Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Utah
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    Hier word ik ook niet goed van. Dan parkeer je de auto op een grote parking ver van alles en iedereen af en even later zie je een slimme madame met alle moeite van de wereld uit haar auto kruipen. Ook nog met een share auto die sowieso niet ontzien wordt

    Deur vol deuken morgen dus?

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Hier word ik ook niet goed van. Dan parkeer je de auto op een grote parking ver van alles en iedereen af en even later zie je een slimme madame met alle moeite van de wereld uit haar auto kruipen. Ook nog met een share auto die sowieso niet ontzien wordt

    Leave a comment:


  • turboslak
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Klopt, een fietser is heel kwetsbaar. M'n dochters moeten altijd de Boomsesteenweg kruisen om naar de campussen te fietsen. Hoe dikwijls ik er al op gehamerd heb dat ze erop moeten letten dat hun lichten werken, dat ze altijd goed links en rechts moeten kijken, niet op die GSM tokkelen, enz.... Maar ja... de papa is ne zagevent en als ik het woord fluo hesje uitspreek slagen ze al helemaal tilt.
    ik moet eerlijk zeggen als middelbare scholier waanden mijn vrienden groep en ik ons ook de koning van de baan. Was gelukkig allemaal in straten met weinig verkeer.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Gelukkig moet ik niet echt plaatsen als bovenstaande passeren. Maar op zulke momenten pas ik heel erg op. Ongeduldige chauffeurs hebben een soort tunnelvisie, ze kijken enkel nog naar ander auto's die hen kunnen verhinderen van door te rijden. Fietsers zitten op dat moment helaas buiten hun focus zone.

    Ik ben als fietser een geduldig en hoffelijk chauffeur (al zeg ik het zelf) en het gebeurt mij zelfs nog dat ik een fietser iets te laat zie. Je moet er echt bewust naar uitkijken.

    De infrastructuur is nu zo opgebouwd dat je als fietser via vluchtheuvels, fietspaden, oversteekplaatsen,... je weg moet zoeken. Soms is het compleet onlogisch en stop ik even om de situatie te bekijken. Dit is het drukste punt dat ik moet passeren. Maar ook aan ronde punten bv moet je als fietser soms drie keer stoppen om eigenlijk rechtdoor te rijden. Het gevolg is dat velen (ik niet dus...) er hun voeten aan vegen en als ze van het noorden komen, de weg oversteken en het fietspad in tegengestelde richting nemen. Niet juist, niet ok, maar wel begrijpbaar.

    's Morgens moet ik hier constant opletten. Ik kom van rechts (oosten) en rij naar het noorden. Auto's die de Karpelstraat uitmoeten rijden 90% van de tijd meteen tot op het fietspad. Door het grote gebouw en ene haag zie je elkaar ook heel laat. Dus eigenlijk rijden ze blind het fietspad op. En ik moet intussen ook opletten dat auto's die van het zuiden (onder) de Krpelstraat inrijden mij gezien hebben. Zeker 's morgens is iedereen nogal gehaast. En dat is gevaarlijk.... Enzovoort


    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Dat ken ik ook zeer goed fluohesje en helm, dat is voor ouwe zakken! Heb die van mij al eens betrapt met de gsm in de hand, gps volgen en fietsen

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Klopt, een fietser is heel kwetsbaar. M'n dochters moeten altijd de Boomsesteenweg kruisen om naar de campussen te fietsen. Hoe dikwijls ik er al op gehamerd heb dat ze erop moeten letten dat hun lichten werken, dat ze altijd goed links en rechts moeten kijken, niet op die GSM tokkelen, enz.... Maar ja... de papa is ne zagevent en als ik het woord fluo hesje uitspreek slagen ze al helemaal tilt.

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Klopt. Probleem is dat je met een fiets zo kwetsbaar bent. Was ik met de auto geweest, enkel blikschade en klaar. Met de motorfiets had ik misschien kunnen accelereren en vermijden.

