Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Officieel BMW 1 facelift en 3 deurs

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

zozo... voor een bmw!

Comment

hmm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa
        hmm

dju ik dacht dat de echte foto's er al waren! is er eigenlijk een bepaald uur dat ze worden vrijgegeven??? dan weet ik wanneer ik mijn koffiepauze moet houden!

Comment

Het ziet er veel belovend uit...
          Toch nog even afwachten tot het origineel er is.

Comment

Comment

BMW 1: Trouw aan het oerconcept

MIRAMAS - Drie jaar geleden deed BMW de autowereld een belofte: binnen afzienbare tijd zou er een kleiner model onder de 3-serie komen. Een rechtstreekse aanval op compacte modellen als de Audi A3, de duurdere uitvoeringen van de VW Golf en andere (wat exclusievere) middenklassers. Maar: BMW’s nieuwe kleine zou absoluut een in lengterichting geplaatste motor en áchterwielaandrijving krijgen. Vorige week presenteerde BMW de nieuwe 1-serie aan een klein groepje in Zuid-Frankrijk. En liet zien dat men volledig trouw aan het eigen oerconcept is gebleven.

De nieuwe 1-serie voldoet in alle opzichten aan het beeld dat BMW-liefhebbers van hun merk hebben. Wanneer je de auto zo ziet staan (op BMW¿s testcentrum in het Zuid-Franse Miramas hadden we de eerste lijfelijke confrontatie), is er geen moment ook maar een spoortje twijfel: dit ís een BMW, in alle opzichten. Hij is met 4,23 meter zo’n 24 cm korter dan een 3-serie sedan. Breedte en hoogte zijn respectievelijk 1,75 en 1,43 meter. De wielbasis is met 2,66 meter evenmin krap, terwijl het uiterlijk een typische Bangle/Van Hooydonk (de belangrijkste BMW-designers) heeft. De 1-serie heeft een ver doorgetrokken daklijn (waar iets van de Alfa 147 uit spreekt), natuurlijk een front met BMW-’nieren’ en dubbele koplampen achter helder glas. De achterklep geeft toegang tot een bagageruimte van 330 tot 1150 liter. Een reservewiel zal er tevergeefs in worden gezocht en ook bussen met ’snelplak’ zijn er niet. Alle uitvoeringen worden universeel met run flat-banden geleverd, waarop na lekraken gewoon kan worden doorgereden.

Vóórin biedt de nieuwe 1-serie prima ruimte, zowel bestuurder als co-passagier zullen het er moeiteloos honderden kilometers lang uithouden. De stoelen zijn niet superzacht, maar bieden perfect steun. Achterin is de 1-serie géén ruimtewonder, maar daarnaar is ook niet gestreefd.

"De gemiddelde bezetting van een BMW is maar 1,2 persoon�, zo wordt ons verteld, het drááit om de bestuurder. Desondanks zit je achterin met bijna 2 meter lengte nog net met het hoofd vrij van het dak, mits er tenminste geen schuifdak is gemonteerd. Beenruimte is er achter de bestuurder voor lange personen nooit voldoende.

Met zo¿n 1200 kg is de 1-serie geen vedergewicht, maar de verdeling van die massa is optimaal. De motor ligt grotendeels áchter de vooras en door de daar weer achter gemonteerde transmissielijn ligt het zwaartepunt tamelijk centraal.

Bij introductie in september/oktober zal de 1-serie met vier verschillende motoren geleverd worden. Het programma begint met de 116i, voorzien van dezelfde 115 pk/150 Nm als in de 3-serie. Daarboven komt als voorlopig sterkste benzinemotor de 120i, die een 150 pk/200 Nm tweeliter viercilinder heeft.

Verder wordt de 1-serie subiet met twéé diesels leverbaar. Allebei zijn dat 2,0 liter motoren, waarvan de zwakste (118d) goed is voor 122 pk/280 Nm, terwijl de sterkste (120d) een vermogen van maar liefst 163 pk levert en een reusachtig koppel van 340 Nm bij 2000 tpm.

Op de testbaan liet BMW al even zien waartoe de 1-serie in staat is. De 120d zit in maar 7,9 seconden op 100 km/u en heeft een topsnelheid van 220 km/u, de 120i doet daar met 217 km/u top en 8,7 tellen tot honderd maar weinig voor onder. En ook de zwakkere benzine- en dieselmotor zorgen ervoor dat minimaal 200 km/u wordt gehaald. Bij verbruikscijfers die uiteenlopen van gemiddeld 1 op 13,5 voor de 120i (die fractioneel zuíniger is dan de 116i) tot 1 op 17,9 voor de 118d. Alle uitvoeringen, behalve de 116i, worden standaard geleverd met zesversnellings handbak, een zestraps automaat is optioneel.

