Mededeling

Collapse
No announcement yet.

'Geen seconde geaarzeld om mijn zoon aan te geven'

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 'Geen seconde geaarzeld om mijn zoon aan te geven'

Uit "De Standaard" 20 november 2009

'Ik heb nu veel moeite met mensen die, terwijl ze zeggen hoe erg ze het ongeluk vinden,

drie pinten drinken en daarna in hun auto springen.'

'Het is erg dat je eerst zelf iets moet tegenkomen, om gewaarschuwd te zijn. (zucht diep)

Jonge bestuurders rijden vaak te snel, ik deed dat vroeger ook.

Terwijl iemand die te snel rijdt, gewoon een slechte bestuurder is.

Hoe beter je kunt rijden, hoe trager je gaat rijden.'

Lees het volledige artikel hieronder :

'Geen seconde geaarzeld om mijn zoon aan te geven'
    • vrijdag 20 november 2009
    • Auteur: Nikolas Vanhecke
    TORHOUT - INTERVIEW VADER HAALDE ZOON OVER OM ZICH AAN TE GEVEN NA VLUCHTMISDRIJF In de ochtend van 1 maart veroorzaakte Brecht, de zoon van Johan, een dodelijk ongeluk. Hij reed in paniek door naar huis. Johan aarzelde geen moment: 'Als ik het lef niet had gehad om mijn zoon aan te geven, hoe had ik hem vandaag dan in de ogen kunnen kijken?'

Van onze redacteur

'Ik heb geen seconde geaarzeld om de politie te waarschuwen. Brecht (nu 20, red.) kwam rond zes uur 's morgens thuis, compleet in paniek. Ik begrijp zelfs niet hoe hij nog met de auto tot hier is geraakt, zo gechoqueerd was hij. Hij wist niet wat hij moest doen, hij wist zelfs amper wat er gebeurd was. “Ik denk dat ik iemand heb doodgereden, en ik ben niet gestopt,, zei hij. Hij beschreef de plek waar het was gebeurd en geen tien, zelfs geen vijf minuten later heb ik de hulpdiensten gebeld. Op het moment dat ik dat deed, leek ik voor sommigen een held, maar er is toch niks speciaals aan? Ik vond het heel normaal.'

Voor Johan Vandelanotte, een West-Vlaamse graanhandelaar, waren er twee redenen om zijn zoon aan te geven. 'Je weet om te beginnen niet wat er gebeurd is. Zijn er nog mensen in nood? Heeft iemand anders de hulpdiensten kunnen waarschuwen? Op dat uur van de dag komt daar niet zoveel volk voorbij.'

'Ook vind ik dat je verkeerd bezig bent als je als vader je zoon niet bijbrengt dat hij de gevolgen moet dragen van wat hij heeft gedaan. Ik wilde hem nog recht in de ogen kunnen kijken. Dat heeft voor een stuk te maken met opvoeding, maar als mijn buur in paniek bij mij was gekomen, dan had ik precies hetzelfde gedaan.'

'Wat voor zin heeft het om een ongeluk te willen verzwijgen? Als dader kun je daar toch niet mee leven? Als de politie je opspoort en alles achteraf uitkomt, dan ben je nog verder van huis.'

Over het ongeluk zelf, waarbij een Nederlander werd aangereden terwijl hij zijn defecte auto naar de kant probeerde te duwen, wil Johan niet veel kwijt. Hij was er niet bij, de rechtszaak loopt nog, maar vooral: er is al meer dan genoeg over gezegd en geschreven, vindt hij. De parallellen met het ongeluk van afgelopen weekend, waarbij een achttienjarig meisje uit Torhout omkwam, maken het oprakelen van details extra moeilijk. 'We kennen de betrokken familie van een afstand', zegt Johan. 'Ik heb nog met haar vader op school gezeten.'

'Artikels over ongevallen die nu verschijnen, lees ik met meer aandacht dan anderen. Ik kan er vooral niet bij dat mensen die een ongeluk veroorzaken, hun daden blijven verzwijgen. Je kunt in paniek zijn omdat je iets hebt gedaan dat verkeerd is, maar die shock blijft niet duren. Op een gegeven moment moet je stilstaan bij je verantwoordelijkheid.'

