Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
    audi heeft normaal toch al bakken van 70 liter steken?
    das al meer dan het gemiddelde van andere merken

Volgens mij heeft de Sechs zelfs een tank van 80 liter ofzo?

En dat is echt wel het minimum voor zo'n auto hoor.

Comment

• ik ga straks met de bus naar antwerpen... want de naft is duur
      Last edited by ; 14/05/2008, 17:03.

Comment

• Daarnet een vrouw van Touring of VAB...ik weet het niet meer precies, die kwam vertellen dat het reeds Europees vastgeled is dat de diesel- en benzineprijzen verplicht moeten gelijk getrokken worden. Het is dus maar een kwestie van tijd (een jaar...) tot we evenveel betalen voor diesel als naft.

De overheid is vrij te kiezen van de wijze waarop. In België is de dieselprijs bijvoorbeeld al naar boven geschroefd door een extra taxatie voor de toekomstige biodiesel, en dat mag.

Voor 't overige wist ze te vertellen dat ze geen glazen bol had maar dat het niet ondenkbaar is dat diesel duurder wordt dan naft. Vandaag is dat al het geval in Schotland, Zwitserland en delen van Duitsland.

Comment

• Dieseltank vullen kost minstens 3,5 euro meer

De maximumprijs van diesel stijgt vandaag met 5,3 procent tot 1,401 euro per liter, een record. Een doorsneetank van 50 liter volgooien kost bijgevolg 3,5 euro meer dan gisteren. Sinds begin dit jaar werd diesel al 18 procent duurder.

Ook de andere brandstoffenprijzen stijgen vandaag naar records. Huisbrandolie wordt 9 procent duurder en kost maximaal 91,02 cent per liter bij een bestelling van minstens 2.000 liter. De prijs van huisbrandolie is sinds begin dit jaar met 30 procent gestegen.

Productieproblemen
          De prijshausse van benzine is dit jaar tot nog toe minder uitgesproken (+6%). Dat komt omdat er in de winter minder vraag is naar benzine dan naar huisbrandolie en het gelijksoortige diesel. Ook de prijs van Super 95-benzine stijgt vandaag met 1,9 procent tot een record (1,56 euro per liter).

Comment

• OLIEPRIJZEN ZULLEN NIET ZAKKEN

'Een wereldwijde recessie brengt hoogstens een tijdelijke dip van de olieprijs met zich mee. De olieprijs blijft de komende jaren zeer hoog', zegt Yves-Louis Darricarrère, de directeur-generaal exploitatie en productie bij Total in een gesprek met de krant De Tijd.
            (m24/tijd) - Volgens de nummer twee van de Franse petroleummaatschappij wordt de prijs omhoog gedreven door een stijgende vraag en een dalende mondiale productie. Een structureel olietekort komt er volgens hem reeds vanaf 2017.

Darricarrère is sinds vorig jaar op post als topman van de afdeling exploitatie en productie, die instaat voor drie vierde van de omzet van de petroleumgroep. Het is een post met doorgroeimogelijkheden, want CEO Christophe de Margerie van Total zat tot voor kort op zijn stoel. Het is een plek waar men als geen ander een zicht krijgt op macro-economische en geopolitieke evoluties die de olieprijs beïnvloeden.

Maakt u zich zorgen dat de olieprijs weldra gaat dalen?

Yves-Louis Darricarrère: 'Nee, ik geloof niet in een betekenisvolle daling van de olieprijs. Niemand had in 2004 voorspeld dat de prijs zo hoog zou schieten. Toch is een prijs van 110 dollar per vat niet overdreven als je rekening houdt met het spel van vraag en aanbod. Vorig jaar hebben alle producenten samen 85 miljoen vaten per dag bovengehaald. Dat zijn 3,4 miljoen vaten minder dan een jaar eerder. Terwijl de globale productie met 4 procent achteruitgaat, stijgt de vraag voortdurend. In de periode tot 2004 groeide de wereldwijde vraag naar aardolie gemiddeld met 1 tot 2 procent. De voorbije jaren loopt de groei van de vraag op tot 2,4 procent op dankzij de economische boom in India en China.'

