Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Drinken/Rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door will
    bobo,

'k ga niet "hervallen" in den toestand van voor ik getrouwd was om dat eens uit te proberen eh. (toen was het alle week-ends 'van dat' en de weekend was vrijdagavond tot en met zondagavond, plus ook donderdags en nog een paar andere dagen per week, dus..... , en als het soms wat 'tegenviel' deden we een noveen en waren we voor 3-4 dagen op schok zonder zelfs maar naar huis te gaan, plezant maar 'muug' dat we dan waren ).
    Toen ik m'n eerste jaar op kot zat heb ik 3 weken aan een stuk gebrost. 'k trok zondagavond richting kot, kwam terecht in 't café met één van de maten en de eerste keer dat we ons bed zagen was dinsdagochtend. 's Vrijdags doodmoe naar huis en moeder die niets vermoedde.

Op m'n 24e sloot ik een weddenschap af, 6 duvels na mekaar ad fundum. Is me zonder problemen gelukt, enkel is duvel een biertje dat pas later begint te gisten, 6 duveltjes aan 't gisten in m'n maag heeft geresulteerd in een nachtje hospitaal waar ze m'n maag hebben leeggepompt.

Maar, positief aan heel de historie, nooit zelf gereden. In 't eerste geval had ik nog geen wagen, in 't tweede was ik niet meer in staat

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bassface
      100% mee akkoord : hier worden soms verhaaltjes verteld over hoe er gereden wordt, hoe snel ze het doen, en hoe vaak ze hun handrem gebruikt hebben in de bocht, enz...

en hier zitten ze allemaal te kraaien gelijk god weet wat.
      drinken en rijden is sociaal veel minder aanvaard dan eens te snel rijden ..
      1963 Land Rover Series IIa
      1994 Mercedes SL320
      2015 Land Rover Discovery SDV6
      2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20
        Er is inderdaad een verschil tussen een nuchter persoon en een persoon die in staat van dronkenschap verkeerd...

Die 2de heeft door z'n toestand meer kans op het veroorzaken van een ongeval. Aangezien deze persoon dit weet, de wetgeving is meer dan genoeg bekend, vind ik dit "erger". Dood is dood, of het nu door een nuchtere of een dronken persoon gebeurd is maar toch denk ik dat de dronken persoon meer schuld treft dan de nuchtere...

Drinken and driving = no match

Xytras, anders moeten we eens afspreken dat je eens een nachtje met de brandweer/politie optrekt naar ongevallen. Ik denk dat dit wel te regelen valt. Misschien denk je nadien ander?

My 2 cents
        LOL, ik vind het andersom, ik vind het erger van een nuchtere chauffeur want die heeft geen excuus (ok, ik overdrijf maar je snapt het wel hoop ik)
        Als je al nuchter kan ongelukken veroorzaken wil dat dus zeggen dat er ook mensen zijn die bvb 3 glazen op hebben, 0.6 blazen, maar in feite wss ook een ongeluk zouden gehad hebben in nuchtere toestand.
        Feit is wel dat je dan de pech hebt dat iedereen je als dronken doodrijder (we spreken hier wel steeds over dood, maar enkel blikschade is uiteraard ook mogelijk en zal veel meer voorkomen) beschouwt...

En aub, begin me niet over meegaan met de brandweer, alsof ik nog nooit iemand een ongeluk heb zien krijgen. (ik heb een kennis van me nog gezien nadat ie zich voor de trein had gesmeten, niet zo fraai geloof me).
        Je hoeft geen gruwelijke ongevallen gezien te hebben, om hier te kunnen over nadenken hoor, maar als het je gerust stelt, ik heb ze al gezien en het ging hierbij niet om lichte drinkers...

En jah, vermoeidheid, alcohol, drugs, medicijnen, te overtuigd zijn van jezelf, het brengt allemaal de kans op een ongeluk omhoog, maar er is ook nog zoiets als de gulden middenweg...
        Indien je echt geen ongelukken wil, laat de staat dan alle gemotoriseerde voertuigen afschaffen en dan nog zal je niet te hard mogen fietsen.

Moesten jullie weten hoeveel % van de bevolking (of d8en jullie dat iedereen in het cafe die 3 pinten drinkt een bob heeft) met een laag alcoholpercentage in zijn bloed naar huis rijdt, jullie nog zouden verschieten.
        Als je dan het aantal ongevallen dat deze groep veroorzaakt er zou kunnen bijhalen dan denk ik niet dat dit zo een enorm verschil zal zijn met de nuchtere groep of gewoonweg vermoeide groep.

Ik blijf erbij dat het grootste deel veroorzaakt wordt door de echt zware drinkers/druggebruikers...

