Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Morgen beginnen rijden met een a1 1.6 tdi stronic 116 pk.. Ben eens benieuwd
Leave a comment:
Guest replied
En de A1 1.8 TFSI kan je alleen maar in S-Tronic versie krijgen.
Een handgeschakelde 1.8TFSI met voorwielaandrijving leek mijn wel interessant.
4WD voegt niet veel toe , alleen extra gewicht, de S1 deed het niet al te goed in de SportAuto supertest op de Nordschleife.
Last edited by ; 15/02/2015, 14:38.
Leave a comment:
Guest replied
grappig, vanmorgen net hetzelfde gedaan. Kwam (in BE prijzen) aan 37K.
Maar geen automaat (ben luiwammes geworden).
Ik dacht overigens dat het mogelijk was om ook donker dak te kiezen, maar niet gevonden op de configurator.
Leave a comment:
Guest replied
Ik zat gister even een "S1" te configureren, 50+ ruggen ben je zomaar kwijt voor zo'n ding.
Ook een gewone A1 is stevig aan de prijs.
Een facelift van Audi is doorgaans geen wereldschokkend nieuws. Ook bij de vernieuwde A1 zien we hooguit andere lichtunits en een aangepaste grille, maar ditmaal zitten de belangrijkste vernieuwingen voornamelijk onderhuids. Krijgt de kleinste Audi hierdoor voortaan wél de meerwaarde die we mogen verwachten van De Vier Ringen?
Echte klasse vind je in de kleinste details, hoor je wel eens zeggen. Audi nam dat credo de laatste jaren wel erg letterlijk bij de A1, want als je het ons vraagt bood de kleinste Audi niet heel veel meerwaarde ten opzichte van zijn concerngenoten die dezelfde technische basis delen, zoals de Volkswagen Polo. Goed, de Audi ziet er misschien wat gelikter uit en biedt een fraaier afgewerkt interieur met iets meer binnenruimte, maar dat zijn wat ons betreft magere pluspunten om het prijsverschil van enkele (tot al snel meerdere) duizenden euro’s te rechtvaardigen.
Revancheert Audi zich nu met de tussentijdse opfrisbeurt van de A1? We zijn in eerste instantie geneigd om een hartgrondig ‘nee’ te laten horen, want aan de buitenkant zijn de aanpassingen ronduit minimaal. Aan de voorzijde blijft de facelift steken bij aangepaste koplampen met een andere ‘led-handtekening’, een bredere grille ‘met een stoerdere uitstraling’ en veranderde bumpers, terwijl we achteraan ook hooguit nieuwe lichtunits en andere bumpers zien. Dit ruikt naar een gevalletje Jantje van Leiden… Overigens heeft Audi de mogelijkheden om een A1 af te stemmen op je persoonlijke smaak wel enorm uitgebreid: voortaan bestaan er ruim een miljoen combinaties van lakkleuren, wielen, stickers en interieurdetails. Personalisatiekunstenaars kunnen hun hart ophalen, met andere woorden…
Over kleine details gesproken: een piepklein logootje op de achterklep van deze A1 verraadt dat er wel degelijk meer aan de hand is. De bekende motoraanduiding TFSI draagt voortaan namelijk de toevoeging Ultra, en dat is weer een verwijzing naar de nieuwe motorenfamilie die Audi introduceert bij deze A1 facelift. Voor het eerst in de geschiedenis schroeft Audi een driecilinder turbomotor in haar auto’s: de 1.0 TFSI levert 95 pk en vervangt de viercilinder 1.2 TFSI van vóór de facelift. Ook op dieselgebied is er nieuws, want A1-kopers kunnen voortaan ook kiezen voor de driecilinder 1.4 TDI (eveneens een Ultra) die het Volkswagen concern ook al toepast in bijvoorbeeld de Polo TDI Bluemotion.
Gecultiveerd
Die driepits diesel hebben we in de Volkswagen al uitgebreid gereden en daar bleek al dat de 1.4 TDI een flinke stap voorwaarts is ten opzichte van de 1.2 TDI driecilinder die hij vervangt. Het loopkarakter is stukken beter en ook in de Audi valt op dat de motor aangenaam weinig trillingen aan het interieur doorgeeft, terwijl het ietwat nagelende geluid geen hinderlijke niveaus aanneemt. Wat hinderlijke klanken en vibraties betreft scoort de 1.0 TFSI Ultra ook prima, want het éénlitertje doet zijn werk mooi stil en ligt nauwelijks te schudden in z’n motorsteunen. Dat klinkt logisch, maar driecilindermotoren hebben de laatste jaren een fikse ontwikkeling doorgemaakt waar het aankomt op gecultiveerde loopeigenschappen en de Audi-driepitter hoort bij de betere keuzes op de markt.
Zo pakt de compacte machine bijvoorbeeld al beter op bij lage toeren dan de bejubelde 1.0 Ecoboost van Ford. Over de souplesse hebben we dan ook weinig te klagen, al valt de motor boven de 3.000 toeren wel een beetje door de mand. Waar de driepitter in eerste instantie vlot lijkt te reageren op het gas, verdwijnt dat pittige karakter bij de hogere toeren als sneeuw voor de zon. Van versnelling is dan nog nauwelijks sprake terwijl de TFSI irritant schel begint te klinken wanneer je hem echt op z’n falie geeft, dus zo moet je deze motor niet aanspreken. Vertrouw je echter op z’n redelijke koppel van 160 Nm en schakel je op tijd op, dan kom je in ons vlakke landje niet snel power te kort. Sowieso werkt de driepitter mooi samen met de automatische S-Tronic.
