Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
inhaalverbod op 2 richtings +3,5ton
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk BerichtenDat vind ik wel interessant, kan je me een link bezorgen naar concrete het artikel dat dit bepaalt? (via wegcode.be bv.) Volgens mij is er enkel cassatierechtspraak rond het invoegen als de rechterrijstrook verplicht moet invoegen naar de linkse. Dan heeft inderdaad het verkeer de rechtse strook voorrang, omdat - volgens cassatie - zij de rechterrand van de rijbaan volgen.
Trouwens, in het geval van het volgen van de rechterrand van de rijbaan, dan moet zeker het principe van het ritsen gevolgd worden. Als je dan een kilometer op voorhand al begint in te voegen, volg je de rand van de rijbaan niet meer en is die hele zaak niet van toepassing.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendoe jij maar beter
2. Ik heb wel betere zaken te doen, buiten het internet heb ik gelukkig ook nog een leven.
OT:
Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichtendan moet je eens goed de wet lezen
nb er sta in de wegcode dat het verplicht invoegen ALTIJD voorrang heeft op de rechte rijstrook (autosnelweg en wegen met twee rijstrokken die naar 1 rijstrook worden versmalt ) m.a.w zowel als je verplicht moet invoegen links als zowel rechts.
Ik wacht ook vol ongeduld op de wettekst die dit zegt want dit is het eerste wat ik hiervan hoor. Bij mijn weten moet diegene die een manoeuvre maakt altijd voorrang verlenen aan diegene die er geen maakt.
Comment
-
3. 3. HET PRINCIPE
ele voertuigen op de afgesloten rijstrook te laten invoegen. Maar de voertuigen op de eindigende rijstrook blijven op hun rijstrook rijden en nemen post naast
artikel: Ritsen
deze link kan je vinden op www.wegcode.be
dan ga je naar zoeken en vervolgens zoek u het woord invoegen "onder art 3 zal je het vinden"
dit is een officiële website van de belgische wegcode
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichten3. 3. HET PRINCIPE
ele voertuigen op de afgesloten rijstrook te laten invoegen. Maar de voertuigen op de eindigende rijstrook blijven op hun rijstrook rijden en nemen post naast
artikel: Ritsen
deze link kan je vinden op www.wegcode.be
dan ga je naar zoeken en vervolgens zoek u het woord invoegen "onder art 3 zal je het vinden"
dit is een officiële website van de belgische wegcode.
Ritsen staat nergens in de wegcode vermeld,
Artikel over richtingsverandering :
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare wegArtikel 19: Richtingverandering 19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.3° de beweging met matige snelheid uitvoeren;4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel9.4. en 9.5. geschiedt.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel9.4. en 9.5.19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk BerichtenWat u aanhaalt is geen wettekst. Ritsen valt onder de noemer gezond verstand en hoffelijkheid in het verkeer.
Ritsen staat nergens in de wegcode vermeld,
Artikel over richtingsverandering :
1/12/75
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichtenhier spreek je over naar links of rechts in ritsen maar ik spreek over een weg die van 2 naar 1 rijvak overgaat (ik weet nu niet onmiddellijk waar je het kan vinden) maar dan heeft het voertuig dat MOET invoegen voorrang en dat ben ik 100% zeker, zoals ik al had vermeld hebben wij zo een zaak gewonen bij de politie rechtbank van Mons
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106#2
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
Dus de ritser moet voorrang verlenen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichtenhier spreek je over naar links of rechts in ritsen maar ik spreek over een weg die van 2 naar 1 rijvak overgaat (ik weet nu niet onmiddellijk waar je het kan vinden) maar dan heeft het voertuig dat MOET invoegen voorrang en dat ben ik 100% zeker, zoals ik al had vermeld hebben wij zo een zaak gewonen bij de politie rechtbank van Mons
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106#2
Bovendien zou het geen kwaad kunnen om de pagina over ritsen, waar je telkens naar linkt, eens grondig door te nemen en dan kun je je eerder geposte stelling m.b.t. het 2 kilometer op voorhand invoegen meteen ook terugnemen.
Comment
-
Ik kan het niet laten om het hier neer te zetten: zo zie je maar dat beroepschauffeurs zoals rdtrans zelfs niet op de hoogte zijn van de wegcode. Ze zijn ervan overtuigd dat ze gewoon voorrang hebben waar ze net geen voorrang hebbenterwijl die regel zo logisch is als het maar kan zijn.
Goed bezig kerel...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk BerichtenWat u aanhaalt is geen wettekst. Ritsen valt onder de noemer gezond verstand en hoffelijkheid in het verkeer.
Ritsen staat nergens in de wegcode vermeld,
Artikel over richtingsverandering :
1/12/75
Iedereen kijkt naar wat een ander niet mag en daar zitten ze op te kakken, terwijl men voor zichzelf alles behalve streng is.
Een minder verziekte mentaliteit in het verkeer zou al veel problemen oplossen.
Wie zonder zonde is ...
Comment
-
nu zullen het beter weten (ik wil niet verder gaan in discussie het gaat hier over het inhaal verbod voor vgt+3.5ton en niet over wie of waanner mag en niet mag ritsen )maar ik wordt hier in twijfel genomen over het verslag dat de rechter in mons heeft genomem, nu er was een ongeval gebeurt ter hoogte van mons op de autosnelweg en we moesten van het linkse rijvak naar het rechtse rijvak daar was er een jongen van 22jaar die dacht omdat hij op het linkse rijvak zat voorrang had en hij is met zijn bmw 325i links achteraan blijven hangen aan de vrachtwagen,het besluit van de rechter (3 x in beroep door de tegenpartij)zij we 3x in ons recht gezet geweest met als reden "een verplichte invoeging waarvan de tegenpartij niet genoeg ruimte gelaten heeft om de voertuigen van de rechter rijstrokken te laten in voegen "m.a.w dat was volgens de tegenpartij een maneuver en volgens de rechter niet,maar ja deze heeft dan ook voor de jonge wegbestuurder waarschijnlijk ook geen ervaring
ik zeg het nogmaals het is niet omdat wij met een vrachtwagen rijden.dat dan meer mogen dan een andere weggebruiker de boedes en controle voor de vrachtwagens chauffeur zijn dan ook nog veel hoger dan voor autobestuuders
maw wees gewoon hoffelijk en het zal voor iedereen veel prettiger rijden zijn
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenKlopt het dat een Hummer H2 dan eigenlijk niet mag inhalen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenHilarisch eigenlijk.
En die bakken moeten een begrenzer hebben en mogen max 90 km/h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichtendat weet ik niet zeker ik dacht dat ze maar moesten begrenst worden op 7.5ton en meer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenEven opgesnord...of het klopt weet ik natuurlijk niet
http://www.autoblog.nl/archive/2006/...is-vrachtwagen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichteneens nagekeken en de begrenzer is voor vortuigen van 3.5ton en meer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk BerichtenToch leuk ( dan ook rekening houden met de technische eisen ; reflectors etc ).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichtenwaarschijnlijk wel denk ik ,deze wetgeving veranderd alle 5 min om zeker te zijn moet je het telkens navragen
Comment
Comment