Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
zullen we 't terug effe over de brandstofprijzen gaan hebben?
Vanaf morgen staat diesel weer enkele centen dichter bij benzine. Hetgeen Europa wil.
Binnen enkele maanden betalen we weer allen een pak meer in de supermarkt. De transporteur zal die prijsverhoging van diesel naar benzine aan ons doorrekenen.
Waarschijnlijk. En binnenkort zal men in de privésector allicht een overschrijding van de spilindex aan zich laten voorbij gaan, of er toch zeker voor zorgen dat de loonsverhoging procentueel gezien lager is dan de stijging van de index.
Zal mij worst wezen.
Inderdaad! Het is een weigering om zich aan te passen. Maar pakweg een cola is ook gestegen van 30-40 frank op café naar +/-2 euro in gewone zaak. Dus wat doen de mensen, consumptiegedrag niet aanpassen maar wel meer koopkracht eisen...Het houdt ooit op. Inflatie kan je daarmee niet blijven verhelpen.
Auto's die niks verbruiken zijn nu wel een godsgeschenk uit de hemel. Ik heb de indruk dat mijn A2 1.2 diesel op autoscout alleen maar meer waard wordt als je de vraagprijzen bekijkt.
De autoconstructeurs hadden hier veel beter direct op kunnen inspelen ipv een paar verkooptechniekjes
De zeven vette jaren (denk vanaf het tijdperk van de mclaren F1 tot nu de Bugatti Veyron) zijn voorbij. Op naar de zeven magere jaren!
Ik heb het hier reeds enkele dagen geleden neergeschreven, de EU had reeds 10 jaar geleden moeten aankondigen dat de brandstofprijzen door accijnzen naar 2EUR/l werden gebracht om onze economie minder olieafhankelijk te maken. Dan hadden we al veel langer zuinigere wagens gehad. Maar de politieke ruggegraat ontbrak hen
Het is niet meer dan normaal dat mensen hun koopkracht niet graag zien verminderen. Of vind jij van wel dan?
Wat mensen met hun inkomen aanvangen, is hun zaak.
Voor mij is het even evident dat de maatschappijen hun concurrentiekracht proberen te behouden, zij moeten concurreren met bedrijven waar het personeel nog geen tiende kost/verdient van hier, en de duurbetaalde arbeiders hier kopen liever de goedkopere producten, geproduceerd door goedekopere arbeidskrachten... Wie is er hier oppportunist?
We moeten het ook niet minimaliseren. En het is zeker geen bullshit. Voor eenzelfde korf producten betaal je vandaag al gauw 10% meer dan 2 of 3 jaar geleden. Ons loon is niet gestegen. Dus als we op dezelfde manier leven als 3 jaar geleden blijft er op 't einde van de maand minder over. Simpel.
Er zijn verschillende indexaanpassingen geweest over deze periode, de pil is niet zo groot als jij ze probeert voor te stellen
In Venezuela betaal je voor 50 liter benzine welgeteld 1 euro!!! Ik denk dat we dringend moeten staken want de regeringshoofden hebben er enkel maar hun deugd in en bovendien moet de 5% opslag voor het koningshuis ergens vandaan gehaald worden, maar waar blijft onze opslag? Als dit zo blijft stevenen we recht af op een crisis.
En die goedkope prijs in Venezuela wordt betaald door de oliemaatschappijen die met dictator-populist Chavez samenwerken
Ze hebben daar andere mossels die veel goedkoper zijn, daar een Zeeuwse mossel kopen zal trouwens nog deftig betaalbaar zijn. De regeringshoofden moeten ze ginder geen miljoenen gaan uitbetalen om te kunnen overleven. Hier profiteren ze van alles waar de de modale Belg mee kunnen uitmelken, was olie niet noodzakelijk dan zouden ze wss accijnzen eisen op een rol wc-papier.
De stijging van de brandstofprijzen zijn een gevolg van internationale markten, meer bepaald de economische groei in het Oosten (China), een zaak van vraag en aanbod. Het paringsgedrag van de rode angolese bosmier heeft evenveel impact op deze prijsstijgingen, regering hanteert sinds enige tijd het omgekeerde cliquet-systeem
Voor mij is het even evident dat de maatschappijen hun concurrentiekracht proberen te behouden, zij moeten concurreren met bedrijven waar het personeel nog geen tiende kost/verdient van hier, en de duurbetaalde arbeiders hier kopen liever de goedkopere producten, geproduceerd door goedekopere arbeidskrachten... Wie is er hier oppportunist?
Klopt wel, maar ten eerste klagen mensen als het slechter gaat, wat volkomen normaal is. En ten tweede wordt de derde wereld er helemaal niet beter van als de brandstofprijzen hier stijgen. Het zijn alleen de rijkeren die er voordeel van ondervinden, dus waarom zouden we het dan allemaal zomaar ondergaan?
