden om met uw hiel fatsoenlijk gas te kunnen geven.
Ja, das gewoon tussengas, of ook rev matching of heel-toe in't engels.
Nee, niet aangeraden om te remmen met je hiel, remmen doseren doe je met de bal van je voet waarrond je ook je voet roteert om evt. het gaspedaal te bedienen.
Verder is op een saxo tussengas niet echt nodig, die motoren zijn zo licht dat gewoon de koppeling gedoseerd oplaten bijna goed werkt zonder storend remeffekt of de aandrijfwielen.
Ja, das gewoon tussengas, of ook rev matching of heel-toe in't engels.
Nee, niet aangeraden om te remmen met je hiel, remmen doseren doe je met de bal van je voet waarrond je ook je voet roteert om evt. het gaspedaal te bedienen.
Verder is op een saxo tussengas niet echt nodig, die motoren zijn zo licht dat gewoon de koppeling gedoseerd oplaten bijna goed werkt zonder storend remeffekt of de aandrijfwielen.
Tuurlijk ga je niet remmen met je hiel... Het is net omgekeerd: tenen op de rem en hiel op het gaspedaal. (hoe zou je nu in godsnaam je voeten omgekeerd kunnen zetten? )
Sinds het over remmen gaat, kun je tijdens het remmen ook tussengas geven. Tussengas bij het terugschakelen. Met u linker been. En u rechter. Allez. Voor te remmen. Dat laatste en voor hetgene ervoor met het andere been. Niet u handen vergeten. En niet naar u voeten kijken. En vooral de gas niet vergeten. Liefst alles tegelijkertijd.
(we bedoelen dus allemaal hetzelfde, we zeggen het gewoon anders )
Tussengas geven bij het remmen = heel and toe/tipheelen, whatever
Tussengas geven bij het terugschakelen zonder te remmen = tussen gas geven (of throttle blips voor de william blake's onder ons), simpel toch?
Bij gewoon rijden win je er idd totaal niks mee
Maar het is gewoon een gewente, als ik vertraag is dat een automatisme
Maar natuurlijk is het beter voor de wagen en na een tijdje doe je het keer op keer perfect. Wat een goed gevoel geeft
Ik doe het ook bij de ibiza tdi maar geen kat die dat door heeft. Is inderdaad een pak beter voor je koppeling. En het is veiliger ook. Minder kans dat wielen blokkeren bij het afremmen.
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel
... De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid ...
Comment