Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• De Chinese economie is toch hard aan 't boomen ? Heel dat land wordt volgebouwd met allerhande fabrieken en appartementsblokken. En dat vraagt veel brandstof voor transport van goederen en het laten draaien van generatoren: dat vraagt zeer veel diesel m.a.w..
    Daarom ook dat die diesel qua prijs aardig in de buurt van die van benzine komt. Daar is immers niet zo'n vraag naar voor de industrialisering van China. Er is écht wel een groot verband tussen de vraag naar en de prijs van hoor. Dat de Europese overheden hun deel ook vragen ontken ik zeker niet, maar dat dat deel duidelijk meer gestegen is dan de prijs van de brandstof zelf, dat betwijfel ik toch.

Langs de ene kant komt de duurdere diesel ons goed uit, want dat toomt de opkomst van China een beetje in.
    Langs de andere kant doet het dat ook met de onze, maar tot nu toe wordt er absoluut gezien niet minder getankt bij ons (voor particulier gebruik mss wel, maar da's niet de grootste hap).
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• ik denk ook dat de vraag de laatste weken niet speciaal sterk is gestegen. Het is gewoon een andere factor die 't zo duur maakt. Maar het is toch zo dat de échte prijs van de olie niet zo hoog is, eh? Hetgeen het voor ons zo duur maakt zijn toch de taxen die de regering heft?

Comment

• Leftlane, wat zijn mateusjes? Aternatieven?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
          De Chinese economie is toch hard aan 't boomen ? Heel dat land wordt volgebouwd met allerhande fabrieken en appartementsblokken. En dat vraagt veel brandstof voor transport van goederen en het laten draaien van generatoren: dat vraagt zeer veel diesel m.a.w..
          Daarom ook dat die diesel qua prijs aardig in de buurt van die van benzine komt. Daar is immers niet zo'n vraag naar voor de industrialisering van China. Er is écht wel een groot verband tussen de vraag naar en de prijs van hoor. Dat de Europese overheden hun deel ook vragen ontken ik zeker niet, maar dat dat deel duidelijk meer gestegen is dan de prijs van de brandstof zelf, dat betwijfel ik toch.

Langs de ene kant komt de duurdere diesel ons goed uit, want dat toomt de opkomst van China een beetje in.
          Langs de andere kant doet het dat ook met de onze, maar tot nu toe wordt er absoluut gezien niet minder getankt bij ons (voor particulier gebruik mss wel, maar da's niet de grootste hap).

Tuurlijk is er een verband, dat ziet het kleinste kind. Ik vind het trouwens raar waarom iedereen altijd China vermeldt maar nooit India. Och ja, het zijn ook maar een miljard mensen natuurlijk

Laten we even heel kort door de bocht stellen dat de olieprijs de laatste 5 jaar zowat X 5 is gegaan.

Wat Mbman bedoelt is dat de globale economische groei op die 5 jaar zéker niet X 5 is gegaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk Berichten
            Leftlane, wat zijn mateusjes? Aternatieven?

Hij rijdt met z'n benz nu op plantaardige olie

Comment

• Matteus is een forummember, dus?
              Daar wil ik niet achter hangen, dan Sjtinkeuh!!

Ik begrijp dat je denkt dat er vanzelf oplossingen komen als de prijzen zo blijven stijgen. Maar ik wens dat niet af te wachten, eigenlijk. Het gaat zolang het duurt eer die oplossingen er zijn, nog altijd om mijn en jouw centen die als zandkorrels door de vingers glijden tijdens het tanken...

Comment

Matteus is een forummember, dus?
                Daar wil ik niet achter hangen, dan Sjtinkeuh!!

Ik begrijp dat je denkt dat er vanzelf oplossingen komen als de prijzen zo blijven stijgen. Maar ik wens dat niet af te wachten, eigenlijk. Het gaat zolang het duurt eer die oplossingen er zijn, nog altijd om mijn en jouw centen die als zandkorrels door de vingers glijden tijdens het tanken...

Ey, dat ruikt fantastisch! Je beeldt je de gebraden ribbetjes zo in!

ivm die prijzen: no worries, ik denk niet dat we volgende zomer al tegen 2,5 EUR per liter tanken, bij wijze van spreken. Maar er zal pas evolutie zijn als er flink geld kan worden verdiend. En de balans begint naar die kant door te slagen. Naar mijn bescheiding mening kan zoiets enorm snel gaan.