Klopt wel, maar ten eerste klagen mensen als het slechter gaat, wat volkomen normaal is. En ten tweede wordt de derde wereld er helemaal niet beter van als de brandstofprijzen hier stijgen. Het zijn alleen de rijkeren die er voordeel van ondervinden, dus waarom zouden we het dan allemaal zomaar ondergaan?
Op welke manier ondervinden "de rijken" een voordeel van de dure brandstof? De enigsten die er voordeel mee doen zijn de olie-producerende landen.
Er zijn verschillende indexaanpassingen geweest over deze periode, de pil is niet zo groot als jij ze probeert voor te stellen
Als jij één van onze leuke Vlaamse of Federale ambetantenare bent heb jij bij iedere indexaanpassing inderdaad een loonsverhoging gekregen. In de privésector klinkt het al veel minder fraai.
Wat zouden jullie er er trouwens van denken het even terug te hebben over de brandstofprijzen?
Wel ja. Daar wonen dus die rijken waar ik het over had. Of vind jij die mensen arm dan?
Twee seconden nadenken kan wonderen doen.
Ik vind dat we de gewone man in het midden-Oosten, Nigeria, Rusand of Venezuela inderdaad niet te beklagen hebben, neen. En natuurlijk wonen daar ook rijken, die wonen er in het Westen ook.
Als jij één van onze leuke Vlaamse of Federale ambetantenare bent heb jij bij iedere indexaanpassing inderdaad een loonsverhoging gekregen. In de privésector klinkt het al veel minder fraai.
Wat zouden jullie er er trouwens van denken het even terug te hebben over de brandstofprijzen?
neen, ik ben leidinggevende in de privésector
VBO heeft ook duidelijk aangetoond dat loonmassa in 2000-2008 feller gestegen is dan de levensduurte. Volgens onderzoek is er een soort van koopkrachthysterie, net omdat enkele producten die veel aangekocht worden sterk gestegen zijn. Andere producten zijn niet of minder gestegen, maar dat valt minder op...
Ik denk dat er vandaag een wezenlijk probleem is voor mensen die van een uitkering leven of werken aan een minimumloon, maar als ik devolutie in de ons omringende landen zie, dan valt het hier allemaal best mee (Duitsland : langer werken voor zelfde loon, Frankrijk : géén rechtstreekse aanpassing index,...)
BRUSSEL - Vorige week betaalde een koper op de Amerikaanse veilingsite eBay 4.650euro voor een vijftien jaar oude Geo Metro XFI. Het karretje (een Amerikaanse versie van de Suzuki Swift) had iets meer dan 36.000kilometer op de teller. Op zich geen opmerkelijk nieuws, ware het niet dat de nieuwprijs van die autootjes rond de 3.200 à 3.900 euro lag.
Dat is helemaal geen uitzondering, zo rapporteert de Amerikaanse autowebsite Autoblog.com. De gemiddelde verkoopsprijzen van tweedehands Geo Metro's, Suzuki Swifts, Hyundai Excels en andere piepkleine, oudere auto's zijn de laatste weken pijlsnel gestegen. De reden: de almaar hogere benzineprijzen in de Verenigde Staten.
Met zijn piepkleine driecilindermotor van 1.000 cc produceert de Metro maar 49 pk. Andere auto's inhalen is dan ook een operatie die behoorlijk voorzichtig moet worden aangepakt. Het wagentje werd bovendien ontworpen in een tijd dat de veiligheidsvoorzieningen nog lang niet zo streng waren als nu. Daardoor is de Geo veel lichter dan de meeste moderne kleine wagens. Dat is minder prettig in geval van een botsing, maar heeft wel als voordeel dat hij zeer zuinig is. Hij haalt ongeveer 55 tot 60 mijl per gallon (4,5liter) benzine of zo'n twintig kilometer per liter. Ter vergelijking: een splinternieuwe Honda Civic haalt maar de helft. Zelfs de hybride Toyota Prius komt slechts 46mijl ver met een gallon.
Blijkbaar zijn er dus flink wat Amerikanen bereid wat veiligheid en rijcomfort op te offeren om aan de pomp te besparen. De olieprijzen zijn in het land van Uncle Sam dan ook nog nooit zo hoog geweest. Een gallon benzine kostte begin 2000, weliswaar zonder rekening te houden met de inflatie, ongeveer 1,60 dollar. In 2005 lag de prijs al op een goede drie dollar. Tegenwoordig gaat het al stilaan naar zo'n vier dollar per gallon.
