Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Diesel kan moeilijk branden en exploderen maar het is mogelijk. Ik heb ooit al eens een dieseltank de lucht zien ingaan en dat gaf toch een behoorlijke knal Maar het heeft tijd nodig en zal dus net om die reden quasi nooit exploderen.
Volgens een Nederlandse site over leidingen op hun gebied:
Ter hoogte van de tunnel onder de Oude Maas lopen behalve tientallen glasvezelkabels ook zes hogedrukleidingen voor gassen en vloeistoffen. Daar gaan zuurstof doorheen, stikstof, waterstof, nat aardgas, kerosine en het giftige ethyleenoxide. De diameter is meestal 25 centimeter, maar juist die van het waterstofgas en het bij de productie van plastics gebruikte ethyleenoxide wijken daar vanaf, met buizen van circa 20 en 10 centimeter. De druk in deze transportleidingen varieert tussen 12 en 14 bar. Het natgas van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wordt vervoerd onder 60 bar.
Elders vind ik gegevens terug van een waterstofleiding van 4 inch en 100 bar (Terneuzen).
Accijnsverlaging diesel mogelijk
Premier Guy Verhofstadt sluit niet uit dat de regering de komende dagen of weken toch nog de accijnzen op diesel verlaagt. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Automobilistenvereniging Touring verwijt de regering dat ze zich verschuilt achter het argument van de lopende zaken om de accijnzen op diesel niet te verlagen.
"Die vraag rijst nu nog niet", zegt de woordvoerder van de premier. "Alle voorwaarden daarvoor zijn nog niet vervuld. Zo moet diesel duurder zijn dan 1,1 euro per liter - dat is het geval - én moet de dieselprijs in België hoger liggen dan in de buurlanden. Dat is nog niet het geval, op uitzondering van Luxemburg. Als daar de komende dagen of weken verandering in komt, komt de kwestie op de regeringstafel." (belga
Accijnsverlaging diesel mogelijk Premier Guy Verhofstadt sluit niet uit dat de regering de komende dagen of weken toch nog de accijnzen op diesel verlaagt. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Automobilistenvereniging Touring verwijt de regering dat ze zich verschuilt achter het argument van de lopende zaken om de accijnzen op diesel niet te verlagen.
"Die vraag rijst nu nog niet", zegt de woordvoerder van de premier. "Alle voorwaarden daarvoor zijn nog niet vervuld. Zo moet diesel duurder zijn dan 1,1 euro per liter - dat is het geval - én moet de dieselprijs in België hoger liggen dan in de buurlanden. Dat is nog niet het geval, op uitzondering van Luxemburg. Als daar de komende dagen of weken verandering in komt, komt de kwestie op de regeringstafel." (belga
't Zal er volgende week zeker komen. VAB en Touring zaten Verhofstadt al op de hielen, nu is daar deze namiddag ook nog S.PA bijgekomen die een taksverlaning eisen.
Op zich vind ik het maar beter ook. Onze economie draait vooralsnog compleet op dieselolie. En een milieuvriendelijk klimaat met een hoopje bedrijven die over de kop gaan vanwege de dure prijzen, daar zijn onze kinderen ook niet goed mee.
Waalse gemeente bestelt meer dan 100.000 liter stookolie
De gemeente Jurbise in de provincie Henegouwen heeft het initiatief genomen om op grote schaal stookolie aan te kopen. Inwoners van Jurbise die stookolie willen inslaan, kunnen die nog tot vrijdag bestellen bij de gemeente.
Tot nog toe is er al meer dan 100.000 liter stookolie besteld. "Na het afsluiten van de bestellingen, contacteren wij leveranciers en kiezen we diegene die ons de beste offerte kan voorleggen", zegt burgemeester Jacqueline Galant (MR). Aan Vlaamse kant bestaat er voorlopig geen gelijkaardig initiatief, zo zegt de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). (belga/dm)
Accijnsverlaging diesel mogelijk Premier Guy Verhofstadt sluit niet uit dat de regering de komende dagen of weken toch nog de accijnzen op diesel verlaagt. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Automobilistenvereniging Touring verwijt de regering dat ze zich verschuilt achter het argument van de lopende zaken om de accijnzen op diesel niet te verlagen.
"Die vraag rijst nu nog niet", zegt de woordvoerder van de premier. "Alle voorwaarden daarvoor zijn nog niet vervuld. Zo moet diesel duurder zijn dan 1,1 euro per liter - dat is het geval - én moet de dieselprijs in België hoger liggen dan in de buurlanden. Dat is nog niet het geval, op uitzondering van Luxemburg. Als daar de komende dagen of weken verandering in komt, komt de kwestie op de regeringstafel." (belga
Maar deze zomer was het gezever dat er maar 90 meer mocht gereden worden omdat de diesels teveel fijn stof uitstoten.
En nu dat de prijzen stijgen, gaan ze ze verlagen.
Ze moeten direct stoppen met het bevoordelen van de Diesel tov de Benzine.
Ofwel meen je het met het milieu en ben je consequent, ofwel moedig je diesels aan en moet je niet komen zeiken over fijn stof.
Maar deze zomer was het gezever dat er maar 90 meer mocht gereden worden omdat de diesels teveel fijn stof uitstoten.
En nu dat de prijzen stijgen, gaan ze ze verlagen.
Ze moeten direct stoppen met het bevoordelen van de Diesel tov de Benzine.
Ofwel meen je het met het milieu en ben je consequent, ofwel moedig je diesels aan en moet je niet komen zeiken over fijn stof.
Milieu is 1 zaak, en een bijzonder belangrijke. Onze economie een andere.
De hoge olieprijzen nijpen veel ondernemers momenteel te strot dicht. Er zijn vandaag verschillende autocarbedrijven die met de skibus naar Italië rijden en dat doen met puur verlies, omdat de prijzen gebasseerd zijn op het uitkomen van de brochures, een half jaar geleden.
En als ik dan moet kiezen tussen onze economie draaiende houden of de prijzen hoog laten & dieselrijders demotiveren (maar zo ook de economie schaden) ga ik voor 't eerste. De vervuiling door diesel is niet te onderschatten maar eigenlijk een druppel op een hete plaat.
Milieu is 1 zaak, en een bijzonder belangrijke. Onze economie een andere.
De hoge olieprijzen nijpen veel ondernemers momenteel te strot dicht. Er zijn vandaag verschillende autocarbedrijven die met de skibus naar Italië rijden en dat doen met puur verlies, omdat de prijzen gebasseerd zijn op het uitkomen van de brochures, een half jaar geleden.
En als ik dan moet kiezen tussen onze economie draaiende houden of de prijzen hoog laten & dieselrijders demotiveren (maar zo ook de economie schaden) ga ik voor 't eerste. De vervuiling door diesel is niet te onderschatten maar eigenlijk een druppel op een hete plaat.
Dat is ook een argument hoor, ik zeg niet dat die maatregel goed is. Op zich is 't kiezen tussen cholera en de pest.
Zijn er eigenlijk ooit al tests geweest waarbij een duidelijk verband wordt aangetoond tussen de uitstoot van fijn stof en kanker en vooral ook de termijn?
Comment