Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HOW TO: sportief rijden op een verantwoorde manier(openbare weg).

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oefenen.

Ik doe het ook.

Comment

Op naar het volgende HMI slachtoffer?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Op naar het volgende HMI slachtoffer?
        dilbert-style:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthi Bekijk Berichten
          Sportief rijden, is in mijn ogen gewoon iets vlotter rijden dan normaal. Dit doe je enkel als je er de plaats en mogelijkheid voor hebt. Anders rij je gewoon normaal. Als je je wilt uitleven zijn er genoeg circuits of doodlopende straten in lege industrieterreinen waar je een beetje het zwijn kan uithangen, maar op de straat waar andere mensen rijden en mensen op de straat lopen die geen wagen verwachten aan een vlotte snelheid hoor je je kalm te houden. Just my 2 nuts
          Akkoord.
          Ik heb grofweg drie modus operandi:
          - Veel verkeer, geen ruimte om in te halen of zonder dat dat iets oplevert: gewoon rustig cruisen, musiekje aan. Gebeurt niet zo vaak op de plaatsen en tijden dat ik rij, gelukkig.
          - Minder verkeer en wat ruimte: ruimte die er is ook gebruiken, vlot tot erg vlot optrekken maar wel op een manier dat ik niet in de ankers moet een beetje verderop. Zogenaamde "acceleration sense". Dit is het gros van het rijden, remmen slijten niet snel.
          - Weinig of geen verkeer, mooi slingerbaantje (waarvan er hier veel van zijn). Sportief rijden als hier besproken, hard inremmen, maximale progressie zonder iemand naar het leven te staan... gebeurt gemiddeld 1x/week zomertijd, mss 10-20min. Sneeuwtijd snelheid veel lager, maar met RWD...

Oorspronkelijk geplaatst door Rames
          Dat is toch totaal nutteloos bij "normaal" rijgedrag, niet?
          Ok, eens het een gewoonte is, maar wat win je er nu bij als je toch niet aant racen bent...
          Doe ik ook heel de tijd, maakt dat je ten allen tijde in een versnelling zit waardoor je naast remmen ook altijd gas kunt bijgeven om een situatie te vermijden, zonder de auto te destabiliseren met een moment op de achterwielen. Voor het verbruik is het nutteloos (aka "op de motor remmen"), dan is het enige dat helpt zo vroeg mogelijk gas loslaten.
          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Als een product zonder salesdodo's 0% verkocht raakt, betekent dat dat het product op zich geen nut heeft.

Comment

Dat was de eerste de beste cartoon die ik vond ik google
              Dat word dat nog serieus gepakt ook
              Schitterend
              Je moet blijkbaar ook je dt regels niet kennen om bij hmi te werken.

Waneer je op de motor remt en voldoende terugschakelt zit je toch ook altijd in een versnelling waaruit je terug makkelijk kan accelereren?
              Mij lijkt het veel gedoe voor niets (op de openbare weg bij normaal rijgedrag)

Terugschakelen en zo vertragen =/= op de motor remmen. Op die manier rem je in feite af op je koppeling.

Comment

Dat was de eerste de beste cartoon die ik vond ik google
                Dat wordt dat nog serieus gepakt ook
                Schitterend
                't is omdat ik een HMIer ken, en die uh... sales wel belangrijk vind . Ik zit in de IT, wij hebben ons eigen idee over nut en leefbaarheid van sales .

