Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Phate
    replied
    Onder die bepaling zou een oldtimer van 26 jaar oud die van eigenaar wisselt in 2018 toch ook voor de nieuwe eigenaar als oldtimer in te schrijven zijn? Of versta ik dat nu verkeerd?

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
    Cedra,

    Heb zonet even de documenten gelezen die ondertussen verschenen zijn.

    In de definitieve goedkeuring ( eerste PDF NOTA) lees ik echter enkel dat de leeftijd wordt opgetrokken naar 30 jaar, van de voornoemde overgangsmaatregelen is blijkbaar geen sprake meer. Klopt dit?

    Correct me if I'm wrong, please.
    Artikel 11 van het ontwerp bevat nog steeds de regeling voor auto's tussen de 25 en de 30 jaar volgens wat ik kan vinden:



    Art. 11. In artikel 2.3.4.1.3 van hetzelfde decreet wordt de zin "In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting op wegvoertuigen die een eerste keer in het

    verkeer zijn gesteld 25 jaar geleden of eerder 41,99 euro” vervangen door de zin

    “ In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting 41,99 euro voor de wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 30 jaar geleden of eerder en voor de wegvoertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:

    1° in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

    2° in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

    3° in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

    4° in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

    5° in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht.
    ”.

    Art.12. De bepalingen van dit decreet zijn van toepassing op de belastbare tijdperken die starten vanaf 1 juli 2017 , met uitzondering van artikel 11 dat in werking treedt op 1 juli 2017.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Dag ,

    heb je een link om dit te lezen ?

    Leave a comment:


  • Rochlans
    replied
    Moet de nota als een algemene inleiding worden gezien, die niet alle bepalingen omvat?

    Verderop in de 'memorie van toelichting' is dan weer wel sprake van een overgangsregeling.

    Leave a comment:


  • Rochlans
    replied
    Cedra,

    Heb zonet even de documenten gelezen die ondertussen verschenen zijn.

    In de definitieve goedkeuring ( eerste PDF NOTA) lees ik echter enkel dat de leeftijd wordt opgetrokken naar 30 jaar, van de voornoemde overgangsmaatregelen is blijkbaar geen sprake meer. Klopt dit?

    Correct me if I'm wrong, please.
    Last edited by Rochlans; 02/05/2017, 15:45.

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    De toestand is nochtans vrij duidelijk nu.

    Vlaanderen wil vanaf 1 juli 2017 de leeftijd voor het fiscale voordeel van oldtimers optrekken van 25 jaar naar 30 jaar. Nu het ontwerp wordt voorgelegd aan het Vlaams parlement voor stemming, staat vast dat de veranderingen niet lang meer op zich zullen laten wachten.

    Daarbij is er een overgangsmaatregel uitgewerkt voor de eigenaars die nu al in het bezit zijn van een ingeschreven oldtimer die tussen de 25 en de 30 jaar oud is. Hierbij zouden die verder het forfait oldtimer blijven genieten tot de auto de leeftijd van 30 jaar heeft bereikt (en vanaf dan uiteraard ook verder als oldtimer belast worden).

    Alleen moet die overgangsmaatregel nog gestemd worden en gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.

    Als om één of andere redenen de Vlaamse politiekers terug zouden krabbelen en de overgangsmaatregel zouden schrappen, zullen na 1 juli 2017 alle auto's die tussen de 25 en de 30 jaar oud zijn terug de normale (hogere) verkeersbelasting betalen.

    Voor diegenen die nog geen ingeschreven oldtimer hebben van tussen 25 jaar en 30 jaar oud, is het een berekend risico. Als je die inschrijft voor 1 juli 2017, geniet je nog het tarief oldtimer voor de BIV en het tarief oldtimer voor 1 jaar verkeersbelasting.

    Als er geen overgangsmaatregel gestemd wordt, dan zullen alle auto's tussen de 25 jaar en de 30 jaar na 1 juli 2017 en bij hun volgende betaling van de verkeersbelasting onder de normale tarieven van de verkeersbelasting vallen.

    Wordt de overgangsmaatregel wel gestemd, blijven de ingeschreven oldtimers tussen de 25 en de 30 jaar oud bij de huidige eigenaar verder genieten van het forfait verkeersbelasting voor oldtimers (let wel : als je die dan verkoopt vooraleer die 30 jaar is, zal de nieuwe eigenaar niet genieten van de uitzondering en onmiddellijk de normale BIV en VB moeten betalen).

    Voor diegenen die twijfelen wat te doen, kunnen die wachten tot de definitieve teksten worden aangenomen door het Vlaams parlement. Tussen het aannemen en de publicatie in het Belgisch Staatsblad verlopen er een aantal dagen. Als de overgangsmaatregelen in de aangenomen tekst staan, moet je dan in die korte periode een inschrijving bekomen om van de uitzondering te kunnen genieten.

