Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Officieel BMW 1 facelift en 3 deurs

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Zo hij staat bij het topic mijn wagen

Grtz

Comment

• Model: BMW 123d vs. VW Golf GTi
      Power: 204 hp /200 hp
      Torque: 400 Nm / 280 Nm
      Gearbox: 6-speed-manual (both)
      Tires: Bridgestone Potenza RE050 A RFT / Bridgestone Potenza RE050 A
      Weight: 1489 kg / 1387 kg

Vmax.: 238 km/h / 235 km/h
      0-100 km/h: 6,8 s / 6,9 s
      0-160 km/h: 17,6 s / 16,1 s

80-120 km/h in 4th: 5,5 s / 5,6 s
      80-160 km/h in 6th: 18,7 s / 20,0 s

Hockenheimring: 1.21,3 min / 1.19,6 min
      18 m slalom: 67,6 km/h / 66,5 km/h

100-0 km/h (warm): 36,0 m / 37,5 m
      200-0 km/h (warm): 146,4 m / 151,6 m

Avg, fuel con.: 7,9 l/100 km / 13,3 l/100 km
      Price as tested: 43 490 € / 28 535 €

Dit las ik ergens op het internet, een vergelijkende test tussen de Golf GTI en de BMW 123d.

Wat ik mij dus afvraag:

Hoe komt het dat de BMW tot 160 km/h meer dan 1 volle seconde trager is, terwijl hij tot 100km/h wel sneller weg is?

Want de BMW heeft 120Nm koppel meer, maar het gewichtsverschil bedraagt 102kg in het nadeel van de BMW. Zit het verschil dan enkel in gewicht? Want het is mij al vaker opgevallen dat benzine auto's met minder of gelijk aantal pk's toch dikwijls nog sneller zijn als diesels...

Comment

• Je zit in het oude topic man.

Maar waarom is dit nog niet gesloten?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door StreetRod Bekijk Berichten

Hoe komt het dat de BMW tot 160 km/h meer dan 1 volle seconde trager is, terwijl hij tot 100km/h wel sneller weg is?
          Ik vraag mij het ook af, waarschijnlijk omdat diesels bij hogere snelheden (dus hogere toerentallen) toch net iets trager zijn. (?)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door StreetRod Bekijk Berichten
            Model: BMW 123d vs. VW Golf GTi
            Power: 204 hp /200 hp
            Torque: 400 Nm / 280 Nm
            Gearbox: 6-speed-manual (both)
            Tires: Bridgestone Potenza RE050 A RFT / Bridgestone Potenza RE050 A
            Weight: 1489 kg / 1387 kg

Vmax.: 238 km/h / 235 km/h
            0-100 km/h: 6,8 s / 6,9 s
            0-160 km/h: 17,6 s / 16,1 s

80-120 km/h in 4th: 5,5 s / 5,6 s
            80-160 km/h in 6th: 18,7 s / 20,0 s

Hockenheimring: 1.21,3 min / 1.19,6 min
            18 m slalom: 67,6 km/h / 66,5 km/h

100-0 km/h (warm): 36,0 m / 37,5 m
            200-0 km/h (warm): 146,4 m / 151,6 m

Avg, fuel con.: 7,9 l/100 km / 13,3 l/100 km
            Price as tested: 43 490 € / 28 535 €

Dit las ik ergens op het internet, een vergelijkende test tussen de Golf GTI en de BMW 123d.

Wat ik mij dus afvraag:

Want de BMW heeft 120Nm koppel meer, maar het gewichtsverschil bedraagt 102kg in het nadeel van de BMW. Zit het verschil dan enkel in gewicht? Want het is mij al vaker opgevallen dat benzine auto's met minder of gelijk aantal pk's toch dikwijls nog sneller zijn als diesels...
            Met een diesel heb je je vermogen veel korter.
            Hij heeft een topvermogen, maar in het tussengebied levert een benzine moter met hetzelfde topvermogen meestal al meer pk's ...

Dus hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen een benzine gemiddeld ontwikkeld.
            Dat is denk ik de reden.

Ik merk hetzelfde als ik tegen een 530d optrek met mijn 130i.
            In het begin gaat dat gelijk op als ik aan 3500 toeren ofzo vertrek. Dan schakelt die 530d plots en kom ik pas goed op toeren en laat ik hem gewoon hopeloos achter want hij kom "zonder" vermogen te zitten na het schakelen ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
              Met een diesel heb je je vermogen veel korter.
              Hij heeft een topvermogen, maar in het tussengebied levert een benzine moter met hetzelfde topvermogen meestal al meer pk's ...

