Mededeling

Collapse
No announcement yet.

inhaalverbod op 2 richtings +3,5ton

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik las hier ergens dat een iemand geirriteerd was omdat een vrachtwagen plots voor zijn voeten kwam invoegen op 2de vak en hij dus alles moest dicht gooien ... Nu is elke situatie anders dus ga ik me daar ni over uitspreken.

Wil gewoon ff zeggen dat vrachtwagen soms geen andere keuze hebben, zeker wanneer ze op een helling rijden en de vrachtwagen voorhen veeel trager de berg op gaat.
    Dus een vooruitzient chauffeur zet tijdig zijn pinker op om zo zijn snelheid te kunnen behouden bij het voorbij steken maar als de wagens dit negeren... mja kijk dan is de kans er groot dat die chauf op het laatste er zich gewoon tussen gooit ...

Maar goed, er zijn ook chauff die pas opt laatste hun pinker op zetten of zelfs helemaal niet wanneer ze plots gaan voorbij steken.
    Maar ik spreek uit eigen ervaring dat wagens vaak die pinker doelbewust negeren en me er niet willen tussen laten omdat ze anders vrezen min lang achter me te hangen, met als gevolg da ik ook moet afremmen, wachten tot ik voorbij kan en dan duurt het idd minuuuuten voor ik weer op snelheid ben.

Maar , elke situatie is anders en elke partij zal wel steeds denken dat hij in zijn recht is, maar ik wou dit ff kwijt

Comment

Mr. Red: het aanzetten van de richtingsaanwijzer is geen vrijgeleide om een voorrangnegatie te plegen. Telkens men van rijstrook wisselt, moet men voorrang geven aan al het andere verkeer. Een vrachtwagen die zich voor sneller verkeer ingooit is niet "begrijpelijk" maar de wet van de sterkste tegen de zwakste.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Mr. Red: het aanzetten van de richtingsaanwijzer is geen vrijgeleide om een voorrangnegatie te plegen. Telkens men van rijstrook wisselt, moet men voorrang geven aan al het andere verkeer.
        Ik heb toch de indruk dat veel (maar zeker ook niet allemaal) vrachtwagenchauffeurs daar niet van op de hoogte zijn. Vaak is het pinker op en meteen naar het andere vak. Of daar dan nog auto's rijden of niet, is meestal bijzaak.

En wat verwachten de vrachtwagenchauffeurs dan eigenlijk. Dat als ze hun pinker opzetten, de automobilist plots gaat afremmen van 120 naar 90?
        Dergelijke situaties zijn genoegzaam bekend. Als er een beetje druk verkeer is, betekent een die afremt naar 90, een kilometer eerder een die een noodstop moet maken, met alle risico's vandien.

Comment

Ik rij ook nog vaak met de wagen en als ik rustig tegen 110 op het 2de vak aan het rijden ben en ruimte laat met men voorligger en plots komt daar een 10tonner uit het niets voor je voeten rijden omdat hij een beejtje sneller rijdt dan zijn voorganger ... wees ma zeker dat ik daar ook ferm geïrriteerd door ben. Het is zoals je zegt, de wet van de sterkste dus trekken die er zich niets van aan.

Maar er zijn soms ook andere situaties die autobestuurder eens moeten inzien. Zoals ik al aangaf op hellingen, bv de 411 naar luxemburg. Daar zijn zelfs 3of4 vakken speciaal zodat vrachtwagens elkaar kunnen inhalen en wagens ook nog voorbij kunnen. Toch kom ik het vaak tegen dat ze de pinker negeren, ook al staat die al ruim op voorand aan, en dus heb je 2 mogelijkheden als vrachtwagenchauffeur. Ofwel ga je op de rem staan en sta je gegarandeerd stil ofwel zet gooi je je ertussen... Neem van mij aan, dat de meeste het 2de zulle kiezen.

