Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietsers topic Volume 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• DACIA DUSTER DRIVER
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Zeg dat maar tegen die speedpedelecs die tegen 50 over 't jaagpad sjeezen, meestal met nen dikzak van 120 kilo op ne vlo van 30 kilo. Daar wil je echt niet mee in aanraking komen hoor.

Dat ze eerst al maar eens beginnen de zotten op vier wielen eruit halen, die zijn net iets letaler dan die fietserkes.
    Weet ik wel, ’t was ook bedoeld om een beetje te jennen.
    Ik doe zelf, meestal samen met de madam, aan wat men noemt ’recreatief’ fietsen aan het gezapige tempo van 18 a 20 km/u
    ’k Moet me toch regelmatig ergeren aan groepjes die aan verhoudingsgewijs zeer hoge snelheid komen aanstormen, meestal zonder fietsbel roepend dat ze in aantocht zijn en een hoop verwijten naar uw kop smijten als ge niet rap genoeg uit de weg zijt.
    Hoe harder ze roepen, hoe meer op mijn gemakske ik pas meer ruimte laat. Af en toe kom je dan weer wel vriendelijke en hoffelijkere wielerfanaten tegen, maar meer niet dan wel...
    Hier geldt blijkbaar ook de regel met hoe meer ze zijn, hoe onbeschofter.

Leave a comment:

• Bud Wijzer
    replied

Dan mag jij mij eens vertellen waar je nog wel intensief zou kunnen trainen?
    Op de weg rijden ze u de helft van de tijd van uw sokken en op 't fietspad 30+ rijden is al helemaal neigen naar zelfdoding
    Je hebt daar zeker een punt, maar het jaagpad van 10-15j geleden is dat niet meer van vandaag jammer genoeg.
    We zijn gewoon met teveel aan het fietsen geslagen, vooral door de elektrische fietsen hype.

Ik heb zelf aan de lijve mogen ondervinden wat het is om een ongeval te hebben op dat vlak .. sindsdien denk ik toch wel anders over knallen op een jaagpad of nog gauw een blind bochtje op goed geluk meepakken.

Mijns inziens kan je nog makkelijk hard zat rijden op een jaagpad, met pakweg max 6-8 man.
    Maar groepen van meer personen horen daar niet meer thuis.

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

Een kort citaat (bron de Vlaamse Waterweg.be)

Het is echter de visie van de waterwegbeheerders dat het intensief beoefenen van wielersport niet thuishoort op de jaagpaden.

Dan mag jij mij eens vertellen waar je nog wel intensief zou kunnen trainen?
    Op de weg rijden ze u de helft van de tijd van uw sokken en op 't fietspad 30+ rijden is al helemaal neigen naar zelfdoding

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
    De maximumsnelheid toegelaten op een jaagpad is 30 km/u.
    In bebouwde kom, bij kruisingen en in onoverzichtelijke bochten zelfs beperkt tot 10 km/u.
    Het wordt dan ook tijd dat men dit controleert en handhaaft.
    Zeg dat maar tegen die speedpedelecs die tegen 50 over 't jaagpad sjeezen, meestal met nen dikzak van 120 kilo op ne vlo van 30 kilo. Daar wil je echt niet mee in aanraking komen hoor.

Dat ze eerst al maar eens beginnen de zotten op vier wielen eruit halen, die zijn net iets letaler dan die fietserkes.

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
    Zondag voor de middag kan dat doenbaar zijn, na de middag en als het mooi weer is... nope...
    Is dan ook in de voormiddag, en jaagpad is maar een stuk.

Leave a comment:

• DACIA DUSTER DRIVER
    replied
    De maximumsnelheid toegelaten op een jaagpad is 30 km/u.
    In bebouwde kom, bij kruisingen en in onoverzichtelijke bochten zelfs beperkt tot 10 km/u.
    Het wordt dan ook tijd dat men dit controleert en handhaaft.

Een kort citaat (bron de Vlaamse Waterweg.be)

Het is echter de visie van de waterwegbeheerders dat het intensief beoefenen van wielersport niet thuishoort op de jaagpaden.

