Een collega van me rijdt met een Prius en ik stond er van te kijken dat dat ding nog 5l benzine opslokt. De gemiddelde benzinewagen neemt daar natuurlijk geen genoegen mee, maar toch. Ik dacht echt dat die karretjes nog maar een litertje of 3 verbruikten...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk BerichtenEen collega van me rijdt met een Prius en ik stond er van te kijken dat dat ding nog 5l benzine opslokt. De gemiddelde benzinewagen neemt daar natuurlijk geen genoegen mee, maar toch. Ik dacht echt dat die karretjes nog maar een litertje of 3 verbruikten...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichtenover hoeveel jaar maak je winst daarmee?
Probleem is dat de levensduur van die spullen geschat wordt op.... 15 jaar (als er ondertussen niks kapot gaat).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toto Bekijk BerichtenAls alles goed gaat over een jaar of 15 dacht ik eens gelezen te hebben.
Probleem is dat de levensduur van die spullen geschat wordt op.... 15 jaar (als er ondertussen niks kapot gaat).
Comment
-
De investeringskost is nog te groot voor 't gene je ermee terug wint. De terugwintermijn mag in 't beste geval nog op 10 jaar liggen, niemand weet wat er ons binnen 10 jaar te wachten staat.
Indien er werkelijk toekomst zit in de fotovoltaïsche systemen van vandaag zou het sterk gepromoot worden. Maar in tegenstelling tot dat heeft Vlaams-Brabant de subsidie onlangs zelfs teruggeschroeft.
Een zonnecollector (energie voor warm tapwater) is een andere zaak. Veel kleinere investeringskost, veel sneller teruggewonnen en niet afhankelijk van je overheid of energieleverancier voor terugbetaling
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenDe investeringskost is nog te groot voor 't gene je ermee terug wint. De terugwintermijn mag in 't beste geval nog op 10 jaar liggen, niemand weet wat er ons binnen 10 jaar te wachten staat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenDe energiebronnen die we nu hebben zullen er iig niet goedkoper op worden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenHoeveel investeer je in die zonnepanelen, hoeveel % trek je terug van de staat en over hoeveel jaar maak je winst daarmee?
installatie van 3,2 Kw piek.
Investering van ongeveer 19000 euro.
Om je een idee te geven, het investeringsfonds dat ik heb beëindigd met kapitaalsgarantie, was op dik een jaar met zo'n 8 % gezakt. De instapkosten was ik dus kwijt, de rente was negatief, maar door kapitaalsgarantie beperkt verlies gemaakt.
Vanaf het 8ste jaar maak je dus winst, in de elektriciteitsteller die achteruit draait, en de groenstroomcertificaten ter waarde van 450 euro per 1000 Kw/h geproduceerd.
Je krijgt van de staat ook nog 40 % van je investering terug met een plafond van 3440 euro per jaar, in de vorm van effectieve belastingsvermindering. Gesteld dat je een voorschot en een afrekening in 2 verschillende jaren betaalt, kan je dat 2 maal inbrengen en verkort de terugverdientijd nog verder.
op www.energiesparen.be kan je alle premies van federaal, gewest, gemeente, verdeler en andere terugvinden per investeringssoort en gemeente.
Allemaal dingen waar je brandstof mee bespaart mits een investering. Feit is dat de terugverdientijd alsmaar korter wordt, en je investeringen steeds meer rendement/euro's opbrengen.
Ik heb bij de afwerking van de zolder tot kamers extra isolatie aangebracht( 20cm minerale wol) en de vermindering in gasrekening was op 50 euro na de waarde van mijn investering. Na 1 jaar dus terugverdiend, en dat was vorig jaar. Een bedrag van 1100 euro. Die stop ik dit jaar dus mooi in de zak, min 50 euro van vorig jaar.
Bovendien is de gasprijs ondertussen gestegen, maar ik heb Nuon Fix afgesloten wat mij een vaste gasprijs garandeert gedurende 3 jaar, begonnen vorig jaar november.
Als je dus wat rondkijkt, kan je aardig wat centen besparen op brandstof.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenDe energiebronnen die we nu hebben zullen er iig niet goedkoper op worden...
Comment
-
Panelen gaan tot 30 jaar mee, toch de hoogrendements exemplaren. De betere panelen geven na 10 jaar nog 80% rendement.
Je krijgt sowieso een aantal jaren garantie op de installatie, en de terugverdientijd is behoorlijk korter dan 15 jaar hoor.
Reken het maar eens uit, er staan genoeg calculators online.