Comment

• Valt er dan nu al niet gigantisch veel geld te verdienen met olie..? Ik denk dat daar genoeg voorbeelden van bestaan, surtout in 't midden Oosten.
                  Willen zij die er aan verdienen dan nóg meer? Of zijn er meer partijen die eraan verdienen waardoor de aparte stukken van de taart kleiner zijn geworden?

Comment

• Ik betrap mezelf erop dat ik minder met de auto rij

Teleurstelling in mezelf

Comment

• Tja, het plezier is ver te zoeken als je op dichtslibbende wegen van je tuut wil genieten. En aan de pomp is het ook groen lachen als je de getalletjes ziet passeren... Maar fietsen is ook plezant.

Comment

Valt er dan nu al niet gigantisch veel geld te verdienen met olie..? Ik denk dat daar genoeg voorbeelden van bestaan, surtout in 't midden Oosten.
                        Willen zij die er aan verdienen dan nóg meer? Of zijn er meer partijen die eraan verdienen waardoor de aparte stukken van de taart kleiner zijn geworden?
                        Ik bedoel geld verdienen met alternatieven he. Kijk eens hoe de markt van windenergie geboomd heeft. Kijk naar fondsen voor alternatieve energie. Het begint, maar heeft z'n tijd nodig. Maar het staat buiten kijf dat die evolutie sneller gaat naarmate de prijs van olie stijgt.

Ik heb het niet enkel over alternatieven voor brandstof. Kijk om je heen en besef dat alles wat ook maar een grammetje plastic bevat er niet had geweest zonder olie.
                        Zo'n 8% van alle olie zou gebruikt worden om plastic te maken.

Daar zou men ook perfect alternatieven voor kunnen vinden. Daarenboven wordt milieubewust leven meer en meer sociaal aanvaard en aangemoedigd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                          Jij hebt duidelijk mijn posts de voorbije weken niet gelezen

Waarom denk je dat er zoveel op een stijging van de olieprijzen gespeculeerd wordt? Juist.

Speculatie moet je niet bedwingen. Da's het leuke aan de vrije markt, het zal hard zijn, maar uiteindelijk lost het zichzelf pandygewijs op.

Te hoge prijzen -> minder verbruik én alternatieven.

Laat het boeltje maar eens stijgen naar 2.5 EUR per liter ofzo, ik zeg maar wat. D'r zullen een hele hoop matteusjes bijkomen, als je snapt wat ik bedoel.
                          Toch wel, maar dat zit al ver in het geheugen na een duvel of twee Voornaamste reden van speculatie op olie is omdat het slecht gaat met de economie en mensen zoeken rendementen. Ze kunnen ons nog zo een tijdje gegijzeld houden met hun wintsbejag.

Ik verwelkom alvast de nieuwe matteusjes en nieuwe bomma's eventueel ook

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                            - ofwel wagens eisen die economisch haalbaar qua verbruik via strenge wetgeving aan auto industrie;
                            Het vreemde (en tegelijk weer niet vreemd) is dat vooral de constructeurs en zijn duitse collega's van jouw zuinig vehicel zo'n strenge wetgeving met alle mogelijke middelen ter wereld tegenhouden. De wetgeving ligt klaar, afgedrukt en gebundeld zoals een nette thesis.

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            Duurder worden oke, maar zoveel in zo'n korte tijd vind ik niet echt normaal!
                            En trouwens, de commentaar is altijd dat de olie-voorraden slinken, maar tegelijk hebben ze het afgelopen jaar al meermaals bekendgemaakt dat er nog olievelden ontdekt zijn die evenveel olie bevatten als alle bekende olievelden samen!
                            Het is duidelijk dat het niet puur vraag-aanbod is he. Tot nu toe is iedere druppel olie die indie en china te pakken krijgt een druppel winst is maar er gaan verschillende stemmen op dat dit ook niet blijft duren.

Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                            Ik kan het niet laten Dees topic is gewoon verslavend! Ik heb al voor mezelf uitgemaakt dat ik met de A2 blijf rijden tot de diesel 3 euro staat.

