Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zuinigste en beste automaat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    dat is een slechte rijtechniek, maar als je auto is uitgerust met alle veiligheidssystemen is het niet meer gevaarlijk, vooral esp is een minimum dat erop moet zitten
    esp drijft je wielen aan, in negatieve zin dan
    Wat bedoel je met dit? ESP werkt met de remmen. Om de wagen weer onder controle te krijgen zal esp wielen afremmen om zo de wagen weer stabiel te krijgen. Esp kan bvb 1 wiel afremmen.

Het is af te raden om de koppeling in te duwen bij een afdaling omdat bij lange afdalingen de remmen zouden oververhitten. Je moet op de motor remmen. In Belgie minder belangrijk maar in de bergen... Daarom dat je destijds ook een opmerking hiervoor kreeg op het rijexamen.

Voor het ABS speelt het geen rol of de motor ontkoppeld is of niet. Het zorgt er enkel voor dat de wielen niet blokkeren zodat je kan blijven sturen. Soms kan ABS zelfs de remweg verlengen. Men raadt aan om als je begint te slippen op sneeuw bvb de ontkoppeling in te duwen omdat de motorrem er op dat moment kan voor zorgen dat de aangedreven wielen blokkeren. Indien voorwielaandrijving zal je niet kunnen sturen op dat ogenblik. Daarom ontkoppelen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
      Wat bedoel je met dit? ESP werkt met de remmen. Om de wagen weer onder controle te krijgen zal esp wielen afremmen om zo de wagen weer stabiel te krijgen. Esp kan bvb 1 wiel afremmen.
      met neg aandrijving bedoel ik de remmen ja

Comment

• Ben nu al een paar dagen met een echte eco wagen onderweg die zijn normverbruik van 3 liter wel haalt. De wagen is op de markt gekomen in 2000 voor de hele eco hype.

Een paar dingen vallen daarbij op. Die wagen is licht door enorm veel aluminium te gebruiken en zaken als airco, stuurbekrachtiging, ... weg te laten.. Bij zijn introductie had hij ook de beste cx-waarde van alle serie productie wagens op de markt. Dit is het grote verschil met de recente eco wagens, maar iets dat niet sterk naar voor komt op een rollenbank ...

De schakelrobot ontkoppelt bij gas lossen in eco stand. Dat is raar in bochten en je loopt constant in op voorliggers die hetzelfde doen :-)

Die wagen krijg je dus met veel moeite boven de 4 liter. En die is ondanks zijn 1.2 dieseltje best vlot.
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

Comment

• das die zaligheid van debomma

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
            bij aquaplanning bv. is het best te ontkoppelen denk ik...
            Dat is niet juist. Op de rijvaardigheidscursus geleerd: zolang je nog niet aan het slippen bent: niet ontkoppelen! (Zowel op droog als op nat wegdek of sneeuw)

Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
            en zoals ik schreef in de sneeuw en je begint te slippen in een bocht kan je met ontkoppelen gemakkelijker corrigeren
            Dat is inderdaad wel juist. Als je de controle over de wagen kwijt bent (lees: hij gaat niet meer naar waar je stuurt) kan je beter wel ontkoppelen, en daarna weer zachtjes de koppeling los laten.

Comment

• wordt zo'n rijvaardigheidscursus gegeven met ingeschakeld esp ?

Comment

• Bij aquaplanning is er geen contact meer met de weg, je rijdt op het water. Dus ben je in feite aan het slippen. Best wel koppeling induwen is mij aangeleerd op slipcursussen en dergelijke...En vooral niet aan je stuur gaan draaien of remmen zolang je geen grip hebt.

Zo'n rijvaardigheidscursus wordt met allerhande wagens gegeven, zowel met als zonder esp. Bij wagens met esp mag je het esp eens uitschakelen om het verschil te voelen. Verschil is werkelijk zeer groot. Daar waar je de wagen niet onder controle kan houden zonder esp lukt het makkelijk met esp. Is natuurlijk geen wondermiddel, maar het kan zaken die een chauffeur niet kan. Bvb 1 wiel gaan afremmen.
                Last edited by ; 13/08/2014, 09:33.

Comment

wordt zo'n rijvaardigheidscursus gegeven met ingeschakeld esp ?
                  Bij onze testwagen werkte de esp niet meer :-s
                  Dan maar met de eigen wagen van de instructeur de esp getest, maar die had natuurlijk gewone banden (testwagens hadden banden met bijna geen profiel, zodat je niet teveel snelheid moest maken om te kunnen slippen), dus sowieso een heel verschil.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fortega Bekijk Berichten
                    Dat is niet juist. Op de rijvaardigheidscursus geleerd: zolang je nog niet aan het slippen bent: niet ontkoppelen! (Zowel op droog als op nat wegdek of sneeuw)
                    Over aquaplanning zijn de meningen verdeeld,

Copy paste van gister:

ivm aquaplanning, hier leuke post over:
                    http://www.autoforum.be/showthread.p...95-Aquaplaning

Dirk van Jesco Auto Training School vertrouw k meer dan de Ned. politie ivm rijtips en hij zegt ook ontkoppelen! is in mijn ervaring toch ook echt het beste

Comment

das die zaligheid van debomma
                      Deze ochtend vertrokken met een rijbereik van 690 kilometer en op het werk aangekomen met een rijbereik van 700 kilometer :-) die wagen daagt je echt uit!

Voor de fanaten, nee niet aan een slakkengang, integendeel ik heb er veel ingehaald :-) mooi 120 op de snelweg ook

Dag en nacht verschil met mijn Volvo tank, dat wel :-)
                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

• de a2 3l heeft toch esp ?

daarmee was die ook zo duur, erg nuttig duur

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                          Deze ochtend vertrokken met een rijbereik van 690 kilometer en op het werk aangekomen met een rijbereik van 700 kilometer :-) die wagen daagt je echt uit!

Voor de fanaten, nee niet aan een slakkengang, integendeel ik heb er veel ingehaald :-) mooi 120 op de snelweg ook

Dag en nacht verschil met mijn Volvo tank, dat wel :-)
                          Dat heb ik ook geregeld met mijn auto, dat ik een hoger rijbereik heb wanneer ik ergens toekom dan bij het vertrek.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                          X