Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Upgrade remsysteem voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
    Heb je ook zoveel remstof?

    Echt niet normaal , die gouden velgen zagen na een dagje volledig zwart.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
      Echt niet normaal , die gouden velgen zagen na een dagje volledig zwart.

      Geloof me, als je dan ook nog eens echt aan het raggen bent bakt dat er gewoon in, gaat er quasi niet meer af of je moet wax-it-iaanse toestanden gaan toepassen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
        remmen moeten oem blijven frekkel.
        Niet waar. Je mag niet raken aan de remzadels, maar de schijven en de blokken mogen van een andere, zij het minstens OEM evenwaardige, kwaliteit zijn. De schijven moeten bovendien identiek dezelfde afmetingen hebben als de OEM schijven. En uiteraard moet alles een goedkeuring hebben voor de openbare weg (E-keurteken).

        Je mag dus gerust remschijven van een andere constructeur steken, ook in België. 't Beste is wel dat je een gelijkaardige schijf steekt qua oppervlakte, in casu dus in 99% van de gevallen volle schijven. Als je met geboorde schijven aankomt op de keuring, gaan die mannen onraad ruiken, en dat is nooit een goeie zaak op de autokeuring.

        Doorgaans zijn geboorde schijven bovendien niet beter dan volle, zeker niet als je ze zwaar belast (hoge temperatuur), en helemaal niet de goedkopere geboorde schijven (Zimmermann b.v.). Die krijgen veel sneller scheurtjes dan volle schijven.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Doorgaans zijn geboorde schijven bovendien niet beter dan volle, zeker niet als je ze zwaar belast (hoge temperatuur), en helemaal niet de goedkopere geboorde schijven (Zimmermann b.v.). Die krijgen veel sneller scheurtjes dan volle schijven.

          Wat is de achterliggende redenering gTa? Niet dat ik je niet geloof, ik zie zelf ook wel wat nadelen van geboorde schijven...persoonlijk denk ik bv dat de levensduur van je blokken veel korter is door het "rasp"-effect?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
            Geloof me, als je dan ook nog eens echt aan het raggen bent bakt dat er gewoon in, gaat er quasi niet meer af of je moet wax-it-iaanse toestanden gaan toepassen.
            Pagids en Ferodo Racings staan erom bekend om zeer hardnekkig remstof te hebben, dat inderdaad snel in de velgen bakt. Als je met zo'n remblokken rijdt wordt 't aangeraden om na elke trackday of ragrit je velgen grondig te reinigen.

            EBC beweert dat hun blokken veel minder remstof afgeven, en dat blijkt ook te kloppen in de praktijk. Nadeel is dat EBC-remblokken voor écht zeer intens gebruik, toch iets minder goed blijken te zijn dan Ferodo Racings of de grippy Pagids. Om de bite en uithouding van een DS2500 (die bovendien géén toelating heeft voor de openbare weg) te evenaren moet je eigenlijk al BlueStuff nemen, en die kosten even veel als Pagids of Ferodo's, en dan zouden die laatste toch nog iets beter zijn.

            Comment


            • Ik was zéér tevreden met die pagids..in de Vogezen met 4 man in de wagen een of andere col naar beneden donderden met m'n wagen die sowieso al geen lichtgewicht is...in combinatie met betere remvloeistof en staalflex remleidingen = zero complaints.

              Je ziet het helaas wel nog aan die mtm-velgen. Zeer stevig mee doorgereden vorig jaar, en de spots op de velgen zijn er. Niet dat ik daar zo'n enorme waarde aan hecht, ik geraak liever snel gestopt dan dat ik met glimmende velgen rondrij, zeg maar.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                Wat is de achterliggende redenering gTa? Niet dat ik je niet geloof, ik zie zelf ook wel wat nadelen van geboorde schijven...persoonlijk denk ik bv dat de levensduur van je blokken veel korter is door het "rasp"-effect?
                Da's ook waar, al is het "rasp-effect" van de gaten in remschijven eigenlijk verrassend laag. Wil je een behoorlijk zelfreinigingseffect, dan moet je gegroefde schijven nemen. Die hebben het voordeel dat ze een groter contactoppervlak hebben met de remblokken, wat dus een consistentere vertraging oplevert.
                Oké, er is nog het argument van warmte-afvoer. Die gaten zorgen ervoor dat het totale oppervlak van de schijf (langs alle kanten) beduidend groter wordt. Maar het grootste probleem van de warmte is die die via de remblokken in de zuigers, en dus de remolie komt. Of toch het warmteprobleem dat in eerste orde de kop opsteekt.

                Het feit dat geboorde schijven sneller barsten dan volle schijven (in de regel, er zijn uiteraard uitzonderingen), ligt net aan het feit dat ze ... geboord zijn (er zijn uitzonderingen, b.v. Porsche-remschijven worden gegoten met de gaten er al in). Er worden dus gaten geboord in volle schijven, en dat proces vermindert de sterkte van het materiaal. De verdeling van de metaalatomen doorheen de schijf is niet meer homogeen, voornamelijk omdat tijdens het boren de warmte die wordt gegenereerd, de metaalmoleculen in de onmiddellijke omgeving (we spreken over tienden van millimeters) veranderen : ze smelten zeer lichtjes, en het materiaal in de rest van de schijf doet dat niet. Rond de gaten zit dus een denser materiaal, dat nog moeilijker uitzet en krimpt, en dat staat in contrast met de andere uitzettingsratio van de rest van 't materiaal in de schijf. Aldus zijn die gaten een structureel zwak punt, van waaruit makkelijker scheuren ontstaan. Onder invloed van warmte, uiteraard. Over dat laatste heb ik een tijd terug al een post geschreven, ondersteund door foto's. Effe opsnorren.
                Last edited by ; 02/06/2008, 00:02.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Pagids en Ferodo Racings staan erom bekend om zeer hardnekkig remstof te hebben, dat inderdaad snel in de velgen bakt. Als je met zo'n remblokken rijdt wordt 't aangeraden om na elke trackday of ragrit je velgen grondig te reinigen.

                  EBC beweert dat hun blokken veel minder remstof afgeven, en dat blijkt ook te kloppen in de praktijk. Nadeel is dat EBC-remblokken voor écht zeer intens gebruik, toch iets minder goed blijken te zijn dan Ferodo Racings of de grippy Pagids. Om de bite en uithouding van een DS2500 (die bovendien géén toelating heeft voor de openbare weg) te evenaren moet je eigenlijk al BlueStuff nemen, en die kosten even veel als Pagids of Ferodo's, en dan zouden die laatste toch nog iets beter zijn.

                  Ik heb altijd gezegd dat ik EBC eens zou proberen, maar het schijnt toch niet het meest geweldige spul te zijn. 1 v/d Nederlandse audi-mannen had het op z'n RS6 en was er niet tevreden van, is volgens mij ook naar pagid gegaan. Wel de grijze, als ik het goed heb. Maar dat schijnt dan weer érg nefast te zijn voor de schijfjes.

                  Nope, I'll go with blue, anytime. Enkel "darauf gefasst sein" dat ze koud niks waard zijn. Als je dat niet beseft kan het gevaarlijk worden, ik spreek helaas uit ervaring.

                  Comment


                  • idd, Ferodo's geven snel en eigenlijk wel hardnekkige vloeistof af.
                    Ik moet toch telkens heus "schrobben" en het er zeker geen dagen oplaten.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Da's ook waar, al is het "rasp-effect" van de gaten in remschijven eigenlijk verrassend laag. Wil je een behoorlijk zelfreinigingseffect, dan moet je gegroefde schijven nemen.

