Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
HOW TO: sportief rijden op een verantwoorde manier(openbare weg).
....Ik geloof dus niet in de combinatie legaal en sportief rijden.
Een verduidelijking. Ik heb het nergens gehad over legaal of niet. De wetten zijn duidelijk Dus daar hoeven we ons niet over uit te laten. Waar het voor mij in dit topic om gaat is niet wat mag, maar om wat kan. Op een veilige manier. Ik hoop dat het verschil duidelijk is.
.En als je pas gas moogt geven als je het einde van de bocht ziet kan je geen enkele deftige bocht aan sneller dan 40 per uur door want anders kan je niet op tijd stoppen.
Dat klopt. En toch, als je vol op de gas kan als je vol zicht hebt en geen ander verkeer, opritten, zijstraten etc, dan zal dat voor velen sportief rijden zijn. En als je wel zicht en overzicht hebt, dan kan het nog veel sneller.
driften, snel rijden, zo laat mogelijk remmen, inhalen, ideale lijn in de bocht,...
Alles wat niet mag dus!
Driften kan soms, niet heel de bocht door, maar bij het uitkomen van een scherpe bocht en vol zicht, waarom niet? Op een verlaten rondpunt, nat en geen pladijs te zien een kilometer rondom, waarom niet? Je gaat toch niet sneller dan vlak door de bocht.
Verder, ik kan me niet herinneren dat ik ooit eens in normale omstandigheden (geen olie, overdadige regenval of sneeuw) tegen een legale snelheid in Vlaanderen op de gripgrens van auto aanzat.
Is bij mij al... duizenden keren gebeurd. Ertegen, erop, beetje erover. Gebeurd makkelijk in regen. Altijd als er vol zicht is en zonder volk potentieel in de weg. En altijd de ruimte om wat terug te nemen en direkt weer safe te zitten - je moet niet aan de gripgrens zitten met je wielen aan de kantboord van de weg.... dat is racing...
Als jij de hele tijd tegen mensen aanloopt, heb ik zo m'n twijfels of jij wel een goede bestuurder bent.
Geheel terecht. Maar naast de kwestie, dit is geen tribunaal zoals ik al zei, het gaat over HOE, niet WIE. WIE doet er niet veel toe ook niet, ook Schumi kan gevaarlijk rijden, de pastoor van't dorp net zo goed. Het gaat hier dus om het HOE, de techniek. Gewoon omdat ik dat intressant vind en vond dat er te weinig bewustzijn over was.
Verantwoord sportief rijden op de openbare weg houdt voor mij in:
- Snel optrekken
- Laat afremmen
- Zo min mogelijk afremmen in de bochten
- ESP aan
- Winterbanden
- Niet boven maximum toelaatbare snelheid
Kijk dat was al wat meer concreet. Laat maar niet te laat afremmen. Afremmen voor wat? Dat is de vraag... nog niemand die de startvraag heeft beantwoord...
ik weet geen hol van autosport en rijd met debiele firmawagens, maar hier een paar tips:
- ken de baan. indien niet, progressief snelheid opbouwen
- door de bocht blijven kijken, met de moto pas optrekken wanneer je een klaar en goed zicht hebt op de uitgang. altijd rekening houden dat er opeens een file kan staan aan het einde van de bocht waar je geen zicht op hebt in het begin
- ga niet stoer rijden met vrienden mee en neem geen risicos die je anders niet zou nemen. genoeg accidenten van het kaliber "even mijn auto showen"
- wees 100% geconcentreerd en kalm. blijf ver weg van het gevaar als je moe bent, 1 pint (!!!) hebt gedronken, kwaad of agressief bent,...
