Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Model: BMW 123d vs. VW Golf GTi
Power: 204 hp /200 hp
Torque: 400 Nm / 280 Nm
Gearbox: 6-speed-manual (both)
Tires: Bridgestone Potenza RE050 A RFT / Bridgestone Potenza RE050 A
Weight: 1489 kg / 1387 kg
Vmax.: 238 km/h / 235 km/h
0-100 km/h: 6,8 s / 6,9 s
0-160 km/h: 17,6 s / 16,1 s
80-120 km/h in 4th: 5,5 s / 5,6 s
80-160 km/h in 6th: 18,7 s / 20,0 s
Hockenheimring: 1.21,3 min / 1.19,6 min
18 m slalom: 67,6 km/h / 66,5 km/h
100-0 km/h (warm): 36,0 m / 37,5 m
200-0 km/h (warm): 146,4 m / 151,6 m
Avg, fuel con.: 7,9 l/100 km / 13,3 l/100 km
Price as tested: 43 490 € / 28 535 €
Dit las ik ergens op het internet, een vergelijkende test tussen de Golf GTI en de BMW 123d.
Wat ik mij dus afvraag:
Hoe komt het dat de BMW tot 160 km/h meer dan 1 volle seconde trager is, terwijl hij tot 100km/h wel sneller weg is?
Want de BMW heeft 120Nm koppel meer, maar het gewichtsverschil bedraagt 102kg in het nadeel van de BMW. Zit het verschil dan enkel in gewicht? Want het is mij al vaker opgevallen dat benzine auto's met minder of gelijk aantal pk's toch dikwijls nog sneller zijn als diesels...
Model: BMW 123d vs. VW Golf GTi
Power: 204 hp /200 hp
Torque: 400 Nm / 280 Nm
Gearbox: 6-speed-manual (both)
Tires: Bridgestone Potenza RE050 A RFT / Bridgestone Potenza RE050 A
Weight: 1489 kg / 1387 kg
Vmax.: 238 km/h / 235 km/h
0-100 km/h: 6,8 s / 6,9 s
0-160 km/h: 17,6 s / 16,1 s
80-120 km/h in 4th: 5,5 s / 5,6 s
80-160 km/h in 6th: 18,7 s / 20,0 s
Hockenheimring: 1.21,3 min / 1.19,6 min
18 m slalom: 67,6 km/h / 66,5 km/h
100-0 km/h (warm): 36,0 m / 37,5 m
200-0 km/h (warm): 146,4 m / 151,6 m
Avg, fuel con.: 7,9 l/100 km / 13,3 l/100 km
Price as tested: 43 490 € / 28 535 €
Dit las ik ergens op het internet, een vergelijkende test tussen de Golf GTI en de BMW 123d.
Wat ik mij dus afvraag:
Hoe komt het dat de BMW tot 160 km/h meer dan 1 volle seconde trager is, terwijl hij tot 100km/h wel sneller weg is?
Want de BMW heeft 120Nm koppel meer, maar het gewichtsverschil bedraagt 102kg in het nadeel van de BMW. Zit het verschil dan enkel in gewicht? Want het is mij al vaker opgevallen dat benzine auto's met minder of gelijk aantal pk's toch dikwijls nog sneller zijn als diesels...
Met een diesel heb je je vermogen veel korter.
Hij heeft een topvermogen, maar in het tussengebied levert een benzine moter met hetzelfde topvermogen meestal al meer pk's ...
Dus hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen een benzine gemiddeld ontwikkeld.
Dat is denk ik de reden.
Ik merk hetzelfde als ik tegen een 530d optrek met mijn 130i.
In het begin gaat dat gelijk op als ik aan 3500 toeren ofzo vertrek. Dan schakelt die 530d plots en kom ik pas goed op toeren en laat ik hem gewoon hopeloos achter want hij kom "zonder" vermogen te zitten na het schakelen ...
Met een diesel heb je je vermogen veel korter.
Hij heeft een topvermogen, maar in het tussengebied levert een benzine moter met hetzelfde topvermogen meestal al meer pk's ...
