Mededeling

Collapse
No announcement yet.

inhaalverbod op 2 richtings +3,5ton

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Als je dit echt meent dan ben je nog dommer dan ik dacht. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand zien inhalen op de pechstrook op de autosnelweg.
    Ik heb het wel al gezien en daar kan ik mij tegen mijn gewoonte in nu is echt in opjagen!

Carlito zijn opmerking is dan ook nog verkeerd want de pechstrook is bezaaid met vuil en dus een pak slechter dan de rijweg.

Oorspronkelijk geplaatst door Matthi.Lampe Bekijk Berichten
    Uhm

Wel als je inhaalt op de pechtstrook en er staat juist een wagen met een lekke band bijvoorbeeld, dan kan je mensen hun levens afnemen.

Een goede vriend van mij op die manier zijn vader kwijtgeraakt.

Zijn vader was een band aan het vervangen, toen er opeens een wagen aan 160 + km/u tegen hem en de wagen reed. Hij is gestorven aan zijn verwondingen...

(Ongeval is gebeurd in Nederland.)
    Enkele jaren geleden zijn er in ons land op deze manier agenten omgekomen.

Maar er hoeft zelfs niemand in de buurt van het voertuig op de pechstrook te zijn om drama's te krijgen.

Onlangs op de E314 zo eentje gezien die vond dat de wagen voor hem, ook al ging het een pak boven de 120, niet snel genoeg ging. Plots ging hij van het meest linkse vak naar de pechstrook, vlak achter een wagen die rustig aan 120 op het eerste vak reed. Die schrok zo hard van het voertuig op de pechstrook, er kwam een hoop stof en steentjes bij kijken, dat ze instinctief iets naar links uitweek en op die manier de wagen op het linkse vak bijna in de middenberm duwde. Die dame zag lijkbleek en is iets verder in Rotselaar de parking opgegaan ...

Op zo een moment wens je die gek niet zo een mooie dingen toe ...
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Carlito is blijkbaar iemand die nogal bijdehand is: 22 jaar, meer dan 42.000 posts op het autoforum en denken dat hij de wereld kan verslaan met dommigheden Goed bezig.

Comment

doe jij maar beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
          Misschien maken dat de minimum afstand wordt gerespecteerd ? ! ?
          Dat is volgens mij nog de boosdoener bij een groot aantal vrachtwagen ongevallen !

Hoe kan je in godsnaam nog reageren als de vrachtwagen voor je op de rem gaat en jij er 2-3 meter vanaf zit ? Je ziet helemaal niet wat er wat verder gebeurd ...

Dit gaat echt mijn verstand te boven

Van de moment dat jij er tussenkomt is de minimumafstand er niet meer. Dus veilig is het niet.
          Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
            Misschien maken dat de minimum afstand wordt gerespecteerd ? ! ?
            Als een vrachtwagen 50 meter afstand houdt met z'n voorligger, moogt gij daar toch niet tussenin? Want dan houdt gíj niet genoeg veiligheidsafstand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Als een vrachtwagen 50 meter afstand houdt met z'n voorligger, moogt gij daar toch niet tussenin? Want dan houdt gíj niet genoeg veiligheidsafstand.
              zo bekijken de autochauffeur dat niet ze denken meestal dat zij het beter weten

Comment

Ondertussen heb ik toch ook weer flink wat kms afgehaspeld op Belgische autostrades.

Op sommige stukken vond ik dit inhaalverbod dringend noodzakelijk, het traject Antwerpen-Breda schiet me zo opeens te binnen. Daar reed je vroeger sneller tijdens de spits omdat de vrachtwagens tot 10h (en vanaf 16h) niet mochten inhalen. Gek genoeg deed je er dus langer over als je besloot tijdens het middagverkeer te rijden.

