Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Hier ook nog effe gaan volgooien. Had nog wel 2 dagen kunnen rijden, maar kpasseerde toch aan de pomp
Tis een echte schande geworden. Daarnet ook nog effe op tv ... de prijzen werden eigenlijk nog wat afgeremd door de lagere dollarkoers. Nu is er een combinatie van stabiele dollar en speculaties op de markten ... Wat kunnen we verwachten als de € gaat zakken ...
Comment
-
Als het zo voort gaat zijn we voor het einde van de zomer over de 2 euro voor de naftOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Een paar gefrustreerde benzinerijders die de dieselrijders de das willen omdoen.
Een paar gefrustreerde benzinerijders die gepest worden door de dieselrijders en daardoor de gassers graag extra taks zien betalen.
En vanaf morgen schiet er weer een stukje minder loon aan 't einde van de maand over.
Zo is iedereen gepakt
Alle gekheid op een stokje, enerzijds: Ja, LPG moet getaxeerd worden net als de andere brandstoffen. Anderzijds: Neen, LPG moet gepromoot worden als variant voor diesel. Mits een correcte afstelling en de installaties die altijd maar verbeteren kan iedereen welvaren bij meer gassers.
Gaan we eruit geraken? Neen. We gaan enkel duur rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk BerichtenTis een echte schande geworden. Daarnet ook nog effe op tv ... de prijzen werden eigenlijk nog wat afgeremd door de lagere dollarkoers. Nu is er een combinatie van stabiele dollar en speculaties op de markten ... Wat kunnen we verwachten als de € gaat zakken ...
Comment
-
Ik hoorde mijn pa daarstraks vertellen dat diesel morgen fors in prijs stijgt. Hiet even gecontroleerd. Het is wel gemakkelijk dat Anussen Stef (zo zouden wij dat zeggen in het Brakels) zijn berichten altijd in een mooi kleurtje post. Dat verkort de zoektijd aanzienlijk.
OK, ik kon ook ge-Google-d hebben natuurlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenIn Nederland kost een literke naft ondertussen al meer dan 1.60...
Ik denk dat het schokeffect pas vanaf 2,00 EUR per liter echt duidelijk wordt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik ben akkoord alleen is er te weinig intresse, en blijven de installaties achterlijk vergeleken met diesels of benzines
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenMet het oog op de klimaatsverandering (of die er nu al dan niet is even buiten beschouwing latend) vind ik de hogere prijzen een goede zaak. Het zet veel onderzoekers ertoe aan een oplossing te vinden.
Laat ons geen illusies maken. Die oplossingen zijn er al jaren. Nieuwe technieken liggen al jaren productierijp in één of andere schuif in Beieren of Wolfsburg. Zolang de oliemaffia blijft sponsoren komt er niks van in huis!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenHet is wel gemakkelijk dat Anussen Stef (zo zouden wij dat zeggen in het Brakels) zijn berichten altijd in een mooi kleurtje post. Dat verkort de zoektijd aanzienlijk.
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenIk heb maanden geleden in zuid-Duitsland al getankt aan meer dan 1,60 EUR.
Ik denk dat het schokeffect pas vanaf 2,00 EUR per liter echt duidelijk wordt.
't Milieu is leuk maar de economie schaden is gevaarlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk BerichtenIk hoorde mijn pa daarstraks vertellen dat diesel morgen fors in prijs stijgt. Hiet even gecontroleerd. Het is wel gemakkelijk dat Anussen Stef (zo zouden wij dat zeggen in het Brakels) zijn berichten altijd in een mooi kleurtje post. Dat verkort de zoektijd aanzienlijk.
OK, ik kon ook ge-Google-d hebben natuurlijk.
In de loop van de dag (vaak is het nog 's morgens) krijg je een mail die de stijgingen en (soms ook) de dalingen aankondigt. Zo kan je daar natuurlijk handig op inspelen. Ik tank bvb nooit in de buurt van thuis omdat er geen 'express' pomp ligt. Vlakbij mijn werk en op de terugweg zijn er een paar, dus altijd interessant dat ik het weet voor ik naar huis rij
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenEigenlijk wel ja.
Nu is het wel praktisch onmogelijk om d.m.v. een staal uit de brandstoftank (zo doen ze het toch, dacht ik?) het verschil te zien tussen diesel en een mengsel PPO/diesel (weliswaar in redelijke verhoudingen).
En voor het tanken van KZO: als je het spul bij een boer gaat halen, moeten er geen accijnzen op betaald worden, zélfs als die boer dat verkoopt als autobrandstof. Hij moet hier wel een toelating voor hebben.
Maar er is nog steeds heel veel onduidelijkheid hieromtrent hoor. De ene zegt dat je inderdaad nog eens naar de douane moet gaan, de andere zegt dat er geen probleem is. De wet is vooral heel onduidelijk (surprise...).
Heb me er even goed in verdiept en ook wat nagevraagd, en wat blijkt:
Rijden op WVO (GEBRUIKTE frituurolie = afval dus) is verboden. Omdat dit eigenlijk neerkomt om het verbranden van afvalstoffen, en dat mag niet.
Rijden op PKZO (Pure KoolZaadOlie) mag wel én is accijnsvrij. Op één voorwaarde en dat is dat je het koopt bij een boer die het zelf geproduceerd heeft, én er een toelating voor heeft.
Even een quote van PPO.nu:
Oorspronkelijk geplaatst door WodanAls je het forum doorzoekt, zul je ergens lezen dat in Belgie het rijden op KZO accijnsvrij is geweest en dat dit eigenlijk al lang verlengd had moeten worden... (Is vervallen op 31 dec 2006)
De Europese Commissie heeft het voorstel voor accijnsverlaging van biobrandstoffen in België goedgekeurd.
