Ik heb 4 jaar met een DSG6 gereden en rijdt nu al 2 jaar met een DSG7, het is geen perfect systeem maar ik zou niks anders meer willen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zuinigste en beste automaat?
Collapse
X
-
-
De klassieke automaat zal niet zo vlug verdwijnen.
Maar elk type heeft wel een reden van bestaan:
· Elke VW automaat met 6 en 7 versnellingen) met dubbele koppeling (LUK), is prachtig en zuinig, maar zal heel fragiel blijven (na verloop van tijd, dus kostelijk), o.a. omdat 2 synchrone koppelingen, meer kans geven op problemen dan één…
Wat zijn de problemen: http://www.amt.nl/PageFiles/22141/001_1354634038566.pdf
In de USA levert Volkswagen /Audi sommige modellen met een klassieke automaat…, welke in Europa alleen een DSG hebben.
De pagina die je zocht is niet gevonden. Deze bestaat niet (meer) of is verhuisd naar een andere plaats op onze site. Wij vragen je te controleren of je het juiste adres hebt ingevoerd. Let ook op het gebruik van punten in plaats van bijvoorbeeld een komma.
De Getrag automaat met dubbele koppeling (o.a. Ford, Volvo, Renault) is iets ruwer, met een iets hoger verbruik, maar geeft blijkbaar iets minder storingen…(er zijn er ook veel minder van verkocht dan VW…)
· Een klassieke automaat (met koppelomvormer), is vrij betrouwbaar. Na 150.000 km vervang je best de olie, hoewel de fabrikant zegt dat dit niet nodig is, zeker bij een grote zware auto, veel stadsverkeer of met gebruik aanhangwagen.
Bijna elke klassieke automaat heeft nu 6 versnellingen, het meerverbruik blijft zeker bij een benzine binnen de perken +0.5 lt. Bij een diesel zal dit vlug + 1.25 lt zijn, want in stadsverkeer zal de koppelomvormer veel meer doorslippen (nodig om zacht te kunnen schakelen)
De duurdere auto’s gebruiken al 7 of 8 versnellingen en verbruiken +/- evenveel
· De CVT (sommige merken in Japan blijven hier voorstander van) zal niet zo vlug op grote schaal door breken, na de fiasco’s van zowel Ford en GM
GM en Ford zijn samen aan een 8 en 10 trap automaat bezig
· De gerobotiseerde bak met enkele koppeling(LUK), zal zeker in kleine modellen in gebruik blijven (vanwege de kostprijs en heel lage verbruik)
Uw voet moet alleen begrijpen hoe een manuale versnellingsbak werkt.
Er heeft nog geen enkele passagier gemerkt, dat mijn auto’s schokken (benzine 115 pk en 140 pk)
Comment
-
Ik ben nog altijd 100% tevreden van mijn gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling.
Alleen kan ik hem op geen enkele manier op het opgegeven gemiddelde verbruik krijgen, wat me met de handgeschakelde bakken die ik daarvoor had wel lukte, daarmee deed ik zelf altijd beter dan opgegeven verbruik.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Uw vorige wagen waren benzine motoren, hiermee is het veel makkelijker om het normverbruik te evenaren of verbeteren.
Normaal moet je met elke auto het normverbruik kunnen halen. De meeste zullen dit nooit halen omdat ze totaal niet volgens de testcyclus rijden.
Ø Bandendruk staat op ECO (+/- 2.7 bar tot 2.9 bar) en men monteert de smalst toegelaten banden voor dat type auto
Ø Alle elektrische apparaten staan af
Ø Diesels test men met een nieuwe roetfilter, + EGR klep welke niet zal regenereren
Ø Men houdt onvoldoende rekening met het gewicht van een wagen (SUV en mono volumes…)
Ø Men houdt geen rekening met de stroomlijn van een auto
o SUV, mono volumes en break… kunnen dus nooit hun normverbruik halen
Ø Benzine gebruikt men Euro 98 (alle beetjes helpen)
Ø Men laat een auto uitbollen voordat men remt
Schakelen: (men accelereert extreem traag)
· Bij een benzine schakelt men bij 2000 toeren, als het toerental van het maximum koppel hoger ligt (alle atmosferische motoren)
Bij de nieuwste turbo benzine motoren ligt dit max. koppel reeds lager, dan schakelt men bij bv 1850 toeren.
· Bij een diesel (alle met turbo) schakelt men nu dus bij +/- 1750 toeren
Bij alle motoren valt het toerental dus sterk terug, waardoor het dus “moeilijk” rijden wordt.
Omdat een diesel altijd langere versnellingsbak verhoudingen heeft is dit bij een diesel nog veel moeilijker. (schokvrij rijden zonder brom van de motor is dan quasi onmogelijk)
Op de rollenbank heeft men ook geen last van het gewicht en stroomlijn van de auto…
· Als men bij een benzine schakelt voor het max. koppel bv bij 3800 toeren, dan zal het verbruik wel stijgen, maar niet extreem (want bij dit maximum koppelt heeft de motor het beste rendement)
· Als men met een diesel voorbij het maximum koppel schakelt, zal het verbruik véél meer toenemen, want het koppel (rendement) neemt veel sneller af. Daarom is vooral het stadverbruik van een diesel veel hoger
Diesel motoren hebben bij deze lage toerentallen vlug last van de vervuiling van de EGR klep (+ meer roet in de roetfilter…..)
De meeste benzine motoren met een volledige variabele kleppen timing hebben geen EGR klep meer en kunnen er dus ook geen last meer van hebben. (vanaf 2006 bij Opel)
Benzine motoren met Directe Injectie, kregen van deze lage toerentallen ook last van roetafzetting op de kleppen. Daarom past men bij de allerlaatste versies ook een gedeeltelijk indirecte injectie toe bij lage toerentallen (vanaf +/-2012: TSI van VW en SIDI van Opel)
Gemiddeld verbruikt een dieselwagen 32% meer in de praktijk, een benzinewagen wijkt slechts 15% van de norm af.
