Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
heb vandaag eens naar BMW gebeld, en je kan pas een testritje maken eind november, want dan wordt ie officieel voorgesteld. Misschien enkele weken vroeger een testrit mogelijk, maar de kans is klein omdat er nog niet veel X3's zijn in Europa. Bij deze....
Koop een Audi, die worden zeker in Duitsland gemaakt...
Ik kan nu ERG goed vergelijken tussen twee concurrenten, de ene uit Italië en de andere uit Duitsland. Een Lancia Ypsilon (huidig model, pre-facelift) en een VW Polo, vorig model (is net vernieuwd). Allebei uit ongeveer dezelfde periode (de Lancia is 1 jaar jonger maar heeft meer kilometers). Allebei basismodellen met zo goed als geen opties (op metaalkleur en airco na, de Lancia ook met OEM radio, de Polo met een aftermarket radio). Allebei met de basismotor (Polo met een 1.2 driecilinder met ca. 65pk, de Lancia met een 1.2 viercilinder met ook 65pk). Echt rechtstreekse concurrenten, zelfde segment, zelfde prijs. En zelfs allebei zwart metallic en vier wielen!
De Lancia is niet 2 maar 3 of zelfs 40 keer zo goed en degelijk als die Polo. Blij dat die Polo er niét meer is en de Lancia wel, amai...
De Lancia zit degelijk ineen, de Polo is veel cheaper, zowel qua materiaalkeuze (zetelbekleding, plastics interieur, tapijtkwaliteit, softlak (if any), dakbekleding, zonneklepjes, ...), acoustisch (dichtslaan deuren, sluiten handschoenkastje, koffer, rol- en motorgeluiden), qua werking (wederom handschoenkastje, verstelling achterzetels, enz). De hoofdsteunen van de Polo b.v. wegen ocharme een paar 100 gram als je ze vast hebt, ze staan op plastic staafjes, en de vulling voelt aan alsof ze er niet is. Ze zijn hard om tegen te zitten met je hoofd en het voelt allemaal zeer cheap aan. Die van de Lancia staan op eerlijke verchroomd stalen staafjes, zijn comfortabel gevuld en je zit er ook comfortabel tegen. Het dashboard en de deurpanelen van beide wagens zijn één stuk plastic, maar in de Lancia voelt het beduidend zachter aan en als je ertegen klopt heb je in de Polo overal een erg hol, cheap geluid ... bij de Lancia moet je al zoeken naar plaatsen waar het zo klinkt (maar ze zijn er wel). De bekleding van de koffer is bij beide modellen ongeveer gelijk, er is bij beide modellen staal te zien en bij beide modellen is de pasvorm van de bodemmat niet optimaal. Algemeen gesproken is de Polo erg cheap van looks en bouw; binnenin lijkt 'ie wel een goedkope Oost-Europese VW-Dacia waar je bijna depressief van wordt.
Er is ook een enorm verschil qua betrouwbaarheid. De Polo is nu 7 jaar oud, heeft zo'n kleine 20.000 km en heeft al enorm veel in de werkplaats gestaan: 3 keer nieuwe benzinepomp, 2 keer verstelmechanisme van de zetels (klapfunctie), 2 keer een nieuwe teller-combo, nieuwe computer (motorsturing), nieuwe silent blocks achteras, nieuwe synchro-ringen versnellingsbak, twee keer linker motortje voor elektrische ruiten en een nieuwe stuurkolom. Ondertussen werkt de teller-combo nog altijd niet goed, de garage (officiële VW-dealer Gent) krijgt de tankvlotter (of het metertje voor de brandstofvoorraad) maar niet deftig werkend (blijft op vol staan tot voorbij half tank, gaat daarna tot ca. 1/3e en blijft daar staan tot 'ie leeg is) zelfs na 't vervangen van de benzinepomp en vlotter.
De Lancia heeft nog geen sleutel gezien tenzij om olie te wisselen. Ja, 'ie heeft nu al enkele Italiaanse "mankementjes", zo werkt de verlichting achter de rechter draaiknop voor airco/verwarming niet meer, en als ze dat moeten vervangen moet het hele dashboard eruit (= ook typisch Italiaans), dus dan blijft 't maar zo. Ook is de batterij van de afstandsbediening al enkele keren plat gegaan, vermoedelijk wordt die niet opgeladen als de sleutel in 't contactslot zit (wat wel zou mogen). En bij momenten moet het nut wijken voor de looks, zo hebben de tellers een beige achtergrond en zijn de cijfers groen verlicht, en bij schemerduister zie je dus niks (letters/cijfers vallen echt niet af te lezen).