De goedkeuring geldt voor de periode 24 oktober 2005 tot 24 oktober 2011.
Bij de boer rechtstreeks tanken en het is accijnsvrij:
Boerderij.nl - Accijnsvrij autorijden op eigen koolzaad
WVO rijden mag niet. Maar jij moet niet aantonen dat je in regel bent, de controlerende instantie moet aantonen dat je dat mogelijks niet bent.
Dus in principe is rijden op slaolie uit de GB niet 100% legaal, maar als ik morgen KZO ga kopen bij een boer, ben ik wél 100% in orde.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk BerichtenWa nog makkelijker is, is inschrijven op de nieuwsbrief via brandstofprijzen.be
In de loop van de dag (vaak is het nog 's morgens) krijg je een mail die de stijgingen en (soms ook) de dalingen aankondigt. Zo kan je daar natuurlijk handig op inspelen. Ik tank bvb nooit in de buurt van thuis omdat er geen 'express' pomp ligt. Vlakbij mijn werk en op de terugweg zijn er een paar, dus altijd interessant dat ik het weet voor ik naar huis rij
Comment
-
Suez en de gemeenten pluimen de aardgasverbruiker
De Belgische regering werkt aan een wetswijziging om de waarde van Distrigas & Co op te drijven van 150 miljoen euro tot 500 à 700 miljoen euro, zo vernam Trends in politieke kringen. Profiteren daarvan: de Franse nutsgroep Suez, de Belgische gemeenten en de federale begroting. De kostprijs wordt doorgeschoven naar de klanten van gasnetwerkbeheerder Fluxys. Lees: u en ik.
De deal moet een van de laatste hinderpalen voor de verkoop van Distrigas uit de weg ruimen. Want om groen licht te krijgen voor de fusie met Gaz de France, moet Suez van Europa eerst dochter Distrigas verkopen. Maar Distrigas kan maar verkocht worden als eerst Distrigasdochter Distrigas & co wordt verkocht aan netwerkbeheerder Fluxys. Distrigas & co baat immers enkele transitlijnen uit, en die activiteiten horen volgens de gaswetgeving bij Fluxys thuis. Het twistpunt is nu hoeveel geld Fluxys op tafel moet leggen om de transitactiviteiten van Distrigas & co over te nemen.
Woekerprijzen
900 miljoen euro, zo kwamen Suez en de gemeenten onder elkaar overeen. Suez en de gemeenten zijn zowel eigenaar van Distrigas & co als van Fluxys. Het onderhandelt dus gemakkelijk om activa tegen woekerprijzen te versassen naar Fluxys, dat de 900 miljoen euro toch kan recupereren via de netwerktarieven. De winnaars van deze deal zouden dus Suez en de gemeenten zijn, de verliezers de aardgasklanten.
750 miljoen euro besparen
Maar dat was zonder de waard gerekend. Volgens de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) is Distrigas & co maar 150 miljoen euro waard. De toezichthouder oordeelde op 14 september 2006 dat het merendeel van de contracten die Distrigas & Co heeft afgesloten volgens de Europese wetgeving aan Fluxys toekomen. Waarom zou Fluxys er dan moeten voor betalen? Slechts vier van de - afhankelijk van de bron - 32 tot 40 contracten zijn wettige eigendom van Distrigas & co, en dus zou Fluxys alleen daar moeten voor betalen. De toepassing van de wet zou de verbruiker 750 miljoen euro besparen, ten koste van Suez en de gemeenten.
De wet veranderen
Maar de gemeenten kunnen elke euro gebruiken. Dus wat doe je als de wet tegenzit? Simpel: de wet veranderen. De Belgische regering werkt aan een wijziging voor van de gaswet, waardoor plots ongeveer de helft van de contracten van Distrigas & co rechtsgeldig zouden worden en dus te gelde kunnen gemaakt worden. Opbrengst van deze democratische ingreep: 500 à 700 miljoen euro, te verdelen tussen de gemeenten en Suez.
Bondgenoot
Suez vindt dus opnieuw een bondgenoot in de gemeenten, en weet zo een aantal boetes en taksen te recupereren. Een veroordeling door het Grondwettelijk Hof zadelde de nutsgigant op met een boete van 120 miljoen euro. Suez was bij het Hof in beroep gegaan tegen een taks op niet gebruikte productiesites. Bovendien sprak het eerder af om nog eens 250 miljoen op te hoesten om de begroting in evenwicht te houden. Samen 270 miljoen euro, vermoedelijk zowat het bedrag dat het krijgt voor zijn aandelen in Distrigas & Co.
L.H./D.K
Comment
-
BRUSSEL - Het wordt in België fiscaal steeds minder interessant om met een dieselwagen te rijden. Dat blijkt uit de evolutie van de dieselprijs tegenover die van de benzine sinds het begin van het jaar.
Woensdag moet voor een liter diesel maximaal 1,401 euro neergeteld worden, tegenover 1,56 euro voor een liter benzine. Het verschil tussen de twee was nooit eerder zo klein.
In januari was dat verschil heel wat groter, met maximaal 1,187 euro per liter voor diesel en 1,470 euro per liter voor benzine.
Begin 2000 kwam rijden op diesel 26 procent goedkoper uit aan de pomp dan rijden op benzine. Woensdag zal dat verschil nog slechts 10 procent bedragen.
Comment
Comment