Thread met vragen, antwoorden, suggesties en adviezen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Geldige redenen die leiden tot 't vervallen van een verkeersboete
Collapse
X
-
Ik heb de volgende.
Eerst een situatieschets (gelieve op de gele balk bovenaan de afbeelding te klikken zodat deze op volle grootte wordt getoond en alle details zichtbaar zijn).
Het betreft de situatie zoals deze zich dagelijks voordoet in 't centrum van de stad waar ik werk. Er is daar een nijpend parkeerprobleem (zwaar tekort aan parkeerplaatsen), en de gemeente is zich daarvan bewust, er staan zelfs artikels over in het stadsmagazine.
Onze stad heeft z'n eigen Politie, maar die behoort tot de zone RIHO, en onze eigen Politie verbaliseert nooit voor foutparkeren, laat staan dat ze controle uitoefenen op het hebben van een parkeerticket. Dat doet de Politie van Roeselare, die een paar keer per week naar Izegem komen afgezakt om hier een beetje bonnetjes achter ruitenwissers te gaan steken. Ikzelf heb een bewonerskaart en ben dus ontslagen van de plicht om zo'n parkeerticket te hebben, dus ik klaag niet.
In de straat waar m'n kantoor ligt (zie plannetje), zijnde een winkelstraat in het centrum, is er dus een schromelijk tekort aan parkeerplaatsen, zeker gedurende de dag. Ik kom doorgaans 's morgens vrij vroeg toe, en vind dan vaak parkeerplaats op één van de afgebeelde plaatsen, dus ik kan op dat vlak niet klagen.
Zoals je ziet zijn er aan de overkant van het kantoor twee inritten voor de brandweer, die leiden in de tuin van de nonnen van de kliniek recht tegenover m'n deur. Er zijn twee identieke, echt brede ingangen op 'n 25 meter van elkaar vandaan.
Zeer vaak (om niet te zeggen zo goed als altijd) echter, plaatsen zich twéé auto's op één zo'n parkeerplaats (op het plannetje heb ik twee zo'n gele voertuigen "dubbel geparkeerd" getekend). Tenzij wanneer er een bestelwagen bij is, of wanneer 't twee zeer lange auto's zijn, komt de tweede auto dan nog altijd niet VOOR de ingang (de hekjes) die in de tuin leiden, maar die staan dan wel deels op de witte dwarse lijnen (die 't parkeerverbod aangeven).
Mijn kantoor (blauw + een klein beetje reclame) ligt daar dus recht tegenover. Ik ga vaak op baan, onder andere voor 't ophalen van 't muntgeld bij klanten. Dit doe ik vaak, 'k heb veel van die zakken op te halen. Die zakken wegen zo'n 4 à 6 kg, en als je er zo 6 in één keer wil dragen dan voel je je rug wel. Plus: je loopt met geld rond op straat, het zou maar 'es een junk o.i.d. op ideeën moeten brengen... (niet dat er zoveel geld in zo'n zak zit, 't is grotendeels koperen muntjes dus er zit echt verrassend weinig geld in zo'n zak zelfs).
Als ik waardentransport heb (2 keer per week, Group4 Securicor), dan plaatsen die mannen zich altijd ofwel pardoes op de witte dwarsstrepen aan de overkant van de straat, voor m'n kantoor, ofwel plaatsen ze zich op het voetpad recht voor m'n kantoor (zie plannetje, G4S-vrachtwagen staat er als voorbeeld op afgebeeld). Ofwel wordt dit door de Politie gedoogd ('k heb ze al met die mannen zien staan praten), ofwel hebben die mannen daar toelating voor, maar daar heb ik geen weet van.
Al geruimte tijd doe ik dit ook, omdat ik, als ik overdag op baan ga en overdag terug bij 't kantoor kom, NOOIT parkeerplaats vind in de buurt van m'n kantoor. Dus dan zet ik me, als ik plaats vind (want vaak staat zelfs alles vol, tot groot jolijt van de Roeselaarse parkeerwachters), daar waar op het plannetje de blauwe auto staat. Zo kan ik dan met de geldzakken recht 't straat overlopen naar 't kantoor, in plaats van honderden meters met die loodzware dingen te moeten zeulen. Ik vind het uiteraard gemakkelijker, maar ook veiliger.
