Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
    Is wel opmerkelijk dat ze van een tijdperk van 12 maanden spreken en niet van een jaar beginnende op 1 januari
    Dat lijkt mij om u onmiddellijk voor een vol jaar verkeersbelasting te laten betalen? Als je bijvoorbeeld in oktober van het jaar uw auto inschrijft, betaal je geen 3 maanden belasting tot het einde van het 'aanslagjaar', maar even goed 12 maanden verkeersbelasting zoals iemand die op 1 januari zijn auto inschreef.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Is wel opmerkelijk dat ze van een tijdperk van 12 maanden spreken en niet van een jaar beginnende op 1 januari

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Johan Mx5 Bekijk Berichten
    Nieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel
    Volgens het verslag van de Commissie Financiën en Begroting is het inderdaad de bedoeling om de overgangsmaatregel slechts van toepassing te maken op voertuigen die REEDS van het oldtimertarief genieten bij de inwerkingtreding van de overgang op 1 juli 2017. En dus zouden auto's vanaf 1/7/1992 niet onder de overgangsregeling vallen en pas van het tarief oldtimer kunnen genieten eens die 30 jaar zullen zijn.

    MAAR volgens mij klopt er dan net iets niet met de formulering van hun wettekst, door de overgang te koppelen aan het (hele) aanslagjaar.

    Het klopt dat jaarlijks de tarieven van de verkeersbelasting jaarlijks geïndexeerd worden op 1 juli, maar dat komt volgens de Vlaamse Codex niet overeen met de definitie van het aanslagjaar:
    Het aanslagjaar is voor :

    de verkeersbelasting voor de voertuigen, vermeld in artikel 2.2.2.0.1, § 2, eerste lid, elk tijdperk van twaalf achtereenvolgende maanden. Het aanslagjaar is het jaar waarin dat tijdperk een aanvang neemt;

    Vooral => het aanslagjaar is het jaar waarin dat tijdperk een aanvang neemt. Volgens die definitie loopt volgens mij een aanslagjaar van 1 januari tot 31 december en alles wat daartussen wordt ingeschreven, valt onder hetzelfde jaartal.

    Bijvoorbeeld: een auto in oktober 1992 voor het eerst ingeschreven, viel toen in aanslagjaar 1992. En die zal in oktober 2017 dan ook in het aanslagjaar 2017 meer dan 25 jaar zijn ingeschreven en volgens het artikel met betrekking tot de overgang dus toch daaronder vallen.

    Voor mij blijft het dus nog steeds onduidelijk wat ze effectief gaan doen met auto's voor het eerst ingeschreven tussen 1/7 en 31/12/1992.

    PS de aangenomen tekst:



    Leave a comment:


  • krikkie
    replied
    Als een bus!

    Liquid Li0n op autoscout kan je de maand zien (als ze dan nog klopt ook)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Johan Mx5 Bekijk Berichten
    Nieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel
    Ik vrees dat dit klopt :-)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Nieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel

    Leave a comment:


  • magnum
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten

    Toch wel, want aanpassing tarieven verkeersbelasting is altijd 1/7 tot 30/6 van het daaropvolgende jaar. Bij art.11 gaat het net om een aanpassing van de VB tarieven maar van de leeftijdsregeling. Daarmee dat ze er imo voor gekozen hebben om deze samen te laten starten op 1/7.
    1/7/2018 is ook goed hoor

    Leave a comment:


  • Rochlans
    replied
    Cedra, weet jij al wat meer?

    Leave a comment:


  • Haddock
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
    https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-ne...013557801d5de2

    Nog steeds niet duidelijk of de norm nu op 30 juni 1992 of 31 december 1992 komt te liggen imo.

    Toch wel, want aanpassing tarieven verkeersbelasting is altijd 1/7 tot 30/6 van het daaropvolgende jaar. Bij art.11 gaat het net om een aanpassing van de VB tarieven maar van de leeftijdsregeling. Daarmee dat ze er imo voor gekozen hebben om deze samen te laten starten op 1/7.

    Leave a comment:


  • Liquid Li0n
    replied
    ik hoop einde van het jaar, wordt handiger om te zoeken in online advertenties. op maanden kan je namelijk niet zoeken. En ook hoe langer het op 25 blijft (of Italie 20) hoe beter.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied


    Nog steeds niet duidelijk of de norm nu op 30 juni 1992 of 31 december 1992 komt te liggen imo.


    Art. 11. In artikel 2.3.4.1.3 van hetzelfde decreet wordt de zin “In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting op wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 25 jaar geleden of eerder 41,99 euro.” vervangen door de zin “In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting 41,99 euro voor de wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 30 jaar geleden of eerder en voor de wegvoertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden: 1° in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
    Art. 12. De bepalingen van dit decreet zijn van toepassing op de belastbare tijdperken die starten vanaf 1 juli 2017, met uitzondering van artikel 11 dat in werking treedt op 1 juli 2017.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
    Parlementaire stemming was afgelopen omstreeks 19.15u, decreet en bijhorende amendementen zijn aangenomen, zal nu waarschijnlijk binnenkort verschijnen in het Belgisch staatsblad.
    interessant, was je daar dan bij ?
    Nu dus enkel nog duidelijkheid of de 2de helft van 92 ook nog onder het oud systeem blijft

    Leave a comment:


  • Rochlans
    replied
    Parlementaire stemming was afgelopen omstreeks 19.15u, decreet en bijhorende amendementen zijn aangenomen, zal nu waarschijnlijk binnenkort verschijnen in het Belgisch staatsblad.