- laat u niet vangen door adrenaline van onberekende risico's te nemen. Schumar rijdt snel, en ook graag met de moto omdat het fijn is. niet voor de adrenaline
- laat genoeg marge in de bochten in het begin, volg een veilige lijn... laatste tijd durf ik eens de snelste lijn door een bocht te nemen en da's maar benauwelijk
- rij eerst uw motor warm, hou spanning en temperatuur banden in het oog. wanneer het lang niet regent, wordt de baan superglad bij het eerste water omdat al de vuiligheid loskomt!
ahja, en dit alles buiten zone 70/90 waar er geen fietsers, voetgangers,... zijn. snel rijden binnen de bebouwde kom is foei.
zo hou ik het veilig en deed al 60-80 000 km nu ik 2 jaar mijn rijbewijs heb.
Mooie uiteenzetting. Mee eens, vooral dat van de andrenaline en de auto showen. Je weet gewoon dat je jezelf in een sitiatie zet waar je de verkeerde prioriteiten maakt. De baan kennen is beide goed en slecht. Goed omdat je weet waar de gevaarlijke punten zijn, slecht omdat je uit gewoonte weet wat er aankomt en je snelheid daaraan aanpast ipv aanpassen aan wat je effektief kan zién.
Echt verantwoord sportief rijden is volgens mij bijna onmogelijk. Zelfs de beste chauffeur kan dingen tegenkomen die niet te voorzien zijn. Wanneer je sportief wil rijden kan je best zo defensief mogelijk rijden, dwz zo ver mogelijk vooruit kijken en er vooral rekening mee houden dat andere chauffeurs je niet zullen zien afkomen.
In een goede fysieke en mentale conditie zijn is volgens mij ook heel belangrijk want dan zullen je reflexen en concentratie ook een stuk beter zijn. En een rijvaardigheidscursus is denk ik ook geen overbodige luxe.
Tis maar wat je in het woord sportief legt, want vindt dat je anders een goede beschrijving maakt van wat er nodig is. Gas geven is simpel, sportief rijden op een verantwoordelijke manier is hard werk...
That's the risk we have to take to live.
Als ik er rekening mee moet houden dat op een droge baan ik oncontroleerbaar kan slippen tegen een paaltje ofzo, dan kan ik evengoed nooit meer een dakgoot uitkuisen of appelen plukken.
Dat kan je dus doen hé. Als je steeds bewust en continu alle risico's analyseert, dan vind je automatisch ook dat je erg snel rijdt als je je daarvan bewust bent. Het risico van tegen een paaltje te slippen kan je nemen. Het risico van tegen een paaltje te slippen, over de kop te gaan en tegen een bende fietsers vliegt niet. Als het te lastig is om iedere situatie die op je af komt op die manier te analyseren, dan ben je al te snel bezig...
Ik rij eigenlijk altijd veel te snel .
Tot zover mijn bijdrage aan dit topic .
Ah, een hardleers hardrijder dus. Heeft niks te zien met de definitie van sportief rijden als beschreven in het begin van het topic, dus veel meer bijdrage is niet nodig. Dank u
Last edited by Onehp; 06/12/2009, 21:52.
Reden: kleinigheidjes
Ik kan u anders wel een paar baantjes tonen dan.
Polder baantjes waar enkel de aangelanden en de boeren komen
Toegelaten 70 km/h
Situatie: redelijk scherpe bochten, dode hoek en tweerichtingsverkeer.
Akkoord, ge kunt er tegen 130 door vlammen, maar als er dan ooit een fietser/wandelaar/auto aankomt ga je het niet meer kunnen navertellen...
Er zijn ook veel baantjes waar er langs weerskanten van de weg niks staat en waar je de weg na de bocht ook goed ziet of er iemand afkomt of niet ...
Daar kun je toch wel iets sportiever rondrijden .
Enige wat er kan gebeuren is dat je in de gracht terechtkomt met uwen auto maar dat is het risico dat je daar maar moet bijnemen
Ik kan u anders wel een paar baantjes tonen dan.
Polder baantjes waar enkel de aangelanden en de boeren komen
Toegelaten 70 km/h
Situatie: redelijk scherpe bochten, dode hoek en tweerichtingsverkeer.
