Oorspronkelijk geplaatst door Gazet van Antwerpen
Nu meldt het VTM-nieuws dat de 29-jarige chauffeur positief geblazen zou hebben.
Ieder weekend zijn er tal van voorbeelden van mensen (jongeren en minder jongeren) die door dronken achter het stuur te kruipen ongevallen veroorzaken met onschuldige slachtoffers. Bij dit ongeval kunnen deze slachtoffers nog van "geluk" spreken dat ze nog leven. Vaak loopt het niet zo goed af.
Een achterneef van mij (die ik niet echt kende) is in het begin van de zomervakantie ook, terwijl hij dronken achter het stuur zat, in een ongeluk terecht gekomen. Balans: Hij en een vriend zwaar gewond en een maand in coma, 2 vriendinnen die vanachter in de wagen zaten zijn om het leven gekomen. Omdat hij het die avond nodig vond om te drinken heeft hij 2 mensen omgebracht, nog veel meer levens verwoest (denk aan ouders, vrienden e.d.), moet hij nu zelf leven met deze gedachte, en zal zijn familie er ook nog ruime tijd schade van ondervinden aangezien iemand voor de kosten moet opdraaien (hij is nog student).
Er wordt zeer veel gedaan om deze problematiek aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan Responsible Young Drivers. Toch kan je 's maandags geen krant openslaan zonder deze verschrikkelijke berichten. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat mensen zich toch steeds laten verleiden tot het drinken van alcohol wanneer ze weten dat ze nog naar huis moeten rijden.
Ikzelf heb mijn vast rijbewijs sinds 9 maart 2006, nog niet zo lang dus, maar nog nooit is het ook maar in mij opgekomen dronken achter het stuur te kruipen. En momenteel houd ik ook vol dat ik dat nooit wil doen! Een glaasje champagne op een receptie of iets dergelijks moet kunnen, maar daar stopt het dan ook. Ik ben hier maar een voorbeeld, maar het valt mij wel op (in mijn omgeving alleszinds), dat jongeren zich meer en meer bewust worden van de gevaren van de combinatie drinken/rijden. Dat is uiteraard een goede zaak.
Wat mij ook wel opvalt is dat ik in de 5-6 maanden dat ik mijn rijbewijs heb (en ook in de 9 maanden dat ik mijn voorlopig had), nog nooit alcohol-controle heb gehad. Nochtans rijd ik vaak in het weekend in de buurt van de discotheken. Ik meen dus ook dat er hier zeker nog verbetering mogelijk is. Momenteel is er op de radio ook een spot met medewerking van Responsible young drivers waarin gewaarschuwd wordt voor de gevaren van het beschonken rijden. Het idee is goed, maar de uitwerking iets minder. Je krijgt 2 personen te horen, de een duidelijk dronken, de andere BOB, die naar mijn mening niet behoren tot het publiek dat je moet aanspreken in zo een campagne (Radiospot onder veilig thuis).
Wat zijn jullie voorstellen om dit probleem aan te pakken?
Rijden jullie misschien zelf wel eens onder invloed? (zoja, waarom?)
Hebben jullie al ervaring gehad met dronken chauffeurs?
Kennen jullie iemand die ooit een ongeluk met een dronken chauffeur heeft meegemaakt?
Je kan het hier allemaal kwijt!
Comment