Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Drinken/Rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Drinken/Rijden

Oorspronkelijk geplaatst door Gazet van Antwerpen
    19/08 Man rijdt in op groepje jongeren in Hoeleden
    Bij een ongeval zaterdagochtend in Hoeleden, een deelgemeente van Kortenaken, zijn twee vrouwen en een man zwaargewond geraakt.

Een man uit Zoutleeuw reed in op een groepje jongeren die net een tent aan het einde van de plaatselijke kermis hadden verlaten. De slachtoffers zijn alle afkomstig uit Glabbeek.

"De man werd meegesleurd en liep zware verwondingen op aan beide kuitbenen die verbrijzeld zijn", vertelt burgemeester Patrick Vandijck van Kortenaken. "Een van de vrouwen werd weggeslingerd en raakte zo een vierde slachtoffer. Alle vier zijn ze overgebracht naar het ziekenhuis in Tienen, dat met een MUG ter plaatse kwam. Vooral de toestand van de twee vrouwen wordt als kritiek omschreven".

De bestuurder die het ongeval veroorzaakte, wordt nog verhoord. Het parket stelde een verkeersdeskundige aan. Het is ook nog wachten op de resultaten van de bloedproeven.
    Bron: Gazet Van Antwerpen

Nu meldt het VTM-nieuws dat de 29-jarige chauffeur positief geblazen zou hebben.

Ieder weekend zijn er tal van voorbeelden van mensen (jongeren en minder jongeren) die door dronken achter het stuur te kruipen ongevallen veroorzaken met onschuldige slachtoffers. Bij dit ongeval kunnen deze slachtoffers nog van "geluk" spreken dat ze nog leven. Vaak loopt het niet zo goed af.

Een achterneef van mij (die ik niet echt kende) is in het begin van de zomervakantie ook, terwijl hij dronken achter het stuur zat, in een ongeluk terecht gekomen. Balans: Hij en een vriend zwaar gewond en een maand in coma, 2 vriendinnen die vanachter in de wagen zaten zijn om het leven gekomen. Omdat hij het die avond nodig vond om te drinken heeft hij 2 mensen omgebracht, nog veel meer levens verwoest (denk aan ouders, vrienden e.d.), moet hij nu zelf leven met deze gedachte, en zal zijn familie er ook nog ruime tijd schade van ondervinden aangezien iemand voor de kosten moet opdraaien (hij is nog student).

Er wordt zeer veel gedaan om deze problematiek aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan Responsible Young Drivers. Toch kan je 's maandags geen krant openslaan zonder deze verschrikkelijke berichten. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat mensen zich toch steeds laten verleiden tot het drinken van alcohol wanneer ze weten dat ze nog naar huis moeten rijden.

Ikzelf heb mijn vast rijbewijs sinds 9 maart 2006, nog niet zo lang dus, maar nog nooit is het ook maar in mij opgekomen dronken achter het stuur te kruipen. En momenteel houd ik ook vol dat ik dat nooit wil doen! Een glaasje champagne op een receptie of iets dergelijks moet kunnen, maar daar stopt het dan ook. Ik ben hier maar een voorbeeld, maar het valt mij wel op (in mijn omgeving alleszinds), dat jongeren zich meer en meer bewust worden van de gevaren van de combinatie drinken/rijden. Dat is uiteraard een goede zaak.

Wat mij ook wel opvalt is dat ik in de 5-6 maanden dat ik mijn rijbewijs heb (en ook in de 9 maanden dat ik mijn voorlopig had), nog nooit alcohol-controle heb gehad. Nochtans rijd ik vaak in het weekend in de buurt van de discotheken. Ik meen dus ook dat er hier zeker nog verbetering mogelijk is. Momenteel is er op de radio ook een spot met medewerking van Responsible young drivers waarin gewaarschuwd wordt voor de gevaren van het beschonken rijden. Het idee is goed, maar de uitwerking iets minder. Je krijgt 2 personen te horen, de een duidelijk dronken, de andere BOB, die naar mijn mening niet behoren tot het publiek dat je moet aanspreken in zo een campagne (Radiospot onder veilig thuis).