Qua rijden is de (basic) Ypsilon ook duidelijk beter uit de kluiten gewassen dan de (basic) Polo. Ze hebben beide ongeveer 65 pk en de één voelt niet sneller aan dan de andere, maar de driecilinder van de Polo klinkt een pak holler (minder mooi) dan de zoeter snorrende viercilinder in de Lancia. De Polo z'n afstelling is overduidelijk minder goed dan die van de Lancia: de Polo is onderdempt en gaat snel (wippend) van z'n lijn afwijken (b.v. oprit autostrade aan normaal tempo). Rechtdoor op de autostrade is de Polo duidelijk minder stabiel en z'n slappe ophanging boezemt geen vertrouwen in, aan 120 over een brug rijden resulteert in een nabotsende auto waardoor je al snel het gevoel hebt geen controle te hebben. Het stuur is, ondanks 't feit dat het (denk ik) niet elektrisch bekrachtigd is, onprecies. Het stuur van de Lancia is elektrisch bekrachtigd en dat filtert veel contact met de weg weg (zeker als 'ie in "City" staat, i.e. sterk bekrachtigd), maar je hebt tenminste wél een licht stuur aan trage snelheden en een eerder vast aanvoelend stuur aan hogere snelheden. Ik heb ooit met beide zo'n 165 reëel gereden, de Ypsilon voelt aan alsof 'ie daar zonder enig probleem nog 25 per uur bij doet (stabiliteit), in de Polo voel je duidelijk dat 'ie (in die versie) helemaal niet zo in z'n sas is. Het is alsof Volkswagen zich er snel van af heeft gemaakt en de Polo bedoeld heeft om niet meer dan 80 te rijden en 99% van z'n leven in de stad door te brengen "en al de rest is niet belangrijk". De Lancia is een goed stadswagentje (hoge zitpositie, niet zo overzichtelijk maar veel van die kokette ronde autootjes hebben dat) maar voelt aan alsof 'ie gemaakt is om (met krachtiger motoren) ook veel méér te zijn dan dat.
Qua prestaties liggen ze beide op hetzelfde niveau, maar de Lancia is 1 à 1,5 liter zuiniger. De Lancia schakelt preciezer, heeft een aangenamer stuurgevoel, ligt duidelijk beter op de weg (allebei zelfde maat banden), is stiller, duidelijk beter ineengestoken en afgewerkt,
Na ettelijke duizenden km in de beide auto's, is dit voor mij zo klaar als pompwater: Duits is niet altijd beter.
Dingen waarin de Polo beter is: lakkwaliteit, naam v/h merk, imago inzake betrouwbaarheid, ruimtegevoel binnenin, kofferruimte en steun van de voorzetels.
Dingen waarin de Lancia beter is: algemeen comfort, zitcomfort, veiligheidsgevoel, materiaal- en bouwkwaliteit, afwerking, gezelligheid en sfeer, betrouwbaarheid, kofferruimte met de achterbank naar voor geschoven (waardoor er wel geen passagiers meer kunnen zitten achteraan), variabiliteit en belaadbaarheid (ingenieus, makkelijk te bedienen en goed gemaakt schuifsysteem van de achterbank + volledig uitneembaar), wegligging en veiligheid.
Dingen waarin ze ongeveer gelijk scoren: ruimte binnenin voor de inzittende vooraan, fiscaliteit, prestaties, aankoopprijs.
Duits beter? Zeker niet altijd...
Qua interieurkwaliteit (bouw, materialen e.d.) krijg je erg snel dezelfde indruk als je b.v. een nieuwe Delta of een Grande Punto vergelijkt met een prefacelift BMW '1. Oké, die laatste bestaat nu al niet meer en met de facelift werd een pak verbeterd, maar toch, het zijn zo goed als generatiegenoten. Dan is de BMW binnenin (prefacelift) een triestige bak vergeleken met de Italiaanse concurrentie. En dat die Italianen altijd zoveel sneller in panne vallen is ondertussen ook al verleden tijd. En Duitsers zijn ook no way nog zo betrouwbaar als toen Mercedes-Benz nog uit graniet werd gehouwen en met olifantenhuid werd bekleed.