Aardgas en elektric baren me meer zorgen in een oud halfopen huis als alleenwonende.
                            Het klinkt aanlokkelijk en is lekkere reclame voor je A2 maar ik wens je 't uit diepste van m'n hart niet toe. Jij kan dan misschien wel erg goedkoop karren...diesel aan €3 zal al je andere levensgoederen zodanig duurder maken dat er van je winst op de A2 weinig overblijft

Ik denk trouwens dat wij ondertussen, door de sterke dieselstijging, even goedkoop (of duur, zoals je wil) karren.
                            3,5 liter diesel aan €1.44: €5.04
                            8 liter gas aan €0.60: €5.1

zin in 'n wedstrijdje?

Comment

Er moet dringend een halt toegeroepen worden aan de prijsstijging van de brandstof. De regering moet maar een deel van zijn inkomsten op die brandstof laten schieten!

Da lost niks op, da is hoogstens uitstel van executie

Comment

• Trouwens ik ben het eens met wat Lefty te zeggen heeft. Een daling van de accijnzen of een wijziging van BTW-heffing is een oplossing van tijdelijke aard. Het is een feit dat er veel geld wordt verdiend per liter brandstof in België maar de kern van het probleem wordt er niet mee opgelost.

Vergeet niet dat Europa wil dat we met z'n allen zuiniger en vooral minder gaan rijden. Dat bereik je niet door brandstof goedkoper te maken. Onze regering heeft dat ook door.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                  Ik denk trouwens dat wij ondertussen, door de sterke dieselstijging, even goedkoop (of duur, zoals je wil) karren.
                                  3,5 liter diesel aan €1.44: €5.04
                                  8 liter gas aan €0.60: €5.1

zin in 'n wedstrijdje?
                                  Hangt ervan af. Als het een wedstrijdje is om van A naar B te rijden zonder tijdsdruk win ik toch ze Dan kan ik gemiddeld 2,7 liter halen. Plus ik tank meestal in Geel en das nu 1,322. De allergoedkoopste gas daar is 0,543.

Daarnaast ga jij nog jaarlijks je LPG taks betalen ter waarde van 148 of 208 euro. Waarschijnlijk 148, mag ik die ook meetellen dan?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                    Hangt ervan af. Als het een wedstrijdje is om van A naar B te rijden zonder tijdsdruk win ik toch ze Dan kan ik gemiddeld 2,7 liter halen. Plus ik tank meestal in Geel en das nu 1,322. De allergoedkoopste gas daar is 0,543.
                                    Zonder tijdsdruk? Akkoord. Maar dan verkies is de snelweg waar m'n verbruik bij 100km/uur zakt naar 7 a 7,5 liter per 100km. Ik stel natuurlijk ook voor dat we 'n bepaalde hoeveelheid bagage dienen mee te nemen.

Daarnaast ga jij nog jaarlijks je LPG taks betalen ter waarde van 148 of 208 euro. Waarschijnlijk 148, mag ik die ook meetellen dan?
                                    Die mag jij gerust meetellen. Het onderhoud van een benzinewagen is immers een pak goedkoper dan een dieselvariant en met jouw jaarlijkse roettest op de autokeuring betaal ik m'n LPG-keuring wel. Op 't einde van de rekening is die 150 euro dus geen issue meer

Comment

• een A2 op lpg?

Comment

• Waterstof en elektrische auto's...laat die maar boomen.
                                        Volgende week mijn zonnepanelen, overdag volledig gratis stroom, waarvoor ik zelfs centen terugkrijg onder groenstroomcertificaten.
                                        Vrouwke rijdt nooit meer dan 100km op een dag, dus zelfs een karretje met beperkte autonomie is al goed.
                                        En alle auto's hybride, om remenergie op te slaan voor het accelereren en lage snelheden.

Zonder het lobbywerk van de olie-industrie, die aan de huidige prijzen ook pakken geld verdient, reden we al lang elektrisch, iedereen zonnepanelen en zonneboiler.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                          Waterstof en elektrische auto's...laat die maar boomen.
                                          Volgende week mijn zonnepanelen, overdag volledig gratis stroom, waarvoor ik zelfs centen terugkrijg onder groenstroomcertificaten.
                                          Hoeveel investeer je in die zonnepanelen, hoeveel % trek je terug van de staat en over hoeveel jaar maak je winst daarmee?

Comment

Working...
                                          X