Voornamelijk het fietsen in peloton aan hoge snelheden vormt een gevaar voor de overige jaagpadgebruikers. De wegcode (art. 43 bis) voorziet in een regelgeving over het fietsen in groep vanaf 15 deelnemers dat onder meer regels voorziet met betrekking tot de verplichting tot het volgen van de fietspaden, volgwagens, etc. Hoewel de wegcode in principe van toepassing is op de jaagpaden die opengesteld zijn voor het publiek, geldt dit alleen in zoverre de bepalingen niet in strijd zijn met het Algemeen Scheepvaartreglement. Mits het jaagpad een beperkte breedte heeft en gedeeld gebruik centraal staat, kunnen grote groepen wielrenners voor hinder zorgen bij het kruisen en inhalen van andere – al dan niet recreatieve – gebruikers en dienen beperkingen opgesteld te worden. Omwille van deze reden kunnen op bepaalde locaties desgevallend beperkingen opgelegd worden.

Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 04/06/2021, 13:32.

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    Zondag voor de middag kan dat doenbaar zijn, na de middag en als het mooi weer is... nope...

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
    Plakt nen nummer op, zeggen ze hier dan ;-)

Ik vind het echt straf dat die gemiddelden nog op de openbare weg gehaald kunnen worden door jullie.
    Ik woon toch ook in een redelijk kalme regio in de Kempen, maar zelfs in groep is dat bijna niet meer haalbaar zonder ongelukken.
    Langs het kanaal al helemaal niet meer.
    Ik woon ook in de kempen. Er wordt dan ook gewoon over de weg gereden en over het jaagpad, dan kan je wel flink doorrijden hoor. Een snelheid van zo'n 36/37 gemiddeld is zowat de tendens tijdens de week, en dan gebeuren er echt geen asociale toestanden. Op zondag is dat 40/41, dan is het van tijd wel kantje boordje qua hoffelijkheid.

Leave a comment:

• Bud Wijzer
    replied
    Plakt nen nummer op, zeggen ze hier dan ;-)

Ik vind het echt straf dat die gemiddelden nog op de openbare weg gehaald kunnen worden door jullie.
    Ik woon toch ook in een redelijk kalme regio in de Kempen, maar zelfs in groep is dat bijna niet meer haalbaar zonder ongelukken.
    Langs het kanaal al helemaal niet meer.

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Eerste ritje van 't jaar boven de 100 km, 115 namelijk. Bij thuiskomst 35,5 gemiddeld, ik moet wel toegeven dat ik van de 115 km er 90 in groep gereden heb.

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
    Op gewone ritjes (ca. 30 gemiddeld) rij ik meestal 50 en 15/17 achteraan.
    Met een flinke rugwind op de 15/13, heel soms 11, maar dan moet het 40+km/h zijn.
    Met de Sensa is het iets meer zoeken. Met een 53 blad (omdat er amper 52 te krijgen was op dat moment) was het continu switchen tussen klein en groot blad vooraan, dus eigenlijk steeds met scheve ketting. De 52 bevalt me ook wel hoor. Ik heb er jaren mee gereden zonder beter te weten.
    Ritjes alleen, vrijwel zonder wind, rijd ik haast constant op de 50/17 en 16. Zijn dan gemiddeldes van tussen de 30 en 33 per uur, met zelden eens uitschieters, zowel naar onder als naar boven. Ritjes in groep (tussen de 35 en de 40 gemiddeld), meestal 50/15, 14 en 13.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Op gewone ritjes (ca. 30 gemiddeld) rij ik meestal 50 en 15/17 achteraan.
    Met een flinke rugwind op de 15/13, heel soms 11, maar dan moet het 40+km/h zijn.
    Met de Sensa is het iets meer zoeken. Met een 53 blad (omdat er amper 52 te krijgen was op dat moment) was het continu switchen tussen klein en groot blad vooraan, dus eigenlijk steeds met scheve ketting. De 52 bevalt me ook wel hoor. Ik heb er jaren mee gereden zonder beter te weten.

