Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo V60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • start stop

    ik heb juist gelezen dat de volvo v60 en ook de andere modellen een start stop systeem krijgten
    hierdoor zou de CO2 bij de D3 van de met 10gram dalen


    Comment


    • In mijn V60 ligt de D3 2012 met start/stop. Ik zet het meestal wel uit...
      Volvo V60 D3 R-design

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Bekijk Berichten
        Heeft er iemand foto's van een Savile Grey Volvo V60 met R-design?
        Liefst foto's die groot genoeg zijn.
        Bijgevoegde Bestanden
        nls2000

        Comment


        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment






          • Heico

            Comment


            • Rij-impressie: Volvo V60 Plug-in Hybrid

              Het duurt nog ruim een jaar voordat Volvo met de V60 Plug-in Hybrid op de markt komt, maar de wetenschap dat-ie dan wel bijtellingvrij is, lijkt het wachten waard. AutoWeek ging alvast een blokje om met een prototype van deze stationcar met stekker.

              Als het om alternatieve aandrijving gaat, dan zijn ze bij Volvo tot nu toe vrij bescheiden geweest. Een start/stop-systeem en motoren op biobrandstof E85, dat is het wel. Meer is ook nog niet nodig, er wordt ruimschoots aan de regels voldaan en daar gaat het uiteindelijk om. Wel wordt er gewerkt aan een kleine serie elektrische C30’s maar dat is meer een uitgebreide veldtest om ervaring op te doen met elektriek dan serieuze serieproductie. Toch heeft alternatieve aandrijving wel degelijk de aandacht van de Zweden. Naast de experimentele C30 Electric wordt er bijvoorbeeld al sinds 2008 gewerkt aan plug-in hybride aandrijfsystemen. Zo konden we in 2009 al bij Volvo kennis maken met de V70 Plug-in Hybrid, een experimentele auto waarbij het doel vooral was te kijken hoe zo’n vrij grote auto zich gedraagt op elektriciteit. De uitkomst van die experimenten waren blijkbaar bemoedigend genoeg om er mee verder te gaan. We mogen nu namelijk rijden met een prototype van de V60 Plug-in Hybrid die volgend jaar november in productie moet gaan, een stationcar met een gemiddelde uitstoot van slechts 49 gram CO2 per kilometer. Het is de Zweden menens.


              Instant 4x4
              Waar Opel en Chevrolet bij de Ampera en Volt (en Toyota dadelijk bij de plug-in Prius) gebruik maken van ingenieuze aandrijflijnen met planetaire tandwielstelsels om de elektromotoren en de verbrandingsmotor met de voorwielen te verbinden, gooit Volvo het over een geheel andere boeg. De basis van V60 Plug-in Hybrid is een voorwielaangedreven V60 met de 215 pk sterke D5-dieselmotor en automatische zesbak. Tot zover weinig spannends. De hybridisering speelt zich hoofdzakelijk af aan de achterkant. Daar wordt namelijk de achteras gebruikt van de vierwielaangedreven V60 D5 AWD. Alleen is er nu geen cardanas die het achterdifferentieel aandrijft, maar wordt die taak vervuld door een 70 pk sterke elektromotor. Deze krijgt z’n elektriciteit uit een accupakket dat onder de vloer van de bagageruimte is weggewerkt. Zo steekt de aandrijftechniek in hoofdlijnen in elkaar.


              Direct respons
              Welke motor precies wat doet, dat wordt geregeld door de elektronica. Elektronica overigens die met een aantal knoppen te beïnvloeden is. In basis zijn er drie rijmodi: Pure, Hybrid en Power. In de eerste stand rijdt de Volvo puur elektrisch, een beetje braaf en voor zo’n auto vrij bescheiden. Een actieradius tot 50 kilometer zou mogelijk moeten zijn, dit mede doordat de auto zelf een aantal energieslurpers zoals de airco uitschakeld. Alleen moet je dan niet met de maximale elektrische snelheid van 100 km/h over de snelweg willen sturen. Meer actie is er wanneer er in de Hybrid-modus gereden wordt, dan bepaalt de elektronica vloeiend welke motor er in welke mate aan de gang moet. Doordat de elektromotor eventuele schakelpauzes keurig wegpoetst lijkt de automatische versnellingsbak net een CVT. Met een beetje zelfbeheersing moet een actieradius van 1.200 km mogelijk zijn voordat de accu is uitgeput en je de tot 45 liter verkleinde brandstoftank leeg hebt gereden. Wie meer sensatie wil drukt op de Power-knop. Hiermee staan beide motoren maximaal ter beschikking en is de auto in staat om in 6,9 seconden naar honderd te sprinten. Gemeten hebben we dat niet, maar na een paar rappe rondjes op de Volvo-testbaan net buiten Göteborg, twijfelen we daar geen moment aan. Net zo min als aan het gegeven dat de topsnelheid boven de 200 km/h ligt. Waar normaal de turbo nog eventjes op gang moet komen, levert de elektromotor meteen alles wat-ie in huis heeft. De respons op het gaspedaal is dan ook dik in orde. En hoewel de auto bijna 300 kg zwaarder is dan een gewone D5 (+210 kg t.o.v. de D5 AWD) voelt de hybride niet overdreven log aan. Net als bij andere elektrische en hybride auto’s wordt er ook bij deze Volvo remenergie teruggewonnen. Voordat de mechanische remmen het overnemen wordt er tot een remvertraging van 0,3 g alleen elektrisch geremd. Meer is uit voertuigstabiliteitsoogpunt ook niet echt verstandig, want er wordt elektrisch alleen op de achterwielen geremd. De overgang tussen de ene en de andere manier van remmen is in de praktijk niet of nauwelijks waar te nemen. Dat hebben ze keurig voor elkaar.


