Oorspronkelijk geplaatst door bobo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Drinken/Rijden
Collapse
X
-
21/10 "Met een zatlap meerijden? Geen probleem!"
Uit een enquête bij 800 Mechelse zesdejaars blijkt dat meer dan 30% durft mee te rijden met een bestuurder die zichtbaar dronken of high is. Bij de jongens legt zelfs de helft zijn leven soms in handen van een geintoxiceerd chauffeur. “Onthutsend”, stelt de Mechelse politie.
In het preventieve project rond weekendongevallen Wel jong, niet gek worden jongeren de risico’s van rijden onder invloed van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag bijgebracht. “Je kunt het risico op een ongeval aanzienlijk verminderen door aandacht te hebben voor bepaalde factoren”, zegt commissaris Stefaan Vanlombeeck.
796 leerlingen, van wie 324 jongens en 471 meisjes, vulden anoniem een vragenlijst in over hun verplaatsingsgedrag tijdens het uitgaan. “Drie op de vier jongeren hebben nog geen autorijbewijs en dus rekent 30% tijdens het uitgaan op een andere chauffeur. De helft van de jongeren geeft aan zelden of nooit duidelijke afspraken te maken over wie tijdens het avondje uit de rol van Bob op zich neemt."
Alcohol en drugs
"Nagenoeg evenveel jongeren zeggen mee te rijden met een chauffeur van wie ze weten dat hij drugs of te veel alcohol heeft gebruikt, zonder dat die daarvan uiterlijke tekenen vertoont. De helft van de jongens en een derde van de meisjes stapt zelfs in bij een bestuurder die wel duidelijk zichtbaar high of dronken is”, aldus Vanlombeeck.
“Er is dus duidelijk nog heel wat werk aan de winkel rond de bewustmaking van jongeren over de risico’s van alcohol in het verkeer."
Maar dat meer de helft ook nog met een duidelijk zatte chauffeur in de auto stapt vond ik al vreemder
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenkort door de bocht
Kerel was ooit een goede maat van mij, het ergste van al is dat dit zijn -voor zover ik weet- 3e ongeval in fout én onder invloed is, en dat terwijl ie nog geen 2 jaar z'n rijbewijs heeft. Hij heeft al een accident of 6 gehad, waarvan 2 dat ie niet kon aan doen (voor zover dat waar is).
Straf is imo veel te laag, voor mijn part namen ze zijn rijbewijs levenslang af.Oorspronkelijk geplaatst door AlexisWas grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichtenidd, want em kan met gemak naar het werk op de brommer / fiets. Momenteel bijna meer Franse dan West Vlaamse arbeiders in ons gemeente, werk genoeg.
Kerel was ooit een goede maat van mij, het ergste van al is dat dit zijn -voor zover ik weet- 3e ongeval in fout én onder invloed is, en dat terwijl ie nog geen 2 jaar z'n rijbewijs heeft. Hij heeft al een accident of 6 gehad, waarvan 2 dat ie niet kon aan doen (voor zover dat waar is).
Straf is imo veel te laag, voor mijn part namen ze zijn rijbewijs levenslang af.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichten
Straf is imo veel te laag, voor mijn part namen ze zijn rijbewijs levenslang af.
Dan vind ik die 6 jaar redelijker, genoeg tijd om over zijn rijgedrag na te denken en vooral iets om naartoe te werken, dat is een stimulans om in tussentijd geen domme fratsen uit te halen.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenMijn eerste reactie was ook zo, maar dan besef je ook meteen dat die persoon nog maar weinig te verliezen heeft om gewoon zonder rijbewijs te gaan rijden ...
Dan vind ik die 6 jaar redelijker, genoeg tijd om over zijn rijgedrag na te denken en vooral iets om naartoe te werken, dat is een stimulans om in tussentijd geen domme fratsen uit te halen.
Daarbij, 6 jaar rijbewijs kwijt én een effectieve celstraf er bovenop vind ik echt geen lichte straf hoor.