    Leave a comment:


  • patrickB
    replied
    Pfff wat een gedoe. Ik denk dat ik verder ga zoeken naar en 30+ jarige. Geen gezever.

    Leave a comment:


  • Rochlans
    replied
    Dus het zou nog kunnen...

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    De vorige wijziging met de eerste fase van de vergroening van de verkeersbelasting is goedgekeurd door de Vlaamse regering op 30 oktober 2015, daarna overgemaakt aan het Vlaams parlement, gestemd op 18 december 2015 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 29 december 2015 met inwerkingtreding op 1 januari 2016.......

    Leave a comment:


  • patrickB
    replied
    Heb even gekeken op de website van FOD en het volgende gevonden. Volgens mij zitten we op dit moment (vorige vrijdag) aan de eerste zin. Als je ziet wat er nog allemaal volgt !!!!!.Dat kan toch nooit op 8 weken ?

    @ Cedra, is dit correct ?

    Het ontwerp van decreet wordt dan overgemaakt aan het Vlaams Parlement. De bevoegde minister stelt het dossier samen (met alle gegeven adviezen) en maakt het per brief over aan de voorzitter van het Vlaams Parlement. De voorzitter van het Vlaams Parlement wijst het ontwerpdecreet dan toe aan een commissie, waar het dossier besproken wordt. Zowel de Vlaamse Regering als de leden van het Vlaams Parlement kunnen nog amendementen indienen.

    Na de bespreking in de commissie, wordt het dossier nogmaals besproken en gestemd in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement.

    Bij een positief resultaat van de stemming in de plenaire vergadering, wordt het dossier door de voorzitter van het Vlaams Parlement opnieuw overgemaakt aan de Vlaamse Regering. Daar wordt het decreet voor een laatste keer op de agenda gebracht voor bekrachtiging en afkondiging.

    Het decreet wordt dan gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en is officieel van kracht.

    Leave a comment:


  • patrickB
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
    Is het ook niet zo dat een en ander nog in het Belgisch staatsblad moet verschijnen, alvorens in werking te kunnen treden?

    Wat is de normale doorlooptijd tussen stemming in het parlement en verschijning in het Staatsblad, maw is 1 juli 2017 nog haalbaar?
    Ik heb mij die vraag ook al gesteld. Ik werk zelf in een half staatsbedrijf en weet uit ervaring met procedures dat 8 weken absoluut niets is.
    Lijkt me onwaarschijnlijk snel, zoniet onmogelijk. En dan moet het mss nog in het staatsblad verschijnen volgens u.(wat klopt volgens mij)

    Vervolgens is het bijna zomerreces ( einde juli tot 4e maandag van september ). Voor hetzelfde geld zitten we in oktober. Ze hebben van Europa tot 1/1/2018 dus echte haast is er nog niet.
    Last edited by patrickB; 01/05/2017, 19:38.

    Leave a comment:


  • Rochlans
    replied
    Is het ook niet zo dat een en ander nog in het Belgisch staatsblad moet verschijnen, alvorens in werking te kunnen treden?

    Wat is de normale doorlooptijd tussen stemming in het parlement en verschijning in het Staatsblad, maw is 1 juli 2017 nog haalbaar?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

    Welkom op de officiële website van het Vlaams Parlement.

    moeten die morgenvoormiddag dan niet werken :-)

    Leave a comment:


  • patrickB
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
    ok bedankt voor je uitleg !
    nog een aspect : stel dat de overgangsmaatregel wegvalt, dan betekent dat ook dat een wagen van 25jaar en ingeschreven als oldtimer vanaf dan ook weer jaarlijks naar de keuring zal moeten zoals een gewone wagen (en dus terug op normale nummerplaten zetten ) ?
    Zie Cedra.
    Last edited by patrickB; 01/05/2017, 18:18.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    ok got it :-) thx !
    spannende tijden :-(

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
    is er ergens een agenda van het parlement online opdat we zouden kunnen zien wanneer dat zal gestemd worden ? :-)
    Welkom op de officiële website van het Vlaams Parlement.


    Gemakkelijkste is te wachten tot het ontwerpdecreet een nummer heeft gekregen en dan zou je de hele verdere evolutie verder moeten kunnen opvolgen tot aan de definitieve stemming.

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
    ok bedankt voor je uitleg !
    nog een aspect : stel dat de overgangsmaatregel wegvalt, dan betekent dat ook dat een wagen van 25jaar en ingeschreven als oldtimer vanaf dan ook weer jaarlijks naar de keuring zal moeten zoals een gewone wagen (en dus terug op normale nummerplaten zetten ) ?
    Dat is weer iets anders. De huidige voorstellen betreffen enkel wijzigingen aan de Vlaamse Codex en dus de fiscale behandeling van oldtimers. Teksten over de wijzigingen van de periodieke keuring heb ik nog niet kunnen vinden, dus daar verandert er voorlopig niets.