Wat zijn jullie voorstellen om dit probleem aan te pakken?
    Rijden jullie misschien zelf wel eens onder invloed? (zoja, waarom?)
    Hebben jullie al ervaring gehad met dronken chauffeurs?
    Kennen jullie iemand die ooit een ongeluk met een dronken chauffeur heeft meegemaakt?

Je kan het hier allemaal kwijt!

Ik vind persoonlijk dat het niet normaal is dat ik als regelmatig weekend-chauffeur nog nooit een controle ben tegengekomen. De beste manier om de mensen te raken is door hun portemonee te raken!

Comment

in het "lijstje met alle topics" zie ik je topic als volgt staan:

Drinken/rijden --> Dastof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 53
        in het "lijstje met alle topics" zie ik je topic als volgt staan:

Drinken/rijden --> Dastof

Dan bedoel je het eens goed .

Comment

Die kerel was zo dronken dat ie niet eens doorhad dat ie die mensen omver had gereden.

Ie was gestopt omdat ie opeens niets meer door zijn (verbrijzelde) ruit zag.
          A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dastof
            Minstens elk weekend controles, nultolerantie en zware straffen.

Nope, never have never will. Ik laat mij trouwens meestal voeren (handig he), en als ik toch met de auto ben drink ik niet.

Elk weekend begod!

Kennen jullie iemand die ooit een ongeluk met een dronken chauffeur heeft meegemaakt?
            Niet persoonlijk, wel al veel verhalen te horen gekregen.
            Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

Ik heb de indruk dat de meeste jongeren allemaal starten met heel goede bedoelingen maar op den duur zich toch al eens laten verrassen en dan toch het maar eens riskeren.

Ik heb het zelf ooit ook al gedaan, niets om trots op te zijn. Maar op een terraaske een par pintjes teveel en niet meer thuis geraken ...
              (pas op niet ladderzat he, pakweg een pint of 5-6)

Iemand waar ik vroeger mee bevriend was deed dat wekelijks, je kan dat daar tegen zeggen en voorstellen hem naar huis te doen. Maar op den duur word je dat moe van daar altijd tegen te zagen en dan laat je dat maar zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                Die kerel was zo dronken dat ie niet eens doorhad dat ie die mensen omver had gereden.

Ie was gestopt omdat ie opeens niets meer door zijn (verbrijzelde) ruit zag.
                Fouten moet je kunnen vergeven... maar van mij moet die kerel de eerste 10 jaar niet meer met de wagen de baan op!

Comment

Ik vind persoonlijk dat het niet normaal is dat ik als regelmatig weekend-chauffeur nog nooit een controle ben tegengekomen. De beste manier om de mensen te raken is door hun portemonee te raken!

Ik ben ook nog nooit een alcoholcontrole tegengekomen tijdens het week-end. Nochtans ga ik quasi altijd op vrijdag én op zaterdag uit. Wel naar cafés, nooit discotheken. Meestal ook niet meer dan 15 km van mijn deur.
                  120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
                    Ik heb de indruk dat de meeste jongeren allemaal starten met heel goede bedoelingen maar op den duur zich toch al eens laten verrassen en dan toch het maar eens riskeren.
                    Daar vrees ik ook voor, en ben ik me bewust van. Maar als je rekent dat je in een auto met 5 personen past, dan houdt dat in dat je 1 keer op de 5 gemiddeld zou moeten rijden, dan is het toch niet zo moeilijk om er even af te blijven!

Comment

Ik ben in die jaren dat ik uitga nog ma 1 keer gecontroleerd geweest op weg naar huis. Ik mocht dus blazen en kreeg een sleutelhangerke.

Ik voerde trouwens een maat naar huis, die woonde 10 meter na de controle, ik heb dus de controle gedaan, ben een paar meter verder gereden, maat afgezet, en kzijn dan teruggereden

Comment

Daar vrees ik ook voor, en ben ik me bewust van. Maar als je rekent dat je in een auto met 5 personen past, dan houdt dat in dat je 1 keer op de 5 gemiddeld zou moeten rijden, dan is het toch niet zo moeilijk om er even af te blijven!
                        Ik denk dat degene die naar discotheken ed gaan dat ook meestal zo doen. De meeste fratsen gebeuren zo denk ik daarna, iedereen afgezet aan het cafe aan hunne velo (of auto) en er daar nog ene drinken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak
                          Ik ben ook nog nooit een alcoholcontrole tegengekomen tijdens het week-end. Nochtans ga ik quasi altijd op vrijdag én op zaterdag uit. Wel naar cafés, nooit discotheken. Meestal ook niet meer dan 15 km van mijn deur.
                          En als het dan toch controle is, weet na een half uur heel de uitgaansbuurt waar ze staan, en rijden ze er gewoon rond.