Ik kan nu ERG goed vergelijken tussen twee concurrenten, de ene uit Italië en de andere uit Duitsland. Een Lancia Ypsilon (huidig model, pre-facelift) en een VW Polo, vorig model (is net vernieuwd). Allebei uit ongeveer dezelfde periode (de Lancia is 1 jaar jonger maar heeft meer kilometers).
De Lancia is niet 2 maar 3 keer zo goed en degelijk als die Polo. De Lancia zit degelijk ineen, de Polo is veel cheaper, zowel qua materiaalkeuze (zetelbekleding, plastics interieur, tapijtkwaliteit, softlak (if any), dakbekleding, zonneklepjes), acoustisch (dichtslaan deuren, sluiten handschoenkastje, koffer, rol- en motorgeluiden), qua werking (wederom handschoenkastje, verstelling achterzetels, enz). De hoofdsteunen van de Polo b.v. wegen ocharme een paar 100 gram als je ze vast hebt, ze staan op plastic staafjes, en de vulling voelt aan alsof ze er niet is. Ze zijn hard om tegen te zitten met je hoofd en het voelt allemaal zeer cheap aan. Die van de Lancia staan op eerlijke verchroomd stalen staafjes, zijn comfortabel gevuld en je zit er ook comfortabel tegen. Het dashboard en de deurpanelen van beide wagens zijn één stuk plastic, maar in de Lancia voelt het beduidend zachter aan en als je ertegen klopt heb je in de Polo overal een erg hol, cheap geluid ... bij de Lancia moet je al zoeken naar plaatsen waar het zo klinkt (maar ze zijn er wel). De bekleding van de koffer is bij beide modellen ongeveer gelijk, er is bij beide modellen staal te zien en bij beide modellen is de pasvorm van de bodemmat niet optimaal. Algemeen gesproken is de Polo erg cheap van looks en bouw; binnenin lijkt 'ie wel een goedkope Oost-Europese VW-Dacia waar je bijna depressief van wordt.
Er is ook een enorm verschil qua betrouwbaarheid. De Polo is nu 7 jaar oud, heeft zo'n kleine 20.000 km en heeft al enorm veel in de werkplaats gestaan: 3 keer nieuwe benzinepomp, 2 keer verstelmechanisme van de zetels (klapfunctie), 2 keer een nieuwe teller-combo, nieuwe computer (motorsturing), nieuwe silent blocks achteras, nieuwe synchro-ringen versnellingsbak, twee keer linker motortje voor elektrische ruiten en een nieuwe stuurkolom. Ondertussen werkt de teller-combo nog altijd niet goed, de garage (officiële VW-dealer Gent) krijgt de tankvlotter (of het metertje voor de brandstofvoorraad) maar niet deftig werkend (blijft op vol staan tot voorbij half tank, gaat daarna tot ca. 1/3e en blijft daar staan tot 'ie leeg is) zelfs na 't vervangen van de benzinepomp en vlotter.
De Lancia heeft nog geen sleutel gezien tenzij om olie te wisselen. Ja, 'ie heeft nu al enkele Italiaanse "mankementjes", zo werkt de verlichting achter de rechter draaiknop voor airco/verwarming niet meer, en als ze dat moeten vervangen moet het hele dashboard eruit (= ook typisch Italiaans), dus dan blijft 't maar zo. Ook is de batterij van de afstandsbediening al enkele keren plat gegaan, vermoedelijk wordt die niet opgeladen als de sleutel in 't contactslot zit (wat wel zou mogen). En bij momenten moet het nut wijken voor de looks, zo hebben de tellers een beige achtergrond en zijn de cijfers groen verlicht, en bij schemerduister zie je dus niks (letters/cijfers vallen echt niet af te lezen).
Qua rijden is de (basic) Ypsilon ook duidelijk beter uit de kluiten gewassen dan de (basic) Polo. Ze hebben beide ongeveer 65 pk en de één voelt niet sneller aan dan de andere, maar de driecilinder van de Polo klinkt een pak holler (minder mooi) dan de zoeter snorrende viercilinder in de Lancia. De Polo z'n afstelling is overduidelijk minder goed dan die van de Lancia: de Polo is onderdempt en gaat snel (wippend) van z'n lijn afwijken (b.v. oprit autostrade aan normaal tempo). Rechtdoor op de autostrade is de Polo minder stabiel en z'n slappe ophanging boezemt geen vertrouwen in, over een brug rijden resulteert in een nabotsende auto waardoor je al snel het gevoel hebt geen controle te hebben. Het stuur is, ondanks 't feit dat het (denk ik) niet elektrisch bekrachtigd is, onprecies. Het stuur van de Lancia is elektrisch bekrachtigd en dat filtert veel contact met de weg weg (zeker als 'ie in "City" staat, i.e. sterk bekrachtigd), maar je hebt tenminste wél een licht stuur aan trage snelheden en een eerder vast aanvoelend stuur aan hogere snelheden. Ik heb ooit met beide zo'n 165 reëel gereden, de Ypsilon voelt aan alsof 'ie daar zonder enig probleem nog 25 per uur bij doet (stabiliteit), in de Polo voel je duidelijk dat 'ie (in die versie) helemaal niet zo in z'n sas is.