    De inschrijving van auto's is ook nog iets anders en ook nog niet gewijzigd. Je zou in Vlaanderen dus na 1 juli 2017 toestanden kunnen krijgen waarbij je een auto van 25 jaar oud met een O-plaat zou kunnen inschrijven, terwijl je toch volledige verkeersbelasting moet betalen wegens geen 30 jaar oud. Tenzij de wet met betrekking tot de inschrijving gelijktijdig zou aangepast worden (maar dat is een federale materie, terwijl fiscaliteit en periodieke keuring een regionale materie is).

    Maar er is wel sprake van de invoering van opnieuw een verplichte periodieke keuring voor oldtimers (volgens informatie BFOV dan wel niet jaarlijks maar om de drie jaar). Het zal dus ook veranderen maar nog niet geweten hoe juist en wanneer (alhoewel Europa daar 1/1/2018 zou opgelegd hebben).

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    is er ergens een agenda van het parlement online opdat we zouden kunnen zien wanneer dat zal gestemd worden ? :-)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    ok bedankt voor je uitleg !
    nog een aspect : stel dat de overgangsmaatregel wegvalt, dan betekent dat ook dat een wagen van 25jaar en ingeschreven als oldtimer vanaf dan ook weer jaarlijks naar de keuring zal moeten zoals een gewone wagen (en dus terug op normale nummerplaten zetten ) ?

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Nog even verduidelijken: de Vlaamse regering heeft zijn ontwerptekst van 25 november 2016 overgemaakt voor verdere behandeling door het Vlaams Parlement MET voorstel van overgangsmaatregel in dat ontwerp.

    Tot aan de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen is elke auto van 25 jaar in elk geval nog oldtimer en geniet van de laagste BIV en het jaarlijks forfait van verkeersbelasting. Tot aan de nieuwe wet (doeldatum 1 juli 2017) kan je auto's die 25 jaar oud zijn dus inschrijven aan de fiscaal gunstige tarieven. De BIV is éénmalig en blijft behouden, voor het eerste jaar betaal je het forfait oldtimer tot 2018.

    Wat nu al duidelijk is: vanaf de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen gepland 1 juli 2017 zal men fiscaal pas spreken van een oldtimer vanaf de leeftijd van 30 jaar. Elke auto die vanaf dan wordt ingeschreven, zal dus slechts het tarief oldtimer genieten als die op dat ogenblik 30 jaar oud zal zijn.

    De bedoeling van de voorgestelde overgangsmaatregel is diegenen met rust te laten die al een auto hebben die belast wordt aan het verlaagd tarief van een 25-jarige oldtimer. Om die mensen niet ineens terug de volle pot te doen betalen (zoals in Wallonië), is een overgangsmaatregel uitgewerkt.

    Onder die overgangsmaatregel vallen:

    - de auto's die op 1/7/2017 nog geen 30 jaar oud zijn maar wel al genieten van het tarief oldtimer (dus meer dan 25 jaar oud)
    EN
    - die op het ogenblik van de inwerkingtreding van de nieuwe wet al ingeschreven zijn (ongeacht O-plaat of gewone plaat).

    Diegenen met een auto van 25 jaar oud die al genieten van het fiscaal forfait oldtimer voor een ingeschreven auto, zullen met de overgangsmaatregel verder van dat forfait oldtimer blijven genieten zolang zij eigenaar blijven van die auto (en als de auto 30 jaar loopt het forfait verder omdat de auto dan "echt" oldtimer zal zijn).

    Stel dat om één of andere reden de overgangsmaatregel van de Vlaamse regering het parlementair debat niet zou overleven, dan zullen vanaf de volgende belasting de auto's tussen de 25 en de 30 jaar oud terug onder het normale regime van belasting vallen en dus terug de volledige verkeersbelasting moeten betalen tot die 30 jaar oud zullen zijn.

    De overgangsmaatregel staat dus wel degelijk in de ontwerptekst, maar voor reeds ingeschreven auto's tussen de 25 jaar en de 30 jaar oud zal er pas volledige zekerheid zijn wanneer de definitieve tekst zal goedgekeurd zijn (hopelijk met behoud van die overgangsmaatregel).

    Politiek kunnen ze natuurlijk altijd rare sprongen doen, maar bij de vorige vergroening van de verkeersbelasting heeft men ook de eigenaars van reeds ingeschreven auto's met rust gelaten en de oude fiscale tarieven behouden.

    Voorlopig is het enige nieuws dus dat het ontwerp wordt overgemaakt aan het Vlaams parlement dat zal moeten beslissen over de definitief te behouden tekst en dat er dus 'vooruitgang' is inzake de geplande veranderingen.





    Leave a comment:

Working...
X