En nu komt het: deze week kreeg ik 2 "aanvankelijke processen-verbaal" in de bus, twee keer voor dezelfde overtreding op één week tijd : "geparkeerd voor de oprit van de brandweer van de kliniek".- Ik sta niet geparkeerd, maar ik sta stil (stilstaan =/= geparkeerd staan), aangezien ik daar hoogstens 5 minuten sta, en daarna m'n auto ofwel regulier parkeer, ofwel terug op baan ga.
- De mogelijkheid van de brandweer om in de tuin van de nonnen te gaan rijden wordt nooit (alleen) door mij volledig geblokkeerd : ten eerste kunnen ze nog langs m'n auto die inrit binnenrijden (het zijn brede inritten), en ten tweede is er 25 meter verder nog eentje.
- Vanuit de lokettenruimte hebben we onbelemmerd zicht op de straat en die inrit. We kunnen dus, indien dat nodig mocht zijn, onmiddellijk de auto verplaatsen mocht de brandweer daar moeten zijn. De facto gebeurt dergelijke actie vaak in die zin dat wij vaak klanten snel waarschuwen als ze op de witte strepen geparkeerd staan om snel op 't kantoor binnen te komen, en er passeren parkeerwachters. In zo'n gevallen komen ze er altijd met een waarschuwing vanaf, omdat het geweten is dat er bij ons een nijpend parkeerplaatsentekort is.
- Ik stel me altijd daar met het oog op mijn veiligheid. Je weet maar nooit wie 't ooit 'es in z'n gedachten krijgt om te proberen me zo'n zak afhandig te maken als ik met die dingen honderden meters ver aan het sleuren ben, of ondertussen probeert in m'n auto in te breken als ik al onderweg ben te voet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenEerst een vraag waar ik al een tijdje mee zit.
Als je met iemand naar de spoed rijdt (en neen, niet voor een splinter in z'n vinger ofzo, maar voor een serieuzer geval), en je wordt geflitst, kan het dan zijn dat ze de boete laten wegvallen of niet?
Comment
-
Stonden je 4 pinkers op?
Ik zou gewoon het verhaal vertellen dat je hier schreef. Dus dat je met geld op de baan was en daardoor enkel kwam lossen.
als ze in een goede bui zijn zullen ze dat aanvaarden.
(als uw pinkers opstonden)
Je kan er ook nog bijzetten dat je in het vervolg een papier achter je ruit zal leggen, waarop opstaat dat je van record bank bent, en je bezig bent met transport.
Ik zie dikwijls zo'n wagens staan in aalst.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenHet kan misschien wel, maar je hoort vaak het verhaal van de man die z'n hoogzwangere vrouw naar de kraamkliniek brengt en tijdens die rit wordt betrapt op overdreven snelheid, en naar verluidt (maar ik heb daar geen ondervinding mee of enig bewijs van) luidt het dan "dat zelfs zo'n spoedeisend medisch geval de burger niet ontslaat van de plicht om de wegcode na te leven ; de gewone auto wordt daarmee geen ziekenwagen (= prioritair voertuig indien geactiveerd licht- en geluidsignaal)". Dus je zou dan toch de bekeuring krijgen.
toen sally haar water gebroken is ben ik tegen 180 op de autostrade afgekomen en ben ik op de steenweg een flitspaal voorbijgegaan tegen 90 waar je 50 mag.
De dag dat ik daarvoor een boete krijg, zal men uitleg kort en bondig zijn. en als ze dat niet aanvaarden zal het kot te klein zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk BerichtenStonden je 4 pinkers op?
Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk BerichtenIk zou gewoon het verhaal vertellen dat je hier schreef. Dus dat je met geld op de baan was en daardoor enkel kwam lossen. als ze in een goede bui zijn zullen ze dat aanvaarden.
Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk BerichtenJe kan er ook nog bijzetten dat je in het vervolg een papier achter je ruit zal leggen, waarop opstaat dat je van record bank bent, en je bezig bent met transport. Ik zie dikwijls zo'n wagens staan in aalst.
Ik moet erbij vertellen dat ik zeer consequent ben in m'n parkeren, en dat ik me dus nooit "parkeer" daar vollédig OP die witte dwarslijnen. Ik doe 't enkel (en dan nog enkel maar "stilstaan") in de omschreven gevallen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtende burgemeester kan altijd toelating geven voor het parkeren op verhoogde bermen enzo, tegen de wegcode in "in functie van de plaatselijke omstandigheden" ofzo
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtent'zijn politiekers, die zijn wel vatbaar voor een beetje mouwtrekkerij, misschien zo proberen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk BerichtenJe kan er ook nog bijzetten dat je in het vervolg een papier achter je ruit zal leggen, waarop opstaat dat je van record bank bent, en je bezig bent met transport.
Ik zie dikwijls zo'n wagens staan in aalst.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenInteressant. Ga ik eens navragen.
was bij mij toch zo, althans
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk BerichtenLOL, en als er een of andere crimineel langskomt zal die in zijn handen wrijven als hij dat papiertje ziet liggen ... en GTA heeft een ruitje minderEnkel op 't dashboard leggen op 't moment dat je weg en weer aan 't lopen bent. Zonder dat kaartje ziet 'n crimineel die op die paar tientallen euro's die in die zakken zit, ook dat ik met die zakken heen en weer aan 't lopen ben, hè.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtenop je P-V zou normalerwijze letterlijk het artikel van de inbreuk moeten staan weergegeven, en in de laatste zin staat die uitzondering
Overtreding:
KB 01.12.1975 Art. 25.1.3° - Overtreding 1ste graad
Art. 25.1.3°. Het is verboden een voertuig te parkeren: vóór de inrij van eigendommen, behalve voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Faust
op je P-V zou normalerwijze letterlijk het artikel van de inbreuk moeten staan weergegeven, en in de laatste zin staat die uitzondering
copy paste
Citaat:
Overtreding:
KB 01.12.1975 Art. 25.1.3° - Overtreding 1ste graad
Art. 25.1.3°. Het is verboden een voertuig te parkeren: vóór de inrij van eigendommen, behalve voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
That's all.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk BerichtenBreng dan je inschrijvingsteken leesbaar aan op die inrij
Comment
-
dit is de kapstok voor de piste burgemeester:
[Artikel 22ter. - Verkeer op openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen.]
[22ter 1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b.
1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;
2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.] (K.B. 9.10.1998, art. 3; inwerkingtreding: 1.11.199
[22ter 2. De in 22ter 1. bedoelde [verhoogde inrichtingen]
(K.B. 9.10.1998, art. 3; inwerkingtreding: 1.11.199moeten voldoen aan de vereisten inzake aanleg en aan de technische voorschriften die door Ons worden bepaald.] (K.B. 8.4.1983, art. 1; inwerkingtreding: 1.5.1983)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenMjah, dat geldt voor verhoogde inrichtingen, ik vermoed dat de dwars gestreepte zone daar niet onder valt? Of wel?
Comment
-
GTA, kheb juist uw lange post gelezen. Paar 'opmerkingen'
Uw voertuig staat idd stil en niet geparkeerd
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Dwz: politie kan hier geen boete voor schrijven maar een ambtenaar van de gemeente wel ( gevolg is dat de gemeente geld vangt ipv het pv verticaal geklasseerd wordt ). De inbreuk die jij hebt begaan is strafbaar door de politie ( parkeertickets niet ).
De enige oplossing die ik zie is: als je een boete hebt gekregen voor parkeren, in jouw antwoordformulier vermelden dat je stilstond en niet geparkeerd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk BerichtenDe enige oplossing die ik zie is: als je een boete hebt gekregen voor parkeren, in jouw antwoordformulier vermelden dat je stilstond en niet geparkeerd.Thanks!
Comment
Comment