Je moet ook een beetje realistisch blijven en sommigen hier proberen maar al te graag zich te profileren als de uberveilige mens, sry, ik ben zo niet, ik ben denk ik vrij normaal en wonder boven wonder leef ik nog steeds en heb ik nog geen ongelukken veroorzaakt of zelfs maar simpele blikschade...

En in tegenstelling tot de rest ben ik schijtezat als ik 7 palms uitdrink, na een 4tal pinten begin ik al lichtjes (ik zeg lichtjes) iets te voelen van het drankeffect en ik zal dan ook rond de 3 stoppen en meestal ligt er dan nog best wat tijd tss eer ik vertrek ook.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20
          Ik ga regelmatig tafelen en meestal ben ik de "bob", maw, ik drink geen druppel alcohol dan... Ik zelf vind dit geen probleem...

Soms is iemand anders Bob en drinkt hij of zij geen druppel, ook geen probleem...

Uitgebreid tafelen (I like it) zonder alcohol kan ook leuk zijn hoor... Of je voorziet gewoon een bob(o)
          Bij goed eten hoort goeie wijn ... ben zo opgevoed, een maaltijd met wijn bij is gewoon 10 keer beter. Bovendien is het gezond ... maar wel gevaarlijk als ge rijdt achterna. Soit, elk zijn gedacht daarover .. ik ga nooit van m'n leven zat achter 't stuur kruipen maar ik vind dat een zekere limiet toelaatbaar moet zijn.

waar ligt de grens, daar gaat het eigenlijk over. in principe zou ik ook zeggen: ik wil dat niemand alcohol drinkt voor (of tijdens !) het rijden .. maar dat is een utopie, zoiets kan je nooit behalen ... een limiet van enkele glazen is zeker te doen.
          1994 Mercedes SL320
          2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Xytras
            LOL, ik vind het andersom, ik vind het erger van een nuchtere chauffeur want die heeft geen excuus (ok, ik overdrijf maar je snapt het wel hoop ik)
            Als je al nuchter kan ongelukken veroorzaken wil dat dus zeggen dat er ook mensen zijn die bvb 3 glazen op hebben, 0.6 blazen, maar in feite wss ook een ongeluk zouden gehad hebben in nuchtere toestand.
            Wat zeg je daar?
            Niemand wil een ongeval veroorzaken, nuchter of dronken.
            Maar een dronken persoon is niet meer bij zijn volle verstand waardoor ie een groter gevaar is. En daar gaat het hier om.

Oorspronkelijk geplaatst door Xytras
            Feit is wel dat je dan de pech hebt dat iedereen je als dronken doodrijder (we spreken hier wel steeds over dood, maar enkel blikschade is uiteraard ook mogelijk en zal veel meer voorkomen) beschouwt...
            Veralgemenen zit in onze aard...

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
            Bij goed eten hoort goeie wijn ... ben zo opgevoed, een maaltijd met wijn bij is gewoon 10 keer beter. Bovendien is het gezond ... maar wel gevaarlijk als ge rijdt achterna. Soit, elk zijn gedacht daarover .. ik ga nooit van m'n leven zat achter 't stuur kruipen maar ik vind dat een zekere limiet toelaatbaar moet zijn.

waar ligt de grens, daar gaat het eigenlijk over. in principe zou ik ook zeggen: ik wil dat niemand alcohol drinkt voor (of tijdens !) het rijden .. maar dat is een utopie, zoiets kan je nooit behalen ... een limiet van enkele glazen is zeker te doen.
            We zijn bourgondiërs die lekker willen eten en drinken.
            Daarom ook de grens van zoveel promille. Voor iedereen gelijk en geen excuus.

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
            drinken en rijden is sociaal veel minder aanvaard dan eens te snel rijden ..
            Omdat de overgrote meerderheid af en toe wel eens sneller rijdt dan normaal. Maar niet iedereen kruipt beschonken of dronken achter het stuur. Maar goed ook.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reVel
              We zijn bourgondiërs die lekker willen eten en drinken.
              Daarom ook de grens van zoveel promille. Voor iedereen gelijk en geen excuus.