Leave a comment:

• Bercki
    replied
    Zo rij ik ook niet. Ketting ligt mooi centraal nu.

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
    Ieder zijn meug hé... ik ben zeker ook niet de man van de hoge trapfrequenties, dus ik begrijp je standpunt wel.

Maar zelf rijd ik wel meestal een paar keer in de bergen en/of de Ardennen. En dan heb ik die 34 echt wel nodig ook.

Waar ik wel iets van krijg zijn van die mensen die altijd met een scheven ketting rond rijden.
    Vriend van mij blijft zo echt altijd op zijn binnenblad, no matter what.
    Ik zou dan soms zelf in zijn plaats gaan schakelen. LOL
    Of altijd op 't grote blad en dan achteraan op een 20 ofzo, ketting lekker schuin.

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Met een 50/11 je benen zot draaien? Ik denk dat Evenepoel een concurrent bij heeft!

Leave a comment:

• Bud Wijzer
    replied
    Ieder zijn meug hé... ik ben zeker ook niet de man van de hoge trapfrequenties, dus ik begrijp je standpunt wel.

Maar zelf rijd ik wel meestal een paar keer in de bergen en/of de Ardennen. En dan heb ik die 34 echt wel nodig ook.

Waar ik wel iets van krijg zijn van die mensen die altijd met een scheve ketting rond rijden.
    Vriend van mij blijft zo echt altijd op zijn binnenblad, no matter what.
    Ik zou dan soms zelf in zijn plaats gaan schakelen. LOL
    Last edited by Bud Wijzer; 03/06/2021, 13:52.

Leave a comment:

• Bercki
    replied
    Met de 52/11 nu heb ik iets meer snelheid en kan ik mooi rondrijden wat leuk is wind achter. Met de 50/11 draaiden mijn benen soms zot als ik meer snelheid wilde aanhouden. Ik geef toe, dat gebeurt niet altijd maar als het kan is het wel leuk. En het was gemakkelijker om de voorste tandwielen te vervangen dan de achterste. In de bergen rij ik toch nooit en moest het toch eens voorvallen zijn de tandwielen rap gewisseld. Met een 53/39 zal je dat probleem niet hebben denk ik en heb je versnellingen genoeg? Hopelijk verstaan jullie mijn reden tot verandering, het is zeker niet om de snelheidsduivel uit te hangen, verre van.

Leave a comment:

• Bud Wijzer
    replied

En kan je me een reden geven waarom je van een 50/34 naar een 52/39 overgeschakeld bent? Als ik ritjes van tussen de 30 en 34 gemiddeld rijd dan trap ik voornamelijk op de 50/17, 16 en 15. Kettinglijn ligt dan vrij recht, ideaal dus.
    Ook handig is de 34 van de compact in het hooggebergte, cassette 12-25 kan ik dan gewoon laten zitten.
    Idem hier, zelfs als ik eens naar 40kmh ga (wat in mijn geval uiterst zelden voorvalt), gebruik ik nog geen 50/11 of 12

Leave a comment:

• Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Bercki Bekijk Berichten
    Ik rij altijd op het buitenblad. Binnenblad heb ik al die jaren nooit gebruikt en ik rij niet zot hoor. Gemiddelde van 30 á 32 km/uur. Wind achter langs het kanaal rond 40 max 45.
    En kan je me een reden geven waarom je van een 50/34 naar een 52/39 overgeschakeld bent? Als ik ritjes van tussen de 30 en 34 gemiddeld rijd dan trap ik voornamelijk op de 50/17, 16 en 15. Kettinglijn ligt dan vrij recht, ideaal dus.
    Ook handig is de 34 van de compact in het hooggebergte, cassette 12-25 kan ik dan gewoon laten zitten.

Leave a comment:

• Bercki
    replied
    Ik rij altijd op het buitenblad. Binnenblad heb ik al die jaren nooit gebruikt en ik rij niet zot hoor. Gemiddelde van 30 á 32 km/uur. Wind achter langs het kanaal rond 40 max 45.

Leave a comment:

Working...
X