Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autotuning - vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Don Q
    Officiële cijfers volgens www.autoweek.nl :

Audi A4 1.9 TDI 100pk (250Nm):
    opsnelheid 195 km/h
    acceleratie 0-100 km/h 12,1 s

Audi A4 1.9 TDI 130pk (285Nm):
    topsnelheid 207 km/h
    acceleratie 0-100 km/h 9,9 s

Zeg nooit nooit.
    Ik kan ook maar mijn chronometer geloven he ... Ik heb de metingen voor de tuning wel 3x opnieuw gedaan en met mn A4 avant 2005 1,9 tdi deed ik er 11,6 seconden over ... na de tuning was dit (ook 3x opnieuw gemeten) 9,8 seconden
    dus bijna een verschil van 2 seconden zoals ik al zei ...

Leave a comment:

• Alexanderr
    replied
    kan men dit eigenlijk vaststellen bij de dealer, dat een auto gechipt is ?

Ik zou een diesel nog zien zitten als volgende wagen, gewoon omwille van het lage verbruik en de mogelijkheid tot meer vermogen voor relatief weinig centen ... het enige wat me zou tegenhouden in die situatie is het verlies van garantie, dus ik neem aan dat het wel kan nagetrokken worden ?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Zoals velen dikwijls vergeten spelen ook versnellingsbakverhoudingen een rol he. Deze zijn bij elke wagen anders.

Het is perfect mogelijk om een wagen met 110 pk sneller te laten optrekken dan eentje met 130pk ... alles is mogelijk.

Leave a comment:

• Lord Tom
    replied
    Die 2 sec kan wel hoor. @turboman: Je mag niet vergelijken met een wagen die standaard van 0-100 in 7 sec gaat, zoals de GTI. Om die dan naar 5 sec te brengen heb je indeed meer dan 30pk nodig. Die laatste seconden kosten in verhouding veel vermogen.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door turboman
    Die bovenste cijfers kloppen niet. een A3 met 100pk doet er 10.8sec over.Zo heb ik mij laten vertellen
    Volgens www.autoweek.nl 11 seconden, wat wel eens zou kunnen gezien hij bijna 200kg lichter is dan de A4.
    Maar dit gaat misschien wat teveel off topic.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Don Q

opsnelheid 195 km/h

topsnelheid 207 km/h

Zeg nooit nooit.
    Die bovenste cijfers kloppen niet. een A3 met 100pk doet er 10.8sec over.Zo heb ik mij laten vertellen

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door turboman
    2sec met 34pk kan gewoon niet.Nooit!

opsnelheid 195 km/h

topsnelheid 207 km/h

Zeg nooit nooit.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    2sec met 34pk kan gewoon niet.Nooit!

Leave a comment:

• Caractere
    replied
    2 seconden is veel, maar daar zit dan ook het grote verschil door chiptuning in. terwijl de motor anders bij 3000 tr/min vertraagt komt dan pas de echte versnelling, daardoor boek je veel tijdswinst!!!

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pirre
    2s van 0 tot 100, is dat niet serieus bij de haren gegrepen, lijkt me toch wel een extreem verschil voor maar 34pk extra....
    Is zeer sterk 2 sec.moeilijk te geloven

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door woehaaa
    Hoi Frits,
    Ik heb een maandje geleden mn A4 1.9tdi laten chippen. Die motor is sterk te vergelijken met deze van je A3 105 Pk.
    Op de testbank bij Heinz had ik vooraf 112 effectieve Pk's met 290nm en nadien 146 Pk met 360nm. Het verschil voor en na loont echt de moeite. Ik heb voor en na wat metingen gedaan wat betreft optrekken en hernemingen. Van 0-100km is het verschil bijna 2 sec. Ook de hernemingen van 80-120km gaat merkbaar sneller. Aan mn boordcomputer zie ik wel dat bij volledig plankgas optrekken het verbruik erg gestegen is, vroeger gaf hij ongeveer 24 liter aan bij volgas terwijl hij nu rond de 35 liter aangeeft. Op autostrade echter bij constante snelheid is het verbuik echter een kleine liter minder. Alles bij elkaar opgeteld heb ik een minder verbruik van ongeveer 0.5 liter dan voorheen terwijl ik sneller en vooral "gezwindiger"vooruit ga dan vroeger.
    Als je niet veel autostradekilometers doet denk ik wel niet dat je een minder verbruik zal hebben. Heinz had me dit vooraf ook aangegegeven. Bij het tunen is er een meerverbuik bij volgas optrekken en een lager verbruik bij constante snelheid. Ik laat de motor nu bij koude start wel steeds goed warmlopen en tank niet meer bij dubieuze tankstations (enkel merken).
    Bijgevoegd vind je nog een foto van mn curve.
    Ik ben alvast pro-Heinz ...

Groetjes
    2s van 0 tot 100, is dat niet serieus bij de haren gegrepen, lijkt me toch wel een extreem verschil voor maar 34pk extra....