Dus hoe hoger de snelheid hoe meer vermogen een benzine gemiddeld ontwikkeld.
Dat is denk ik de reden.
Ik merk hetzelfde als ik tegen een 530d optrek met mijn 130i.
In het begin gaat dat gelijk op als ik aan 3500 toeren ofzo vertrek. Dan schakelt die 530d plots en kom ik pas goed op toeren en laat ik hem gewoon hopeloos achter want hij kom "zonder" vermogen te zitten na het schakelen ...
Ok thanks , had ik nooit bij nagedacht. Maar wel al paar keer ondervonden aan de lichten . En toch als ik met onze 5 optrek tegen benzine wagens ( bv. Civic Type R ) dan zijn deze tot 160 km/h net iets sneller, en DAN kom ik er meestal over... Dus ergens snap ik het ook weer niet .
Bij die 123d vs. GTI b.v. is de kans zeer groot dat de GTI een deel van zijn kruit verschiet zonder effect, door z'n FWD. FWD is zoals geweten nergens goed voor ( ), en één van de zaken die je daarmee hebt is dat je bij 'n sprintje ontoereikende grip hebt, zelfs al met 200pk. De 123d zal véél beter gebruik kunnen maken van zijn pk's vanuit stilstand, omdat 'ie bij 't vertrekken een veel betere tractie heeft.
De uitleg die wax-it geeft, is niet verkeerd en maakt ook zeker een deel van de waarheid uit. Het opgegeven maximum vermogen is een waarde die je op één punt bereikt, op één moment, maar alle andere momenten heb je dus dat maximumvermogen niét.
Doorgaans is het zo dat benzines een wat langere 1e en 2e versnelling hebben, en daarna versnellingen hebben die wat korter opeen liggen. Dat, gecombineerd met 't feit dat een benzine een breder toerentalbereik heeft en dus door die korte versnellingen veel langer/beter in de regio van z'n topvermogen kan worden gehouden, betekent dat je zo'n benzine dus ook een veel hoger percentage van de tijd in de buurt van z'n topvermogen kan houden tijdens het sprinten.
Nog iets, en dat lijkt me het meest belangrijk van allemaal: die tijden zijn zéér beïnvloedbaar door de schakelmomenten, en houden daar geen rekening mee. Stel b.v. dat bij dat nummertje tot 160 de BMW nét aan 155 van 4e naar 5e moest schakelen, dan zit er daar een kleine seconde verlies extra. Diesels moeten meestal méér versnellingen doorhaspelen dan benzines, dus de kans dat de BMW eentje meer moest schakelen is reëel.
En toch ... zelfs mijn 120d doet een dikke 160 in 4e, dus die 123d zal dat ook wel doen dan. En die GTI kan misschien wel 160 halen in 3e? Mijn 323ti haalde dik 145 km/u in 3e, dus dat is misschien wel mogelijk.
Het omgekeerde kan ook. Misschien moet die Golf wel nét voor 'ie de 100 haalt nog 'es schakelen.
Effe berekenen :
De 123d haalt dus 160 in 4e, de GTI niet in 3e. Ze moeten dus allebei 3 keer schakelen. Maar de GTI haalt geen 100 in 2e, dus moet net nog 'es schakelen, dat zal de reden zijn waarom 'ie de sprint tot 100 km/u net verliest, samen met het feit dat 'ie in 't begin weinig tractie heeft (FWD). Vermoed ik.
en toch ja, zo een 123d is dan misschien een zucht sneller, ik spaar eigenlijk liever een jaartje verder voor een 3 coupé.
Ik vind de 1 coupé reteknap maar de 3 nog dikkereterknapperder
Bij die 123d vs. GTI b.v. is de kans zeer groot dat de GTI een deel van zijn kruit verschiet zonder effect, door z'n FWD. FWD is zoals geweten nergens goed voor ( ), en één van de zaken die je daarmee hebt is dat je bij 'n sprintje ontoereikende grip hebt, zelfs al met 200pk. De 123d zal véél beter gebruik kunnen maken van zijn pk's vanuit stilstand, omdat 'ie bij 't vertrekken een veel betere tractie heeft.