Qua prestaties liggen ze beide op hetzelfde niveau, maar de Lancia is 1 à 1,5 liter zuiniger. De Lancia schakelt preciezer, heeft een aangenamer stuurgevoel, ligt duidelijk beter op de weg (allebei zelfde maat banden), is stiller, duidelijk beter ineengestoken en afgewerkt,
Na ettelijke duizenden km in de beide auto's, is dit voor mij zo klaar als pompwater: Duits is niet altijd beter.
Dingen waarin de Polo beter is: lakkwaliteit, naam v/h merk, imago inzake betrouwbaarheid, ruimtegevoel binnenin, kofferruimte en steun van de voorzetels.
Dingen waarin de Lancia beter is: algemeen comfort, zitcomfort, veiligheidsgevoel, materiaal- en bouwkwaliteit, afwerking, gezelligheid en sfeer, betrouwbaarheid, kofferruimte met de achterbank naar voor geschoven (waardoor er wel geen passagiers meer kunnen zitten achteraan), variabiliteit en belaadbaarheid (ingenieus, makkelijk te bedienen en goed gemaakt schuifsysteem van de achterbank + volledig uitneembaar), wegligging en veiligheid.
Dingen waarin ze ongeveer gelijk scoren: ruimte binnenin voor de inzittende vooraan, fiscaliteit, prestaties, aankoopprijs.
Duits beter? Zeker niet altijd...
Haha... je moet mij niet overtuigen hoor, ik reageerde eerder vanuit de posts van svdb die blijkbaar een lederhosencomplex heeft
Ik weet maar al te goed dat goede kwaliteit meer afhangt van bedrijfscultuur dan van nationaliteit van de werknemers. Dat laatste is bijna racistisch.
Sommige producten gemaakt in China zijn topkwaliteit, zoals de iPhone bijvoorbeeld, al heb ik het meer voor HTC op Froyo met Sense UI (voor de kenners)
En niet twijfelen, ga voor een Legend Qua looks overtreft die de Desire op alle vlakken, het ding ziet er gewoon ongelooflijk vet uit. De Desire heeft alleen de betere specificaties (snellere processor en groter scherm), maar aangezien een Wildfire ook tot de mogelijkheden behoort is dat niet echt van tel precies. Dus Legend
Basisprijs X3 2.0d:40600€
Configurator zal binnen enkele weken beschikbaar zijn volgens dealer.
Jammer dat ze op deze X3 geen night vision heeft zoals op de iets eerder geïntroduceerde 7 en 5.
In de configurator van BMW UK en DE kan je mooie versies samenstellen
grandTheftauto, je hebt gewoon brute pech gehad met die Polo. Hier rijdt er een 1.4 benzine uit 2005 en dat spel is gewoon probleemloos na intussen 85.000km. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat VW beter zou zijn dan Lancia, zeker niet. Alleen een kleine nuance
grandTheftauto, je hebt gewoon brute pech gehad met die Polo. Hier rijdt er een 1.4 benzine uit 2005 en dat spel is gewoon probleemloos na intussen 85.000km. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat VW beter zou zijn dan Lancia, zeker niet. Alleen een kleine nuance
Uiteraard, één voorbeeld is geen statistiek.
Er zit in die kant van de familie nog een Polo, één jaartje jonger, een 1.4, ik denk ook een Comfortline, en ook daar is het eigenlijk pover inzake kwaliteit. Ook al veel mechanische kleine problemen gehad, dashboard moeten wisselen, en de afwerkings- en materiaalkwaliteit die is uiteraard van hetzelfde lage niveau. 'Ie rijdt wel beter, staat op 15" en bredere banden en de ophanging moet ook anders zijn want die ligt iets vaster op de baan.
