Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Officieel BMW 1 facelift en 3 deurs

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
    Hoe dat technisch in elkaar zit is iets voor Wuttput of Wutputt.
    Er bestaan een aantal verschillende sperdiff-types. Vast sperrende, variabel sperrende, dubbel variabel sperrende, ... en die en nog 'n aantal andere worden soms ook met andere namen omschreven.

    Om 't best te weten te komen kan ik ook de site HowStuffWorks aanraden, daar zie/lees je meteen alles.

    Ik ben op dit moment met 'n zelfsper aan 't experimenteren om m'n telegeleide auto (de offroad, dan toch). Het is de simpelste versie, een vast sperrend differentieel, dat wel instelbaar is. Ik heb er ook wat dikker differentieelvet ingedaan, wat ook meteen al voor 'n sperrende werking zorgt.

    Het resultaat op 't vlak van wegligging is niet altijd positief. Ten eerste is een correcte afstelling noodzakelijk. En tevéél sperwerking is nefast.



    M'n ervaring op de openbare weg met sperdifferentiëlen in een auto die mét en zonder te krijgen valt/viel, beperkt zich tot de E30 325i. Mijn 325i touring had de sportophanging met zelfsper, de touring van een vriendin van me had die niet.
    Het verschil op de openbare weg was niet snel duidelijk, tenzij op droge ondergrond wanneer 't zuiver en snel gaat. Als je echter niet supergoed kan sturen, of je kent de auto niet perfect, of de ondergrond ligt er erg glibberig bij (of het ligt nat, net hetzelfde), dan hielp de zelfsper quasi niet tot niet. Een grote reden daarvoor, naast het feit dat het optionele sperdiff in de E30 maar tot 25% kon sperren, is dat een sperdiff geen wondermiddel is, laat staan een stabiliteitscontrolesysteem. Een sperdiff verlegt de grip van de aangedreven wielen nog een tikje verder, maar grote verschilllen geeft het absoluut gezien niet. Het is wél zo dat iemand die z'n auto constant op de limiet rijdt, uiteraard wél een stuk sneller zal zijn. Voor gebruik op de openbare weg is een sperdiff eigenlijk quasi zinloos. Op circuit daarentegen, of wanneer je de openbare weg ook als een racebaan ziet, ...

    Bij voorwielaangedreven auto's ligt dit ten dele anders. Bijvoorbeeld een Alfa Romeo 147 GTA. Zonder sperdifferentieel zal goed gas geven in een bocht snel leiden tot 't doorspinnen van 't binnenste wiel, en het verergert enkel maar, immers het standaard differentieel zal in vergelijking meer kracht aan het doorspinnende wiel geven ... wat zinloos is want dat gaat in rook op. Met een sperdifferentieel.echter zal het buitenste wiel ook nog een gedeelte van de kracht blijven krijgen (hoeveel hangt af van het type sperdiff), maar tevéél sperren is ook geen optie, immers dan heeft een auto een érg gevaarlijke en nauwelijks te beheersen neiging om zwaar rechtdoor te gaan, zelfs al stuur je in. Immers, die 250 pk zal het binnenste wiel nog altijd licht doen spinnen, en ook het buitenste wiel zal over de zijdelingse gripgrens heen gaan omdat het in lengterichting al erg zwaar op de proef wordt gesteld én ook nog 'es de ganse auto de bocht door moet duwen. Resultaat : véél meer grip, maar véél minder stuur.



    't Is dus géén simpel iets, een correct sperdifferentieel vinden voor je auto. Het hangt af van de rijstijl, het gebruik, de regio, ...

    Da's ook de reden waarom de meeste auto's er geen krijgen, ook al zouden sommigen dat willen. In 99,999% van de tijd heb je er toch geen nut van, en om de werking ervan geen negatieve invloed te laten uitoefenen op het algemene rijgedrag (veiligheid), kan men voor een wegauto slechts een erg matige sperwerking aanbieden. En het effect daarvan kan quasi volledig worden gereproduceerd door een intelligent ESP/ASR dat ingrijpt door het spinnende wiel af te remmen. 't Principe is compleet anders, maar 't resultaat zal voor een normale bestuurder zoals wij allemaal, quasi compleet gelijk zijn.