Op andere stukken vind ik het dan weer doorgeslagen: de E314 bijvoorbeeld. Ze kunnen toch makkelijk een 5 a 10tal van die variabele borden zetten, zodat vrachtwagens nog wel mogen inhalen op bepaalde trajecten, Lummen richting Nederland bijvoorbeeld.
                Ik kan best snappen dat sommige truckchauffeurs dit verbod niet leuk vinden. Ik heb nooit met inhalende chauffeurs een probleem gehad, zolang ze:

eerst richting aangeven en dan pas aan hun manoever beginnen.
                "nuttig" inhalen, dus niet als er nog een vrachtwagen of 5 voor jouw voorligger hangt.
                de situatie wat inschatten...als de baan vrij leeg is, niet wachten tot ik net wil voorbijgaan. Een beetje anticiperen is wel nodig aangezien het snelheidsverschil (in tegenstelling tot het onderlinge verschil tussen de vrachtwagens) toch min. 30 km/h bedraagt.
                Vaak bedank ik ook een vrachtwagen die me nog even liet passeren, en ik krijg ook vaak een bedankje terug als ik er eentje voor me laat invoegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                  Ondertussen heb ik toch ook weer flink wat kms afgehaspeld op Belgische autostrades.

Op sommige stukken vond ik dit inhaalverbod dringend noodzakelijk, het traject Antwerpen-Breda schiet me zo opeens te binnen. Daar reed je vroeger sneller tijdens de spits omdat de vrachtwagens tot 10h (en vanaf 16h) niet mochten inhalen. Gek genoeg deed je er dus langer over als je besloot tijdens het middagverkeer te rijden.

Op andere stukken vind ik het dan weer doorgeslagen: de E314 bijvoorbeeld. Ze kunnen toch makkelijk een 5 a 10tal van die variabele borden zetten, zodat vrachtwagens nog wel mogen inhalen op bepaalde trajecten, Lummen richting Nederland bijvoorbeeld.
                  Ik kan best snappen dat sommige truckchauffeurs dit verbod niet leuk vinden. Ik heb nooit met inhalende chauffeurs een probleem gehad, zolang ze:

"nuttig" inhalen, dus niet als er nog een vrachtwagen of 5 voor jouw voorligger hangt.
                  de situatie wat inschatten...als de baan vrij leeg is, niet wachten tot ik net wil voorbijgaan. Een beetje anticiperen is wel nodig aangezien het snelheidsverschil (in tegenstelling tot het onderlinge verschil tussen de vrachtwagens) toch min. 30 km/h bedraagt.
                  Vaak bedank ik ook een vrachtwagen die me nog even liet passeren, en ik krijg ook vaak een bedankje terug als ik er eentje voor me laat invoegen.
                  dit is voor mij pas hoffelijk er zouden meer weggebruikers zoals u moeten zijn dan zal er zeker en vast veel minder ongelukken zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichten
                    dit is voor mij pas hoffelijk er zouden meer weggebruikers zoals u moeten zijn dan zal er zeker en vast veel minder ongelukken zijn
                    Ik ben geen engeltje he, maar gewoon...als iedereen 'ns een beetje zou nadenken achter het stuur zou de stress al flink dalen.
                    Daarenboven begrijp ik de truckchauffeurs (respect voor zoveel kms tegen dat tempo) en wil ik ook graag iets in de rekken zien liggen als ik naar de winkel ga

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                      En liefst wachten tot er geen auto's meer naast hen rijden om van rijvak te veranderen. Dus niet zoals die met zijn oplegger deze morgen op de R8. De jongedame voor me mocht alles dichtgooien om niet geplet te worden tussen die oplegger en de betonnen middenberm. Zelf had ik gelukkig al wat afstand genomen, eigenlijk bedoeld om die vrachtwagen er tussen te laten, maar 't was dus niet meer nodig voor meneer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk Berichten
                        En liefst wachten tot er geen auto's meer naast hen rijden om van rijvak te veranderen. Dus niet zoals die met zijn oplegger deze morgen op de R8. De jongedame voor me mocht alles dichtgooien om niet geplet te worden tussen die oplegger en de betonnen middenberm. Zelf had ik gelukkig al wat afstand genomen, eigenlijk bedoeld om die vrachtwagen er tussen te laten, maar 't was dus niet meer nodig voor meneer.
                        er zitten in iedere sektor wel cowboys deze mogen ze van mijn part hun rijbewijs af nemen

Comment

er zitten in iedere sektor wel cowboys deze mogen ze van mijn part hun rijbewijs af nemen
                          't Zou direct veel kalmer zijn op de wegen. Vanmorgen weer eentje die van rijvak verandere terwijl er nog iemand naast reed, maar deze deed er nog een schepje bovenop door even verder ook nog door het rood te rijden.