De meeste plaatsingsfirma's nemen zelfs alle werkzaamheden van beperkte bouwaanvraag en subsidieregelingen voor hun rekening.
Als je de investering niet kan betalen, er is in limburg zelfs een firma die de panelen bij jouw plaatst in ruil voor de groenstroomcertificaten. Je krijgt de stroom aan een vaste prijs en na 20 jaar is de installatie voor jou. Niet hetzelfde rendement als het geheel zelf betalen, maar als je de groene wil uithangen en de centen er niet voor hebt, is dat wel een oplossing.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk BerichtenMet de huidige prijzen van elektriciteit, die zeker niet zal zakken, terugverdiend op 7 jaar en 9 maanden.
installatie van 3,2 Kw piek.
Investering van ongeveer 19000 euro.
Om je een idee te geven, het investeringsfonds dat ik heb beëindigd met kapitaalsgarantie, was op dik een jaar met zo'n 8 % gezakt. De instapkosten was ik dus kwijt, de rente was negatief, maar door kapitaalsgarantie beperkt verlies gemaakt.
Vanaf het 8ste jaar maak je dus winst, in de elektriciteitsteller die achteruit draait, en de groenstroomcertificaten ter waarde van 450 euro per 1000 Kw/h geproduceerd.
Je krijgt van de staat ook nog 40 % van je investering terug met een plafond van 3440 euro per jaar, in de vorm van effectieve belastingsvermindering. Gesteld dat je een voorschot en een afrekening in 2 verschillende jaren betaalt, kan je dat 2 maal inbrengen en verkort de terugverdientijd nog verder.
op www.energiesparen.be kan je alle premies van federaal, gewest, gemeente, verdeler en andere terugvinden per investeringssoort en gemeente.
Allemaal dingen waar je brandstof mee bespaart mits een investering. Feit is dat de terugverdientijd alsmaar korter wordt, en je investeringen steeds meer rendement/euro's opbrengen.
Ik heb bij de afwerking van de zolder tot kamers extra isolatie aangebracht( 20cm minerale wol) en de vermindering in gasrekening was op 50 euro na de waarde van mijn investering. Na 1 jaar dus terugverdiend, en dat was vorig jaar. Een bedrag van 1100 euro. Die stop ik dit jaar dus mooi in de zak, min 50 euro van vorig jaar.
Bovendien is de gasprijs ondertussen gestegen, maar ik heb Nuon Fix afgesloten wat mij een vaste gasprijs garandeert gedurende 3 jaar, begonnen vorig jaar november.
Als je dus wat rondkijkt, kan je aardig wat centen besparen op brandstof.
Ik ken de regelgeving een beetje, vandaar dat ik vroeg naar je afbetalings en rendementsmechanise. Velen weten niet dat de mits een voorschot en een spreiding over 2 fiscale jaren 2x kan terugtreken
Maar dan nog blijft de vraag: gaan die groenstroomcertificaten hun waarde behouden? Wat als men binnen 2 jaar beslist de groenstroomcertificaten te halveren in waarde...
't Is een leuk idee en we moeten er zeker op verderbouwen maar de winst door bvb zuiniger om te springen met energie, warmtepompen, meer gaan isoleren edm is groter, sneller en eenvoudiger dan zonnepanelen te installeren.
Hebben ze trouwens je dakstructuur moeten versterken voor de panelen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toto Bekijk BerichtenDan zet ik liever een windmolen in mijn tuin.
De onbekendheidsfactor zeg maar.
Indertijd waren ze ook bang dat de koeien geen melk meer gingen geven omdat de trein passeerde.
Zelfde historie nu met de windmolens.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
't Is een leuk idee en we moeten er zeker op verderbouwen maar de winst door bvb zuiniger om te springen met energie, warmtepompen, meer gaan isoleren edm is groter, sneller en eenvoudiger dan zonnepanelen te installeren.
Deze avond gooi ik alvast de mazoutbrander buiten, die dingen hebben geen toekomst meer voor mij'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenZonder tijdsdruk? Akkoord. Maar dan verkies is de snelweg waar m'n verbruik bij 100km/uur zakt naar 7 a 7,5 liter per 100km. Ik stel natuurlijk ook voor dat we 'n bepaalde hoeveelheid bagage dienen mee te nemen.
Die mag jij gerust meetellen. Het onderhoud van een benzinewagen is immers een pak goedkoper dan een dieselvariant en met jouw jaarlijkse roettest op de autokeuring betaal ik m'n LPG-keuring wel. Op 't einde van de rekening is die 150 euro dus geen issue meer
Onderhoud van de A2 is eens om de 50.000km en ik betaal dan rond de 300 euro.