'Als we er vanuit gaan dat de vraag stijgt met slechts 1 procent -een erg conservatief scenario als je het mij vraagt - worden vandaag elke dag 4,4 miljoen vaten te weinig opgepompt. Als we de vraag willen bijhouden, moeten we elke twee jaar een nieuw Saudi-Arabië ontdekken. Dat land heeft een productie van ruim 8 miljoen vaten per dag. Ik geloof niet dat de prijs veel zal zakken. Sorry, hij kan integendeel nog veel stijgen.'

Vanaf wanneer ontstaat een structureel tekort?

Darricarrère: 'De volgende 20 jaar zal de industrie hoofdzakelijk steunen op fossiele brandstoffen. Er zijn nog geen volwaardige alternatieven voorhanden. De olie-industrie kan maximaal 100 miljoen vaten per dag bovenhalen. Daarvoor moeten we alle zeilen bijzetten: nieuwe reserves aanboren en investeren in mature velden om er de laatste druppel uit te halen. We kunnen het ons niet permitteren weg te blijven uit Iran. Het land is een van de grootste petroleumlanden en er wachten immense gasvoorraden om ontdekt te worden. Ook in Irak moeten we aan de slag, zodra het er veiliger is. Vanaf 2020, misschien al in 2017, zitten we hoe dan ook met structurele tekorten.'

Vreest u voor een wereldwijde recessie?

Darricarrère: 'Ik ben optimistisch. Ik geloof niet dat een recessie in de VS de groei in Azië volledig kan doen stilvallen. De economieën van India en China zijn niet afhankelijk van export alleen. Er is daar een enorme interne markt die blijft groeien. Vergeet niet dat al die Indiërs die vroeger met een fiets reden en een goedkope Tata gekocht hebben met hun wagentjes willen rijden. Daarvoor is brandstof nodig. De Indiërs en Chinezen blijven consumeren, zelfs al valt de consumptie in de VS stil.'

Comment

• van zodra de diesel boven 1,5euro staat, neem ik de trein naar't werk.

Comment

• bestel je dan maar al een abonnementje voor juni.

Comment

• Vanaf wanneer spreken we nu eigenlijk van een oliecrisis. Onze beleidsmensen zijn bijzonder stil.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                    bestel je dan maar al een abonnementje voor juni.
                    vrees er ook voor
                    maar t'loopt toch serieus de spuigaten uit hoor qua kostprijs...

de mensen blijven rijden met hun wagen, tot op heden denk ik dat er niet veel mensen hun wagen aan de kant hebben laten staan.
                    En zoals eerder werd gepost, van zodra die 1,50 of 2euro grens wordt bereikt gaat bij veel mensen hun euro vallen dat dit wel héél duur is...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door piet-snot Bekijk Berichten
                      vrees er ook voor
                      Hoeveel spendeer jij /maand aan diesel?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door piet-snot Bekijk Berichten
                        vrees er ook voor

de mensen blijven rijden met hun wagen, tot op heden denk ik dat er niet veel mensen hun wagen aan de kant hebben laten staan.
                        En zoals eerder werd gepost, van zodra die 1,50 of 2euro grens wordt bereikt gaat bij veel mensen hun euro vallen dat dit wel héél duur is...

Mijne € is al gevallen hoor.

Comment

Hoeveel spendeer jij /maand aan diesel?
                          tja, dat hangt van de prijs af...
                          ik tank maandelijks voor +/- 100liter, dus geschat rond de 130euro.
                          zoals de medemens vermoed ik?

Comment

• Ja, 6000 frank per maand alleen om op je werk te geraken is inderdaad al wat geld voor een gemiddeld inkomen.

Comment

• Misschien kunnen zij wat dotatie afstaan om 'hun' belgen's hoge energiefactuur te helpen financieren? Bedankt, Leterme, dankzij de gatlikkerij aan het koninklijk hof opnieuw wat meer van ons belastingsgeld naar die bende klootzakken in Laken. Leterme ge zijt ne ferme,Yves ge zijt nen dief...!

