Oorspronkelijk geplaatst door herbie66
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
-
Guest repliedIs wel opmerkelijk dat ze van een tijdperk van 12 maanden spreken en niet van een jaar beginnende op 1 januari
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Mx5 Bekijk BerichtenNieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel
MAAR volgens mij klopt er dan net iets niet met de formulering van hun wettekst, door de overgang te koppelen aan het (hele) aanslagjaar.
Het klopt dat jaarlijks de tarieven van de verkeersbelasting jaarlijks geïndexeerd worden op 1 juli, maar dat komt volgens de Vlaamse Codex niet overeen met de definitie van het aanslagjaar:
Het aanslagjaar is voor :
de verkeersbelasting voor de voertuigen, vermeld in artikel 2.2.2.0.1, § 2, eerste lid, elk tijdperk van twaalf achtereenvolgende maanden. Het aanslagjaar is het jaar waarin dat tijdperk een aanvang neemt;
Vooral => het aanslagjaar is het jaar waarin dat tijdperk een aanvang neemt. Volgens die definitie loopt volgens mij een aanslagjaar van 1 januari tot 31 december en alles wat daartussen wordt ingeschreven, valt onder hetzelfde jaartal.
Bijvoorbeeld: een auto in oktober 1992 voor het eerst ingeschreven, viel toen in aanslagjaar 1992. En die zal in oktober 2017 dan ook in het aanslagjaar 2017 meer dan 25 jaar zijn ingeschreven en volgens het artikel met betrekking tot de overgang dus toch daaronder vallen.
Voor mij blijft het dus nog steeds onduidelijk wat ze effectief gaan doen met auto's voor het eerst ingeschreven tussen 1/7 en 31/12/1992.
PS de aangenomen tekst:
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Johan Mx5 Bekijk BerichtenNieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel
Leave a comment:
-
Guest repliedNieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
Toch wel, want aanpassing tarieven verkeersbelasting is altijd 1/7 tot 30/6 van het daaropvolgende jaar. Bij art.11 gaat het net om een aanpassing van de VB tarieven maar van de leeftijdsregeling. Daarmee dat ze er imo voor gekozen hebben om deze samen te laten starten op 1/7.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichtenhttps://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-ne...013557801d5de2
Nog steeds niet duidelijk of de norm nu op 30 juni 1992 of 31 december 1992 komt te liggen imo.
Leave a comment:
-
ik hoop einde van het jaar, wordt handiger om te zoeken in online advertenties. op maanden kan je namelijk niet zoeken. En ook hoe langer het op 25 blijft (of Italie 20) hoe beter.
Leave a comment:
-
Guest replied
Nog steeds niet duidelijk of de norm nu op 30 juni 1992 of 31 december 1992 komt te liggen imo.
Art. 11. In artikel 2.3.4.1.3 van hetzelfde decreet wordt de zin “In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting op wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 25 jaar geleden of eerder 41,99 euro.” vervangen door de zin “In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting 41,99 euro voor de wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 30 jaar geleden of eerder en voor de wegvoertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden: 1° in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;Art. 12. De bepalingen van dit decreet zijn van toepassing op de belastbare tijdperken die starten vanaf 1 juli 2017, met uitzondering van artikel 11 dat in werking treedt op 1 juli 2017.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk BerichtenParlementaire stemming was afgelopen omstreeks 19.15u, decreet en bijhorende amendementen zijn aangenomen, zal nu waarschijnlijk binnenkort verschijnen in het Belgisch staatsblad.
Nu dus enkel nog duidelijkheid of de 2de helft van 92 ook nog onder het oud systeem blijft
Leave a comment:
-
Parlementaire stemming was afgelopen omstreeks 19.15u, decreet en bijhorende amendementen zijn aangenomen, zal nu waarschijnlijk binnenkort verschijnen in het Belgisch staatsblad.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk BerichtenZoals meestal in België: je weet het pas zeker als het overschrijvingsformulier in de bus valt.
Dus: elke auto tot 30/6/1992 is safe, ook als die eerste inschrijving in een ander Europees land gebeurde?
Als de wagen van buiten de EU komt moet je op jonger dan 30 jaar sowieso een pak btw en invoerrechten betalen. Dat maakt het al veel minder interessant.
PS; Let op , Zwitserland is niet de EU.
Leave a comment:
-
Zoals meestal in België: je weet het pas zeker als het overschrijvingsformulier in de bus valt.
Dus: elke auto tot 30/6/1992 is safe, ook als die eerste inschrijving in een ander Europees land gebeurde?
Leave a comment:
-
Guest repliedIemand moet toch weten hoe die tekst te interpreteren valt ? En kan die dienst/persoon dan niet gecontacteerd worden ?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
nice, thanks....nog even wachten, zal zichzelf dan wel uitwijzen :-)
Het is maar af te wachten wanneer de simulator aangepast zal worden. Vergeet niet dat de simulator een hulpmiddel is en geen rechtszekerheid geeft. Staat erbij vermeld.
Ik houd me toch maar aan die 1 juli 1992 als maximum voor het moment omdat ik een oldtimer met zware motor wil aankopen. Mss ben ik mis en is het heel 1992.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
PS de nieuwe regeling staat voor 7 juni 2017 14u op de agenda van de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
vraag me dat ook af...
er staat :
er wordt een punt 1/1° ingevoegd, dat luidt als volgt:
“1/1°
de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
a)in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
dus vraag ik me af of alle wagens die in 2017 25 jaar worden hieronder vallen, of loopt aanslagjaar 2017 maar tot 1 juli ?
Vanaf die inwerkingtreding wordt een auto fiscaal pas oldtimer als hij 30 jaar oud is, behalve voor de voertuigen die op dat ogenblik al van het oldtimertarief konden genieten (en dus die op 1 juli 2017 reeds meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht).
Een auto van 1 juli 1992 is op 1 juli 2017 nog niet "meer dan vijfentwintig jaar" in het verkeer gebracht en zou dus ook niet onder de overgangsregel vallen.
Auto's tot 30 juni 1992 zijn op 1 juli 2017 net nog meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht en zouden dus onder de overgangsmaatregel vallen.
Op 1 juli van elk jaar wordt de verkeersbelasting geïndexeerd, dus lijkt die 1ste juli ook het scharniermoment voor de toepassing van de overgangsregel.
Maar dit is dus nog een onduidelijkheid op dit moment, want als je de interpretatie volgt van auto's die 25 jaar oud zijn in het jaar 2017, zouden inderdaad nog alle auto's van 1992 onder de overgangsregel vallen.
Welke interpretatie door de overheid zal gevolgd worden, zal je volgens mij kunnen zeggen vanaf het ogenblik dat de simulatietool aan de nieuwe wet zal aangepast zijn.
PS de nieuwe regeling staat voor 7 juni 2017 14u op de agenda van de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk BerichtenEr staat: auto's die nog geen 25 zijn in 2017, dus dan zouden toch ook auto's van na juli 1992 nog onder de oldtimer fiscaliteit vallen?
er staat :
er wordt een punt 1/1° ingevoegd, dat luidt als volgt:
“1/1°
de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
a)in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
dus vraag ik me af of alle wagens die in 2017 25 jaar worden hieronder vallen, of loopt aanslagjaar 2017 maar tot 1 juli ?
Leave a comment:
Leave a comment: