Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen Golf VII R

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
    Het woord Box bevalt me niet echt
    Tuning bevalt me helemaal niet...alles laten zoals het is.
    Komt vroeg of laat problemen van.
    Wil je een sportieve wagen koop er één.
    ////1 - 2 - 4 - 5 - 3

Comment

• Rij-impressie: Volkswagen Golf R

Meer power en grip dan ooit in een productie-Golf. Waar demonstreer je dat beter dan op een plek waar normaliter een auto met de helft aan pk’s zijn ei niet eens kwijt kan? Als de winter niet naar Nederland komt, komen wij naar de winter. IJsrijden in de nieuwe Golf R.

Wie wel eens een kat op een parketvloer heeft zien schrikken, weet wat we met de kop boven dit verhaal bedoelen. De nieuwe Volkswagen Golf R is met zijn 300 pk en 380 Nm de krachtigste in serie geproduceerde Golf ooit en uitgerekend deze auto presenteren ze ons op een bevroren meer vlak bij Arvidsjaur, in het rond deze tijd bitter koude noorden van Zweden. Dat betekent dat we aan het einde van de introductie amper kunnen zeggen hoe deze auto zich op Nederlands asfalt zal gedragen. Maar niet getreurd, al is ijs uitgevonden voor schaatsen en curling, dat wil niet zeggen dat het stiekem niet heel leuk is om deze extreme gladheid met een auto te trotseren. En ze zijn bij Volkswagen natuurlijk niet achterlijk, dus ze hebben wel degelijk een goede reden om de presentatie juist hier te doen. De R heeft namelijk standaard het vernieuwde 4Motion-systeem aan boord en daarmee is een kat op glad ineens een stuk minder hulpeloos dan je verwacht. Wat je daar in ons land mee moet? Op dit moment: geen idee. Maar wacht maar tot die lang verwachte horrorwinter eindelijk onze contreien bereikt. Waarom? Lees en rij mee.

Om te beginnen met de belangrijkste kengetallen: de nieuwe R heeft een top van 250 km/h (elektronisch begrensd) en sprint in 5,1 seconden naar de honderd. Dat laatste geldt voor de standaardversie met handgeschakelde zesbak. Neem je de DSG, dan moet dat lukken in 4,9 seconden en dat is een record, zegt Volkswagen, want niet eerder kwam een productie-Golf onder de vijfsecondengrens.

Een hoop knowhow

Bij die magische tijd zal hij hier op het ijs niet in de buurt komen, maar feit is dat Volkswagen een hoop knowhow in de strijd heeft gegooid om het forse koppel optimaal te gebruiken. De elektronica houdt via sensoren constant bij welk deel van het koppel beter naar de achteras kan worden gestuurd en dat wordt in daden omgezet met een Haldex-koppeling.
      Via deze multiplatenkoppeling wordt de druk en daarmee ook de mate van doorgifte van de krachten hydraulisch geregeld. Daarnaast heeft de R op zowel de voor- als achteras een elektronisch sperdifferentieel. Dat zorgt ervoor dat, als de binnenste wielen in bochten dreigen door te slippen, er meer kracht naar buiten wordt gestuurd, zodat die niet verloren gaat en de auto steviger op koers blijft. En als een dergelijk systeem ergens flink aan de slag moet, dan is het wel hier, op het ijs.

Hart

Maar laten we eerst eens een blik werpen op het hart van de nieuwe R. In de basis is dat hetzelfde 2,0-literblok als in de GTI, maar dan met 70 pk erbij. Dat werd onder meer bereikt met een andere cilinderkop, aangepaste kleppen en klepzetels, andere nokkenassen en een grotere turbolader. Aangezien de R ook nog eens 45 kilo lichter is dan zijn voorganger, is het specifieke gewicht flink gedaald, naar 4,92 kg/pk. Dat is fors en dat brengt ons terug op de 4Motion-vierwielaandrijving. En het onderstel natuurlijk.
      Ten opzichte van de GTI is de R vijf millimeter lager, en dat betekent dat hij in vergelijking met een gewone Golf maar liefst twintig millimeter dichter op het asfalt, of in ons geval ijs, ligt. Dat zal hem op de weg in combinatie met de standaard gemonteerde 18-inchwielen waarschijnlijk tamelijk hard maken, maar daar moeten we vooralsnog een beetje naar gissen. Onze testauto staat op 17 inch met spikes.
      De R heeft standaard het progressieve stuursysteem dat we al kennen uit de GTI. Daardoor is het bij sportief rijden een stuk directer (2,1 stuuromwentelingen vanuit de middenstand tot de uiterste uitslag, bij de gewone golf is dat 2,75), terwijl het bij stapvoets manoeuvreren en inparkeren toch comfortabel genoeg kan blijven. Gelukkig weten we door onze ervaringen met de GTI dat dit systeem goed werkt, want ook de stuurbewegingen zijn op ijs niet te vergelijken met het gedrag op asfalt.

