Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zuinigste en beste automaat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    DHL,
    klees daar inderdaad op één van die links:
    Als je ontkoppelt, dan gebruikt de motor benzine om zichzelf draaiende te houden.

    ja makes sense eigenlijk...

    zal later s kijken wat mijn Boordcomputertje zegt!

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      als je uitbolt in neutraal vanaf 120 bol je 2 km..ik zeg maar wat nooit getest

      als je gas lost bij 120 in vijfde, laat de motor tot zijn vrijloop toerental en ja gaat naar 4 etc, zul je waarschijnlijk nog niet eens de helft zolang uitlopen, de winst in meters verder rollen is minder dan het verlies in liters per uur


      je hebt in be haast niet de mogelijkheid om het uit te testen natuurlijk, ik heb geen vliegbasis, maar het feit dat recente autobakken gaan freewheelen zegt toch genoeg zou ik denken, vroeger was er geeneen die het deed (ook al omdat het vroeger gevaarlijk was)
      In mijn handleiding staat specifiek dat ik niet al rijdend naar neutraal mag gaan en vice versa... (dsg-7)

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Ik ken bonanza enkel nog van de cowboys.

        Wat bedoel je hier?
        Dat is een kaartspelleke: boonanza.be

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          als je gas lost bij 120 in vijfde, laat de motor tot zijn vrijloop toerental en ja gaat naar 4 etc, zul je waarschijnlijk nog niet eens de helft zolang uitlopen, de winst in meters verder rollen is minder dan het verlies in liters per uur
          lijkt me ook dat uitbollen in neutraal, zelf als m 1 l verbruikt zuiniger kan zijn, en al helemaal bij naar beneden rijden

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
            Anticiperen, afstand houden, max snelheid respekteren en vlot optrekken geeft mij het beste resultaat...
            en nooit remmen, aartsmoeilijk

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
              In mijn handleiding staat specifiek dat ik niet al rijdend naar neutraal mag gaan en vice versa... (dsg-7)
              dat is omwille van een mechanische reden? ja een manuele bak heeft toch iets meer vrijheidsgraden vroeger in de sneeuw heb k toch veel kunnen gebruik maken van de ontkoppeling als m begon te slippen

              Comment


              • #87
                ontkoppelen en laten bollen zou ik nu toch niet direct doen, zeker niet bij regenweer en/of veel bochten
                je wielen zijn niet meer aangedreven met alle gevolgen van dien voor je wegligging
                2.0 JTDm

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                  ontkoppelen en laten bollen zou ik nu toch niet direct doen, zeker niet bij regenweer en/of veel bochten
                  je wielen zijn niet meer aangedreven met alle gevolgen van dien voor je wegligging
                  bij aquaplanning bv. is het best te ontkoppelen denk ik... en zoals ik schreef in de sneeuw en je begint te slippen in een bocht kan je met ontkoppelen gemakkelijker corrigeren

                  Comment


                  • #89
                    Ivm dat ontkoppelen en verbruiken, ikzelf ben niet echt een specialist omdat ik weinig inspanningen (of geen) doe om zuiniger te rijden. Kan ook moeilijk met hetgene waar ik mee rijd (automaat met koppelomvormer) en ik doe maar een 15 a 18000 km per jaar.
                    Het was tijdens een verplichte cursus van Renault toen die ECO motoren uitkwamen dat dit gezegd werd. Nadien moesten we een parcours afleggen om zo zuinig mogelijk te rijden. (Ik was niet gewonnen lol). Ik veronderstel dat die man die les gaf wel wist waarover hij sprak. Zal wel gestaafd geweest zijn door de know how van renault. Als je je in een hoge versnelling laat bollen heb je bijna geen motorrem.

                    Ontkoppelen op een bergaf was vroeger een opmerking bij het afleggen van je rijexamen. Hiervoor (ik wist van niet beter, had thuis leren rijden) kreeg ik een opmerking. Slechte remtechniek noemde men het. Ik had twee opmerkingen dit en onnodig voorrang verleend.

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                      ontkoppelen en laten bollen zou ik nu toch niet direct doen, zeker niet bij regenweer en/of veel bochten
                      je wielen zijn niet meer aangedreven met alle gevolgen van dien voor je wegligging
                      Inderdaad.
                      Denk dat de computer van nieuwe wagens die automatisch ontkoppelen wel alle parameters continue in de gaten houden en desnoods wel ingrijpen.
                      Zoniet gaan we de komende winters nog wat zien.
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
                        dat is omwille van een mechanische reden?
                        staat bij dat dit schade 'kan' teweegbrengen ad versnellingsbak..