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    In dat geval had je ook met een auto niet kunnen reageren. Ik weet wel dat als bijvoorbeeld mijn vrouw in haar leven dezelfde trajecten tegen dezelfde snelheden afgelegd zou hebben als mij, ze al vijf keer dood geweest zou zijn. Ik geef enkel mee dat bepaalde reflexen, rijvaardig- en behendigheden in reacties soms kunnen helpen om erger te voorkomen...

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Zeker waar, ik heb lang competitie MTB gereden, en downhill ook. Aan stuurvaardigheid geen gebrek Ik heb ook leren vallen, jarenlang karate, kickboksen, kung fu, enz… Maar een aanrijding is wat anders, dan ga je vliegen ipv vallen
    Ik zal de situatie van mijn ongeval weergeven. Blauwe lijnen zijn de rijvlakken met voortdurend auto’s. Blauw vak is de wagen die mij heeft aangereden, moest dus 4 vakken kruisen. Januari, pikdonker en spits. De rode lijn ben ik, kruis waar ik aangereden ben, gele lijn tot waar ik gevlogen ben Die chauffeur wachtte al even op een gaatje, ziet er een en geeft vol gas. De fietser had hij niet gezien, ondanks dat ik steeds super verlichting heb, overal reflecterende banden, enz… Geloof het of niet, je mag nog Tom Boonen zijn, stuurvaardig of niet, je hebt niet de tijd om te reageren. Met het huidig verkeer en de povere infrastructuur is de kans zeer groot op een ongeval voor een fietser. Je kan veel geluk hebben ook natuurlijk. Laten we daarop hopen.


    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Bwa, met een fiets kan je ook reageren op een bepaalde onverwachte situatie, hé. Hoe het afloopt hangt dikwijls ook van de reflexen, behendigheid en stuurvaardigheid van iemand af. Ik heb als klein ventje haast niks anders gedaan dan met m'n BMX'ke rondgecrosst. Ik rijd nu al zo'n 25 jaar MTB. Ik weet dat de vaardigheden die ik daarmee ooit ontwikkeld heb mij al dikwijls geholpen hebben bij bepaalde onverwachte en gevaarlijke situaties. Zelfs ook m'n verleden als judoka helpt me om 'juist' te vallen, moest ik al vallen. Maar het klopt inderdaad, op een fiets ben je, net als op een moto, veel kwetsbaarder als het tot een aanrijding komt.

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Goh, ik rijd elk jaar minimum 10k met de fiets, niet enkel als hobby. Altijd woon-werk en alle kortere verplaatsingen waarbij ik niet veel hoef te vervoeren. Ik mag toch wel zeggen dat ik als fietser enige ervaring heb. Zowel op het vlak van rijvaardigheid als inzicht in het verkeer. Ik word binnenkort 50, nog nooit ben ik als fietser betrokken geweest in een ongeval. En het klopt wat hayes zegt, maar als je beseft welke omstandigheden, situaties of locaties gevaarlijk zijn, dan kan je daar als fietser ook rekening mee houden door proactief en defensief te fietsen. En die gegevens kunnen je behoeden voor heel veel leed.
    Er is duidelijk ook geluk mee gemoeid. Ik fiets/rij nog langer dan jij, ook competitie gereden, woon/werk, enz… altijd zeer oplettend maar je bent gewoon kwetsbaar in het verkeer met de fiets. In mijn (on)geval zag ik die wagen al van een eind afkomen. Maar geloof het of niet, zo’n ding staat sneller bij jou dan je kan reageren. En met een fiets kan je helemaal niet reageren. Zoals bij ieder ongeval: het gaat sneller dan je kan denken.