Mammoettanker

Het is alsof je een mammoettanker een jachthaven in moet sturen. Zodra je een beetje snelheid hebt, lijkt de auto aanvankelijk amper op het stuur te reageren. In elk geval lang niet zo snel als de scherpte van de naderende bocht vereist. Maar dat probleem laat zich prima, en vooral heel leuk overbruggen. Mits je de elektronica van de auto in standje Race zet (dan gaat de ESP echt volledig uit, iets wat de GTI nooit toelaat). Je stuurt een tikje in, en laat meteen daarna het gas los.
      Het overgrote deel van het gewicht van de koets verplaatst zich daardoor plotseling naar de voorkant, waardoor de voorwielen meer, en de achterwielen juist minder grip krijgen. Meteen voel je de achterkant loskomen. Je stuurt terug in, laat het gas weer wat opkomen en de achterkant komt verder door. Zodra je de auto een beetje kent, kun je in de bocht zo verbazingwekkend mooi de drifthoek bepalen, veel meer met je rechtervoet dan met je handen.
      Op zulke momenten is het wel zo gemakkelijk als je naar de versnellingsbak geen omkijken hebt. Wij rijden weliswaar de handgeschakelde versie, maar het koppelverloop is dusdanig lang horizontaal dat je zelfs daarmee eigenlijk zelden hoeft te schakelen. Al onder de tweeduizend toeren reageert de motor heel alert op de geringste beweging van je rechtervoet.
      Door de geringe hoeveelheid grip en doordat het ESP is uitgeschakeld, gaat het toerental dan wel snel omhoog, maar dat heeft zo zijn voordelen. Onderin klinkt de R namelijk veel te braaf en gedempt voor een auto met deze potentie. Pas richting de zesduizend omwentelingen krijgen je oren wat mee van de sensatie die de rest van je lichaam dan al lang en breed geserveerd heeft gekregen.

De Golf R is natuurlijk conform zijn prestaties uitgerust. Standaard heeft hij 18-inch lichtmetalen wielen, twee dubbele uitlaten, alarm, een automatisch noodstopsysteem, vermoeidheidsherkenning, sportstoelen met alcantara bekleding, automatische klimaatregeling en een hoogwaardige audio-installatie.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• 2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

• Vind dat maar niks

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
              Vind dat maar niks
              Beter?

2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
                Vind dat maar niks
                Ik ook niet........blurp blurp.
                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• In principe klinkt geen enkele "turbo" 4 cilinder goed, IMHO.

Comment

• Dat is uw mening maar die witte is slechter dan origineel.
                    den borre

Int3x0r

Comment

• Ik vind die Milltek nog goed klinken anders.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
                        Ik vind die Milltek nog goed klinken anders.
                        Ik ook.
                        den borre

Int3x0r

Comment

• Paar maand geleden gaan test rijden met de golf R. Wat een auto ! was opslag verlieft & verkocht

nu nog wachten tot volgend jaar en dan ga ik hem ook in huis halen !
                          Skoda Octavia V//RS TDI DSG 184 PK : RS Comfort pack, RS Traveler pack, ACC.....
                          Klikerdeklikhier
                          Car name: Octavius Rsus

Comment

• Hoogstwaarschijnlijk komt de milltek onder de mijne. Mag iets luider klinken. Dat eerste filmpke van de uitlaat trekt op niets. Standaard is nog beter dan dit.
                            Golf V GTI Edition 30 ---> Verkocht
                            2012 Audi A4 Avant ---> Verkocht
                            2014 Golf 7 R ---> Verkocht
                            2008 BMW E91 335i --> Verkocht
                            2015 Golf 7 GTD

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Frédéric_01 Bekijk Berichten
                              Hoogstwaarschijnlijk komt de milltek onder de mijne. Mag iets luider klinken. Dat eerste filmpke van de uitlaat trekt op niets. Standaard is nog beter dan dit.
                              Is volgens mij gewoon de standaard uitlaat maar er zal iets mis mee zijn want klinkt idd nogal vreemd.

Comment

• Wie wel in de markt is voor een rappe Golf, kan bij Volkswagen aankloppen voor de Golf R. Abt vindt echter dat deze 300 pk sterke C-segmenter nog wat extra spierkracht kan gebruiken.

Wie bij Volkswagen ruim 47.000 euro stukslaat op een Golf, krijgt de dikke R-versie met een 300 pk sterke 2,0-liter viercilinder onder de kap. Daarmee is een sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/h in 5,1 seconden achter de rug - wie bijna 50.000 euro overheeft voor de versie met DSG-transmissie, klaart dat klusje in 4,9 seconden.
                                Abt schroeft het vermogen van de snelste Golf ooit op tot een absurde 400 pk. De Duitse tuner had al een 370 pk sterk exemplaar in de aanbieding. Deze wordt voorzien van een nieuw motormanagementsysteem en krijgt het Abt Power S-pakketje. Het eindresultaat is een 400 pk sterke 2,0-liter TSI met 480 Nm koppel. Helaas is niet bekend hoeveel sneller Abts creatie is, maar de versie met 370 pk knalt in 4,5 seconden naar de 100 km/h.
                                Een bodykit kan op een project als deze natuurlijk niet ontbreken. Hetzelfde geldt voor forse knalpijpen, die in het geval van deze Golf een doorsnede van ruim 10 centimeter hebben. Lichtmetaal is leverbaar in de maten 18, 19 en 20 inch.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

• Lekker Porsches en dikke BMW's afkuisen met een "golfje"

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                                        Lekker Porsches en dikke BMW's afkuisen met een "golfje"
                                        De modale 991 Carrera S zal je niet snel zoek rijden. Besides, met een Porsche ben je imho nog steeds een groter haantje.

Comment

• De meeste Porsche in de streek zijn boxter en kaaimannen en die rij je met een gechipte gti dsg al zoek lol

Comment

Working...
                                          X