Omdat de overgrote meerderheid af en toe wel eens sneller rijdt dan normaal. Maar niet iedereen kruipt beschonken of dronken achter het stuur. Maar goed ook.
              bwa, voor iedereen gelijk ... er zou evt. een gewichtsafhankelijke index mogen zijn, want zoals bobo terecht opmerkt: iemand van 64 kg zoals ikzelf, of een bralo: er is toch een verschil, met alle respect !
              zie je het al voor je ? een flik met een weegschaal onder z'n arm en een blaastoeter in z'n hand
              1994 Mercedes SL320
              2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
                een flik met een weegschaal onder z'n arm en een blaastoeter in z'n hand
                ze doen toch nooit iets dus dat kan er nog wel bij

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
                  bwa, voor iedereen gelijk ... er zou evt. een gewichtsafhankelijke index mogen zijn, want zoals bobo terecht opmerkt: iemand van 64 kg zoals ikzelf, of een bralo: er is toch een verschil, met alle respect !
                  zie je het al voor je ? een flik met een weegschaal onder z'n arm en een blaastoeter in z'n hand
                  Ik heb een levendige fantasie, dus ja
                  En dan een meter om je lengte te meten.

Maar alcohol wordt toch opgenomen door het bloed? En dat hebben we toch allemaal ongeveer evenveel?

Comment

• hoe meer vet in je bloed hoe meer alcohol je kan verdragen
                    en afgebroken kan worden door het lichaam waardoor je lagere promille haalt dan diegene die minder weegt
                    Last edited by cousie; 24/08/2006, 01:41.

Comment

Ik heb een levendige fantasie, dus ja
                      En dan een meter om je lengte te meten.

Maar alcohol wordt toch opgenomen door het bloed? En dat hebben we toch allemaal ongeveer evenveel?
                      ik ken de juiste verklaring er ook niet voor ... maar sowieso zal iemand met een postuur beter tegen alcohol kunnen dan iemand met mijn taille
                      1994 Mercedes SL320
                      2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cousie
                        hoe meer vet in je bloed hoe meer alcohol je kan verdragen
                        en afgebroken kan worden door het lichaam waardoor je lagere promille haalt dan diegene die minder weegt
                        Ah voila, wist ik niet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cousie
                          hoe meer vet in je bloed hoe meer alcohol je kan verdragen
                          Graag een medische uitleg hiervan.
                          Dit heb ik nog nooit gehoord.

Comment

• Alcholpromillage
                            Het drinken van alcohol veroorzaakt niet bij iedereen hetzelfde bloedalcoholgehalte (BAG). Vele individuele factoren spelen hierbij een rol.

De alcohol wordt verdeeld over de totale hoeveelheid lichaamsvocht. Iemand die veel weegt merkt dus minder van een zelfde aantal glazen dan iemand die weinig weegt.
                            Sekse is ook van invloed op het bloedalcoholgehalte. Het lichaam van een vrouw bevat minder vocht per kilo gewicht dan dat van een man. Daarom wordt de alcohol bij vrouwen minder verdund en zijn vrouwen gemiddeld sneller onder invloed dan mannen.
                            Maagvulling kan ook een rol spelen. Het voedsel in de maag zorgt er namelijk voor dat de alcohol gelijkmatiger en langzamer in het bloed wordt opgenomen. Kortom: met een volle maag ben je minder snel onder invloed van alcohol dan wanneer je op een lege maag gaat drinken.
                            Ook de lichamelijke conditie van de drinker en het eventuele medicijngebruik zijn van invloed op het bloedalcoholgehalte
                            bron:http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?...&a=2&b=11&c=18

Comment

• Na hoeveel glazen zit ik op 0,5 promille alcohol in het bloed?
                              Om het alcoholgehalte in je bloed te berekenen moet je weten hoeveel glazen je hebt gedronken, hoeveel kilo je weegt en hoeveel uren je hebt gedronken. Van invloed is of je wel of niet hebt gegeten. Als je niet hebt gegeten, stijgt het alcoholgehalte in het bloed sneller. Er is een verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben naar verhouding minder lichaamsvocht dan mannen. Je kunt je eigen bloedalcohol gehalte (BAG) uitrekenen met deze formule:

BAG = (a x 10) : (g x r) - (u - 0,5) x g x 0,002
                              a = het aantal glazen;
                              g = lichaamsgewicht;
                              r = bij mannen 0,7 en bij vrouwen 0,5;
                              u = aantal uren sinds je begonnen bent met drinken.

De alcoholtest gaat voor de veiligheid uit van een afbraaktijd van 1,5 uur
                              Zit je BAG boven de 0,5 dan riskeer je een boete of erger.
                              BRON: http://www.apporte.nl/index.html

Comment

• Daarmee heb je nog niet bewezen dat vet voor een mildere werking van alcohol zou zorgen. Maar goed ook, want 't is juist het tegenovergestelde dat waar is.