Roettest op autokeuring nog niet van toepassing gezien hij dateert van 2005.
Wat valt er dan te winnen eigenlijk?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door StefanusIk ken de regelgeving een beetje, vandaar dat ik vroeg naar je afbetalings en rendementsmechanise. Velen weten niet dat de mits een voorschot en een spreiding over 2 fiscale jaren 2x kan terugtreken
Maar dan nog blijft de vraag: gaan die groenstroomcertificaten hun waarde behouden? Wat als men binnen 2 jaar beslist de groenstroomcertificaten te halveren in waarde...
Hebben ze trouwens je dakstructuur moeten versterken voor de panelen?
Een bidirectionele teller is trouwens gratis te verkrijgen bij de verdeler.
30.000 euro winst op een investering van 19.000 euro over 20 jaar.
Zoek maar eens de spaarrekening waar je dat mee kan, want de beurzen
Een zonneboiler komt er misschien nog bij, daar zijn we nog niet uit. Is goedkoper, maar krijg je ook veel van terug. Rendement ligt iets lager.
Zou nog meer moeten gefocussed worden op centrale verwarming, nu is dat nog niet zo evident.
Een warmtepomp zie ik wel zitten, gezien die op electriciteit werkt, wat voor mijn geval erg goedkoop is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenIk denk trouwens dat wij ondertussen, door de sterke dieselstijging, even goedkoop (of duur, zoals je wil) karren.
3,5 liter diesel aan €1.44: €5.04
8 liter gas aan €0.60: €5.1
zin in 'n wedstrijdje?
7 liter x 0,543 = 3,80 euro (maar rij jij ook niet de eerste kilometers nog op benzine?)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenEen zonnecollector (energie voor warm tapwater) is een andere zaak. Veel kleinere investeringskost, veel sneller teruggewonnen en niet afhankelijk van je overheid of energieleverancier voor terugbetaling
http://www.bblv.be/agora/view.php?bn...49&first=&last=
Zeer interessant energieforum voor degelijke zaken trouwens.
Zonnepanelen gaan zich nog verder ontwikkelen en ik wacht dan ook tot deze volledig op punt staan, of er nog iets efficienter uitgevonden wordt met een veel kortere terugverdientijd. Zit nu immers in een woning die binnen drie - vier jaar niet meer mijn woning zal zijn.
Isoleren is alleszins het goedkoopste en het meest rendabel. 20cm is veel!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk BerichtenBagage geen probleem
Als ik een nieuwe wasmachine koop duw ik die in mijn koffer en klaar is kees. Indien ik zo'n A2 heb mag ik ze laten leveren, daar gaat een volle dieseltank.
Verleden week naar Gaverzicht een nieuwe slaapkamer voor de kleinste gaan afhalen. Alle zetels plat en ze kon er volledig in. Ritje heeft me 6 euro gekost. Levering door hen zou me 75 euro gekost hebben. Opnieuw een dieseltank
Dus, zuinig rijden is 1 ding en een erg leuk. Een multifunctionele wagen hebben is een andere zaak, zeker met een gezinnetje.
Onderhoud van de A2 is eens om de 50.000km en ik betaal dan rond de 300 euro.
Roettest op autokeuring nog niet van toepassing gezien hij dateert van 2005.
Wat valt er dan te winnen eigenlijk?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten2,7 liter x 1,322= 3,57 euro - mag ik niet op stookolie rijden?
7 liter x 0,543 = 3,80 euro (maar rij jij ook niet de eerste kilometers nog op benzine?)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk BerichtenIsoleren is alleszins het goedkoopste en het meest rendabel. 20cm is veel!
20 cm is lang zo gek niet, op voorwaarde dat je deftig ventilleert.
Zoals ik zei, er zijn tal van middelen die het energieverbruik drastisch naar beneden halen en veel minder geld kosten dan FV-panelen...alleen kent de gemiddelde belg ze niet.
Een veranda aan je woning bouwen is nog zo'n investering. Praktisch gezien zorgt het voor meer plaats, energetisch gezien zorgt het voor 100% gratis warmte. Onze veranda zit op 't zuiden. Als mijn vrouw 's avonds thuiskomt om 18h zet ze alle deuren open, incl porte fenêtre in de living en op een half uur tijd is het aangenaam warm op de gehele benedenverdieping, puur dankzij de warmte die de veranda gedurende de dag heeft opgeslagen.
Comment
Comment