Maar spijtig genoeg zie je idd vaak camion chauffeurs door het verkeer rijden alsof ze met de wagen op weg zijn....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr Red Bekijk Berichten

Maar er zijn soms ook andere situaties die autobestuurder eens moeten inzien. Zoals ik al aangaf op hellingen, bv de 411 naar luxemburg. Daar zijn zelfs 3of4 vakken speciaal zodat vrachtwagens elkaar kunnen inhalen en wagens ook nog voorbij kunnen. Toch kom ik het vaak tegen dat ze de pinker negeren, ook al staat die al ruim op voorand aan, en dus heb je 2 mogelijkheden als vrachtwagenchauffeur. Ofwel ga je op de rem staan en sta je gegarandeerd stil ofwel zet gooi je je ertussen... Neem van mij aan, dat de meeste het 2de zulle kiezen.

Dat zullen ze zeker doen maar zoals reeds gezegd geeft het aanzetten van het knipperlicht nog geen recht op voorrang bij het inhalen. Ik zal ook meestal van vak veranderen als ik zie dat een vrachtwagen wil voorbijsteken of voorsorteren maar ik doe dat niet als ik bvb zie dat er mij een wagen aan het inhalen is aan een behoorlijke snelheid ook al is hij nog een eind uit de buurt. Als je door zo'n manoeuvre een ongeval veroorzaakt dan zal die vrachwagenchauffeur er waarschijnlijk eens goed mee lachen en gewoon verderrijden.

Comment

Toch kom ik het vaak tegen dat ze de pinker negeren, ook al staat die al ruim op voorand aan, en dus heb je 2 mogelijkheden als vrachtwagenchauffeur.
              Zoals reeds gezegd, de pinker geeft hoegenaamd geen recht op voorrang. Als er een hoffelijke chauffeur is die - waar mogelijk - plaats maakt, heb je geluk en anders heb je gewoon pech. Dat geeft je nog niet het recht andere weggebruikers in gevaar te brengen.

Ofwel ga je op de rem staan en sta je gegarandeerd stil ofwel zet gooi je je ertussen... Neem van mij aan, dat de meeste het 2de zulle kiezen.
              Als je op je rem moet staan en stil staat, zijn er 2 mogelijkheden:
              - of er is een erg groot snelheidsverschil (bijvoorbeeld 90 - 60 km/uur);
              - of je rijdt veel te dicht op je voorligger.
              Ook hier zal het meestal wel de 2de optie zijn...

Comment

Wordt weer discutie van lange adem

Ik laat het hier dan ook bij.

Comment

ik stak mijn pinker aan en wachtte op een flash

Comment

gewoon respect hebben is al meer dan voldoende,of je nu 60,90,120km/uur rijdt je komt wel op je bestemming.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdtrans Bekijk Berichten
                      of je nu 60,90,120km/uur rijdt je komt wel op je bestemming.
                      Juist. Alleen duurt het dankzij bepaalde pipo's soms eens wat langer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk Berichten
                        Juist. Alleen duurt het dankzij bepaalde pipo's soms eens wat langer.
                        en dan,je heb toch 24uur op een dag,je kan ook iets vroeger vertrekken dan ben je zeker op tijd,dat moeten ook veel vrachtwagen chauffeurs doen.

Comment

etienne schoepen,hij zet de eerste stappen voor het terug te mogen inhalenwe zullen meer weten tegen 1 januai 2009

Comment

etienne schoepen,hij zet de eerste stappen voor het terug te mogen inhalenwe zullen meer weten tegen 1 januai 2009
                            Je zou deze morgen gezworen hebben dat het inhaalverbod afgeschaft was per 27/10/2008.

Comment

Vorige week heb ik op de E19 Antwerpen-Breda nog eens kunnen vaststellen waarom een inhaalverbod wel degelijk zin heeft. Het was iets na 19u, en het verkeer was nog behoorlijk druk: het linkervak zat tegen zijn verzadigingspunt, maar er werd wel gereden. Op de E19 heb je zo een paar flauwe lange bochten waardoor je zowat een kilometer verder kan zien wat er gebeurt. Elke keer als er een vrachtwagen begon in te halen, kon je de remlichtjes van de auto's als een soort Mexican wave zien afkomen en tegen dat ze bij mij waren moest er geremd worden tot 40 à 50 km/h en één keer zelfs tot stilstand.
                              AutoMinded.be

Comment

Elke wagen remt iets harder en uiteindelijk staan ze achteraan bijna stil. En dat is dan nog maar veroorzaakt door 1 vrachtwagen.