                      Het feit dat geboorde schijven sneller barsten dan volle schijven (in de regel, er zijn uiteraard uitzonderingen), ligt net aan het feit dat ze ... geboord zijn. Er worden dus gaten geboord in volle schijven, en dat proces vermindert de sterkte van het materiaal. De verdeling van de metaalatomen doorheen de schijf is niet meer homogeen, voornamelijk omdat tijdens het boren de warmte die wordt gegenereerd, de metaalmoleculen in de onmiddellijke omgeving (we spreken over tienden van millimeters) veranderen : ze smelten zeer lichtjes, en het materiaal in de rest van de schijf doet dat niet.
                      Bovendien zijn die gaten een structureel zwak punt (logisch, 't is lucht), van waaruit makkelijker scheuren ontstaan. Onder invloed van warmte, uiteraard. Over dat laatste heb ik een tijd terug al een post geschreven, ondersteund door foto's. Effe opsnorren.
                      Maar ik denk wat dat betreft het volgende, in mijn geval gezien dan:



                      Tijd tot barstjes te groot worden = tijd dat remschijf "op" is


                      Dus wat dat betreft zit je wat mij betreft bij geboorde beter

                      Comment


                      • (heb m'n post die je 't laatst quotete, nog wat aangepast)

                        Comment


                        • Hier, wat posts.



                          (en verder naar onder, 't betreft een post of 4-5)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                            Maar ik denk wat dat betreft het volgende, in mijn geval gezien dan:



                            Tijd tot barstjes te groot worden = tijd dat remschijf "op" is


                            Dus wat dat betreft zit je wat mij betreft bij geboorde beter
                            Sommige schijven (voornamelijk de goedkopere geboorde, i.e. ééndelig gegoten schijven zonder warmtebehandeling, waar nadien gaten in geboord zijn, zoals b.v. Zimmermann) barsten al zeer vroeg bij zeer intensief gebruik, nog voor ze "op" zijn. Zie die foto's in de posts onder de link die 'k hierboven postte.

                            Véél beter dan een geboorde schijf te stoppen, is 't veranderen van de remblokken + remolie + remleidingen. Tot op een bepaald niveau, uiteraard, want standaardschijven kunnen maar een bepaalde temperatuursbelasting aan zonder te warpen. Wil je daarna beter schijven, dan wordt quasi altijd aangeraden om gegroefde te nemen ipv. geboorde.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Sommige schijven (voornamelijk de goedkopere geboorde, i.e. ééndelig gegoten schijven zonder warmtebehandeling, waar nadien gaten in geboord zijn, zoals b.v. Zimmermann) barsten al zeer vroeg bij zeer intensief gebruik, nog voor ze "op" zijn. Zie die foto's in de posts onder de link die 'k hierboven postte.

                              Véél beter dan een geboorde schijf te stoppen, is 't veranderen van de remblokken + remolie + remleidingen. Tot op een bepaald niveau, uiteraard, want standaardschijven kunnen maar een bepaalde temperatuursbelasting aan zonder te warpen. Wil je daarna beter schijven, dan wordt quasi altijd aangeraden om gegroefde te nemen ipv. geboorde.
                              OK, maar ik heb het niet over "brol" kopen he. Als je andere schijven steekt, moet het natuurlijk wél minstens zo goed spul zijn als stock, anders heeft het geen nut

                              En inderdaad, vaak kan je beter eerst naar "kleinere" oplossingen zoeken. Bij mij waren dat blokken, remolie en -leidingen, nu vooral koeling, verse lucht, luchtafvoer.
                              Dat stock-materiaal is retegoed.

                              Comment


                              • Met pagids..

                                I mean look at it

                                Comment


                                • NA




                                  Comment


                                  • Blokken pasten trouwens niet, moest steeds stuk afgevijld worden.

                                    Comment


                                    • NA


                                      Comment




                                      • +

                                        Comment


                                        • Bij mij komen er "custom made" steel braided brake hoses op. Al heb ik gezegd dat 'ie gerust Goodridge mag steken ook, maakt mij ni uit.

                                          Ik ga met de DS2500 (al zei iemand me onlangs dat die niet bestaan voor een 120d177 ... wat ik betwijfel aangezien ik vermoed dat ze dezelfde zijn als op een 130i, omdat de facelift 120d een ander remsysteem kreeg met 300x24mm schijven ipv. 292x22mm, en nu dus dezelfde remzadels heeft als de 130i) wel niet gewoon rondrijden. Ik houd die blokken voor de circuitritjes. 'k Ga ze gewoon zelf altijd switchen. 't Is ook niet optimaal, maar meer wil ik er voorlopig zeker niet aan geven.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X