Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel vs benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
    Een huidige 320d is net zo snel als een 325i, maar een diesel moet veel minder toeren maken voor dezelfde snelheid, het komt puur op de turbo's aan.
    Dit is nu net wat ik de larie noem waar iedereen tegenwoordig in gelooft.

    Een 325i gaat naar 100 in 6.7s en haalt een top van 250. Een 320d 177pk heeft 7.9s nodig en haalt 230km/u.

    Dat is een verschil dat een stuk groter is dan tussen een S320 en een S500.

    En dan kom je zeggen dat ze even snel zijn ???

    Komt daarbij nog dat een 320d inderdaad minder toeren moet maken, maar dat men vergeet dat die camionettemotor veel trager de toeren gaat dan de zes-in-lijn van de 325i... De vergelijking is dus helemaal scheefgetrokken.

    Feit blijft dat je met een 320d alles moet geven om in 8s naar 100 te gaan terwijl je met een 325i een pak reserve hebt. Die motor ziet dus een pak minder af om te beginnen.
    Daarnaast staan alle mechanische onderdelen van de 320d onder een stuk meer stress om die 177pk af te leveren dat de onderdelen van de 325i om zijn 218pk neer te zetten...
    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
      En wat zou jij verkiezen... een Golf V TDI of een Golf V GTI?
      Een Focus ST
      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
        Een Focus ST
        lol, owkay, 't kan idd altijd beter. Maar gewoon effe illustreren dat wanneer we appelen met appelen vergelijken (viercilinder met turbo) er al dadelijk meer interesse getoond zal worden voor de benzine variant. 't Enige waar je nog over kan struikelen, is het verbruik. Om dan effe in te pikken op de 320d / 325i discussie, daartegenover staat dat die 320d onder nagenoeg alle omstandigheden een pak minder verbruikt, en dan gevoed door de lagere dieselprijzen, en haast niemand wil de 325i nog uit eigen zak financieren.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
          Dit is nu net wat ik de larie noem waar iedereen tegenwoordig in gelooft.

          Een 325i gaat naar 100 in 6.7s en haalt een top van 250. Een 320d 177pk heeft 7.9s nodig en haalt 230km/u.

          Dat is een verschil dat een stuk groter is dan tussen een S320 en een S500.

          En dan kom je zeggen dat ze even snel zijn ???

          Komt daarbij nog dat een 320d inderdaad minder toeren moet maken, maar dat men vergeet dat die camionettemotor veel trager de toeren gaat dan de zes-in-lijn van de 325i... De vergelijking is dus helemaal scheefgetrokken.

          Feit blijft dat je met een 320d alles moet geven om in 8s naar 100 te gaan terwijl je met een 325i een pak reserve hebt. Die motor ziet dus een pak minder af om te beginnen.
          Daarnaast staan alle mechanische onderdelen van de 320d onder een stuk meer stress om die 177pk af te leveren dat de onderdelen van de 325i om zijn 218pk neer te zetten...
          Ja, ok.
          Maar vergelijk de 320d is met de 320i.
          En de 325i met de 325d.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
            lol, owkay, 't kan idd altijd beter. Maar gewoon effe illustreren dat wanneer we appelen met appelen vergelijken (viercilinder met turbo) er al dadelijk meer interesse getoond zal worden voor de benzine variant. 't Enige waar je nog over kan struikelen, is het verbruik. Om dan effe in te pikken op de 320d / 325i discussie, daartegenover staat dat die 320d onder nagenoeg alle omstandigheden een pak minder verbruikt, en dan gevoed door de lagere dieselprijzen, en haast niemand wil de 325i nog uit eigen zak financieren.
            Je slaat nagels met koppen. Alles hangt af van wat je wil/kan betalen ervoor.

            In een krachtige diesel betaal je de aankoopprijs en het risico qua betrouwbaarheid. Bij een benzine ligt in Belgie de herverkoop moeilijker en ligt de benzineprijs wat hoger.

            Al blijf ik het belachelijk vinden dat iemand eerst een diesel en benzine vergelijkt qua rijplezier en me bij hoog en bij laag gaat zweren dat de diesel 'beter' is... om dan toe te geven dat hij beter is wegens verbruik.
            Als iemand een diesel kiest, dat ie dan direct toegeeft dat hij dat doet omwille van de gebruikskost en omdat hij liever een wat grotere/comfortabelere/beter uitgerustte wagen heeft ipv geld te stoppen in de brandstof zelf en dat hij/zij daarvoor gerust het rijplezier opoffert.

            Een auto-enthousiast die me komt wijsmaken dat het hem financieel geen verschil uitmaakt of hij met een 330i of 330d rijdt, maar een 330d kiest, gelooft zijn eigen leugens. Het maakt hem nl. wel een verschil uit financieel.
            Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

            Comment


            • #46
              220 cdi / 200 benzine...allebei 136 pk

              100 keer cdi

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                220 cdi / 200 benzine...allebei 136 pk

                100 keer cdi
                Oei, ja, hier kan The Swede niet meer tegenop, met 100 cdi's heb je voldoende marge om eens een turbo op te blazen.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                  In een krachtige diesel betaal je de aankoopprijs en het risico qua betrouwbaarheid.

                  Risico qua betrouwbaarheid...


                  En ivm dat auto-enthousiast zijn en 330i en 330d: het kan best zijn dat een auto-enthousiast beiden kan betalen zonder naar het financiele plaatje te moeten kijken, maar dat hij liever herneemt zonder altijd zwaar terug te moeten schakelen om te hernemen. En dan kiest hij de 330d.
                  En zeg nu alstublief niet dat een auto-enthousiast die graag schakellui rijdt geen echte auto-enthousiast is...