Maar de nieuwste trend onder de vrachtwagenchauffeurs blijkt toch wel het duidelijk opzettelijk veroorzaken of verergeren van opstoppingen te zijn.

Deze morgen zag ik in de tegenovergestelde richting een kilometer stilstaand verkeer op het rechtse vak. Vreemd, want hoewel ritsen daar nog steeds niet de gewoonte is, zijn er daar toch altijd wel een paar die links nog tot aan de vernauwing rijden. Maar vandaag niet, want 2 vrachtwagens hadden zich schuin over de 2 rijstroken gezet om te voorkomen dat er hen nog wagens links voorbij zouden rijden. Achter hen een file netjes verdeeld over de 2 rijvakken.

Deze avond op dezelfde plaats rijd ik op het rechts vak, en plots opnieuw opstopping. Er rijdt mij nog een Astra voorbij op het linkse vak (waar ik totaal geen problemen mee heb, ik heb niets tegen ritsen) en dan wijkt de vrachtwagen achter mij uit naar het linkervak, maar haalt me niet in. Hij blijft daar gewoon aan dezelfde snelheid rijden als de file voor hem op het rechtervak, en blokkeert zo een aantal auto's en bestelwagens die op het linkervak voorbij willen.

Als sommige vrachtwagenchauffeurs nu ook al menen dat ze het verkeer mogen "regelen", dan zal menig automobilist het weer erg lastig beginnen krijgen om nog veel begrip op te brengen voor het zo al niet zo gemakkelijke beroep van trucker.

Comment

't Zou direct veel kalmer zijn op de wegen. Vanmorgen weer eentje die van rijvak verandere terwijl er nog iemand naast reed, maar deze deed er nog een schepje bovenop door even verder ook nog door het rood te rijden.

Maar de nieuwste trend onder de vrachtwagenchauffeurs blijkt toch wel het duidelijk opzettelijk veroorzaken of verergeren van opstoppingen te zijn.

Deze morgen zag ik in de tegenovergestelde richting een kilometer stilstaand verkeer op het rechtse vak. Vreemd, want hoewel ritsen daar nog steeds niet de gewoonte is, zijn er daar toch altijd wel een paar die links nog tot aan de vernauwing rijden. Maar vandaag niet, want 2 vrachtwagens hadden zich schuin over de 2 rijstroken gezet om te voorkomen dat er hen nog wagens links voorbij zouden rijden. Achter hen een file netjes verdeeld over de 2 rijvakken.

Deze avond op dezelfde plaats rijd ik op het rechts vak, en plots opnieuw opstopping. Er rijdt mij nog een Astra voorbij op het linkse vak (waar ik totaal geen problemen mee heb, ik heb niets tegen ritsen) en dan wijkt de vrachtwagen achter mij uit naar het linkervak, maar haalt me niet in. Hij blijft daar gewoon aan dezelfde snelheid rijden als de file voor hem op het rechtervak, en blokkeert zo een aantal auto's en bestelwagens die op het linkervak voorbij willen.