Aan mijn kant van de familie rijden twee mensen al jaren Lancia, wat natuurlijk hun visie kleurt, maar die zijn daar uitermate tevreden van. Een Thesis 2.0 benzine met turbo ("hét" droombeeld van een Italiaanse brol-motor), ondertussen 280.000 km en die zijn zo goed als probleemloos. 't Is een eerder basic Thesis, en als je dat naast een 'business' BMW '5 (E60, vorige reeks dus, want zelfde tijdperk) zet dan moet die Lancia geenszins onderdoen, wel integendeel.
Wat de Polo-Ypsilon betreft, daar ben ik vooral erg hard geschrokken hoe groot het verschil in materiaal-, bouw- en afwerkingskwaliteit is. De Lancia is gewoon een complete klasse beter en ziet er (ook niet in detail) nergens als een budgetauto uit. De Polo daarentegen... 'k was ferm verbaasd.
Ondertussen de gelegenheid gehad om de nieuwe Polo te kunnen testzitten, weliswaar een topmodelletje (denk dat die een ander dashboard heeft, betere materialen oid?), maar dat zag er wel snor uit en voelde ook solide aan.
Alléé, ik zal maar over mijn lederhosen complex proberen over te geraken als ik hier de Polo/Lancia volg..
Mijn zorg was de Amerikaanse kwaliteit, maar inderdaad een mens mag niet veralgemenen. Ik heb vroeger voor het werk in een Skoda Octavia gereden, en ik moet zeggen dat dit sterke onverwoestbare dingen waren. Dus ook een "Duits" merk (onder de VW vlag) die niet in Duitsland gemaakt wordt.
Ondertussen de gelegenheid gehad om de nieuwe Polo te kunnen testzitten, weliswaar een topmodelletje (denk dat die een ander dashboard heeft, betere materialen oid?), maar dat zag er wel snor uit en voelde ook solide aan.
Bij D'Ieteren heb ik dat verschil van meteriaal van het dashboard kunnen ervaren tussen een Polo 'Basic', 'Comfortline' en 'highline'.
'Basic' had gewoon dat harde plastieke dashboard tov dat van 'Comfort' en 'highline' dat duidelijk(eigenaardig wel) andere en top materialen hiervoor gebruikte.
Zo weet ik iemand die bij VW was gaan zien voor de nieuwe Polo(en die stond daar enkel in 'Basic') maar wegens de povere materialen was VW toch een klant kwijt en dit zonder te weten dat de andere line's wel over een degelijk interieur bezaten.
Ik begrijp allesinds de politiek van VW niet goed.
Toch wel, het oude model wordt nog weergegeven bij het keuzemenu van de modellen, klik op X3 en dan bij de volgende stap kan je tussen de verschillende motorisaties ook de nieuwe X3 kiezen (de 2.0d met 184pk en de 3-liter 6-cilinder turbo). Het model verandert dan meteen samen met de motor naar het nieuwe. Beetje verwarrend, wel. Is al een weekje of twee zo, dacht ik.
Toch wel, het oude model wordt nog weergegeven bij het keuzemenu van de modellen, klik op X3 en dan bij de volgende stap kan je tussen de verschillende motorisaties ook de nieuwe X3 kiezen (de 2.0d met 184pk en de 3-liter 6-cilinder turbo). Het model verandert dan meteen samen met de motor naar het nieuwe. Beetje verwarrend, wel. Is al een weekje of twee zo, dacht ik.
Inderdaad,was ook al een tijdje aan het wachten om te kunnen configureren op de Belgische site,ik zag ook altijd het oude model,tot ik naar beneden scrolde en daar de 184pk versie zag staan....................
Inderdaad,was ook al een tijdje aan het wachten om te kunnen configureren op de Belgische site,ik zag ook altijd het oude model,tot ik naar beneden scrolde en daar de 184pk versie zag staan....................
werkt inderdaad als je wat verder kijkt dan je neus lang is :-)
vind de samenstelling van de pack's op de recente nieuwe modellen ( 5-reeks-X3 ) een beetje jammer; Wat was er mis met de oude pack's ( comfortline, dynamic, performance, m-pack ) zoals nu nog aan te vinken bij de 1 en 3-reeks? Nu worden er telkens items ingestoken die je (efin ik toch niet) als ze niet in het pack staken niet zou nemen en waardoor eigenlijk je voordeel teniet gaat; de meeste pack's impliceren bijna altijd navigatiesysteem bvb terwijl ik dat net duur vind ( bij de meeste merken overigens) en bij de nieuwe 5-reeks bvb zitten ook quasi altijd de nieuwe snufjes in de packs;
Comment