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          en nooit remmen, aartsmoeilijk
                          op mijn remmen probeer ik ook te besparen ;-)

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Ivm dat ontkoppelen en verbruiken, ikzelf ben niet echt een specialist omdat ik weinig inspanningen (of geen) doe om zuiniger te rijden. Kan ook moeilijk met hetgene waar ik mee rijd (automaat met koppelomvormer) en ik doe maar een 15 a 18000 km per jaar.
                            Het was tijdens een verplichte cursus van Renault toen die ECO motoren uitkwamen dat dit gezegd werd. Nadien moesten we een parcours afleggen om zo zuinig mogelijk te rijden. (Ik was niet gewonnen lol). Ik veronderstel dat die man die les gaf wel wist waarover hij sprak. Zal wel gestaafd geweest zijn door de know how van renault. Als je je in een hoge versnelling laat bollen heb je bijna geen motorrem.

                            Ontkoppelen op een bergaf was vroeger een opmerking bij het afleggen van je rijexamen. Hiervoor (ik wist van niet beter, had thuis leren rijden) kreeg ik een opmerking. Slechte remtechniek noemde men het. Ik had twee opmerkingen dit en onnodig voorrang verleend.
                            Net voor ik ziek werd (2010) heb ik ook zo een cursus gedaan en van de 17 deelnemers, was ik 3de best. Was 3.4l/100km op een traject van 30min met een nissan note 1.5dci.

                            Comment


                            • #94
                              Met mijn C220CDI met automaat heb ik eens een verbruik gehaald van 4,3L/100km. Wel extreem ecorijden. Wilde gewoon eens weten of het mogelijk was. Bij normaal gebruik zat ik tussen 5,8-6,5.

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                Met mijn C220CDI met automaat heb ik eens een verbruik gehaald van 4,3L/100km. Wel extreem ecorijden. Wilde gewoon eens weten of het mogelijk was. Bij normaal gebruik zat ik tussen 5,8-6,5.
                                mijn absoluut minimum was net hetzelfde op een rit van lier naar malle en terug... zo goed als geen lichten, 70 km banen (80gereden) en op een zondagmorgen.

                                Comment


                                • #96
                                  Bij de ZF automaat in stand eco pro gaat hij idd coasten. Dwz wanneer je de gas lost, gaat da automaat in neutraal en bolt de auto gewoon uit.

                                  Van zodra je aan de gas of rem komt, pakt de motor weer op.

                                  Dit systeem heeft z'n voordelen kwa gebruik, maar ook nadelen:

                                  - Als je voorliggers gewoon uitbollen op de motor, dan nader je veel sneller.

                                  - In snelle afritten vind ik het hinderlijk.

                                  Heb nog niet getest of de motor op pakt als je bruusk uitwijkt voor iets.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                    Bij de ZF automaat in stand eco pro gaat hij idd coasten. Dwz wanneer je de gas lost, gaat da automaat in neutraal en bolt de auto gewoon uit.

                                    Van zodra je aan de gas of rem komt, pakt de motor weer op.

                                    Dit systeem heeft z'n voordelen kwa gebruik, maar ook nadelen:

                                    - Als je voorliggers gewoon uitbollen op de motor, dan nader je veel sneller.

                                    - In snelle afritten vind ik het hinderlijk.

                                    Heb nog niet getest of de motor op pakt als je bruusk uitwijkt voor iets.

                                    Als hij te snel bolt zou je eens bruusk moeten bijsturen en kijken of hij weer oppakt ofzo.
                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                      mijn absoluut minimum was net hetzelfde op een rit van lier naar malle en terug... zo goed als geen lichten, 70 km banen (80gereden) en op een zondagmorgen.
                                      Ik heb dat gedurende een volle tank volgehouden. Bij 1400km ben ik dan toch maar gaan tanken. Rijden met het reservelampje aan en een boordcomputer die als actieradius nog 0km geeft is toch geen aangenaam gevoel.
                                      Last edited by David67; 12/08/2014, 16:51.

                                      Comment


                                      • #99
                                        Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                        Net voor ik ziek werd (2010) heb ik ook zo een cursus gedaan en van de 17 deelnemers, was ik 3de best. Was 3.4l/100km op een traject van 30min met een nissan note 1.5dci.
                                        Mooi gedaan. Is niet makkelijk om echt economisch te gaan rijden, zeker als je dit niet gewoon bent.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                          het normverbruik voor jouw type voertuig, cammionette (welliswaar met personeninrichting), hun ece verbruik is onder druk van Europa nog niet uitgepuurt zoals zuiver bedoelde personenauto's
                                          het normverbruik voor een gelijkaardige golf break ligt veel lager en moielijker te benaderen
                                          het bakbeest ml van mijn zus (suv is een gewone personenauto kwa opzet) heeft hetzelfde normverbruik van 5.8, no way dat die reeel aan 5.9 geraakt (op een exemplarisch strategisch zuinige rit na natuurlijk)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X