Autofabrikanten die het niet van hun zuinige modellen moeten hebben, verzinnen dan ook de gekste acties om toch maar kopers te kunnen verleiden. Zo lanceerde Chrysler onlangs de 'Let's Refuel America'-kredietkaart. Iedereen die een nieuwe Chrysler, Dodge of Jeep aankoopt, kan met die kaart tanken voor 'slechts' 2,99dollar per gallon. Alles wat daarboven ligt, wordt door Chrysler de volgende drie jaar bijgepast. (fpe)
De Belg ziet in LPG-wagens nog geen alternatief voor de hoge prijzen aan de pomp. "Er is momenteel geen enkele stijging van de verkoop van LPG-wagens geregistreerd. Integendeel, de laatste jaren zien we een dalende tendens".
(belga) - Dat verklaarde Walter Kuylen, secretaris-generaal van FeBuPro, de federatie butaan propaan, maandag aan Belga.
België telde in 2007 minder wagens op LPG dan in 2006, luidt het ook bij Goca, het orgaan dat de autokeuringscentra groepeert. "In 2006 kwamen er 61.467 LPG-auto's op controle, tegen 56.194 in 2007". Ter vergelijking: het aantal benzinewagens dat een autokeuring onderging bedroeg 1.742.407 tegen 2.403.348 controles bij dieselwagens.
In Nederland is er dan weer sprake van een omgekeerde tendens. Het aantal LPG-wagens steeg er in de eerste drie maanden met 12 pct tegenover vorig jaar.
"LPG wordt door de regering ook niet aangemoedigd", betreurt Kuylen. Volgens hem worden deze bestuurders zelfs gediscrimineerd. Ons land heeft het dieselverbruik steeds aangemoedigd, met als gevolg dat dit type brandstof steeds populairder is geworden ten opzichte van benzine of gas (LPG). Diesel kent een marktaandeel van 80 procent. Nochtans wordt in milieukringen gewezen op het vervuilende karakter van diesel, met zijn fijne stofdeeltjes.
Walter Kuylen begrijpt niet waarom de regering het gebruik van LPG niet aanmoedigt. De vervuilende uitstoot is immers een pak kleiner. Ook de prijs van LPG ligt met 0,6060 euro/l en pak lager dan die van diesel (maximum 1,4210 euro/l) of van benzine (1,56 euro/l). Het feit dat de Vlaamse regering het gebruik van roetfilters bij dieselwagens wil stimuleren, moet volgens FeBuPro gepaard gaan met een compenserende promotiemaatregel voor LPG-gebruikers.
@ninja, ik citeer de volgende onzin "Een Ford Focus CC 1600 benzine (100kW)" Focus 1.6i benzine met 100kW gemaakt door ford moet nog uitgevonden worden. Ik zal de berekening voor je doen bij een Ford focus: Een 1.6i € 15041.32 + €2500 (lpi instalatie) = € 17541.32 met 74kw heeft een gemiddeld verbruik van 6,7l/100km. Een desondanks zwaardere maar vergelijkbare 1.6TDCI (MET FABRIEKSROETFILTER)€ 15371.90 met 80kw heeft een gemiddeld verbruik van 4.5l/100km DUS 100km: Diesel(€1.42)= €6.39 Benzine (€1.60) = €10.72 LPG (€0.66* verhoogd verbruik 8l/100km) = €5.28 + €2.5 (de lpi instalatie afgeschreven op 4jaar bij een gemiddeld van 25000 km/j dus €2500/100000km*100km) Alle extra taksen weg gelaten brengt LPG op € 7.78 en dus €1.39 duurder dan diesel. Dat maakt de lpg versie dus ZONDER alle extra taksen € 1390 duurder gedurende 4 jaar.
@Ninja, je moet ook de extra taksen die men moet betalen voor de LPG van dat bedrag aftrekken en de ongemakken in het buitenland moet je er ook bijnemen ( Zwitserland, Oostenrijk Italie, Spanje enz... ). Had ook een wagen op LPG, op 5 jaar tijd is de prijs meer dan verdubbeld, van 0.26 naar 0.6 euro. Daar sprak men toen geen woord over. Vroeger kreeg men premies als je een LPG-installatie kocht na ongeveer 2 jaar hebben ze dit afgeschaft. Onze leiders doen hier niks voor dus ben nu overgeschakeld naar een diesel. Rij ongeveer 35000 km op een jaar.
De gestegen prijzen spijzen de staatskas goe en daar moet optimaal geprofiteerd worden. Ben al 2 keer in 1 week tijd tegengehouden geweest door de douane omdat ze diesel controles aan het uitvoeren waren. Ze hebben geld geroken
Misschien nog een tip voor de douaniers op dit forum: een GTI rijdt niet op diesel!
De gestegen prijzen spijzen de staatskas goe en daar moet optimaal geprofiteerd worden. Ben al 2 keer in 1 week tijd tegengehouden geweest door de douane omdat ze diesel controles aan het uitvoeren waren. Ze hebben geld geroken
Misschien nog een tip voor de douaniers op dit forum: een GTI rijdt niet op diesel!
Waar wordt jij dan tegengehouden door de douane? Ik nog geen enkele keer...in heel m'n leven.
Comment