Als sommige vrachtwagenchauffeurs nu ook al menen dat ze het verkeer mogen "regelen", dan zal menig automobilist het weer erg lastig beginnen krijgen om nog veel begrip op te brengen voor het zo al niet zo gemakkelijke beroep van trucker.
                            dit is wel het toppunt,als er ergens moet gerits worden zijn er altijd auto's die tot de laatste cm rijden om vervolgens de andere te blokkeren,nu u weet ik rij zelf met een 44tonner en ik kan die chauffeur best begrijpen maar al ben ik er niet mee akkoord,u moet maar eens een vrachtwagen met een trein vergelijken,als je moet optrekken met een vrachtwagen en er komt dan nog eens vlug een autootje in geritst kan ik u verzekeren tegen dat je opgetrokken bent en terug op de rem bent gaan staan rekening ook te houden met uw lading "dat is niet simpel "denk daar maar eens overna

Comment

gisteren heb ik ook eens ingehaald op de 2de rijstrook en later kreeg ik het wel te horen dat ik in overtreding was'nu ja ik wist dan ook die chauffeur te vertellen dat hij in overtreding was omdat de min snelheid in belgie wel 70km/uur op de snelweggen en geen 60km/uur,er was zelfs niemand voor hem .dat vind ik zeer erg en zelfs levens gevaarlijk

Comment

dit is wel het toppunt,als er ergens moet gerits worden zijn er altijd auto's die tot de laatste cm rijden om vervolgens de andere te blokkeren,nu u weet ik rij zelf met een 44tonner en ik kan die chauffeur best begrijpen maar al ben ik er niet mee akkoord,u moet maar eens een vrachtwagen met een trein vergelijken,als je moet optrekken met een vrachtwagen en er komt dan nog eens vlug een autootje in geritst kan ik u verzekeren tegen dat je opgetrokken bent en terug op de rem bent gaan staan rekening ook te houden met uw lading "dat is niet simpel "denk daar maar eens overna
                                Ritsen heeft niets te maken met blokkeren. Als er juist gerits wordt, wordt er niemand geblokkeerd en wordt de file niet langer, wel integendeel. Wanneer gaat men dat nu eens snappen?

Ik kan best begrijpen dat een 44-tonner veel moeilijker stopt en terug vertrekt dan een personenwagen van anderhalve ton. Maar om daarom de snelweg te gaan blokkeren, dat is er erg ver over en neigt zelfs naar ronduit crimineel rijgedrag.
                                Als je problemen hebt met stoppen en terug vertrekken, hetgeen iedereen moet doen in een file, dan ga je beter even op de pechstrook staan tot de file over is.

Comment

Ritsen heeft niets te maken met blokkeren. Als er juist gerits wordt, wordt er niemand geblokkeerd en wordt de file niet langer, wel integendeel. Wanneer gaat men dat nu eens snappen?

Ik kan best begrijpen dat een 44-tonner veel moeilijker stopt en terug vertrekt dan een personenwagen van anderhalve ton. Maar om daarom de snelweg te gaan blokkeren, dat is er erg ver over en neigt zelfs naar ronduit crimineel rijgedrag.
                                  Als je problemen hebt met stoppen en terug vertrekken, hetgeen iedereen moet doen in een file, dan ga je beter even op de pechstrook staan tot de file over is.
                                  nb de pechstrook is voor pech en niet om even de auto's door te laten daarbij we spreken over ritsen en niet blokkeren,wel als de auto's tot op het laatste moment wachten om in te voegen?dat snap ik dus niet ,om te ritsen is er bijna altijd 1,5 à 2km voorzien dus waarom dan op de laatste cm gaan ritsen snap je,wees hoffelijk dan zal je daar zeker geen problemen mee hebben

Comment

nb de pechstrook is voor pech en niet om even de auto's door te laten daarbij we spreken over ritsen en niet blokkeren,wel als de auto's tot op het laatste moment wachten om in te voegen?dat snap ik dus niet ,om te ritsen is er bijna altijd 1,5 à 2km voorzien dus waarom dan op de laatste cm gaan ritsen snap je,wees hoffelijk dan zal je daar zeker geen problemen mee hebben
                                    Ritsen gebeurt aan de wegversmalling, geen kilometer op voorhand. Bij het ritsen worden alle beschikbare rijstroken maximaal benut. 2 km voor de wegversmalling "ritsen" heeft met ritsen eigenlijk niets te maken, meer met een bende inzichtloze apen die zich op het rechtervak smijten omdat ze van oordeel zijn dat het linkervak plotseling niet goed genoeg meer is en liever 2 km allemaal achter elkaar in de file staan dan 1 km per 2 naast elkaar.