Op drukke momenten en bij regen vind ik dat inhaalverbod zeker goed. Probleem is da vrachtwagen vaak te gehaast zijn (rijuren zijn bijna op of nog voor sluiting bij de klant wille geraken) en er dus dikwels hun voeten aan al die regeltjes vegen, als ze maar steeds 90 kunne rijden, de rest telt niet.

Comment

Elke wagen remt iets harder en uiteindelijk staan ze achteraan bijna stil. En dat is dan nog maar veroorzaakt door 1 vrachtwagen.
                                  Inderdaad, het is een golfbeweging die stroomopwaarts door de verkeersstroom loopt. Een zelfde fenomeen veroorzaakt ook kijkfiles bij een ongeval: het volstaat dat één iemand de verkeersstroom even doet vertragen. Op drukke momenten als de verkeersdrukte rond het verzadigingspunt ligt kan dit erg gevaarlijk zijn omdat de snelheid vaak heel plots naar beneden duikt van snelheden boven de 100km/h naar stilstand.

Op drukke momenten en bij regen vind ik dat inhaalverbod zeker goed.
                                  Ja en nee. Eigenlijk vind ik die inhaalproblematiek heel moeilijk in regels te gieten. Van mij mag een trucker bijvoorbeeld gerust een 80km/h rijdende caravanrijder inhalen als het regent, zolang hij maar voorrang geeft bij het wisselen van rijstrook en op vrij korte tijd kan inhalen. Langs de andere kant vind ik het ook op een rustig moment en bij droog weer erg hinderlijk als een vrachtwagen kilometers lang op de linkerrijstrook hangt om zijn collega die 89.5km/h rijdt toch maar in te halen.

Feit is: het zijn de chauffeurs van het tweede type die ervoor gezorgt hebben dat er een algemeen inhaalverbod gekomen is.

Probleem is da vrachtwagen vaak te gehaast zijn (rijuren zijn bijna op of nog voor sluiting bij de klant wille geraken) en er dus dikwels hun voeten aan al die regeltjes vegen, als ze maar steeds 90 kunne rijden, de rest telt niet.
                                  Het tragische is dat ze er nauwelijks iets mee winnen. Op een traject van 300km scheelt het ocharme 10 minuten of je 85km/h of 90km/h rijdt. Da's nog niet genoeg tijd om een plasstop te doen, bij wijze van spreken
                                  AutoMinded.be

Comment

Waar ik werk zijn er genoeg zulke chauff die de snelweg oprijden, hun cruisecontrole op 90 zetten en die pas weer afzetten als ze aan de afrit van hun bestemming zijn, ongeacht wat er zich op de snelweg afspeeld.

Nu ik rijd steeds 85-87 (omda je dan veel relaxer kan rijden vind ik) en vaak steken er me collega's voorbij op een 30km voor onze einbestemming. En vaak kom ik ze weer tegen aan het eerste kruispunt als ze voor het rode licht staan ... dus wat hebben ze gewonnen ... nx

Maar het is idd zo, als je de dag van vandaag met de wagen veel km moet doen,is het erg stresserend, alsof je in een race zit. Steeds oprekken - vertragen - stoppen - van vak wisselen - steeds in de spiegels kijken enz enz. Geef mij maar een trage vrachtwagen, die hoeven gewoon voor zich te kijken en in de piegels (al lukt da voor sommige ook nog niet)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk Berichten
                                      Je zou deze morgen gezworen hebben dat het inhaalverbod afgeschaft was per 27/10/2008.
                                      kan ik best inkomen,vele buitenlandse chauffeurs weten het weL,maar houden zich niet aan onze regels,

Comment

kan ik best inkomen,vele buitenlandse chauffeurs weten het weL,maar houden zich niet aan onze regels,
                                        Jammer genoeg niet alleen buitenlandse chauffeurs ...
                                        AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                                          Jammer genoeg niet alleen buitenlandse chauffeurs ...
                                          de boetes zijn toch zeer hoog

Comment

Working...
                                          X