Comment
-
Het rijverbod zal een obstakel zijn om na zijn gevangenisstraf enige goede wil te blijven aanhouden. Steek iemand een jaar effectief in de bak, en kans is dat als het niet om een echte crimineel gaat, hij/zij na dat jaar van goede wil is en zich wil inzetten om het verleden achter zich te laten. Als zo iemand vervolgens geconfronteerd wordt met een straf van enkele jaren rijverbod dat 'm - bovenop het stigma als bajesklant - verhindert om een job te vinden en langzaam toch iets van z'n leven te maken, is de stap naar het rijden zonder rijbewijs snel gezet. En hoever zijn we dan als ie wordt tegengehouden bij een controle en zonder rijbewijs blijkt te rijden?
Een maand rijverbod valt te overbruggen. Drie maanden rijverbod is al moeilijk te bewerkstelligen. 6 maanden is voor vele mensen al onmogelijk en een jaar quasi ondraagbaar als je geen sociaal netwerk van vrienden en familie hebt die je van hot naar haar kunnen rijden. Alles langer dan dat is de-facto voorbestemd om uit noodzaak en om minder tot last te zijn van zijn/haar omgeving zonder rijbewijs te gaan rijden.
Mag zo iemand niet meer op de baan? Goh, ik ben helemaal tegen dronken chauffeurs, maar je gaat ze niet van de drank en achter het stuur houden door ze 3 tot 6 jaar een roos papiertje af te pakken. En iemand die 20 is, is niet meer dezelfde persoon als toen ie 18 was, en zal ook niet meer dezelfde persoon zijn als ie 25, 30 of 35 is.
Als iemand na zoveel ongevallen tijdens het rijden onder invloed er nóg in slaagt om mét een rijbewijs en stomdronken een voetganger aan te rijden, vraag ik mij af hoe zwaar de voorgaande straffen waren, en hoever de begeleiding van het justitionele apparaat en sociale diensten daarvoor was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel fillemon Bekijk Berichtenik vind dat dronkenschap achter het stuur duidelijk minder streng aangepakt wordt dan snelheidsovertredingen.
Terwijl de ergtegraad in mijn ogen voor dronken bestuurders toch een pak hoger ligt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichtenwaar concludeer je dat uit?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendronkenschap lokt een accident uit, de snelheid bepaalt de graad van hoe erg het is
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel fillemon Bekijk BerichtenFeit, maar ik vraag me dan steeds af, iets tegen 120 of 140 tegenkomen. Hoeveel erger zou dit zijn?
Als je 120 achterin een camion of file rijdt of tegen 140 is dat ongeveer het verschil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichtenrij eens tegen 20 tegen een muur.
Als je 120 achterin een camion of file rijdt of tegen 140 is dat ongeveer het verschil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichtenen wat is dan het ergste?
tegen 10/u zat naar huis rijden en u brievenbus raken.
Of tegen 180 over de autostrade rijden?
(for the record ik keur beide af, meestal)
tegen 22uur ben ik nog niet zat hoor
aja ik zie dat je 10/u bedoelt ...
yep tegen dan ben ik strontzat , gelukkig heb ik geen dan geen autostrade nodig om thuis te geraken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichtentegen 22uur ben ik nog niet zat hoor
aja ik zie dat je 10/u bedoelt ...
yep tegen dan ben ik strontzat , gelukkig heb ik geen dan geen autostrade nodig om thuis te geraken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel fillemon Bekijk BerichtenAls je tegen 120 tegen een stilstaand voorwerp rijdt, of tegen 140. Ben je dan niet even dood?
Feit is dat er op de autostrade weinig muren oversteken en je dan meer rekening dient te houden met ander objecten zoals rijdende en stilstaande vrachtwagens enz, dan kan die 20km/u wel een verschil maken, ergens is er altijd een grans.
Of die goed ligt bij 120 laat ik in het midden ....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel fillemon Bekijk BerichtenFietsers rijden nochthans meestal op gewestwegen.
Comment
Comment