Ze staan meestal ook op dezelfde plaats...niet echt slim imo maar ja.

Comment

als je hun rijbewijs afpakt rijden ze toch nog

werken gaan die kerels niet meer doen zonder rijbewijs, en nog minder als ze hun leve lang moeten betalen aan de verzekering want die trekt zich terug (dus beroepsdoppers op de kap van de maatschappij)

tis moeilijk en we worden er allemaal mee geconfronteerd
                            de meeste dode kenissen van me zijn allemaal te wijten aan alcohol

Comment

1. Wat zijn jullie voorstellen om dit probleem aan te pakken?
                              2. Rijden jullie misschien zelf wel eens onder invloed? (zoja, waarom?)
                              3. Hebben jullie al ervaring gehad met dronken chauffeurs?
                              4. Kennen jullie iemand die ooit een ongeluk met een dronken chauffeur heeft meegemaakt?
                              1. Strengere en meer controles in de buurt van discotheken.

2. Als ik moet rijden dan drink ik niets.

3. Af en toe kom ik er wel eens eentje tegen.

4. Jammer genoeg is een meisje die ik via via kende op nieuwjaarsdag op 18 jarige leeftijd overleden omdat een meneer dronken achter het stuur van zijn 350Z te snel de bocht inging. Het meisje in haar golf 2-ke maakte geen schijn van kans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                                als je hun rijbewijs afpakt rijden ze toch nog

werken gaan die kerels niet meer doen zonder rijbewijs, en nog minder als ze hun leve lang moeten betalen aan de verzekering want die trekt zich terug (dus beroepsdoppers op de kap van de maatschappij)
                                Als je iemand tegenhoudt die geen rijbewijs heeft omdat dat is afgenomen wegens rijden onder invloed: gevangenisstraf.

Amerika is niet mijn favoriete land, maar een vriendin van een kennis die naar Amerika is uitgeweken was daar 3 maal in een half jaar gepakt op het rijden onder invloed... ze mag nu een jaartje in de gevangenis nadenken waarom ze onder invloed bleef rijden. Dat is een strenge aanpak, maar die werkt volgens mij wel!

Comment

'k heb ooit de politie gebeld omdat de chauffeur voor me zwalpend over de baan reed. 't antwoord was iets in de trant van "dor emme wij ginnen tijd voer manneke, komt me die kerel is nor den buroo" of zoiets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TTN
                                    1. Strengere en meer controles in de buurt van discotheken.

2. Als ik moet rijden dan drink ik niets.

3. Af en toe kom ik er wel eens eentje tegen.

4. Jammer genoeg is een meisje die ik via via kende op nieuwjaarsdag op 18 jarige leeftijd overleden omdat een meneer dronken achter het stuur van zijn 350Z te snel de bocht inging. Het meisje in haar golf 2-ke maakte geen schijn van kans.
                                    1. Het is niet de leeftijdsgroep -30 die het meest dronken achter het stuur zit, maar de +40'ers
                                    2. Idem voor mij
                                    3. Idem, ken er genoeg
                                    4. Gelukkig nog niet meegemaakt. Enkel mensen die met hun eigen zatte botten in grachten gesukkeld zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                                      Het is niet de leeftijdsgroep -30 die het meest dronken achter het stuur zit, maar de +40'ers
                                      deels waar

maar wiekeindongevallen zijn er meestal met -30ers, veelal gecombineerd met te hoge snelheid

Comment

Je kan het hier allemaal kwijt!
                                        • controles die mobieler zijn en die maximum een half uur op dezelfde plaats blijven. nu is 't al te makkelijk, 1 controle en iedereen sms't zich een duimbreuk.
                                        • ik drink nooit alcohol. ik word daar zat van.
                                        • ja.
                                        • ja.

Comment

Working...
                                        X