Een pluspunt van zowel de 1.0 TFSI als de 1.4 TDI is dat ze zakelijk te rijden zijn met twintig procent bijtelling. Ruim zestig procent van de A1 kopers in ons land schaft z’n Audi echter particulier aan, en acht op de tien kiest vervolgens voor de lichtste benzinemotor.
Volwassen
Een Audi A1 is één van de duurste keuzes uit het B-segment, dus we mogen best iets meer verwachten dan bij andere merken. Audi claimt zelf dat de gefacelifte versie beter rijdt dan zijn concurrenten, met dank aan een compleet nieuwe elektronische stuurbekrachtiging. Als je het ons vraagt is de besturing er juist niet op vooruit gegaan, want het stuurwiel beweegt te licht naar onze zin, terwijl de A1 de geclaimde ‘scherpe, wendbare reacties’ ontbeert. Dat is voor veel eigenaren waarschijnlijk niet erg want juist het algehele comfort aan boord van de A1 is zijn grote pluspunt, maar wie in de markt is voor een leuke stuurauto kan deze Audi beter aan zich voorbij laten gaan. Een Mini rijdt speelser maar gedraagt zich ook minder volwassen.
Daar zit de kracht dan ook van de vernieuwde A1: dit is een auto die een prettig soepele rijervaring biedt, mits je niet voor het optionele S-Line onderstel kiest. Wat de auto nog steeds níet biedt, is een gigantische meerwaarde ten opzichte van andere goede allrounders in het B-segment. Het interieur is zoals gezegd fraaier, er zijn keurige moderne systemen leverbaar en de uitstraling is gewoon goed voor elkaar. Je komt wél in een Audi voor rijden… Die vier ringen zijn de voornaamste reden om wél voor een A1 te kiezen, maar hij steekt simpelweg niet met kop en schouders boven de concurrentie uit.
De uiterlijke veranderingen aan de opgefriste Audi A1 moet je met een vergrootglas zoeken, zo klein zijn ze. Maar naast wat nieuwe koplampen en achterlichten krijgt de A1 ook de beschikking over een driecilinder turbobenzinemotor, en die hebben wij vandaag al kunnen uitproberen!
De aanduiding op de achterklep van de vernieuwde A1 is al bijna net zo bescheiden als de nieuwe motor zelf. Onder de naam 'TFSI Ultra' introduceert Audi een nieuwe driecilinder benzinemotor - voor het eerst in de geschiedenis van het merk - met een cilinderhoud van slechts één liter. Met dank aan een turbo perst het blokje er een vermogen van 95 pk en een maximum trekkracht van 160 newtonmeter uit.
Nogmaals borrelt bij ons de omschrijving 'bescheiden' op, maar in de praktijk blijkt de A1 behoorlijk soepel vooruit te komen met z'n nieuwe instapmotor. Wat ten eerste op valt, is de mooie stille 'loopcultuur' van de driecilinder, die compleet vrij is van trillingen of irritante bijgeluiden. Bovendien werkt de motor aangenaam samen met de automatische zeventraps S-Tronic versnellingsbak in onze testauto, een aandrijflijn die garant staat voor vlotte schakelacties, goede reacties op het gaspedaal en soepel optrekken.
Opmerkelijk zijn de 'hikjes' die we voelen bij het overschakelen zodra je wat meer gas geeft, al zijn ze nooit echt storend. Dat kunnen we niet zeggen van het geluid dat de motor produceert zodra je hem op z'n lazer geeft, want onder vollast klinkt de TFSI Ultra als een hese keeshond. Overigens heeft het niet zo veel zin om de hogere toeren op te zoeken, want de motor presteert al heel redelijk rond de 2 à 3.000 toeren. Een grote krachtreserve is er niet, maar zeker voor ons vlakke wegennet is het voldoende.
Besturing: héél erg licht
Audi spreekt trots over de nieuw ontwikkelde stuurbekrachtiging van de A1, die scherper en directer zou zijn. Dat klopt voor ons gevoel wel, want de auto reageert vlot (soms zelfs wat nerveus) op bewegingen van het stuur, maar afgezien daarvan zijn we niet erg onder de indruk van de besturing. Hoewel de installatie minder bekrachtigt naarmate de snelheid toe neemt, werkt de elektronica naar onze zin te fanatiek mee waardoor je totaal niet voelt wat je aan het doen bent.
De auto reageert alert, maar de vraag is waarop. Het voelt namelijk niet alsof jij zelf de commando's geeft, het lijkt meer alsof je een computer aan het bedienen bent. Jammer, want bij de S1 hebben we gezien dat Audi dondersgoed weet hoe je veel gevoel in een besturing moet bouwen. De A1 blijft dus vooral een prima alleskunner, maar puur op stuurplezier is de vernieuwde Audi geen veel leukere auto geworden dan vóór de facelift (zie foto 5 en 6)...
Heb er nochtans hier nog gene enkele zien staan hoor.
Neen, inderdaad hier in België zou het vrij uniek zijn. Niettegenstaande mijn vrij lange rijtijden dagelijks op de weg toch ook nog geen eentje kunnen spotten hier. Vermits we aan het rijden waren dus ook geen foto kunnen nemen.
Met andere woorden, je ziet waar mensen met smaak & geld zitten...
Gisteren een "specialeke" zien staan op de vrachtwagen richting Nederland. Er komt er eentje in Ipanema Brown die richting uit. Schitterende kleur!!!
(zou volgens mij ook prachtig staan op een A6 Allroad).
Leave a comment: