Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
'Geen seconde geaarzeld om mijn zoon aan te geven'
Ik 'wil' zelf niets veranderen, maar die 'wil' zelf is niet onveranderlijk . Wat ik denk dat Catherien al dan niet aan me wil veranderen? Dat ik trager rij, wat is anders het doel van dit / haar topics op dit forum?
Wat voor argumenten ik verwacht? Dat moet ik niet invullen denk ik? als ze mij probeert te overtuigen trager te rijden, verwacht ik argumenten die mij kunnen overtuigen (liefst logische argumenten).
Ah, I C. OK ik denk dat het vooral om een veilige rijstijl gaat, geen "accidenten zetten", niet om traaaag per se. In ieder geval, dat is waarom ik deelneem aan de discussie. Over de snelheid op zich zijn opinies eigenlijk overbodig: de wet heeft zijn zeg al gedaan. Bezoekers op dit forum gaan daar wat liberaal mee om, en daar heb ik op zich niet echt iets tegen. Wel als het rijden gevaarlijk wordt!
Ik zou graag discussieren hoe we zelf rijden. Ik rij namelijk ook graag snel, maar altijd in de tweede plaats van veiligheid die altijd eerst komt. Jammer genoeg ken ik andere autofans die een omgekeerde prioriteit maken. Hoeveel feiten heb je nodig om te weten dat dit geen "veilige" instelling is? Ja tot en met "verkeerd"?? Zolang men het hierover (ongezegd) niet eens zijn kan men lang discussiëren...
Om terug op de persoon te keren: ik weet niet hoe jij, dwz Asserti rijdt. Ik veronderstel dan, aangezien je reactie, je vindt dat je niet té snel rijdt, dus altijd aangepaste snelheid rijdt (al kan bij tijden ver boven de legale limiet liggen)?? Als dat echt zo is, wat is het probleem?
Wel, een probleem die ik zie, zelfkennis zeg maar, is dat velen die graag wat sneller rijden, de risico's toch wat onderschatten. "Snel rijden" is een érg grote verantwoordelijkheid!
Hieronder mijn betoog (niet persoonlijk bedoeld op Vandie):
Andere vb:
je rijdt cruise control op 120 en wat doe je met uw benen? Gewoon een gemakkelijke positie zoeken dat je ligt in uw auto. Rij 170 dan sta je klaar met uw voet voor op de rem te stampen. Want 170 rij ik niet op cruisecontrol.
In welke situatie ga je het snelst reageren?
Ja reageren misschien. Maar wat is het feitelijk (the f word ) verschil?
We gaan eens grof rekenen. Met 50km/h snelheidsverschil leg je net iets minder dan 14meter per seconde extra af tov die die 120km/h rijdt. Om van 170km/h naar 120km/h af te remmen heb je met een vertraging van 1G (perfect remmanoever) een afstand nodig van ...wie heeft het antwoord op zijn lippen. Ik niet, effe rekenen... ongeveer 56m nodig.
Leggen we alles samen, dan moet je dus 56m en een een vast deficit van 14m per seconde reactietijd goedmaken in reactietijd tegenover die mens die 120km/h rijdt (33m/s) wil je dat je gelijk aan je maneuver begint (gelijke gevolgen => gelijke snelheid).
Het antwoord: je moet 2,1 seconden sneller reageren. Das véél. Zo traag is die andere niet. Zelfs al maak je 1 seconde goed in reactietijd, aan 170km/h wat betekent dan je 50m VROEGER het obstakel moet ondekt hebben. Maar dat was dus niet het geval in het voorbeeld. Fail. Maar, als, en, indien het nu zo is .... en let je beter op, in het donker (verondersteld) moet je al straffe lichtje hebben om echt 50m verder te zien. En dan houden we nog geen rekening met de smallere zichthoek aan hogere snelheid die vaak, in de realiteit, ook meespeelt en maakt dat we lánger tijd nodig hebben om hindernissen te ontdekken, al liggen ze vlak voor ons...
Zijn we realistisch, dan is de kans dat je in bovenstaand geval veiliger rijdt aan 170km/h redelijk klein. Onbestaand eigenlijk, tenzij de 120km/h écht aan het slapen is...
Gaat het over een uitwijkmanoever, dan is dat makkelijk het verschil tussen een gelukt uitwijkmaneuver en geen erg, en een katastrofaal ongeval met totale ravage... aiai
Nu zeg ik niet dat mijn berekening 100% correct is, maar het is toch een resultaat dat de meeste niet goed zouden inschatten zo spontaan.... of??
Iedereen is jong en heeft al eens stommiteiten gedaan. Ik pas mijn snelheden aan aan de omgeving. De laatste tijd heb ik enkele zware boetes gehad.
Nu rij ik meestal de toegelaten snelheid, maar ik merk wel dat ik minder aandachtig word. Ik begin rond te kijken . Zo zijn veel 50- en 70 stukken veel te traag.
Ik denk persoonlijk wanneer dat je iets sneller rijdt, dat je gewoon veel geconcentreerder zijt.
Vb: ik werk 's nachts en als ik de toegelaten snelheden rij op quasi lege banen dan wordt ik moe....
Rij ik iets (30+) sneller dan ben ik meer geconcentreerd dan aan de toegelaten snelheid. Ook al durf ik er es zwaar overgaan. Ik besef dit maar al te goed.
ander vb: Mijn kleine broer leert autorijden. Hij is nogal van de economische type, zo rijdt hij door het rode licht aan de zelfde snelheid.. Hij heeft dit gedaan bij de mama => Moet niet denken dat hij ooit een auto mee krijgt.
Neemt elke bocht veel te snel en soms veel te wijd. Enorm schrikwekkend voor de passagier. Ik probeer hem te sturen, maar tis zo'n type die denkt dat hij al beter kan rijden dan ik of de mama.
Fietsen leer je met vallen en opstaan. Autorijden leer je ook zo. Sommige blijven rijden met de steunwieltjes, de andere gaan veel te snel.
Iedereen moet naar zichzelf kijken en hun verantwoordelijkheid opnemen. Ook ik!
Ja dank u. Graag eigen verantwoordelijkheid nemen. Sneller rijden om geconcentreerd te blijven, ik ken dat ook. Maar besef ook hoe grof het verschil is als je écht sneller gaat rijden. Ben je moe is het beter om een dutje te doen. Half uurtje doet al wonderen bij mij...
En blijf vooral met proberen met kleinebroer....
PS: om verklaarlijke reden geen reactie op de discussie tss Asserti en Geezzer
Thumbs up dat je je best doet. Persoonlijk vind ik het een grote uitdaging zo goed mogelijk te rijden, "zo snel als het kan", en een bron van veel rijplezier want nooit klaar met leren. Als ik tijd/goesting heb later misschien een speciaal topic voor maken...
Dat zegt hij niet, er zijn ook mensen die zoiets hebben meegemaakt die NIET emotioneel zijn.
Catherien gij zijt echt een voorbeeld van het feit dat een vrouw 9/10 een slechte manager zou zijn.
We kunnen die toch niet buitengooien die man heeft 3 kindjes en een vrouw die op de dop zit...
HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
Comment