    Trouwens, met een sperdiff in je auto wordt je auto ook véél moeilijker corréct af te stellen. Met open diff is 't simpel, je zorgt dat je ganse balans klopt en klaar is kees. Je weet dat je in bepaalde acceleratiebochten krachtverlies zal hebben door de diff-werking, maar daar houd je rekening mee.
    Mét sperdiff echter (dan toch de versie die instelbaar is, bij andere gaat dit niet op, zoals de "simpele" viscosedifferentiëlen die niet bedoeld zijn om d.m.v. verschillende diff-vetten een verschillende diff-werking te bekomen, dus de viscosediffs die vast gemonteerd worden) moet je, telkens wanneer je je sperwerking aanpast, ook je setup aanpassen. Immers, je auto gaat in een bocht dan compleet anders reageren (meer grip / minder grip / meer of minder rechtdoor / ...), en dan moeten ook je camber/caster/naloop, demping inbound/rebound, vering e.a. navenant aangepast worden.

    Geen simpel onderwerp, we zouden er uren kunnen over doorbomen.

    Comment


    • Zeer juist. Daarom had ik graag gezien dat BMW in optie een sper zou aanbieden. Dat was in de jaren 80 alleszins het geval (tot ergens rond 1995 of zo).

      Voorwiel aandrijving:
      Lang geleden hadden enkele vrienden een sper (klassiek schijvensper) op hun Fiat Ritmo (een 125TC denk ik) rallywagen gemonteerd. Resultaat: prima trekkracht uit trage bochten, maar in rechte lijn, stuur rechtuit, trok dat onding constant scheef! Logisch: de aandrijvende voorwielen draaien aan qwasi dezelfde snelheid terwijl het betonbaantje waarop we testreden de ene keer links wat vettig was, de andere keer echts wat nat, en op die manier dus wisselende grip bood. Een vrij differentrieel lost dat op door het wiel dat op zo een vettige plek komt, even te doen door spinnen. Met een constant werkend sper heeft je wagen in dat geval de eigenaardige neiging steeds links of rechts te willen weg trekken, hoe stevig je het stuur ook vast houdt. Bangelijk als je weet hoe smal de meeste betonbaantjes zijn in de Belgische rally KP's.

      Comment


      • Maar nu iets anders: differentiëlen!...
        Nee ernstig: Begin dit jaar vond je op de bmw.be website een pdf bestand met daarin de technische gegevens van de BMW 1-reeks. Kijk even naar de brugverhouding van de 120d:



        Dat pdf bestand is al een hele tijd van de website verdwenen. Doch, op de Duitse BMW website staat de pdf met de gegevens van de laatste 1-reeks modellen, met de 130i erbij. En wat zien we?



        Ze hebben voor het 2006 model van de 120d een kortere achterbrug genomen!
        Kijk, DAT is nu eindelijk een stap in de goede richting! Maar in de BMW garage in de buurt vallen ze natuurlijk uit de lucht en weten ze van niks. Zou die kortere brug alleen voor de Duitse modellen zijn? Kan ik me moeilijk voorstellen, doch je weet maar nooit. Het is dat BMW tot kerstmis dat optie pakket van 1410€ gratis aanbiedt. En dat ze bij www.kempower.be sper differentiëlen hebben voor allerlei BMW's. Op die manier wordt een 120d wel erg verleidelijk natuurlijk .

        Comment


        • waar zijn er sites waar je alles te weten kunt komen over de nieuwe 1 (e87), ik heb wat vragen over het inbouwen van een hifi/navigatie systeem.
          BMW 428i xDrive Gran Coupé

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door jdu
            Maar nu iets anders: differentiëlen!...
            Nee ernstig: Begin dit jaar vond je op de bmw.be website een pdf bestand met daarin de technische gegevens van de BMW 1-reeks. Kijk even naar de brugverhouding van de 120d:



            Dat pdf bestand is al een hele tijd van de website verdwenen. Doch, op de Duitse BMW website staat de pdf met de gegevens van de laatste 1-reeks modellen, met de 130i erbij. En wat zien we?