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door de frits
    Om verder te gaan over da chippen.....
    Ben van plan een audi sportback aan te schaffen maar ben nog aant twijfelen tussen de 105 of de 136pk.
    Alle goede raad is welkom.

heeft er iemand ervaring met het chippen van die 105pk?
    Hoi Frits,
    Ik heb een maandje geleden mn A4 1.9tdi laten chippen. Die motor is sterk te vergelijken met deze van je A3 105 Pk.
    Op de testbank bij Heinz had ik vooraf 112 effectieve Pk's met 290nm en nadien 146 Pk met 360nm. Het verschil voor en na loont echt de moeite. Ik heb voor en na wat metingen gedaan wat betreft optrekken en hernemingen. Van 0-100km is het verschil bijna 2 sec. Ook de hernemingen van 80-120km gaat merkbaar sneller. Aan mn boordcomputer zie ik wel dat bij volledig plankgas optrekken het verbruik erg gestegen is, vroeger gaf hij ongeveer 24 liter aan bij volgas terwijl hij nu rond de 35 liter aangeeft. Op autostrade echter bij constante snelheid is het verbuik echter een kleine liter minder. Alles bij elkaar opgeteld heb ik een minder verbruik van ongeveer 0.5 liter dan voorheen terwijl ik sneller en vooral "gezwindiger"vooruit ga dan vroeger.
    Als je niet veel autostradekilometers doet denk ik wel niet dat je een minder verbruik zal hebben. Heinz had me dit vooraf ook aangegegeven. Bij het tunen is er een meerverbuik bij volgas optrekken en een lager verbruik bij constante snelheid. Ik laat de motor nu bij koude start wel steeds goed warmlopen en tank niet meer bij dubieuze tankstations (enkel merken).
    Bijgevoegd vind je nog een foto van mn curve.
    Ik ben alvast pro-Heinz ...

Groetjes
    Bijgevoegde Bestanden

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Zwiep
    Maar Eisenmann is wel super materiaal!

Alleen jammer dat ze nog niet in orde zijn met hun homologatieattesten die je nu nodig hebt op de keuring! Hopelijk komt daar binnenkort verandering in of ik zit met een probleem...
    Ik vraag me echt af of die mannen dat wel zien....

Tomski heeft ook een nieuwe uitlaatlijn, en volgens mij merken die mannen dat nog geen eens....

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BMW driver
    Zo'n Eisenmann uitlaat lijn is wel erg prijzig. Zo'n 2000 euro, had ik wel niet verwacht.
    Maar Eisenmann is wel super materiaal!

Alleen jammer dat ze nog niet in orde zijn met hun homologatieattesten die je nu nodig hebt op de keuring! Hopelijk komt daar binnenkort verandering in of ik zit met een probleem...

Leave a comment:

• Danny
    replied
    heeft er al iemand een 118d laten chippen ?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Voila, een goeie maand verder en kan nu toch wel zeggen dat chiptuning gewoon de logica zelve zou moeten zijn voor ieder die wat meer vermogen en koppel wilt winnen onder de kap.

We rijden, enfin: reden met een renault 2.2Dci motor van 129pk en 290Nm, en die is nu opgetrokken naar 160pk met een toch behoorlijk koppel van 390Nm! Niet slecht voor een monovolume dacht ik zo, 'k heb die mannen hun werk laten doen, leek mij wat veel dat koppel, maar eens getest was ik meer dan overtuigd van hun oordeel . Het is dan vooral ook dat koppel die meer dan welkom is bij inhaalmanoeuvres, op de snelwegen en gewoon voor het rijden in 't stad, motor loopt veel rustiger en er wordt minder geschakeld. Logisch gewoon.
    'k Had er veel van verwacht van ons bezoek aan Heinz, maar dat een 'simpele' ingreep aan het motormanagement ons al na de eerste week aan een snelheidsboete kon helpen toch niet Begrijp mij niet verkeerd: het is niet zo dat we met onze espace al gierend uit de startblokken vertrekken, we rijden ongeveer net zoals altijd, alleen is het leuk te weten dat je meer kan vertrouwen op de motor bij inhaalmanoeuvres e.d.
    Iedereen die meerijdt en al eens meegereden was die heeft mij gevraagd of dit nu een andere wagen is dan onze 129-pk'er. 'Ja' zeg ik dan Uiteraard.
    Last edited by ; 10/04/2006, 13:45.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Bruno, ik las net op de site dat jullie een Opel ASTRA met 120pk tunen tot 190 ( optioneel ).

Betekent dit dat de Grande Punto 1.9 JTD ook zo te tunen valt? want het zijn dezelfde motoren...

Hoe zit het trouwens met de betrouwbaarheid tot 170 pk? laat staan 190?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door de frits
    Om verder te gaan over da chippen.....
    Ben van plan een audi sportback aan te schaffen maar ben nog aant twijfelen tussen de 105 of de 136pk.
    Alle goede raad is welkom.

heeft er iemand ervaring met het chippen van die 105pk?
    Waarom twijfel je eigenlijk? Motortuning heeft te maken met je behoefte om zoveel mogelijk te genieten van overheerlijke acceleraties en voor sommige ( velen) ook de topsnelheid.
    Dus wat denk je zelf?..... kies voor de 136PK uiteraard!! Daar haal je NOG meer uit dan de 105 pk versie. Mja.... geld speelt ook een rol natuurlijk. Mijn broertje heeft 188 pk en 387nm koppel met zijn A3 20 tdi. Die is snel....

Leave a comment:

• Cedrick
    replied
    Mss een stom vraagje, maar kan je eigenlijk gewoon eens gaan kijken bij ATH om eens te zien hoe alles werkt enz?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Rij voor de moment nog met een golf 4 115pk gaat natuurlijk al goed maar mag altijd meer zijn.
    De beslissing is ondertussen wel gevallen denk ik ent zal den 2 liter worden
    Toch bedankt voor de reacties

Leave a comment:

Working...
X