Ethanol lost beter op in water dan in vet. Dus alcohol heeft de neiging om zich te verspreiden in vetARME weefsels, zijnde oa. spieren.
                                Ben je zwaarlijvig, maar op een ongezonde manier, dan heb je de neiging om vlugger zat te worden dan iemand met hetzelfde gewicht, maar dan op de gezonde gespierde manier. Dit komt door het feit dat een groter percentage van het gewicht van de eerste persoon bestaat uit alcoholwerend vet, waardoor de alcoholconcentratie in het bloed groter is dan die van de gespierde kerel.
                                Da's ook de reden waarom vrouwen minder goed tegen alcohol kunnen dan mannen: hun vetpercentage ligt van nature al wat hoger.

Wat ik dus wil zeggen, is dat gewicht er weinig tot niks mee te maken heeft. Gewicht is pas belangrijk als je 't bekijkt samen met het vetgehalte.
                                Life's too short. Not to. Live it.
                                1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• Beste remedies zijn dus:

1. Nadien geen cola drinken maar water.
                                  2. Fitnessen.

Comment

• Fitnessen om spieren bij te kweken dan, niet om vet te verbranden (hoewel 't één eigenlijk niet zonder 't ander gaat).
                                    Of je nu vet verbrandt of niet, je totale hoeveelheid "alcoholabsorptieweefsel" blijft hetzelfde.

Een uitgebreid en interessant artikeltje over alcoholopname:

Alcohol intoxication symptoms include euphoria, poor coordination, memory loss, slurred speech, confusion, coma, and even death.

-edit-
                                    Ik zie dat je in de USA nog altijd met 0.8, en in sommige staten zelfs nog met 1.0 promille mag rondrijden.
                                    Last edited by sibi; 24/08/2006, 02:29.
                                    Life's too short. Not to. Live it.
                                    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Wat zeg je daar?
                                      Niemand wil een ongeval veroorzaken, nuchter of dronken.
                                      Maar een dronken persoon is niet meer bij zijn volle verstand waardoor ie een groter gevaar is. En daar gaat het hier om.
                                      Wat jij laat uitschijnen is dat een nuchter persoon die een ongeval veroorzaakt daar eigenlijk geen schuld kan aan treffen (alsof je nuchter geen fouten kan maken of te snel rijden) en dat iemand met een licht (want ik spreek enkel over een paar pinten) alcohol% in zijn bloed zonder uitzondering in fout is, beetje kromme redenering als je het mij vraagt...

Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                                      Veralgemenen zit in onze aard...
                                      Dat valt aan jullie posts zeer duidelijk af te lezen ja...

Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                                      Dat denk jij, 3 pinten is ook beschonken volgens de wet, ik zet er geld op dat de meeste mensen die uit een cafe komen dan ook 'beschonken' zijn...

Comment

• Medische uitleg:
                                        Hoe meer vet aan uw lijf hoe minder ge tegen alcohol kunt. Natuurlijk lijkt dit paradoxaal omdat de meeste geoefende drinkers een buikske hebben en hierdoor de mening onstaat dat dikke mensen beter tegen drank kunnen.

De hoeveelheid vet of spiermassa is maar 1 factor, belangrijker is dat door veel te drinken de produktie van alcohol afbrekende enzymes (ADH en MEOS) verhoogd wordt. Geoefende drinkers met bierbuik zullen dus doorgaans beter tegen drank kunnen dan gespierde mannekes die nooit drinken, ondanks dat ze meer vet hebben. Zij stimuleren door te drinken vooral het MEOS.

Daarnaast kunnen vrouwen en aziaten ook minder goed tegen de drank, vrouwen doordat ze minder ADH hebben en aziaten omdat ze MEOS missen.
                                        Natuurlijk hebben vrouwen meer vet in vergelijking met mannen en zijn aziaten kleiner waardoor ze minder weefsel hebben om de alcohol in te verspreiden, maar dit is niet belangrijkste factor.
                                        It's all in ADH and MEOS

ADH: alcohol dehydrogenase
                                        MEOS: microsomal ethanol-oxidizing system

Comment

Beste remedies zijn dus:

1. Nadien geen cola drinken maar water.
                                          2. Fitnessen.
                                          ik zou dit toch willen nuanceren.
                                          De kater die ge voelt is omdat ge gedehydrateerd zijt. Water drinken is dan een logische maar toch geen aangewezen reactie. Water is hypotoon ten opzichte van uw bloed. Water zal dus actief moeten opgenomen worden om u van uw dehydratie te verlossen. Dit zal in beperkte mate gebeuren.
                                          Wat beter is en veel efficienter, is een isotone of nog beter een hypertone drank drinken, aan te raden zijn Aquarius, Extran, AA drink, ice tea zonder bruis, ...

En waarom fitnessen niet helpt heb ik hierboven al uitgelegd.

Comment

Working...
                                          X