Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
    How, ik geef China geen schuld he.

China is wel de oorzaak, maar het is niet dat ik ze iets kwalijk neem he. De stijging van de olieprijzen is imho een perfect normaal verschijnsel gezien de omstandigheden.
    ok. 'k Geef het ook maar effe mee in de marge. Je hoort immers vaak zeggen dat de hoge olieprijzen 'de schuld' is van die 'vuil' spleetogen terwijl we er ons eigenlijk gedurende de afgelopen 20 jaar perfect hadden kunnen voor indekken.

Hadden we meer geïnvesteerd in zuinige wagens, hernieuwbare energie en een milieubewust energiegebruik had de impact hier veel kleiner geweest. Zeker weten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
      En waarom kan het ons al 15jaar verrekken? Omdat het nog altijd duurder is.

Ik snap niet dat jij voorbijgaat aan zulke logische economische wetten en dan met zulke populistische uitspraken komt.
      Je slaat de nagel op de kop en zegt exacht hetzelfde als ik, zij het met andere woorden.

We zijn blijven teren op ons gemak, uitgaande van onze vrij sterke positie en het vrij goede economische klimaat. Dat komt ons nu duur te staan.

China zit in dezelfde positie als wij, alleen denken ze een stap verder. Ze kunnen het perfect zonder wind of zon, puur op aardolie, maar zijn er mee bezig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
        Je slaat de nagel op de kop en zegt exacht hetzelfde als ik, zij het met andere woorden.

We zijn blijven teren op ons gemak, uitgaande van onze vrij sterke positie en het vrij goede economische klimaat. Dat komt ons nu duur te staan.

China zit in dezelfde positie als wij, alleen denken ze een stap verder. Ze kunnen het perfect zonder wind of zon, puur op aardolie, maar zijn er mee bezig.
        Ik denk niet dat de Chinezen een stap verder denken, echt niet. Zij beseffen meer dan welk volk dan ook dat ze het niet enkel op aardolie meer gaan redden.

Waarom denk je dat ze zo massaal in Afrika investeren? Toevallig investeren ze dan ook nog vooral in wegen naar de havens etc. Toeval? I think not

Als de Chinezen in hernieuwbare energie investeren is dat vooral om in hun eigen behoeften te kunnen blijven voorzien.

Comment

• Het is trouwens onzin te zeggen dat het altijd duurder is.

Een woning deftig isoleren kost geen stukken van mensen. Enkel glas vervangen kost geen stukken van mensen. Een mazoutketel vervangen en aardgas voorzien kost geen stukken van mensen. Een zuinige wagen kopen kost geen stukken van mensen.

Comment

En de Chinezen hebben ook niet zoveel moeite met "morele bezwaren" als het gaat om geld te investeren in Afrikaanse landen om olie te halen, waar dan met dat geld wapens van gekocht worden om oorlog te voeren. Daar ligt niemand van wakker. De VS moet daar tegenwoordig al wat meer voor opletten

Comment

• Zonnepanelen zijn duurder. Een windmolen zetten, als het al kan, is duurder.

Een terugbetalingseffect van 20jaar is niet echt iets waarmee je de mensen over de streep gaat trekken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                De VS moet daar tegenwoordig al wat meer voor opletten
                Die gaan dan ook geen olie betalen
                Eerder zeggen dat er ergens wapens liggen en dan de olie gewoon meepakken

Comment

Ik denk niet dat de Chinezen een stap verder denken, echt niet. Zij beseffen meer dan welk volk dan ook dat ze het niet enkel op aardolie meer gaan redden.
                  Als de Chinezen in hernieuwbare energie investeren is dat vooral om in hun eigen behoeften te kunnen blijven voorzien.
                  Je spreekt jezelf tegen.
                  Wij zijn vandaag compleet afhankelijk van aardolie. Terwijl we al 20 jaar weten dat deze dag er zou aankomen. Morgen geen liter diesel meer verkrijgbaar en heel ons logistiek systeem ligt plat op z'n gat.

Comment

Zonnepanelen zijn duurder. Een windmolen zetten, als het al kan, is duurder.

Een terugbetalingseffect van 20jaar is niet echt iets waarmee je de mensen over de streep gaat trekken.
                    Op 9 jaar terugbetaald, op 7 jaar als je ze 2 keer in de belastingen aangeeft.
                    Rekeninghoudend met de huidige energieprijzen wel te verstaan.
                    Hoe sneller die stijgen, hoe groter de winst en hoe sneller terugbetaald.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten

Da's al een aanzienlijke verkorting tov de laatse keer dat ik er wat van hoor...en dat is goed!

Meer mensen zullen het kopen, prijzen zullen fors gedrukt worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                        En de Chinezen hebben ook niet zoveel moeite met "morele bezwaren" als het gaat om geld te investeren in Afrikaanse landen om olie te halen, waar dan met dat geld wapens van gekocht worden om oorlog te voeren. Daar ligt niemand van wakker. De VS moet daar tegenwoordig al wat meer voor opletten
                        Ooow. En zijn wij dan zo moreel perfect geweest? Als ik mij niet vergis heeft koning leopold een paar miljoen negertjes in congo laten afmaken voor België te voorzien van goud. De pot en de ketel, weet je wel

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                        Zonnepanelen zijn duurder. Een windmolen zetten, als het al kan, is duurder.