De uitleg die wax-it geeft, is niet verkeerd en maakt ook zeker een deel van de waarheid uit. Het opgegeven maximum vermogen is een waarde die je op één punt bereikt, op één moment, maar alle andere momenten heb je dus dat maximumvermogen niét.
Doorgaans is het zo dat benzines een wat langere 1e en 2e versnelling hebben, en daarna versnellingen hebben die wat korter opeen liggen. Dat, gecombineerd met 't feit dat een benzine een breder toerentalbereik heeft en dus door die korte versnellingen veel langer/beter in de regio van z'n topvermogen kan worden gehouden, betekent dat je zo'n benzine dus ook een veel hoger percentage van de tijd in de buurt van z'n topvermogen kan houden tijdens het sprinten.
Nog iets, en dat lijkt me het meest belangrijk van allemaal: die tijden zijn zéér beïnvloedbaar door de schakelmomenten, en houden daar geen rekening mee. Stel b.v. dat bij dat nummertje tot 160 de BMW nét aan 155 van 4e naar 5e moest schakelen, dan zit er daar een kleine seconde verlies extra. Diesels moeten meestal méér versnellingen doorhaspelen dan benzines, dus de kans dat de BMW eentje meer moest schakelen is reëel.
En toch ... zelfs mijn 120d doet een dikke 160 in 4e, dus die 123d zal dat ook wel doen dan. En die GTI kan misschien wel 160 halen in 3e? Mijn 323ti haalde dik 145 km/u in 3e, dus dat is misschien wel mogelijk.
Het omgekeerde kan ook. Misschien moet die Golf wel nét voor 'ie de 100 haalt nog 'es schakelen.
Effe berekenen :
De 123d haalt dus 160 in 4e, de GTI niet in 3e. Ze moeten dus allebei 3 keer schakelen. Maar de GTI haalt geen 100 in 2e, dus moet net nog 'es schakelen, dat zal de reden zijn waarom 'ie de sprint tot 100 km/u net verliest, samen met het feit dat 'ie in 't begin weinig tractie heeft (FWD). Vermoed ik.
Woow , mooie uitleg . Nu is alles wel vrij duidelijk ja...
Het opgegeven maximum vermogen is een waarde die je op één punt bereikt, op één moment, maar alle andere momenten heb je dus dat maximumvermogen niét.
Dat is eigenlijk een knoert van een understatement. De "pk-waarde", zoals die in de volksmond gebruikt wordt, is een piekwaarde ... niet meer, niet minder. En een piek zegt niet alles, als je de rest van de waarden ook niet beschouwt. Feit is dat de benzines veel liever hoge toeren opzoeken, omdat ze daar ook meer koppel hebben ... en ook omdat ze een vitesse minder hebben. Je zou in een curve kunnen uittekenen wat de respectievelijke vrijgekomen pk's zijn, bij elke snelheid. Tuurlijk hangt dat af van de schakelmomenten, maar je zou dan mooi zien, dat de diesel telkens minder pk's krijgt ... kan niet anders.
JNog iets, en dat lijkt me het meest belangrijk van allemaal: die tijden zijn zéér beïnvloedbaar door de schakelmomenten, en houden daar geen rekening mee. Stel b.v. dat bij dat nummertje tot 160 de BMW nét aan 155 van 4e naar 5e moest schakelen, dan zit er daar een kleine seconde verlies extra. Diesels moeten meestal méér versnellingen doorhaspelen dan benzines, dus de kans dat de BMW eentje meer moest schakelen is reëel.
Yep, dat klopt ook wel ... snelheden zijn zoals ze zijn, en als een bepaalde wagen nu zijn perfect schakelmoment heeft vlak voor de 100, dat laat je die in vitesse staan, zodat je een snelle 0-100 hebt, maar wel in feite de sprint naar 160 wat verknoeit.
En als je pech hebt, heb je een wagen die echt geen 100 kan in een bepaalde vitesse, en dan moet ie nog es schakelen in de zone 80-90
Comment