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                    Trouwens, afbeulen met koude motor is mijns inziens nog steeds het grootste probleem van autorijdend Vlaanderen.
                    En toch vind ik dat warmrijden overroepen.

                    Espace heeft ie vandaag de 472.000 overschreden. En pakt dat ie 50% van de keren dat ie vertrokken is, niet is warmgereden voordat ie zijn volle vermogen heeft moeten leveren, met de redenering "Als je goed doorrijdt op koude motor is ie sneller warm en werkt de chauffage"

                    Maar dat is natuurlijk geen hoogperformante motor met zijn 88pk uit 2100cc.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten

                      Feit blijft dat je met een 320d alles moet geven om in 8s naar 100 te gaan terwijl je met een 325i een pak reserve hebt. Die motor ziet dus een pak minder af om te beginnen.
                      Klopt dus niet. Die bmw sixpacks hebben weinig koppel op lage toeren, en zullen dan ook het onderste uit de kan moeten halen om die diesel voor te blijven
                      een 330ci moet kickdownen om voorsprong te nemen van een golfke tdi 105pk... puur koppel.


                      Hey maar ik blijf ook voorkeur hebben voor naften hoor

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten

                        Maar dat is natuurlijk geen hoogperformante motor met zijn 88pk uit 2100cc.
                        daarmee is alles gezegd. Zit geen stress op dat blok.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                          Ja, ok.
                          Maar vergelijk de 320d is met de 320i.
                          En de 325i met de 325d.
                          Enige correcte vergelijk is 335d en 335i.

                          3.0 biturbo.

                          335i:

                          5,7 nr 100
                          306pk
                          400Nm

                          335d:

                          6,1 nr 100
                          286pk
                          580Nm

                          Laat beide wagens 500.000km bollen, en ik ben benieuwd welke nog het beste is

                          Vroeger werden diesels ontworpen om lang mee te gaan. Tegenwoordig is men al blij dat een diesel het 300.000km uithoudt.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                            een 330ci moet kickdownen om voorsprong te nemen van een golfke tdi 105pk... puur koppel.
                            Ben je wel zeker?

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                              Klopt dus niet. Die bmw sixpacks hebben weinig koppel op lage toeren, en zullen dan ook het onderste uit de kan moeten halen om die diesel voor te blijven
                              een 330ci moet kickdownen om voorsprong te nemen van een golfke tdi 105pk... puur koppel.


                              Hey maar ik blijf ook voorkeur hebben voor naften hoor
                              Maar als die 330 in de juiste versnelling zit, maakt ie wel gehakt van die Golf.
                              (gesteld dat ze in dezelfde koets zitten)

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                daarmee is alles gezegd. Zit geen stress op dat blok.
                                Daarmee is inderdaad alles gezegd.

                                Hoogperformante diesel = stress = slijtagegevoelig

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                  Enige correcte vergelijk is 335d en 335i.

                                  3.0 biturbo.

                                  335i:

                                  5,7 nr 100
                                  306pk
                                  400Nm

                                  335d:

                                  6,1 nr 100
                                  286pk
                                  580Nm

                                  Laat beide wagens 500.000km bollen, en ik ben benieuwd welke nog het beste is

                                  Vroeger werden diesels ontworpen om lang mee te gaan. Tegenwoordig is men al blij dat een diesel het 300.000km uithoudt.
                                  Hmm interessante vergelijking. En ik kan eerlijk gezegd niet echt inschatten welke het het langst zou uithouden... En toch ben ik geneigd de 335d te zeggen.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                    Hmm interessante vergelijking. En ik kan eerlijk gezegd niet echt inschatten welke het het langst zou uithouden... En toch ben ik geneigd de 335d te zeggen.
                                    *peut*

                                    335d heeft compressieverhouding van 17:1
                                    335i eentje van 10:1

                                    Pakt dat de verbrandingsdruk van de 335d rond de 250-300bar hangt, en die van de 335i rond de 150 bar hangt. (exacte cijfers weet ik niet)

                                    Om vermogen uit een benzine te halen moet je niet zoveel moeite doen.

                                    Binnenkort komen ze met die HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) benzinemotoren. En dan kan je een beter vergelijk maken tussen de 2, omdat dan de benzinemotoren gebruik gaan maken van de technieken die ook bij een diesel gebruikt zijn.

                                    Voorbeeld van zo een HCCI motor is die DiesOtto van Mercedes.

                                    1800cc, 238pk en 400Nm. (en een gemiddeld normverbruik in een S-klasse van 6 liter)

                                    En dán gaat er evenveel stress staan op dat benzineblok dan dat dieselblok.

                                    Het gevolg gaat zijn dat we kunnen gaan kiezen tussen het milieu of de betrouwbaarheid op lange termijn. Ahja, tis te zeggen, we gaan niet kunnen kiezen, want HCCI is momenteel het beste alternatief dat beschikbaar gaat zijn op de korte termijn (2012 dacht ik dat de eerste GM's met HCCI gaan verschijnen)

                                    Comment


                                    • #58
                                      hallo.

                                      een geblazen diesel is rommel.

                                      dag.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                                        hallo.

                                        een geblazen diesel is rommel.

                                        dag.
                                        Maar tis wel leuker dan eentje die niet geblazen wordt.

                                        En dat is een theorie die je breed kan bekijken.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                          Maar tis wel leuker dan eentje die niet geblazen wordt.

                                          En dat is een theorie die je breed kan bekijken.
                                          leuker wel, niet slijtvaster.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X