'Op het eerste gezicht kan iedereen een dodelijk ongeluk veroorzaken. Je kunt soms niks doen aan een samenloop van omstandigheden. Maar als je onder invloed rijdt, zoals Brecht deed, en ook nog iets te snel, dan bega je een fout. De verantwoordelijkheid voor de gevolgen van die fout moet je dan dragen. Ik heb nu veel moeite met mensen die, terwijl ze zeggen hoe erg ze het ongeluk vinden, drie pinten drinken en daarna in hun auto springen.'

Een van de gevolgen was de arrestatie van Brecht, gevolgd door drie dagen voorarrest.

Johan: 'Dat was voor ons een zware periode (zucht diep). Op dat moment ben je daar natuurlijk constant mee bezig. Ik ben blijven werken, maar ik ben wel een keer een graanvervoer vergeten. Maar we moeten dat ook niet dramatiseren. Wat stelt dit verhaal voor bij dat van de slachtoffers? Iemand is haar vriend verloren die nacht.'

Negen maanden later krijgt het ongeluk stilaan zijn plaats in het gezin Vandelanotte, maar de wonden zijn nog lang niet geheeld. 'Het is niet dat ik er nog mee opsta en mee ga slapen, maar elke dag denk ik er toch eens aan', vertelt Johan. 'Je kunt de krant jammer genoeg niet opentrekken zonder dat er zoiets instaat.'

Over de schadevergoeding voor de nabestaanden is Johan rechtuit: 'Brecht zal dat moeten betalen en zal daarvoor werken. Hij gaat nu elke ochtend met de fiets werken, een auto wil hij voorlopig niet meer. Hij spaart om de schade terug te betalen. Het proces moet nog aflopen, maar het duurt naar mijn gedacht al veel te lang. Daarna pas komt het rijverbod. We weten niet hoe zwaar de straf zal zijn, misschien houdt de rechter er rekening mee dat hij nu zijn best doet. Maar het zou sneller moeten, zodat iedereen weet waar hij staat. Ook de nabestaanden.'

'Brecht heeft zich herpakt, denk ik, hij werkt goed. Mijn relatie tegenover hem is veranderd, op een bepaalde manier zelfs verbeterd. Hij luistert nu misschien wat beter als ik iets zeg. Voor het ongeval had ik hem dikwijls gewaarschuwd dat hij niet goed bezig was. Mijn zoon was geen engeltje. Maar het is jammer dat eerst zoiets moet gebeuren.' (stilte)

'Hij was mijn kind voor het ongeluk, en hij is dat nu nog altijd. Voor je eigen kind wil je altijd het beste. Hem aangeven was ook het beste wat ik kon doen.'

'Het is erg dat je eerst zelf iets moet tegenkomen, om gewaarschuwd te zijn. (zucht diep) Jonge bestuurders rijden vaak te snel, ik deed dat vroeger ook. Terwijl iemand die te snel rijdt, gewoon een slechte bestuurder is. Hoe beter je kunt rijden, hoe trager je gaat rijden.'

'Ik hoop dat Brecht over tien jaar nog goed weet wat er is gebeurd, wat de gevolgen waren en hoe hij het had kunnen voorkomen. Hem een jaar opsluiten zal daar niet bij helpen. Het enige wat Brecht nu kan doen, is zorgen dat zoiets nooit meer gebeurt.'
    Last edited by ; 20/11/2009, 09:36.

Ik vind het fijn dat je zo begaan bent met de zaak, Catherien, maar wij moeten geen geweten worden geschopt.

Naast je dilettant vet gemerkte passages onthoud ik vooral het dramatische en absurde van deze gebeurtenis. Hoewel ik het niet goedkeur is paniek een doorslaggevende factor bij vluchtmisdrijf.

Met de uitdrukking: "Hoe beter je kunt rijden, hoe trager je gaat rijden" ben ik het niet eens. De perfecte chauffeur past zijn snelheid in alle omstandigheden aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk Berichten
      Ik heb nu veel moeite met mensen die, terwijl ze zeggen hoe erg ze het ongeluk vinden, drie pinten drinken en daarna in hun auto springen.'
      Dit gebeurt inderdaad maar al te vaak, en met de komende kerstperiode gaat dit er niet op beteren; familiefeestjes, kerstfeestje op het werk, ...

