Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
dju ik dacht dat de echte foto's er al waren! is er eigenlijk een bepaald uur dat ze worden vrijgegeven??? dan weet ik wanneer ik mijn koffiepauze moet houden!
MIRAMAS - Drie jaar geleden deed BMW de autowereld een belofte: binnen afzienbare tijd zou er een kleiner model onder de 3-serie komen. Een rechtstreekse aanval op compacte modellen als de Audi A3, de duurdere uitvoeringen van de VW Golf en andere (wat exclusievere) middenklassers. Maar: BMW’s nieuwe kleine zou absoluut een in lengterichting geplaatste motor en áchterwielaandrijving krijgen. Vorige week presenteerde BMW de nieuwe 1-serie aan een klein groepje in Zuid-Frankrijk. En liet zien dat men volledig trouw aan het eigen oerconcept is gebleven.
De nieuwe 1-serie voldoet in alle opzichten aan het beeld dat BMW-liefhebbers van hun merk hebben. Wanneer je de auto zo ziet staan (op BMW¿s testcentrum in het Zuid-Franse Miramas hadden we de eerste lijfelijke confrontatie), is er geen moment ook maar een spoortje twijfel: dit Ãs een BMW, in alle opzichten. Hij is met 4,23 meter zo’n 24 cm korter dan een 3-serie sedan. Breedte en hoogte zijn respectievelijk 1,75 en 1,43 meter. De wielbasis is met 2,66 meter evenmin krap, terwijl het uiterlijk een typische Bangle/Van Hooydonk (de belangrijkste BMW-designers) heeft. De 1-serie heeft een ver doorgetrokken daklijn (waar iets van de Alfa 147 uit spreekt), natuurlijk een front met BMW-’nieren’ en dubbele koplampen achter helder glas. De achterklep geeft toegang tot een bagageruimte van 330 tot 1150 liter. Een reservewiel zal er tevergeefs in worden gezocht en ook bussen met ’snelplak’ zijn er niet. Alle uitvoeringen worden universeel met run flat-banden geleverd, waarop na lekraken gewoon kan worden doorgereden.
"De gemiddelde bezetting van een BMW is maar 1,2 persoon�, zo wordt ons verteld, het drááit om de bestuurder. Desondanks zit je achterin met bijna 2 meter lengte nog net met het hoofd vrij van het dak, mits er tenminste geen schuifdak is gemonteerd. Beenruimte is er achter de bestuurder voor lange personen nooit voldoende.
Met zo¿n 1200 kg is de 1-serie geen vedergewicht, maar de verdeling van die massa is optimaal. De motor ligt grotendeels áchter de vooras en door de daar weer achter gemonteerde transmissielijn ligt het zwaartepunt tamelijk centraal.
Bij introductie in september/oktober zal de 1-serie met vier verschillende motoren geleverd worden. Het programma begint met de 116i, voorzien van dezelfde 115 pk/150 Nm als in de 3-serie. Daarboven komt als voorlopig sterkste benzinemotor de 120i, die een 150 pk/200 Nm tweeliter viercilinder heeft.
Op de testbaan liet BMW al even zien waartoe de 1-serie in staat is. De 120d zit in maar 7,9 seconden op 100 km/u en heeft een topsnelheid van 220 km/u, de 120i doet daar met 217 km/u top en 8,7 tellen tot honderd maar weinig voor onder. En ook de zwakkere benzine- en dieselmotor zorgen ervoor dat minimaal 200 km/u wordt gehaald. Bij verbruikscijfers die uiteenlopen van gemiddeld 1 op 13,5 voor de 120i (die fractioneel zuÃniger is dan de 116i) tot 1 op 17,9 voor de 118d. Alle uitvoeringen, behalve de 116i, worden standaard geleverd met zesversnellings handbak, een zestraps automaat is optioneel.
Je stuurt altijd volledig vrij van aandrijfkrachten en in de bocht is het gedrag eerder neutraal dan onderstuurd, zo liet BMW bij het rijden van enkele rondjes over de testbaan goed zien.
Zelfde gevoel als toen ik voor de allereerste keer de 5 zag. En nu vind ik dat een prachtige wagen. Afwachten dus, op nog meer officiële foto's, en vooral de real life ontmoeting. Van de 5 was ik helemaal niet zeker tot ik hem in het echt zag... wat een aangename verrassing! Hopelijk is het met deze ook zo.
Hmmm, ben er vooralsnog niet echt wild van. Gewenning zal zeker een rol spelen, maar auto's waar ik van in 't begin niet onmiddellijk (in meerdere of mindere mate) "waaw" tegen zeg, worden nooit wagens waar ik mettertijd verliefd op word... Nu dus zeker geen "waaw", in geen enkel opzicht (exterieur, interieur, motoren, ...).
Ik reserveer mijn mening eventjes, maar het klinkt toch niet, een 120i of een 120d?
Inderdaad dat lijken wagens met een zielig kleine cilinderinhoud ;-)
Ik weet trouwens exact wat er met die benaming mankeert: alle BMWs hebben in principe een benaming waar het eerste cijfer groter is dan het tweede en nu is dat omgekeerd
Ik reserveer mijn mening eventjes, maar het klinkt toch niet, een 120i of een 120d?
Ik weet trouwens exact wat er met die benaming mankeert: alle BMWs hebben in principe een benaming waar het eerste cijfer groter is dan het tweede en nu is dat omgekeerd
hoe zit dan met de 330i??
iemand enig idee waarom er precies 2 cd-gleuven zijn?
ik vind dat front allesbehalve gelukt... die koplampen die zijn zwak geproportioneerd en er is helemaal geen sprake van een stoere blik... eerder een zielige blik van een hond waar je compassie mee hebt...
Comment