Dus hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen een benzine gemiddeld ontwikkeld.
              Dat is denk ik de reden.

Ik merk hetzelfde als ik tegen een 530d optrek met mijn 130i.
              In het begin gaat dat gelijk op als ik aan 3500 toeren ofzo vertrek. Dan schakelt die 530d plots en kom ik pas goed op toeren en laat ik hem gewoon hopeloos achter want hij kom "zonder" vermogen te zitten na het schakelen ...

Ok thanks , had ik nooit bij nagedacht. Maar wel al paar keer ondervonden aan de lichten . En toch als ik met onze 5 optrek tegen benzine wagens ( bv. Civic Type R ) dan zijn deze tot 160 km/h net iets sneller, en DAN kom ik er meestal over... Dus ergens snap ik het ook weer niet .

Comment

• Je kan daar geen "één reden" op plakken.

Bij die 123d vs. GTI b.v. is de kans zeer groot dat de GTI een deel van zijn kruit verschiet zonder effect, door z'n FWD. FWD is zoals geweten nergens goed voor ( ), en één van de zaken die je daarmee hebt is dat je bij 'n sprintje ontoereikende grip hebt, zelfs al met 200pk. De 123d zal véél beter gebruik kunnen maken van zijn pk's vanuit stilstand, omdat 'ie bij 't vertrekken een veel betere tractie heeft.

De uitleg die wax-it geeft, is niet verkeerd en maakt ook zeker een deel van de waarheid uit. Het opgegeven maximum vermogen is een waarde die je op één punt bereikt, op één moment, maar alle andere momenten heb je dus dat maximumvermogen niét.
                Doorgaans is het zo dat benzines een wat langere 1e en 2e versnelling hebben, en daarna versnellingen hebben die wat korter opeen liggen. Dat, gecombineerd met 't feit dat een benzine een breder toerentalbereik heeft en dus door die korte versnellingen veel langer/beter in de regio van z'n topvermogen kan worden gehouden, betekent dat je zo'n benzine dus ook een veel hoger percentage van de tijd in de buurt van z'n topvermogen kan houden tijdens het sprinten.

Nog iets, en dat lijkt me het meest belangrijk van allemaal: die tijden zijn zéér beïnvloedbaar door de schakelmomenten, en houden daar geen rekening mee. Stel b.v. dat bij dat nummertje tot 160 de BMW nét aan 155 van 4e naar 5e moest schakelen, dan zit er daar een kleine seconde verlies extra. Diesels moeten meestal méér versnellingen doorhaspelen dan benzines, dus de kans dat de BMW eentje meer moest schakelen is reëel.
                En toch ... zelfs mijn 120d doet een dikke 160 in 4e, dus die 123d zal dat ook wel doen dan. En die GTI kan misschien wel 160 halen in 3e? Mijn 323ti haalde dik 145 km/u in 3e, dus dat is misschien wel mogelijk.
                Het omgekeerde kan ook. Misschien moet die Golf wel nét voor 'ie de 100 haalt nog 'es schakelen.

Effe berekenen :

De 123d haalt dus 160 in 4e, de GTI niet in 3e. Ze moeten dus allebei 3 keer schakelen. Maar de GTI haalt geen 100 in 2e, dus moet net nog 'es schakelen, dat zal de reden zijn waarom 'ie de sprint tot 100 km/u net verliest, samen met het feit dat 'ie in 't begin weinig tractie heeft (FWD). Vermoed ik.
                Last edited by ; 10/04/2008, 09:29.

Comment

• Voor Tomski

BMW 135i Coupe

Comment

• wa kleur is da?

vind ik geen mooi rood

Comment

• Sedona.

Er zit een lichte "baksteenbruine" schijn in (soms niet, meestal wel), en ik vind 't affreus lelijk.

Comment

• Joins clubke

Comment

• en toch ja, zo een 123d is dan misschien een zucht sneller, ik spaar eigenlijk liever een jaartje verder voor een 3 coupé.
                          Ik vind de 1 coupé reteknap maar de 3 nog dikkereterknapperder

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                            Ik vind de 1 coupé reteknap maar de 3 nog dikkereterknapperder
                            Die is goed

Comment

• Wow, een topic met 6.600 posts.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                Je kan daar geen "één reden" op plakken.

Bij die 123d vs. GTI b.v. is de kans zeer groot dat de GTI een deel van zijn kruit verschiet zonder effect, door z'n FWD. FWD is zoals geweten nergens goed voor ( ), en één van de zaken die je daarmee hebt is dat je bij 'n sprintje ontoereikende grip hebt, zelfs al met 200pk. De 123d zal véél beter gebruik kunnen maken van zijn pk's vanuit stilstand, omdat 'ie bij 't vertrekken een veel betere tractie heeft.

De uitleg die wax-it geeft, is niet verkeerd en maakt ook zeker een deel van de waarheid uit. Het opgegeven maximum vermogen is een waarde die je op één punt bereikt, op één moment, maar alle andere momenten heb je dus dat maximumvermogen niét.
                                Doorgaans is het zo dat benzines een wat langere 1e en 2e versnelling hebben, en daarna versnellingen hebben die wat korter opeen liggen. Dat, gecombineerd met 't feit dat een benzine een breder toerentalbereik heeft en dus door die korte versnellingen veel langer/beter in de regio van z'n topvermogen kan worden gehouden, betekent dat je zo'n benzine dus ook een veel hoger percentage van de tijd in de buurt van z'n topvermogen kan houden tijdens het sprinten.

Nog iets, en dat lijkt me het meest belangrijk van allemaal: die tijden zijn zéér beïnvloedbaar door de schakelmomenten, en houden daar geen rekening mee. Stel b.v. dat bij dat nummertje tot 160 de BMW nét aan 155 van 4e naar 5e moest schakelen, dan zit er daar een kleine seconde verlies extra. Diesels moeten meestal méér versnellingen doorhaspelen dan benzines, dus de kans dat de BMW eentje meer moest schakelen is reëel.
                                En toch ... zelfs mijn 120d doet een dikke 160 in 4e, dus die 123d zal dat ook wel doen dan. En die GTI kan misschien wel 160 halen in 3e? Mijn 323ti haalde dik 145 km/u in 3e, dus dat is misschien wel mogelijk.
                                Het omgekeerde kan ook. Misschien moet die Golf wel nét voor 'ie de 100 haalt nog 'es schakelen.

Effe berekenen :

De 123d haalt dus 160 in 4e, de GTI niet in 3e. Ze moeten dus allebei 3 keer schakelen. Maar de GTI haalt geen 100 in 2e, dus moet net nog 'es schakelen, dat zal de reden zijn waarom 'ie de sprint tot 100 km/u net verliest, samen met het feit dat 'ie in 't begin weinig tractie heeft (FWD). Vermoed ik.

Woow , mooie uitleg . Nu is alles wel vrij duidelijk ja...

Comment

Wow, een topic met 6.600 posts.

Waarvan gij 971.

Comment

Sedona.

Er zit een lichte "baksteenbruine" schijn in (soms niet, meestal wel), en ik vind 't affreus lelijk.
                                    Ik vind die kleur zo appart staan

Comment

Het opgegeven maximum vermogen is een waarde die je op één punt bereikt, op één moment, maar alle andere momenten heb je dus dat maximumvermogen niét.
                                      Dat is eigenlijk een knoert van een understatement. De "pk-waarde", zoals die in de volksmond gebruikt wordt, is een piekwaarde ... niet meer, niet minder. En een piek zegt niet alles, als je de rest van de waarden ook niet beschouwt. Feit is dat de benzines veel liever hoge toeren opzoeken, omdat ze daar ook meer koppel hebben ... en ook omdat ze een vitesse minder hebben. Je zou in een curve kunnen uittekenen wat de respectievelijke vrijgekomen pk's zijn, bij elke snelheid. Tuurlijk hangt dat af van de schakelmomenten, maar je zou dan mooi zien, dat de diesel telkens minder pk's krijgt ... kan niet anders.

En dan is er koppel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                                        Ik vind die kleur zo appart staan
                                        Het heeft wel iets, alhoewel je waarschijnlijk "apart" bedoelt

Comment

JNog iets, en dat lijkt me het meest belangrijk van allemaal: die tijden zijn zéér beïnvloedbaar door de schakelmomenten, en houden daar geen rekening mee. Stel b.v. dat bij dat nummertje tot 160 de BMW nét aan 155 van 4e naar 5e moest schakelen, dan zit er daar een kleine seconde verlies extra. Diesels moeten meestal méér versnellingen doorhaspelen dan benzines, dus de kans dat de BMW eentje meer moest schakelen is reëel.
                                          Yep, dat klopt ook wel ... snelheden zijn zoals ze zijn, en als een bepaalde wagen nu zijn perfect schakelmoment heeft vlak voor de 100, dat laat je die in vitesse staan, zodat je een snelle 0-100 hebt, maar wel in feite de sprint naar 160 wat verknoeit.

En als je pech hebt, heb je een wagen die echt geen 100 kan in een bepaalde vitesse, en dan moet ie nog es schakelen in de zone 80-90

Comment

Working...
                                          X