    Leave a comment:


  • patrickB
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk Berichten
    Zoals meestal in België: je weet het pas zeker als het overschrijvingsformulier in de bus valt.

    Dus: elke auto tot 30/6/1992 is safe, ook als die eerste inschrijving in een ander Europees land gebeurde?
    Als hij uit de EU komt en dus niet ingevoerd moet worden denk ik van ja. Cedra ?

    Als de wagen van buiten de EU komt moet je op jonger dan 30 jaar sowieso een pak btw en invoerrechten betalen. Dat maakt het al veel minder interessant.

    PS; Let op , Zwitserland is niet de EU.

    Leave a comment:


  • bartgo
    replied
    Zoals meestal in België: je weet het pas zeker als het overschrijvingsformulier in de bus valt.

    Dus: elke auto tot 30/6/1992 is safe, ook als die eerste inschrijving in een ander Europees land gebeurde?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Iemand moet toch weten hoe die tekst te interpreteren valt ? En kan die dienst/persoon dan niet gecontacteerd worden ?

    Leave a comment:


  • patrickB
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

    nice, thanks....nog even wachten, zal zichzelf dan wel uitwijzen :-)
    Volgende week weten we wel enkel of de tekst er door is. Voor 99.9% zal dat ook zo zijn zoals Cedra al zei en zijn we zeker.
    Het is maar af te wachten wanneer de simulator aangepast zal worden. Vergeet niet dat de simulator een hulpmiddel is en geen rechtszekerheid geeft. Staat erbij vermeld.
    Ik houd me toch maar aan die 1 juli 1992 als maximum voor het moment omdat ik een oldtimer met zware motor wil aankopen. Mss ben ik mis en is het heel 1992.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

    PS de nieuwe regeling staat voor 7 juni 2017 14u op de agenda van de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement
    nice, thanks....nog even wachten, zal zichzelf dan wel uitwijzen :-)

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

    vraag me dat ook af...
    er staat :

    er wordt een punt 1/1° ingevoegd, dat luidt als volgt:
    “1/1°
    de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
    a)in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;


    dus vraag ik me af of alle wagens die in 2017 25 jaar worden hieronder vallen, of loopt aanslagjaar 2017 maar tot 1 juli ?
    Dat is momenteel nog de onduidelijkheid. Volgens het verslag komt er bij de inwerkingtreding van de nieuwe leeftijd voor oldtimers een overgangsregeling voor de voertuigen die REEDS van het oldtimertarief genieten bij de inwerkingtreding van de nieuwe wet op 1 juli 2017.

    Vanaf die inwerkingtreding wordt een auto fiscaal pas oldtimer als hij 30 jaar oud is, behalve voor de voertuigen die op dat ogenblik al van het oldtimertarief konden genieten (en dus die op 1 juli 2017 reeds meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht).

    Een auto van 1 juli 1992 is op 1 juli 2017 nog niet "meer dan vijfentwintig jaar" in het verkeer gebracht en zou dus ook niet onder de overgangsregel vallen.
    Auto's tot 30 juni 1992 zijn op 1 juli 2017 net nog meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht en zouden dus onder de overgangsmaatregel vallen.

    Op 1 juli van elk jaar wordt de verkeersbelasting geïndexeerd, dus lijkt die 1ste juli ook het scharniermoment voor de toepassing van de overgangsregel.

    Maar dit is dus nog een onduidelijkheid op dit moment, want als je de interpretatie volgt van auto's die 25 jaar oud zijn in het jaar 2017, zouden inderdaad nog alle auto's van 1992 onder de overgangsregel vallen.

    Welke interpretatie door de overheid zal gevolgd worden, zal je volgens mij kunnen zeggen vanaf het ogenblik dat de simulatietool aan de nieuwe wet zal aangepast zijn.


    PS de nieuwe regeling staat voor 7 juni 2017 14u op de agenda van de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk Berichten
    Er staat: auto's die nog geen 25 zijn in 2017, dus dan zouden toch ook auto's van na juli 1992 nog onder de oldtimer fiscaliteit vallen?
    vraag me dat ook af...
    er staat :

    er wordt een punt 1/1° ingevoegd, dat luidt als volgt:
    “1/1°
    de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
    a)in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;


    dus vraag ik me af of alle wagens die in 2017 25 jaar worden hieronder vallen, of loopt aanslagjaar 2017 maar tot 1 juli ?

    Leave a comment:

Working...
X