Hoe beter je kunt rijden, hoe trager je gaat rijden.'
      hmm, vreemde bewering waar wel een bron van waarheid in zit, maar hier ga ik niet echt mee akkoord. Niet dat ik snel rijden promoot maar trager rijden dan de rest van t verkeer houdt ook gevaren in.

Comment

Iemand die slaafs 90 km/u rijdt tussen de vrachtwagens rijdt niet beter, maar iemand die na een rijvaardigheidsstage beslist dat 160 teveel van het goede was en terug valt op 120 op de snelweg, rijdt wél beter.

Comment

Ik weet niet wat je bedoeling is met je vette tekst of waar je de focus wilt opleggen, maar naar mijn gevoel sla je de bal mis ...

laat me even mijn versie geven:

- weinigen zullen hier in eerste instantie aanstoot nemen aan het feit dat 'de dader' 3 pinten had gedronken. het merendeel van de bestuurders heeft wel al eens een pint gedronken en daarna achter het stuur gekropen. (ook ik)
          Waar ik hier aanstoot aanneem is dat de chauffeur gewoon verder reed alsof er niets gebeurd was en dit (volgens de kranten) ook zo opdroeg aan de passagiers ...
          Juridisch gezien zal hier zeer zeker de focus komen te liggen!

- dat de vader hem meteen is gaan aangeven? Wat kon hij anders? het 'kwaad' was dan al geschiedt. en als hij dat niet deed, vonden ze zijn zoon wel een paar uur later. Daar vind ik dus niks edelmoedigs aan. alhoewel die drempel psychologisch natuurlijk ook zwaar kan zijn.

dan wil ik nog even iets kwijt over het vluchtmisdrijf.

Je moet er echt eens op letten :

iemand die een ongeval veroorzaakt, en meteen hulp biedt, hulpdiensten verwittigd, goed meewerkt en toont tegenover de slachtoffers (rechtstreekse en onrechtstreekse) dat hij begaan is, wordt zelden (in de media en elders) een dader genoemd.

nee, hij is diegene die de aanrijding veroorzaakte... (in termen van het verkeersongeval blijft er wel slachtoffer en 'dader')

pleeg je daarentegen vluchtmisdrijf of zijt ge schijtzat, dan wordt je automatisch een dader.

Je straf komt dan ook veel hoger te liggen, ook al kon je het ongeval mss niet vermijden (slecht verlicht bvb).

Ik zie dus geen enkele reden om ooit vluchtmisdrijf te plegen, zelfs met 3 pinten op.

En hiermee wil ik helemaal geen aanrijders tips geven of witwassen, de aangeredene blijft de persoon die het meeste aandacht vraagt bij een ongeval.

Comment

Ik heb een dochter.

Ik kan me inbeelden dat je eigen kind aangeven een hartverscheurende beslissing moet zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DaSolid Bekijk Berichten
              Ik weet niet wat je bedoeling is met je vette tekst of waar je de focus wilt opleggen, ....
              De reden waarom ik dat gedeelte in het vet deed is :

- er zijn mensen die lange posten niet lezen en dat stuk vond ik het belangrijkste in deze getuigenis.

- deze getuigenis vind ik bijzonder waardevol omdat het komt van iemand die erkent dat hij vroeger wél te snel reed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Iemand die slaafs 90 km/u rijdt tussen de vrachtwagens rijdt niet beter, maar iemand die na een rijvaardigheidsstage beslist dat 160 teveel van het goede was en terug valt op 120 op de snelweg, rijdt wél beter.
                Mijn auto is een oude logge camionette die naar mijn mening te veel lawaai maakt boven de 90km en ik geef niet graag veel geld uit aan brandstof.
                Dat het dan ook beter is voor het milieu is mooi meegenomen.

Wanneer mijn man niet werkt, dan gebruik ik zijn wagen die veel soepelder is en dan rijd ik automatisch wél aan 120km/u.
                Durf ik ook veel vaker voorbij steken omdat die auto veel beter kan optrekken.

Ik pas mijn rijstijl niet alleen aan de omstandigheden maar ook aan de wagen die ik bestuur.
                Last edited by ; 20/11/2009, 09:26.