              Ampera-killer
              Al bij die experimentele V70 uit 2009 werd er gesproken over een CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer (volgens de Europese rijcyclus), net onder magische grens die Europa heeft vastgesteld voor de zogenaamde supercredit-klasse. Ook voor de V60 Plug-in Hybrid wordt die 49 gram weer genoemd. Dit betekent voor Nederland dat de auto vrijgesteld is van bijtelling, wegenbelasting en bpm. Dit laatste draagt er aan bij dat de consumentenprijs in de buurt zal liggen van die van de V60 D5 AWD (en die kost € 51.595). Weliswaar is een Opel Ampera iets goedkoper, de Volvo is een stuk praktischer. Ondanks dat de vloer van de bagageruimte 6 cm is verhoogd (waardoor 120 liter aan kofferruimte verloren gaat) blijft er nog meer dan genoeg over. En voor wie niet te koop wil lopen met z’n groene of zuinige keuze: alleen een geoefend oog ziet dat de Volvo V60 Plug-in Hybrid anders is dan de andere V60’s. Veel interessanter is dat de Volvo gewoon een aanhanger van 1.800 kg mag trekken. Hiermee heeft Volvo straks een auto in huis waarmee ze menig potentiële Ampera-klant aan het twijfelen moeten kunnen brengen.





              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

              Comment






              • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door nls Bekijk Berichten


                  Hi Nils, ik wist niet dat onze V60 al geleverd was?

                  Comment


                  • Test: Volvo V60 D3 Momentum

                    Groot, hoekig en ruim, dat waren de stationwagons van Volvo ooit. Sinds de V50 weten we dat het anders kan. De V60 gaat weer een stap verder. Zo lifestyle en premium was een Volvostationcar nog nooit. Vormgeving en voorkomen, daar draait het om.

                    Dankzij de kunststukjes die fabrikanten tegenwoordig maken van koplampen en achterlichten herken je auto’s in het donker al van verre. In de neus van de V60 zitten naast de koplampen lichtbalkjes. De fraai gewelfde achterlichten zie je in het donker van een kilometer afstand. De wielen staan ver op de hoeken, wat korte overhangen voor en achter oplevert. Esthetisch zeer verantwoord, maar het maakt hem bijna on-estate-achtig. Hij biedt dan ook minder ruimte dan klassieke Volvostationcars . Hoe dan ook, zo’n lifestylestation koop je niet vanwege z’n ruimte en praktisch nut. Met 430 liter is de bagageruimte bescheiden. Handig is het opzetstuk in de bodem, dat je overeind kunt zetten. Met haken en elastiek zet je je boodschappentassen vast.
                    Voorin zijn moderne Volvo’s al jaren een feest voor het oog. Strak, met die nog altijd fraaie centre stack. Het V60-dash is weer een stap voorwaarts, met mooie kunststoffen en een in de bovenkant van het dashboard gemonteerd scherm voor het multimediasysteem. Dat kwam voorheen bij Volvo’s altijd uit de bovenkant. De knoppen eronder zijn voor de diverse menu’s. Met het knopje MyV60 kun je instellen welke veiligheidssystemen, je aan wilt hebben en welke niet. Op het scherm zie je op schitterende graphics hoe de systemen werken. En dan is er nog de camera in de neus, die beide hoeken van het front in de gaten houdt.
                    Ergonomisch klopt de V60. De cruisecontrol-bediening zit op de plek waar die hoort, op het stuur dus. De stuurkolom priemt ontzettend ver het interieur in. De stoelen zijn zacht, maar bieden wel voldoende steun. En, ook belangrijk, ze smoelen goed.