Akkoord, ge kunt er tegen 130 door vlammen, maar als er dan ooit een fietser/wandelaar/auto aankomt ga je het niet meer kunnen navertellen...
Het leeft blijkbaar nog altijd sterk dat sportief = te snel rijden.
Op circuit:
De kunst van snelle rondetijden is niet het meeste gas geven, maar weten wanneer je moet afremmen.
Op de openbare weg:
De kunst van veilig rijden op de openbare weg is niet hoe hard je kan remmen, maar weten wanneer je moet afremmen.
Om te zeggen, weten wanneer het gepast is gas te geven kunnen de meeste uitvissen. Echter weten wanneer het tijd is om preventief zwaar in de ankers te gaan, dan schatten de meeste niet goed in, en gaan dus op goed geluk door de boevengenoemde blinde bocht op de boerenweg, als is het 100km/h trager dan op de het rechte stuk met vol zicht, het kan nog te rap zijn....
Ik rij zeer vaak sportief op de openbare weg geen enkel probleem mee...
(met de koersfiets )
Zeer goede leerschool. Bochtentechniek erg balangrijk. En in wedstrijden een paar keer goed op u bakkes gaan leert u ook snel hoe hard de echte wereld is.
Ja ik rij graag sportief en ga regelmatig rijden hier in de binnenbaatjes in de streek .
Maar in het drukke stadsverkeer + aan scholen ga je mij nooit te rap betrappen .
Ik erger me zelfs zeer aan die gasten die mij in een zone 30 waar ik misschien 30-40 rij mij toch moeten voorbij vlammen
driften, snel rijden, zo laat mogelijk remmen, inhalen, ideale lijn in de bocht,...
Alles wat niet mag dus!
Ik was wat te znel klaar met je te beantwoorden...:
Snel rijden: nee mag niet! Kan soms.
Zo laat mogelijk afremmen: laat voor wat? Als het is om met de correcte snelheid een onoverzichtelijke situatie te naderen, dan kan dat perfect. Als dat voor in circuittermen zo laat mogelijk is, dan kan en mag dat niet inderdaad want dan heb je geen marge over. Tenzij je weerom 100% zicht hebt. Want zelf mag en kan je bv. in de gracht rijden, al wordt dat niet aangeraden...
Inhalen: Als het kan, dan mag het. Komt echter niet zo vaak voor een situatie waar je genoeg zicht en ruimte hebt in belgië om dat volledig veilig te volbrengen.
Ideale lijn in een bocht: heb je overzicht over heel de bocht, ook exact waar je zal uitkomen en een nog een stuk verder... waarom niet? Ook niet gezegd dat je die lijn aan 100% snelheid moet voldoen hé
Wat maakt het in hemelsnaam allemaal uit?? Al die gedetailleerde vragen het lijkt me volkomen zinloos. Er is geen discussie over ieder doet toch zijn zin.
Wat maakt het in hemelsnaam allemaal uit?? Al die gedetailleerde vragen het lijkt me volkomen zinloos. Er is geen discussie over ieder doet toch zijn zin.
Ieder begin is bescheiden... Sommige mensen geloven dat wat ze doen een verschil maakt en dat er altijd potentieel is tot ontwikkeling, anderen doen zoals je zegt niks anders dan hun goesting. Is me ook een raadsel waarom die hier komen koekeloeren na zo een openingspost...
Daarnet nog een discussie gehad irl over hoeveel vierkante meter een huis moet zijn. Dat was pas zinloos, ge koopt toch gewoon u goesting...
Het is toch mooi als je, zeker bij iets als te hard rijden, rekening houdt met anderen.
Daarstraks nog ene...
Baan van 70, ik rij opt gemakske 80 en maar plakken dat hij deed.