Supersnel

Er komt verder beslist nog een BMW 118i, met ongeveer 130 tot 140 pk leverende 1,8 liter Valvetronic-motor. En er passen zéker ook zescilinder motoren onder de motorkap. Er is zelfs al geruime tijd sprake van een BMW M2, in casu een supersnelle versie.

Veel plezier bezorgde ons het perfecte weggedrag van de nieuwe 1-serie, die met z¿n achterwielaandrijving, grotendeels aluminium voorwielophanging en achteras met vijf draagarmen in dit segment een unieke positie inneemt. Hij heeft een weggedrag dat één op één correspondeert met dat van de grotere BMW¿s.

Je stuurt altijd volledig vrij van aandrijfkrachten en in de bocht is het gedrag eerder neutraal dan onderstuurd, zo liet BMW bij het rijden van enkele rondjes over de testbaan goed zien.

Dat het de koper ook op luxegebied aan niets zal ontbreken is duidelijk. Véél is standaard en alle mogelijke BMW-opties (inclusief i-Drive) zijn ook op dit model leverbaar. Een en ander impliceert ook hóge prijzen. BMW Nederland kan/wil er nog niets over zeggen, maar met minimaal 25.000 euro (116i) moet toch rekening worden gehouden.

Comment

Awel... ik weet het niet

Zelfde gevoel als toen ik voor de allereerste keer de 5 zag. En nu vind ik dat een prachtige wagen. Afwachten dus, op nog meer officiële foto's, en vooral de real life ontmoeting. Van de 5 was ik helemaal niet zeker tot ik hem in het echt zag... wat een aangename verrassing! Hopelijk is het met deze ook zo.

Comment

Mja...

Bij mij toch ook wel gemixte gevoelens.
                  Misschien wen ik er wel aan. Weet het niet goed...
                  Het is vooral de achterkant die mij twijfels bezorgd. Het interieur vind ik best wel oké en de snuit ook.
                  In profiel is hij redelijk maar de achterkant en meerbepaald de achterlichten doen mij redelijk anoniem aan.

Ik vind hem eigenlijk totaal niet BMW-achtig. Maar da's misschien een logische reactie omdat ze in dit segment niet actief waren.

Comment

Toch veel beter dan een golfke he? Zeg nu zelf.

Comment

Hmmm, ben er vooralsnog niet echt wild van. Gewenning zal zeker een rol spelen, maar auto's waar ik van in 't begin niet onmiddellijk (in meerdere of mindere mate) "waaw" tegen zeg, worden nooit wagens waar ik mettertijd verliefd op word... Nu dus zeker geen "waaw", in geen enkel opzicht (exterieur, interieur, motoren, ...).

Comment

Ik reserveer mijn mening eventjes, maar het klinkt toch niet, een 120i of een 120d?

Comment

Soit een 3 deurs M model met 3L 6in lijn en ik ben verkocht. Een lekkere kleine stadswagen héhé, voor t vrouwke.

Comment

Hier nog een paar fotookes:

Ik vind hem geweldig.

Comment

Jakkes die koplampen, wees nu eerlijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck
                                Ik reserveer mijn mening eventjes, maar het klinkt toch niet, een 120i of een 120d?
                                Inderdaad dat lijken wagens met een zielig kleine cilinderinhoud ;-)

Ik weet trouwens exact wat er met die benaming mankeert: alle BMWs hebben in principe een benaming waar het eerste cijfer groter is dan het tweede en nu is dat omgekeerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gwyllion

Ik weet trouwens exact wat er met die benaming mankeert: alle BMWs hebben in principe een benaming waar het eerste cijfer groter is dan het tweede en nu is dat omgekeerd
                                  hoe zit dan met de 330i??
                                  iemand enig idee waarom er precies 2 cd-gleuven zijn?

Comment

er komt toch een driedeursversie hé

misschien dat die mooier is want dit is lelijk vind ik (de niertjes staan zo verticaal)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door desert storm
                                      Oorspronkelijk geplaatst door gwyllion

hoe zit dan met de 330i??
                                      Groter of gelijk aan dan :-)

Comment

Duidelijk bangle-tekening inderdaad....of waar kan ik nog een plaatkrul en een lijn kwijt.
                                        Not my cuppa tea

Maar idd de 5 serie heeft ook wat gewenning nodig gehad, dus wie weet.

Interieur naar goede BMW gewoonte wèl af blijkbaar.

Comment

ik vind dat front allesbehalve gelukt... die koplampen die zijn zwak geproportioneerd en er is helemaal geen sprake van een stoere blik... eerder een zielige blik van een hond waar je compassie mee hebt...

Comment

Working...
                                          X