Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
Om 't best te weten te komen kan ik ook de site HowStuffWorks aanraden, daar zie/lees je meteen alles.
Ik ben op dit moment met 'n zelfsper aan 't experimenteren om m'n telegeleide auto (de offroad, dan toch). Het is de simpelste versie, een vast sperrend differentieel, dat wel instelbaar is. Ik heb er ook wat dikker differentieelvet ingedaan, wat ook meteen al voor 'n sperrende werking zorgt.
Het resultaat op 't vlak van wegligging is niet altijd positief. Ten eerste is een correcte afstelling noodzakelijk. En tevéél sperwerking is nefast.
M'n ervaring op de openbare weg met sperdifferentiëlen in een auto die mét en zonder te krijgen valt/viel, beperkt zich tot de E30 325i. Mijn 325i touring had de sportophanging met zelfsper, de touring van een vriendin van me had die niet.
Het verschil op de openbare weg was niet snel duidelijk, tenzij op droge ondergrond wanneer 't zuiver en snel gaat. Als je echter niet supergoed kan sturen, of je kent de auto niet perfect, of de ondergrond ligt er erg glibberig bij (of het ligt nat, net hetzelfde), dan hielp de zelfsper quasi niet tot niet. Een grote reden daarvoor, naast het feit dat het optionele sperdiff in de E30 maar tot 25% kon sperren, is dat een sperdiff geen wondermiddel is, laat staan een stabiliteitscontrolesysteem. Een sperdiff verlegt de grip van de aangedreven wielen nog een tikje verder, maar grote verschilllen geeft het absoluut gezien niet. Het is wél zo dat iemand die z'n auto constant op de limiet rijdt, uiteraard wél een stuk sneller zal zijn. Voor gebruik op de openbare weg is een sperdiff eigenlijk quasi zinloos. Op circuit daarentegen, of wanneer je de openbare weg ook als een racebaan ziet, ...

Bij voorwielaangedreven auto's ligt dit ten dele anders. Bijvoorbeeld een Alfa Romeo 147 GTA. Zonder sperdifferentieel zal goed gas geven in een bocht snel leiden tot 't doorspinnen van 't binnenste wiel, en het verergert enkel maar, immers het standaard differentieel zal in vergelijking meer kracht aan het doorspinnende wiel geven ... wat zinloos is want dat gaat in rook op. Met een sperdifferentieel.echter zal het buitenste wiel ook nog een gedeelte van de kracht blijven krijgen (hoeveel hangt af van het type sperdiff), maar tevéél sperren is ook geen optie, immers dan heeft een auto een érg gevaarlijke en nauwelijks te beheersen neiging om zwaar rechtdoor te gaan, zelfs al stuur je in. Immers, die 250 pk zal het binnenste wiel nog altijd licht doen spinnen, en ook het buitenste wiel zal over de zijdelingse gripgrens heen gaan omdat het in lengterichting al erg zwaar op de proef wordt gesteld én ook nog 'es de ganse auto de bocht door moet duwen. Resultaat : véél meer grip, maar véél minder stuur.
't Is dus géén simpel iets, een correct sperdifferentieel vinden voor je auto. Het hangt af van de rijstijl, het gebruik, de regio, ...
Da's ook de reden waarom de meeste auto's er geen krijgen, ook al zouden sommigen dat willen. In 99,999% van de tijd heb je er toch geen nut van, en om de werking ervan geen negatieve invloed te laten uitoefenen op het algemene rijgedrag (veiligheid), kan men voor een wegauto slechts een erg matige sperwerking aanbieden. En het effect daarvan kan quasi volledig worden gereproduceerd door een intelligent ESP/ASR dat ingrijpt door het spinnende wiel af te remmen. 't Principe is compleet anders, maar 't resultaat zal voor een normale bestuurder zoals wij allemaal, quasi compleet gelijk zijn.
Trouwens, met een sperdiff in je auto wordt je auto ook véél moeilijker corréct af te stellen. Met open diff is 't simpel, je zorgt dat je ganse balans klopt en klaar is kees. Je weet dat je in bepaalde acceleratiebochten krachtverlies zal hebben door de diff-werking, maar daar houd je rekening mee.
Mét sperdiff echter (dan toch de versie die instelbaar is, bij andere gaat dit niet op, zoals de "simpele" viscosedifferentiëlen die niet bedoeld zijn om d.m.v. verschillende diff-vetten een verschillende diff-werking te bekomen, dus de viscosediffs die vast gemonteerd worden) moet je, telkens wanneer je je sperwerking aanpast, ook je setup aanpassen. Immers, je auto gaat in een bocht dan compleet anders reageren (meer grip / minder grip / meer of minder rechtdoor / ...), en dan moeten ook je camber/caster/naloop, demping inbound/rebound, vering e.a. navenant aangepast worden.
Geen simpel onderwerp, we zouden er uren kunnen over doorbomen.

Comment