Maar waarom zoek je naar de meest extreme vormen? Ik heb toch klaar en duidelijk enkele voorbeelden aangehaald die jan met de pet kan uitvoeren, niet veel geld kosten en ons al een groot deel onafhankelijk van de oliebaronnen zou gemaakt hebben?

- isolerende beglazing
                        - woningen isoleren
                        - compacter bouwen
                        - zuinige wagens
                        - zuinige centrale verwarming
                        ...

stuk voor stuk zaken die amper geld kosten (ivm zonnepanelen ed) maar die ons tot over 5 jaar géén zak interesseerden. We zaten comfortabel en olie kostte geen frank, maar we wisten het wel!

Comment

Je spreekt jezelf tegen.
                          Wij zijn vandaag compleet afhankelijk van aardolie. Terwijl we al 20 jaar weten dat deze dag er zou aankomen. Morgen geen liter diesel meer verkrijgbaar en heel ons logistiek systeem ligt plat op z'n gat.
                          Ik spreek mezelf toch niet tegen?

Wij beseffen dus nog niet dat we het met aardolie alleen niet gaan redden?

Comment

Ooow. En zijn wij dan zo moreel perfect geweest? Als ik mij niet vergis heeft koning leopold een paar miljoen negertjes in congo laten afmaken voor België te voorzien van goud. De pot en de ketel, weet je wel

Maar waarom zoek je naar de meest extreme vormen? Ik heb toch klaar en duidelijk enkele voorbeelden aangehaald die jan met de pet kan uitvoeren, niet veel geld kosten en ons al een groot deel onafhankelijk van de oliebaronnen zou gemaakt hebben?

- isolerende beglazing
                            - woningen isoleren
                            - compacter bouwen
                            - zuinige wagens
                            - zuinige centrale verwarming
                            ...

stuk voor stuk zaken die amper geld kosten (ivm zonnepanelen ed) maar die ons tot over 5 jaar géén zak interesseerden. We zaten comfortabel en olie kostte geen frank, maar we wisten het wel!

Daar ben ik dan weer met m'n economische logica.

Waarom zou je bv. in hemelsnaam je huis isoleren als verwarmen toch geen zak kost...

Heb jij dat 10jaar geleden dan allemaal laten doen?

Comment

Je spreekt jezelf tegen.
                              Die verhalen van "straks is het gedaan met de olie" doen me steeds terugdenken aan een voordracht van de topman van ik dacht exxon mobile 2 jaar geleden op de UA.

Eerste woorden dat die zei: geen schrik en laat u niets wijsmaken, er is nog olievoorraad genoeg voor duizenden jaren.

Comment

Ik spreek mezelf toch niet tegen?

Wij beseffen dus nog niet dat we het met aardolie alleen niet gaan redden?
                                Toch wel.

Wij beseffen het al 20 jaar, maar hebben er niets aan gedaan. Nu worden we met onze neus op de feiten gedrukt en gaan we een potje blijten.

De Chinezen zitten in een economische boom. Je kan gerust stellen dat iederen liter olie die ze vandaag extra krijgen voor extra economische vooruitgang zorgt. Maar ze teren (itt wij, 20 jaar geleden), niet enkel op die aardolie maar maken al gretig gebruik van alternatieve energievormen.

Omdat ze er winst uithalen, das een feit, maar ze doen het toch. Terwijl ze nog perfect zonder kunnen.

Comment

Toch wel.

Wij beseffen het al 20 jaar, maar hebben er niets aan gedaan. Nu worden we met onze neus op de feiten gedrukt en gaan we een potje blijten.

De Chinezen zitten in een economische boom. Je kan gerust stellen dat iederen liter olie die ze vandaag extra krijgen voor extra economische vooruitgang zorgt. Maar ze teren (itt wij, 20 jaar geleden), niet enkel op die aardolie maar maken al gretig gebruik van alternatieve energievormen.

Omdat ze er winst uithalen, das een feit, maar ze doen het toch. Terwijl ze nog perfect zonder kunnen.
                                  OK, maar je stelde het voor alsof wij zo dom waren om 20j niks te doen, en dat de Chinezen dan de slimme strebers zijn die wél naar de toekomst kijken.

En dat vond ik gewoon niet correct. Vergeet niet dat in landen als China, India etc ALLES draait om geld. Die hebben geen decennialange kapitalistische "opvoeding" gehad.
                                  In tegendeel: ze hadden nooit iets en opeens alles.
                                  Geld is daar liefde...des te meer je hebt, des te meer ze van je houden. Ik heb het gezien bij huwelijken...de gasten komen gewoon met envelopjes naar de familie-oudste van de bruidegom...die opent de envelopjes ter plekke, en des te meer er in zit des te hartelijker word je begroet.

Comment

• edit.

Comment

Ok, en omdat er foute dingen zijn gebeurd in het verleden moeten we de anderen dan ook maar de kans geven van die foute dingen ook te doen?

Die ga ik onthouden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                        Rekeninghoudend met de huidige energieprijzen wel te verstaan.
                                        Hoe sneller die stijgen, hoe groter de winst en hoe sneller terugbetaald.
                                        In de optimale omstandigheden.

Hoelang heb je jou installatie al?
                                        Hoeveel kw heb je al geproduceerd?

Comment

Maar dat gaan we niet doen, dus op een gegeven moment gaan er door een of andere natuurramp min. 1/10 van de mensheid dood.

Problem solved.
                                          Gelukkig voor ons komen natuurrampen heel zelden in onze streken voor
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                          X