                    Nieuwe vijfcilinder
                    Onder de motorkap huist een D3-dieselmotor. Die is afgeleid van de D5-krachtbron en heeft een inhoud van 2,0 liter, verdeeld over vijf cilinders. Hij is goed voor 163 pk en 400 Nm. Als je de startknop indrukt, hoor je direct dat je met een vijfcilinder op pad gaat. Een mooi, zwaar geluid. Bepaald niet geraffineerd, maar wel karaktervol. De D3 doet rond 1.500 toeren bijna niets, om er bij ongeveer 1.750 toeren als een dolle aan te gaan sleuren. Al heel snel voel je de trekkracht weer afnemen. Verder doorhalen dan 3.800 toeren heeft geen enkele zin. Deze V60 D3 moet overigens nog wel loskomen. Slechts 2.000 kilometer jong is-ie en zo’n diesel begint zich pas een beetje lekker te voelen wanneer er 10.000 kilometer mee is gereden. Vandaar dat we de fabrieksopgave van 0 naar 100 km/h bij lange na niet halen.
                    Bij het wegrijden moet je in de V60 D3 voorzichtig omgaan met de koppeling. Eerst gebeurt er niets, en is de linkervoet al hoog, dan grijpt hij pas aan. Als het gaat om sturen, gebeurt er in eerste instantie rond de middenstand weinig, maar heel snel daarna wordt de besturing lekker direct en kun je de V60 goed in bochten plaatsen. In een snelle lange bocht iets gas liften laat de auto de binnenkant van de bocht opzoeken. De auto voelt heel dynamisch aan, de 18-inchwielen met platte banden zorgen wel voor een stevige bonk bij dwarsrichels. Bestel je de Volvo V60 met 17-inchwielen, dan heb je een fraai uitgebalanceerde auto met veel dynamiek en comfort.





                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                    Comment


                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                      Comment


                      • Gisteren ook eens een gereden met een V60 D3 automaat. Die motor komt vanuit stilstand traag op gang, om er dan vanaf een goeie 1500 toeren serieus aan te sleuren. En vanaf 3500 lijkt het feest al weer over. In vergelijking met bijv. de 2 liter van BMW vind ik dit toch een minder aangenaam motorkarakter, alleen de klank is wat leuker. Postief is dan weer het algemeen rijcomfort

                        Comment


                        • Kennelijk is er een nieuwe motorvariant uit in de V60: een D3 met 136pk en 400Nm.
                          Zou een 1450€ goedkoper zijn dan de D3 met 163pk.
                          Voor beiden zou de CO2 uitstoot nu op 119g liggen.
                          Dit heb ik van bij de Volvo verdeler.

                          Dan is de D3 met 136pk wel interessant: genoeg vermogen, veel koppel en redelijk lage CO2.
                          Op hun website is er echter nog niets van terug te vinden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten


                            Plug-in hybride: mooie verdienstelijke poging, maar blijkbaar ook niet meer dan dat. Op het autosalon sprak een Volvo medewerker ook van iets boven de 50k € voor die plug-in hybride versie. Aan die prijs is die gewoonweg onverkoopbaar. Het ziet er allemaal wel veelbelovend uit en technisch knap uitgewerkt, maar vermits dergelijke experimentele modellekes altijd als top-of-the-range worden gepresenteerd (net zoals de hybrides bij BMW), nemen ze weinig risico's qua verkoopaantallen en zullen de dieseltjes nog wel efkes de plak zwaaien.

                            Comment


                            • Ik kan alvast zeggen dat zo'n T6 een zalige motor is.
                              Eens iets anders dan 'lage uitstoot en eco-stuff'.

                              Afgelopen weekend met zo eentje meegereden & it was fun

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                Kennelijk is er een nieuwe motorvariant uit in de V60: een D3 met 136pk en 400Nm.
                                Ben wel benieuwd wat het koppel nu wordt. Mijn dealer vertelde ook 400Nm. In de media zeggen ze echter steeds 350Nm (ook niet slecht, maar toch)

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Invictus66 Bekijk Berichten
                                  Ben wel benieuwd wat het koppel nu wordt. Mijn dealer vertelde ook 400Nm. In de media zeggen ze echter steeds 350Nm (ook niet slecht, maar toch)

                                  http://www.autowereld.be/2012/04/12/...-dieselmotor/#
                                  Is zeker 136pk en 350 Nm

                                  Comment






                                  • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                    Comment






                                    • Reviews:
                                      AutoCar.co.uk
                                      AutoExpress.co.uk
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                      Comment


                                      • Ik ben wel zeer geïnteresseerd in de V60 (prachtige wagen met R-design) maar een logische reflex die ik dan heb; de wagen rijdt al een tijdje rond: wanneer komt er een facelift van ?
                                        Is er iemand die daar al iets meer kan over vertellen? Dank
                                        Jaguar XF - http://autoforum.be/showthread.php?t=30558

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jag Bekijk Berichten
                                          Ik ben wel zeer geïnteresseerd in de V60 (prachtige wagen met R-design) maar een logische reflex die ik dan heb; de wagen rijdt al een tijdje rond: wanneer komt er een facelift van ?
                                          Is er iemand die daar al iets meer kan over vertellen? Dank
                                          De V60 is nog maar een jaar oud.
                                          In de eerste drie jaar zeker nog niet, op een detail na misschien.
                                          Kijk maar naar de XC60, na vier jaar nog geen facelift.
                                          Volvo is heel karig met facelifts, in tegenstelling tot vele concurrenten.
                                          Last edited by joodoo; 12/07/2012, 20:41.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X