            Ze hebben voor het 2006 model van de 120d een kortere achterbrug genomen!
            Kijk, DAT is nu eindelijk een stap in de goede richting! Maar in de BMW garage in de buurt vallen ze natuurlijk uit de lucht en weten ze van niks. Zou die kortere brug alleen voor de Duitse modellen zijn?
            Knap opgemerkt !

            En ik geloof niet dat BMW zo'n wijziging énkel maar in Duitsland door zal voeren.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door jdu
              Zeer juist. Daarom had ik graag gezien dat BMW in optie een sper zou aanbieden. Dat was in de jaren 80 alleszins het geval (tot ergens rond 1995 of zo).
              Mijn eerste BMW had er zo eentje. 't Was een modeljaar 1989 E30 325i touring.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door jdu
                Maar nu iets anders: differentiëlen!...
                Nee ernstig: Begin dit jaar vond je op de bmw.be website een pdf bestand met daarin de technische gegevens van de BMW 1-reeks. Kijk even naar de brugverhouding van de 120d:



                Dat pdf bestand is al een hele tijd van de website verdwenen. Doch, op de Duitse BMW website staat de pdf met de gegevens van de laatste 1-reeks modellen, met de 130i erbij. En wat zien we?



                Ze hebben voor het 2006 model van de 120d een kortere achterbrug genomen!
                Kijk, DAT is nu eindelijk een stap in de goede richting! Maar in de BMW garage in de buurt vallen ze natuurlijk uit de lucht en weten ze van niks. Zou die kortere brug alleen voor de Duitse modellen zijn? Kan ik me moeilijk voorstellen, doch je weet maar nooit. Het is dat BMW tot kerstmis dat optie pakket van 1410€ gratis aanbiedt. En dat ze bij www.kempower.be sper differentiëlen hebben voor allerlei BMW's. Op die manier wordt een 120d wel erg verleidelijk natuurlijk .

                Wat doet die "kortere brug" dan eigenlijk? Wat voor voordelen heeft het tegenover vroeger?
                (want dat is hetgene wat ik niet volledig snap aan je (toch duidelijke) uitleg )

                En vanaf wanneer heb je zo'n 2006 model? Exact pas vanaf 1 januari 2006 of al vroeger?

                Comment


                • De "achterbrug" (correcter : 'achterbrugverhouding' bij achterwielaangedreven auto's, of volledig correct 'eindverhouding') reduceert het toerental dat de aandrijfas maakt met het getal dat je daar ziet staan.

                  Met andere woorden, de aandrijfas die uit de versnellingsbak komt, draait b.v. 1.000 tpm. Dat toerental wordt dus in het geval van de 120d gedeeld door 2,56. Dus : de assen die van het differentieel naar de wielen gaan, draaien 390,625 tpm (i.p.v. 405 tpm voordien met achterbrug 1:2,47).

                  Dat wil dus zeggen dat aan eenzelfde motortoerental de wielen minder snel draaien met die nieuwe "achterbrug" dan voordien. Anders gezegd : de motor zal dus iets hogere toeren moeten draaien om dezelfde snelheid aan te houden.

                  Dit is wat men noemt "kortere" versnellingen, een verminderd overdrive-karakter. Overdrive wil zeggen dat je laatste versnelling (of in sommige gevallen zelfs de laatste 2) zo berekend zijn dat je motor bij constante snelheid (b.v. 120 per uur) uitermate weinig toeren draait. Dit kan je dus o.a. doen door je "achterbrug" te verlengen.

                  Nu begrijp je ook meteen waarom dieselmotoren een véél "langere" achterbrug (dus een lager getalletje in die breuk) hebben dan benzines. Benzines draaien veel hogere toeren, maar de wielen moeten uiteindelijk even snel draaien, dus het toerental moet méér dan bij een diesel, worden verminderd. Vandaar dus dat b.v. de 120i een einverhouding heeft van 1:3,38 en de 120d eentje van 1:2,47.

                  Concreet : de 120d zal dus precies in alle versnellingen een "kortere versnellingsbak" hebben. 'Ie zal bij telkens dezelfde snelheid iets hoger in toeren draaien en dus iets vinniger voor de dag komen.