Comment

Ritsen gebeurt aan de wegversmalling, geen kilometer op voorhand. Bij het ritsen worden alle beschikbare rijstroken maximaal benut. 2 km voor de wegversmalling "ritsen" heeft met ritsen eigenlijk niets te maken, meer met een bende inzichtloze apen die zich op het rechtervak smijten omdat ze van oordeel zijn dat het linkervak plotseling niet goed genoeg meer is en liever 2 km allemaal achter elkaar in de file staan dan 1 km per 2 naast elkaar.
                                      ik heb een chauffeur gehad, die zo een ongeval heeft gehad en de rechter heeft hem gelijk gegeven,de wet zegt dat je tijdig moet invoegen

Comment

ik heb een chauffeur gehad, die zo een ongeval heeft gehad en de rechter heeft hem gelijk gegeven,de wet zegt dat je tijdig moet invoegen
                                        Dat heeft niks met tijdig invoegen te maken, maar met de voorrangsregeling. Hoewel het de meest efficiente vorm van invoegen is staat er in de wet ook niks over ritsen, dus wie bij een wegversmalling rechts wil invoegen, moet bij het invoegen voorrang verlenen aan de bestuurders op de andere rijstrook, dus als de chauffeur rechts een koppige aap is die niet hoffelijk wil zijn en het komt tot een botsing, dan is de invoegende bestuurder automatisch in fout. Het is om die reden trouwens dat men met wetsvoorstellen bezig is om het ritsen te reglementeren, wat overigens niet zo evident schijnt te zijn.

Hoedanook het efficientste is gewoon: alle asfalt gebruiken die er is. Dit wil zeggen dat alle bestuurders die links rijden, helemaal tot de laatste centimeter links moeten rijden, en daar pas al ritsend invoegen. Dat vereist uiteraard wel wat verkeersinzicht en hoffelijkheid van twee kanten, en daar wringt het schoentje meestal. Veel mensen gaan namelijk paniekerig invoegen ver voor de versmalling, omdat ze bang zijn er anders niet meer tussen te geraken, en dan zijn ze natuurlijk pissed als anderen die het wel snappen hen voorbijrijden en verderop invoegen.
                                        Last edited by janvkn; 24/04/2008, 23:23.
                                        AutoMinded.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                                          Dat heeft niks met tijdig invoegen te maken (dat staat nergens in de wet trouwens), maar met de voorrangsregeling. Hoewel het de meest efficiente vorm van invoegen is staat er in de wet ook niks over ritsen, dus wie aan een versmalling wil invoegen, moet voorrang verlenen aan de bestuurders op de andere rijstrook, dus als die niet hoffelijk willen zijn en het komt tot een botsing, dan is de invoegende bestuurder automatisch in fout. Het is om die reden trouwens dat men met wetsvoorstellen bezig is om het ritsen te reglementeren, wat overigens niet zo evident schijnt te zijn.

Hoedanook het efficientste is gewoon: alle asfalt gebruiken die er is. Dit wil zeggen dat alle bestuurders die links rijden, helemaal tot de laatste centimeter links moeten rijden, en daar pas al ritsend invoegen. Dat vereist uiteraard wel wat verkeersinzicht en hoffelijkheid van twee kanten, en daar wringt het schoentje meestal. Veel mensen gaan namelijk paniekerig invoegen ver voor de versmalling, omdat ze bang zijn er anders niet meer tussen te geraken, en dan zijn ze natuurlijk pissed als anderen die het wel snappen hen voorbijrijden en verderop invoegen.
                                          dan moet je eens goed de wet lezen
                                          nb er sta in de wegcode dat het verplicht invoegen ALTIJD voorrang heeft op de rechte rijstrook (autosnelweg en wegen met twee rijstrokken die naar 1 rijstrook worden versmalt ) m.a.w zowel als je verplicht moet invoegen links als zowel rechts.

Comment

Working...
                                          X