Comment

Mijn auto is een oude logge camionette die naar mijn mening te veel lawaai maakt boven de 90km en ik geef niet graag veel geld uit aan brandstof.
                  Dat het dan ook beter is voor het milieu is mooi meegenomen.

Wanneer mijn man niet werkt, dan gebruik ik zijn wagen die veel soepelder is en dan rijd ik automatisch wél aan 120km/u.
                  Durf ik ook veel vaker voorbij steken omdat die auto veel beter kan optrekken.

Ik pas mijn rijstijl niet alleen aan de omstandigheden maar ook aan de wagen die ik bestuur.
                  Je laatste zin is natuurlijk helemaal waar !

maar dat je 'oude logge camionette die teveel lawaai maakt boven de 90km/h beter zou zijn voor het milieu, durf ik misschien wel te betwijfelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DaSolid Bekijk Berichten
                    Je laatste zin is natuurlijk helemaal waar !

maar dat je 'oude logge camionette die teveel lawaai maakt boven de 90km/h beter zou zijn voor het milieu, durf ik misschien wel te betwijfelen
                    Natuurlijk is mijn camionette niet beter dan een ander auto voor het milieu, wél dat ik 90km/u ermee rijd dan 120km.

Comment

Amai, nog een ongeval met vluchtmisdrijf in Torhout...

Comment

hmz

Hmz, leuk hoor al die topics, maar iedereen probeert hier gewoon "het beste jongetje/meisje van de klas te zijn.

Praktijk blijkt toch anders

B

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
                          Ik kan me inbeelden dat je eigen kind aangeven een hartverscheurende beslissing moet zijn.
                          Ik vind dat je zoiets gewoon niet doet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                            Is het verstandigste dat je als ouder kan doen, vinden doen ze je toch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk Berichten
                              Is het verstandigste dat je als ouder kan doen, vinden doen ze je toch
                              Uhu, als ouder zou ik mijn zoon (al dan niet) overtuigen om zich aan te geven, maar hem eigenhandig aangeven is schending van vertrouwen.

Comment

Schending van vertrouwen is als je tegen hem zegt 'm niet aan te geven, en 'm dan toch aangeeft.

Het lijkt mij logisch dat je een dader van een vluchtmisdrijf aangeeft... Maar goed, het lijkt me ook logisch dat je als getuige van een ongeval stopt en je kenbaar maakt als getuige, maar dat komt ook maar weinig voor...

Comment

Als een inbreker te biecht gaat bij een pastoor, wordt die toch ook niet aangegeven of wel misschien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                                    Hmz, leuk hoor al die topics, maar iedereen probeert hier gewoon "het beste jongetje/meisje van de klas te zijn.

Praktijk blijkt toch anders

B
                                    dat kan, maar mij gaan ze niet spotten op de E17 aan meer dan 170 km/u.
                                    Wat van anderen hier niet kan gezegd worden.
                                    Die zekerheid hebben we toch al.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Uhu, als ouder zou ik mijn zoon (al dan niet) overtuigen om zich aan te geven, maar hem eigenhandig aangeven is schending van vertrouwen.
                                      Tot hoever gaat uw vertrouwen? Ik vind u trouwens medeplichtig als je hem niet aangeeft. Zeker niet als je het zo kort na de feiten te weten komt en dus de slachtoffers mogelijk nog hulp kunnen gebruiken.

Stel dat uw zoon een Dutrouxtje is (even grof vb geven). Ga je hem nog altijd uw vertrouwen schenken?

Ik heb zelf al es een maat z'n sleutels afgenomen, terwijl de flikken onderweg waren en ze dankzij mij wisten waar ie was. Geen pretje, dat kan ik u verzekeren. Achteraf was hij me 'dankbaar'.

Nog meer achteraf is ie spijtig genoeg nog achterlijker geworden.
                                      Last edited by Asserti; 20/11/2009, 12:25.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
                                      Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

Comment

Als een inbreker te biecht gaat bij een pastoor, wordt die toch ook niet aangegeven of wel misschien?
                                        Als een pastoor ook vader is, heeft iemand zich niet aan de regels gehouden

Comment

Working...
                                        X