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    ik hoop dat ik mijn deel op mijn 17e al kreeg als zwakke bromfietser dan, fietspad aan 1 kant, ik rij parallel aan de overkant met de auto (mitsibuschi lancer break 4wd ) en de auto slaat zonder kijken linksaf een straat in, vol in mijn zijde...had'em nooit zien komen want ie was sneller als mezelf

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
    Vanzelfsprekend. Maar wie denk dat hij veel controle heeft over een ongeval ja of neen, draait zichzelf een rad voor ogen. Met een fiets ben je een vogel voor de kat. Je kan niet weg, niet accelereren, geen bescherming, enz… je weet het maar écht eens je eronder gelegen hebt. Zeker op woon/werk. Bij hobbyfietsen kan je nog een beetje veilige paden kiezen.
    Zoals Hayes zegt, meerdere keren per dag in gevaar. Het is gewoon een kwestie van tijd.
    Goh, ik rijd elk jaar minimum 10k met de fiets, niet enkel als hobby. Altijd woon-werk en alle kortere verplaatsingen waarbij ik niet veel hoef te vervoeren. Ik mag toch wel zeggen dat ik als fietser enige ervaring heb. Zowel op het vlak van rijvaardigheid als inzicht in het verkeer. Ik word binnenkort 50, nog nooit ben ik als fietser betrokken geweest in een ongeval. En het klopt wat hayes zegt, maar als je beseft welke omstandigheden, situaties of locaties gevaarlijk zijn, dan kan je daar als fietser ook rekening mee houden door proactief en defensief te fietsen. En die gegevens kunnen je behoeden voor heel veel leed.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    En toch blijkt uit heel wat onderzoek dat de voordelen van fietsen (gezondheid, geen uitstoot, psychisch welzijn,...) opwegen tegen de risico's, zelfs als je in de stad tussen uitlaatgassen rijdt.
    IK ben tot nu toe gespaard van ongevallen met auto's. Wel al een keer of drie tegen de grond gegaan. Op 10 jaar fietsen vind ik dat aanvaardbaar.

    Ik heb ook het geluk dat van m'n 19 km woonwerk ik 11 km jaagpad heb, en daarna dan nog eens 4-5 km afgescheiden fietspad. Ik moet maar enkele km's tussen het verkeer laveren.
    Op die paar km is het idd wel uitkijken. Zelfs in het centrum waar je 50/30 mag, wordt ik aan 30 kph continu (veel te dicht) ingehaald. Om dan 50 meter verder de auto die stilstaat weer in te halen.

    Dit is een autoforum, dus ik moet wat opletten maar zeker in steden zal de auto meer en meer plaats moeten ruimen. Dat is geen ideologische mening, maar een vaststelling.
    Ik rij jaarlijks 11000 km fiets. Ik rij nog zo'n 5-6000 km met de auto denk ik (waarvan de reis al de helft van is). Dat was in het begin wat aanpassen en anders plannen, maar ik mis het eigenlijk niet. Want hoeveel % van de autoverplaatsingen is eigenlijk nog leuk?

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Vanzelfsprekend. Maar wie denk dat hij veel controle heeft over een ongeval ja of neen, draait zichzelf een rad voor ogen. Met een fiets ben je een vogel voor de kat. Je kan niet weg, niet accelereren, geen bescherming, enz… je weet het maar écht eens je eronder gelegen hebt. Zeker op woon/werk. Bij hobbyfietsen kan je nog een beetje veilige paden kiezen.
    Zoals Hayes zegt, meerdere keren per dag in gevaar. Het is gewoon een kwestie van tijd.

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Proactief en defensief fietsen kan je al heel veel ellende besparen op de fiets.

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Ik weet dat je gelijk hebt


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    Das een feit dat just is order, wil ni overdrijven maar zonder risico ook geen leven ergens


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Ik bedoel dat het risico op een ongeval (met serieuze gevolgen) met de fiets in het verkeer véél groter is dan met de wagen. Het is ook niet de vraag van of het zal gebeuren, eerder van wanneer.

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Das een feit dat just is order, wil ni overdrijven maar zonder risico ook geen leven ergens


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Je mag zeggen, denken, doen wat je wil: ooit ben je gejost met de fiets. Het is onvermijdelijk. En dan maar hopen dat het niet te erg is.

    Leave a comment:

Working...
X