Beetje verder komt er een bocht, ik blijf gewoon 80 rijden, en den andere was opeens niet meer te bespeuren. Na de bocht plakte hij terug in mijn gat
haha, typisch.
hardrijden voor beginners: op de rechte stukken snel gaan. ik speel graag spellekes, en jan modaal die arrogant gaat doen laat het altijd afweten in de bochten.
zelf ook begonnen met sneller rijden op de rechte stukken maar dat werd saai eens je een leuk gevoel door de bochten krijgt. laat remmen doe ik bijna nooit, vooral niet met de moto
't valt mij vooral op dat jan modaal noch heel aangenaam noch heel sportief rijdt. te hard op het gas gaan, te hard remmen, onkundig en lomp insturen,.... en dat allemaal op een gewoon ritje.
Daarstraks nog ene...
Baan van 70, ik rij opt gemakske 80 en maar plakken dat hij deed.
Beetje verder komt er een bocht, ik blijf gewoon 80 rijden, en den andere was opeens niet meer te bespeuren. Na de bocht plakte hij terug in mijn gat
Kga ni beweren dat ik een rallypiloot ben ofzo, maar leer dan aub met uw wagen rijden, of haal me gewoon in als het ni rap genoeg gaat (tot wanneer er een bocht komt natuurlijk, dan wordt het ineens "gevaarlijk")
Herkenbaar...
Of toch nog voorbij komen gevlamd en net voor je weer invoegen (omdat er een bocht aankomt) zodat je bijna in hun gat rijdt. En dan mag je de hele baan achter hun blijven (lang recht stuk waar je eerst 30 en dan 50 mag, dan zeer bochtige weg waar je 70 mag, logica in België mja ) omdat hun tuningbak of, in veel gevallen, madam met de BMW, blijkbaar toch niet zo geschikt is om bochten mee te nemen.
Dat zijn dus wat ik hardrijders noem. Impliceert lompheid. Graag voel ik me als een betere chauffeur, maar impliceert natuurlijk wel dat we ook effectief béter rijden. Snel door een bocht lukt namelijk ook op ongepaste durf en lompheid, zichzelf de bocht insmijtend en op goed geluk op je eigen weghelft proberen blijven. Is ook herkenbaar...
Verantwoord sportief rijden houdt voor mij het volgende in:
- 100% geconcentreerd zijn, gsm af, radio uit, gps uit, geen passagiers mee hebben, alle ramen proper
- vervolgens proberen "één te worden" met het verkeer, proberen alle eventuele gevaren in te schatten om erop te kunnen anticiperen. Ook proberen voorspelbaar te zijn naar andere weggebruikers toe (pinkers gebruiken, geen bruuske maneuvers, afstand houden bij tragere voertuigen voor u).
- mits hieraan voldaan, kan het in sommige omstandigheden verantwoord zijn om het gaspedaal wat dieper in te trappen, en te genieten van het samenspel van chauffeur en auto (vb rechte weg zonder zijstraten of huizen, met voldoende overzicht, of autosnelweg met weinig verkeer en geen op-en afritten)
Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal gewoon met de "flow" meecruise, is veel relaxter...
Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt
Op een rechte weg of op een autostrade is er imo niet echt sprake van veel samenspel tussen auto en chauffeur, dat is gewoon hardrijden en dat kan het kleinste kind.
Op een rechte weg of op een autostrade is er imo niet echt sprake van veel samenspel tussen auto en chauffeur, dat is gewoon hardrijden en dat kan het kleinste kind.
Ja, maar in een bocht de limieten opzoeken op de openbare weg kan je zelden op een verantwoorde manier
Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt
Zowel tegen de toegelaten 50 als de verboden 80 op die plek is de kans bijna even groot dat een fietser bij een aanrijding dodelijk gewond is. OK de stopafstand en reactiesnelheid is groter, maar iemand meteen recentere wagen zal ook sneller aan 80 stilstaan dan iemand met een oude wagen aan 50 (leeftijd bestuurder ook van belang). Niet alle auto's remmen en sturen dus even goed.