Koninklijke familie krijgt opslag
                              Voor de koninklijke familie is in de begroting 2008 een bedrag voorzien van 13,043 miljoen euro. Dat is 5 procent meer dan vorig jaar werd uitbetaald, schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

1,5 miljoen voor Fabiola
                              Dat de dotaties zouden stijgen, was bekend. Maar de verhoging is groter dan gedacht, zo blijkt uit de begroting. Koningin Fabiola krijgt 73.000 euro méér dan vorig jaar, voor prins Filip is een opslag van 51.000 euro voorzien. Eerder waren voor hen bedragen van 28.000 en 16.000 euro genoemd. Voor Fabiola is nu een bedrag van 1,5 miljoen euro voorzien.

Werkmiddelen koning gestegen
                              De civiele lijst - de werkmiddelen van de koning - stijgt met bijna een half miljoen euro. De wet heeft die verhoging voorzien opdat de koning zijn koopkracht kan handhaven en de gestegen lonen van zijn personeel kan betalen. (belga/vsv)

Comment

• da's makkelijk verdient zeg. dan mag de media u nog uitspuwen...

1,5miljoen euro voor fabiola?
                                en wij maar aan pensioensparen doen
                                Last edited by ; 14/05/2008, 12:14.

Comment

Ja, 6000 frank per maand alleen om op je werk te geraken is inderdaad al wat geld voor een gemiddeld inkomen.
                                  ik vind dat anders nog goed meevallen.

Ben gisteren nog diesel gaan tanken, 60 euro om hem vol te gooien.
                                  En dat iedere week
                                  Database error.
                                  The database has encountered a problem.

Comment

• Ik zou ook veel liever met het openbaar vervoer naar m'n werk gaan, maar dat is zo goed als ondoenbaar. Ik werk in shiften. Om in Leuven te raken moet ik al een 25-30 minuten op de bus zitten, om dan in Leuven ofwel de trein (+/-15minuten) ofwel de bus (+/- 40minuten) te nemen. Als ik om 7u moet beginnen moet ik om 5u ofzo de bus thuis nemen (anders loop ik nog het risico om m'n aansluiting te missen ...) Enfin je kent het wel, langer wachten op je bus of trein dan er op te zitten.

En het plezier van met een auto te rijden is te groot.

Comment

• Openbaar vervoer is anders toch ook niet meer zo geodkoop hoor..

Ik spoor elke dag van Landen naar Brussel. Kost zo'n 399Euro per 3 maand (60dagen), is toch ook zo'n 6,65Euro per dag...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk Berichten
                                        Ik zou ook veel liever met het openbaar vervoer naar m'n werk gaan, maar dat is zo goed als ondoenbaar. Ik werk in shiften. Om in Leuven te raken moet ik al een 25-30 minuten op de bus zitten, om dan in Leuven ofwel de trein (+/-15minuten) ofwel de bus (+/- 40minuten) te nemen. Als ik om 7u moet beginnen moet ik om 5u ofzo de bus thuis nemen (anders loop ik nog het risico om m'n aansluiting te missen ...) Enfin je kent het wel, langer wachten op je bus of trein dan er op te zitten.

En het plezier van met een auto te rijden is te groot.
                                        op mijn werk raken met de trein is het probleem zo niet, ik moet zo'n 15min. wandelen naar mijn werk als ik van de trein stap. (ook in Leuven)
                                        Maar zowat elke keer als ik een trein neem (en dat is niet vaak) heeft dat ding vertraging. Je snapt dus wel dat ik er niet bepaald naar uitkijk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wabe Bekijk Berichten
                                          Openbaar vervoer is anders toch ook niet meer zo geodkoop hoor..

Ik spoor elke dag van Landen naar Brussel. Kost zo'n 399Euro per 3 maand (60dagen), is toch ook zo'n 6,65Euro per dag...

Ik rij elke dag van Landen naar Brussel en dat komt me op minstens 60 euro per week aan brandstof, dus zonder onderhoud, banden, slijtage wagen, verzekering etc.

De trein valt nog heel goed mee.

6 jaar geleden betaalde ik +- 110 euro voor een maandabbo, helaas valt dat niet te combineren met mijn shiften
                                          Database error.
                                          The database has encountered a problem.

Comment

Working...
                                          X