Comment

Dtie mannen klappen hier frans, dtie kennen dtie dt regel nie

Comment

Dat is toch totaal nutteloos bij "normaal" rijgedrag, niet?
                    Ok, eens het een gewoonte is, maar wat win je er nu bij als je toch niet aant racen bent...
                    Bij gewoon rijden win je er idd totaal niks mee
                    Maar het is gewoon een gewente, als ik vertraag is dat een automatisme

Maar natuurlijk is het beter voor de wagen en na een tijdje doe je het keer op keer perfect. Wat een goed gevoel geeft

Comment

En 't klinkt gewoon vet bij een naft

Comment

Sorry hoor, maar dit is bullshit. Tip hielen kan je zelfs aan 40 per uur doen van 3de naar 2de. Ikzelf rij continu tiphielend, je kan het dwaas vinden maar het is een gewenning geworden waar ik niet zonder kan.
                        bedoel jij niet gewoon tussengas geven?

tiphielen is dat doen met de hiel als je aan het remmen bent. Zowel bij mijn saxo als megane gaat dat niet omdat uw rempedaal te ver ingeduwd moet worden om met uw hiel fatsoenlijk gas te kunnen geven.

Comment

Zou Saxo andere pedalen hebben gehad dan de Xsara dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                            bedoel jij niet gewoon tussengas geven?

tiphielen is dat doen met de hiel als je aan het remmen bent. Zowel bij mijn saxo als megane gaat dat niet omdat uw rempedaal te ver ingeduwd moet worden om met uw hiel fatsoenlijk gas te kunnen geven.
                            Ja, das gewoon tussengas, of ook rev matching of heel-toe in't engels.

Nee, niet aangeraden om te remmen met je hiel, remmen doseren doe je met de bal van je voet waarrond je ook je voet roteert om evt. het gaspedaal te bedienen.
                            Verder is op een saxo tussengas niet echt nodig, die motoren zijn zo licht dat gewoon de koppeling gedoseerd oplaten bijna goed werkt zonder storend remeffekt of de aandrijfwielen.
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                              Ja, das gewoon tussengas, of ook rev matching of heel-toe in't engels.

Nee, niet aangeraden om te remmen met je hiel, remmen doseren doe je met de bal van je voet waarrond je ook je voet roteert om evt. het gaspedaal te bedienen.
                              Verder is op een saxo tussengas niet echt nodig, die motoren zijn zo licht dat gewoon de koppeling gedoseerd oplaten bijna goed werkt zonder storend remeffekt of de aandrijfwielen.
                              Tuurlijk ga je niet remmen met je hiel... Het is net omgekeerd: tenen op de rem en hiel op het gaspedaal. (hoe zou je nu in godsnaam je voeten omgekeerd kunnen zetten? )

Comment

Bij sommige wagens is het trouwens makkelijker om de zijkant van je voet te gebruiken.

Comment

Tussengas

Euhmz, sorry denk da ik iets niet begrijp.

Tussengas geven heeft niets met remmen te maken, voor zover ik weet

Cheers

B

Comment

Tussengas geven niet, tip-heelen (of alle andere naamvarianten) wel.

Comment

Sinds het over remmen gaat, kun je tijdens het remmen ook tussengas geven. Tussengas bij het terugschakelen. Met u linker been. En u rechter. Allez. Voor te remmen. Dat laatste en voor hetgene ervoor met het andere been. Niet u handen vergeten. En niet naar u voeten kijken. En vooral de gas niet vergeten. Liefst alles tegelijkertijd.

(we bedoelen dus allemaal hetzelfde, we zeggen het gewoon anders )
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Tussengas geven bij het remmen = heel and toe/tipheelen, whatever
                                        Tussengas geven bij het terugschakelen zonder te remmen = tussen gas geven (of throttle blips voor de william blake's onder ons), simpel toch?

Comment

Bij gewoon rijden win je er idd totaal niks mee
                                          Maar het is gewoon een gewente, als ik vertraag is dat een automatisme

Maar natuurlijk is het beter voor de wagen en na een tijdje doe je het keer op keer perfect. Wat een goed gevoel geeft
                                          Ik doe het ook bij de ibiza tdi maar geen kat die dat door heeft. Is inderdaad een pak beter voor je koppeling. En het is veiliger ook. Minder kans dat wielen blokkeren bij het afremmen.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel
                                          ... De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid ...

Comment

Working...
                                          X