Kom je een onoverzichtelijk situatie tegen, dan is remweg een slechte maat. Remweg is irrelevant indien je niet de tijd hebt om te reageren. Je moet gewoon rekenen op 1 second reactietijd vanaf het punt dat je de fietser ziet en/of de gevaarlijke beweging ziet maken, tot het moment dat je effektief remt. In die second gebeuren veel dingen. Registreren (zien) van het gebeuren, interpretatie ervan, afwegen mogelijke actie (uitwijken, remmen), beslissing, voet in beweging zetten, remdruk opbouwen. En nog vanalles biologisch en mechanisch ertussenin.
In bovenstaand voorbeeld is het snelheidsverschil 30km/h. Of 8,3 meter per seconde. Met een reactietijd van 1s ben je dus 8,3 meter verder op het moment dat je begint te remmen bij 80km/h vergeleken met 50km/h. Al heeft de auto van 50km/h slechte remmen, 0,5g vertraging bijvoorbeeld, dan nog heeft die op die 8,3 meter al afgeremd tot 36km/h. Rij aan die snelheid iemand aan, zijn de overlevingskansen nog grofweg 75%. Aan 80km/h is die zo goed als nul. Nogal een verschil denk ik zo.
Bovenstaande schrijver was dus wat optimistisch dat de recentere wagen (1g vertraging) sneller stil staat. Zelfs als het zou gaan om een pure remproef. Dan moet de oude auto in echt slechte staat zijn om er effektief langer over te doen (vertrageing <0,39g), want de relatie snelheid tot remafstand is kwadratisch...
Je begrijpt dat ik me een beetje zorgen maakt als zoiets kan geschreven worden door iemand die een "zware sportwagen" rijdt, en niemand reageert.
Maar zoals gezegd, dit is geen tribunaal, ik wil enkel op het gebrek aan inzicht wijzen. En effektief, je kunt deze dingen niet zitten uitrekenen als je aan het rijden bent.
Wat dan wel?
Ipv van te denken aan remweg, denk aan reactietijd. De 2 secondenregel is zo een regel. 1 seconde om te reageren. 1 seconde om iets te kunnen uitrichten. Iets gelijkaardig kan je toepassen voor alle onoverzichtelijke situaties. Bijvoorbeeld een zijweg.
Het verschil is dat het niet vlak voor je gebeurt. De meeste die op een voorangsweg rijden, hebben niet eens de zijweg gezien. Je rijsnelheid moet dus aangepast zijn om de zijweg in te kunnen kijken, en dan 2 seconden hebben voordat je er voorbij rijdt. Rij je sneller, heb je geen kans en kan je net zo goed niet kijken.
Om dit goed toe te passen gaan we er ook vanuit dat je kunt uitwijken. Want op (2s-1s=) 1 seconde sta je niet stil. Dus voor je de weg inkijkt, heb je rondom je gekeken en weet je dat je geen tegenliggers of inhalers hebt. Komt er een tegenligger, of is de weg erg smal, dan moet je kunnen rekenen tot stilstand te kunnen komen, of op zijn minst zodanig te kunnen vertragen dat je zelf de zijweg in kan slaan! Als dat geen mooi uitwijkmanoever is...
Dus effektief ga je dus traag die zijweg voorbij rijden. Veel trager dan hardrijders doen, want die rijden gewoon dezelfde snelheid overal. Wat is daar sportief aan? Op zicht niks. Maar is er voor de rest vrij zicht, dan had je hard kunnen inremmen om je snelheid aan te passen, en erna kun je ook weer vol op de gas. Dat is sportief. En leuker dan er gewoon voorbijvlammen. Al was het omdat je een goed geweten hebt, en een zin voor controle. Kunde.
Bottom line
----------------
Denk reactietijd (2s) ipv remweg bij het inschatten van de gepaste snelheid.
Iets waar ik in praktijk op let tijdens sportiever stuurwerk:
Door de band genomen neem ik een bocht naar rechts juister qua lijn omdat ik bij 't naar rechts gaan niet in de ruimte van iemand anders kom! Alleen als ik echt vrij zicht heb op de bocht en er echt niemand aankomt stuur ik een bocht naar links dieper in
Comment