                  Leuke opmerking : aan de hand van de bovenstaande fotootjes kan je dus zien dat er een "rare logica" in de eindverhoudingen zit van de benzines : de 118i is langer afgestemd dan de 120i ! Dat zal dus tot gevolg hebben dat de 118i duidelijk "tammer" aanvoelt dan de 120i, of anders dat de 120i duidelijk vinniger aanvoelt dan de 118i.

                  Comment


                  • Merci voor de uitleg!

                    En vanaf wanneer is dat nu juist dat ze die kortere achterbrug monteren in een 120d zoals "jdu" in zijn laatste post zegt?

                    Comment


                    • Geen idee. Over zo'n dingen wordt vaak niet veel ruchtbaarheid gegeven, doorgaans wordt dat in één of ander persdossier maar met één regeltje vermeld en dan komen zo'n dingen niet in de pers.

                      Modeljaar 2006 misschien ? Ook voor mij is 't gokken.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door e60520i
                        waar zijn er sites waar je alles te weten kunt komen over de nieuwe 1 (e87), ik heb wat vragen over het inbouwen van een hifi/navigatie systeem.
                        IK geraak op de achtergrond
                        BMW 428i xDrive Gran Coupé

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door e60520i
                          IK geraak op de achtergrond
                          Als je niet kiest voor het originele GPS van BMW, kan je beter via de gouden gids iemand zoeken in je buurt die gespecialiseerd is multimedia voor wagens... Zoek naar de rubriek autoradio's.
                          OO 00 OO

                          Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                          Comment




                          • Die velgen heb ik nog niet veel (eerder nooit) gezien:
                            Bijgevoegde Bestanden

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe

                              Die velgen heb ik nog niet veel (eerder nooit) gezien:
                              Het zijn dan ook de duurste velgen die je kan nemen op een 1 als optie (zonder sportpack).
                              Last edited by X5; 29/11/2005, 18:16.

                              Comment


                              • Knappe '1!

                                gTa, heb jij de 130i nu al getest?
                                BMW E61 525d LCI '09
                                Suzuki Bandit 1250NA /07
                                Fiesta Red Edition '16

                                Comment


                                • Ik meen mij te herinneren dat er hier op het forum (in een testverslag van de 120d, dacht ik) een tijd terug werd gezegd dat je DSC op een E87 niet kon uitschakelen.
                                  Dit gaat dus wel.

                                  En wel op deze manier: als je éénmaal drukt op de knop DTC, wordt DTC uitgeschakeld (logisch... ), maar als je diezelfde knop iets langer indrukt, schakel je DSC uit.

                                  Nee, ik heb het niet zelf getest de verkoper van de garage vertelde dit.


                                  Foto'ke toegevoegd waar de knop DTC te zien is (bovenaan dus)
                                  Last edited by ; 15/03/2007, 10:58.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best
                                    Knappe '1!

                                    gTa, heb jij de 130i nu al getest?
                                    Ney, van 't weekend.

                                    Chance dat ik niet geboekt stond voor verleden weekend.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door SuperRace
                                      Ik meen mij te herinneren dat er hier op het forum (in een testverslag van de 120d, dacht ik) een tijd terug werd gezegd dat je DSC op een E87 niet kon uitschakelen.
                                      Dit gaat dus wel.

                                      En wel op deze manier: als je éénmaal drukt op de knop DTC, wordt DTC uitgeschakeld (logisch... ), maar als je diezelfde knop iets langer indrukt, schakel je DSC uit.

                                      Nee, ik heb het niet zelf getest de verkoper van de garage vertelde dit.


                                      Foto'ke toegevoegd waar de knop DTC te zien is (bovenaan dus)
                                      Dat is al sinds de vorige '3/'5/'7 het geval.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                        Dat is al sinds de vorige '3/'5/'7 het geval.
                                        Het is Cornering Brake Control dat je bij de 1' niet kan uitschakelen.

                                        Comment


                                        • Omdat dat deel uitmaakt van 't ABS. Al een uitschakelbaar ABS geweten bij massaproductiewagens ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X