Er is een technische verklaring die het drastische meerverbruik van dieselmotoren in de praktijk verklaart: de hoge trekkracht binnen een eng koppelbereik gecombineerd met langere versnellingsbakverhoudingen vergt een sterk aangepaste rijstijl (minder sportief) wil men het normverbruik halen.
In de praktijk wordt het meerverbruik van een benzinemotor daardoor teruggebracht tot 0.7 liter per 100 kilometer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten15 jaar geleden was het opgegeven verbruik makkelijk te halen, zeker als men met die 15 jaar oude auto's dat nieuwe rijden van vandaag (zij het een beetje minder extreem) toepast
zou wellicht nog een liter minder verbruiken als k op 195s zou rijden ipv. op de standaard 225's (veel te breed voor zo'n slak)
met E46 330i kan je off. verbruik van 9,1 ook gemakkelijk halen als je meestal opt gemak rijdt, vorige eig. zat op 8.8 op boordcomp. (moet wel nog boordcomp. vgl. met reëel verbruik, maar iemand met zelfde auto zat lager reëel dan met BC)...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenja klopt
mijn 2000 slk automaat, 9.2 opgegeven, reeel 8.5
2004 c 220 cdi automaat, 7.1 opgegeven, reeel 6
maar dan 2010 smart nieuwe stijl opgegeven verbruik 3.3, reeel 4
Comment
-
[QUOTE=Steven231;5399553]khaal het officieel verbruik van men Citroën C5 Tourer 2.0 2008 (zonder dir. inj. nog!) met gemak (8.5), moet wel zeggen ik rijd bijna geen stad, speel soms met besparende truukjes zoals ontkoppelen als ik toch aan het uitbollen ben en niet fel moet vertragen en meestal opt gemak tenzij bochten af en toeQUOTE]
Ontkoppelen is verkeerd. Terwijl je ontkoppelt verbruik je benzine of diesel. Als je je gewoon laat uitbollen in een hoge versnelling verbruik je nul liter. Kijk meer eens na op je boordcomputer bij momenteel verbruik...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenVolvo is goed bezig vind ik. Mooie modellen. Alleen die typische middenconsole is niet m'n ding.
Tot heden heb ik enkel met de V60 Plug In Hybrid gereden, maar dynamisch was die wagen niet te noemenWel super zetels dat er in aanwezig waren, ook wel mooi interieur en dito exterieur.
Alleen die 'rijdynamiek'... maar dat is misschien beter in de non-hybride versieprevious : BMW 320D E90, Peugeot 207
current : BMW 330D F30
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenOntkoppelen is verkeerd. Terwijl je ontkoppelt verbruik je benzine of diesel. Als je je gewoon laat uitbollen in een hoge versnelling verbruik je nul liter. Kijk meer eens na op je boordcomputer bij momenteel verbruik...
om het te staven, van de vw-site
ook de smart heeft die functie, al moet ik ze uitlokken
vroeger werd je gebuisd op het rijexamen als je zo reed met een manuele kar, nu vandaag de dag door alle rijhulpsystemen is het absoluut niet meer onveiliger om te freewheelen dan met gekoppelde motorLast edited by bobo; 12/08/2014, 13:13.
Comment
-
inderdaad bobo...
vanaf dat je geen gas geeft of je ontkoppelt verbruik je quasi-niets
uitbollen bv. bij beneden rijden in Ardennen ga je zelf iets versnellen bij serieuze helling, massa's geld aan nafte dat ik daar al mee uitgespaard heb
meest courant is nog altijd remmen op de motor, ook om de remmen wat te sparen
Comment
-
Klopt niet hoor... Heb het van een zuinigheidswedstrijd die Renault organiseerde. Uitbollen in neutraal is meer dan 1 l op 100 km. In vijfde is dit 0 liter...
Jullie spraken er al eens over: http://www.autoforum.be/showthread.p...n-rijden/page5
Of hier: http://www.leren.nl/dossier/geld/bes...to-rijden.html
Of nog: http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=MM1T8IK2
Als je even googeld zal je veel info vinden hierover...
Comment
-
als je uitbolt in neutraal vanaf 120 bol je 2 km..ik zeg maar wat nooit getest
als je gas lost bij 120 in vijfde, laat de motor tot zijn vrijloop toerental en ja gaat naar 4 etc, zul je waarschijnlijk nog niet eens de helft zolang uitlopen, de winst in meters verder rollen is minder dan het verlies in liters per uur
je hebt in be haast niet de mogelijkheid om het uit te testen natuurlijk, ik heb geen vliegbasis, maar het feit dat recente autobakken gaan freewheelen zegt toch genoeg zou ik denken, vroeger was er geeneen die het deed (ook al omdat het vroeger gevaarlijk was)Last edited by bobo; 12/08/2014, 14:09.
Comment
-
Mijn gemiddelde is 5.99 (nu na 26000km) en norm is 5.8. Ben wel de 2de zuinigste op Spiritmonitor.. Bij veel korte ritjes afgewisseld enkele langere. Bij de vorige auto's kwam ik ook steeds id buurt. Maar normverbruik wordt wel bemoeilijkt door onze ligging in Europa. Alles in de circel Antwerpen-Brussel-Gent maakt het moeilijker deze normen te halen wegens verkeersdrukte en te grote aantallen verkeerslichten die dan nog ineens niet op elkaar zijn afgesteld.
Anticiperen, afstand houden, max snelheid respekteren en vlot optrekken geeft mij het beste resultaat...
Comment
Comment