Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volvo S60
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk BerichtenBest knap in het zwart, maar hij mist iets tegenover de vorige vind ik.
Maar ik zou gerust kunnen wennen aan deze nieuwe S60 hoor..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
D3 wil ik ook eens aan de tand voelen.'98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
'08 S60 2.4D
http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096
Comment
-
-
ik kijk er naar uit hem in het echt te zienBMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Testrecensie Volvo S60 2.0T/D3/D5/T6
Volvo zegt met de nieuwe S60 de sportiefste en meest dynamische auto uit zijn 83-jarige geschiedenis geïntroduceerd te hebben. Tegelijkertijd zet het model ook op het gebied van veiligheid een nieuwe standaard neer. In deze testrecensie leest u of de Zweden er inderdaad in geslaagd zijn om een ‘wondercombinatie’ te creëren.
.
.
Wat in ieder geval geslaagd is, is de styling van de nieuwe S60. De 4,63 meter lange sedan straalt veel levenslust uit. Niet alleen vanwege de opgewekte manier waarop de Volvo uit zijn ogen kijkt, maar ook omdat het korte kontje en de geringe overhang van de S60 een atletische verschijning maken. Net als bij de vorige editie van de middenklasser staat de achterruit relatief schuin, waardoor de Volvo als een 4-deurs coupé oogt. En dat is een prima uitgangspunt om bijvoorbeeld de BMW 3-serie mee te gaan beconcurreren.
.
.
Helaas oogt de S60 niet alleen als een coupé, ook diens altijd wat beperkte ruimteaanbod hebben de Zweden overgenomen. En dat valt wat tegen, want met een wielbasis van 2,78 meter had Volvo theoretisch veel speelruimte om achterin een royale zitplek te creëren. De schuine achterruit ‘vreet’ hoofdruimte en voor de benen van de achterpassagiers is het eveneens wat behelpen. Teleurstellend is ook de bagageruimte: die meet slechts 380 liter. Zelfs een hatchback als de Ford Focus (396 liter) heeft op dit punt meer te bieden. Gelukkig is de achterbankleuning in delen neerklapbaar. De kofferklep opening is echter klein, waardoor het voor huishoudens die vaak grote objecten te vervoeren hebben raadzaam kan zijn om de adem nog een half jaartje in te houden totdat de stationwagon uitvoering V60 leverbaar is. Of iets extra uitgeven voor een V70 (of S80). Die bieden achterin duidelijk meer ruimte en zijn maar weinig duurder. Ook vergt de instap achter bij de S80 in vergelijking met de S60 minder lenigheid.
.
freude am fahren
Comment
-
Vorm ging dus duidelijk boven functie bij de nieuwe S60, althans aan de buitenzijde want het dashboard is wel lekker recht toe, recht aan en functioneel opgezet. Het beeldscherm schuift niet langer schuin uit de boordplank, maar is fraai geïntegreerd in de middenconsole. De bediening is probleemloos, het instrumentarium laat zich goed aflezen en om de bestuurder extra te verwennen is de middenconsole licht naar hem toe gekanteld. Volvo heeft smaakvolle materialen gebruikt die mooi zacht en tegelijkertijd zeer solide aanvoelen. Bestel voor 2.650 euro het Driver Support pakket, en je bent omringd door een keur aan beschermengelen die je op allerlei manieren voor nakend gevaar proberen te waarschuwen. Verlaat je rijstrook zonder richting aan te geven, dommel in slaap of rijd te dicht op je voorganger. Daarnaast zijn er de nodige stabiliteitssystemen en ontbreekt een royaal pakket airbags niet. De nieuwe S60 is daarmee een erg zorgzame auto. City Safety, een systeem dat waarschuwt voor het te dicht naderen van een obstakel en vervolgens zelf afremt, is standaard, net als bij de XC60. Tegen meerprijs kun je daar Pedestrian Detection bij bestellen dat in de stad geheel zelfstandig in de ankers gaat als de bestuurder een voetganger op de rijbaan te laat ziet. En natuurlijk zijn er nog veel meer elektronische bewakers te krijgen, zoals BLIS om de dode hoek van je buitenspiegels in de gaten te houden en Lane Departure Warning, om te zorgen dat je tussen de belijning blijft.
.
.
Het onderstel is een doorontwikkeling van het platform van de XC60 en V70/S80 en kenmerkt zich door een nieuw afgestelde besturing en een stevigere vering plus schokdemping. Dat heeft van de S60 een auto gemaakt die beslist geen hekel aan bochten heeft en trouw de commando’s van de bestuurder opvolgt. Bij het topmodel T6 (2.953 cc 6 cilinder turbobenzinemotor, 304 pk en 440 Nm) is de besturing dankzij standaard vierwielaandrijving bovendien mooi neutraal. Er zijn concurrenten die zachter geveerd zijn, maar oncomfortabel wordt de Volvo in dit opzicht nooit.
.
.
De genoemde 6 cilinder motor maakt van de S60 geen sprintkanon, maar geeft de Volvo dankzij de royale krachtreserves wel een extra gecultiveerd karakter. De 6-traps automaat, die al direct na het loslaten van het gaspedaal opschakelt, detoneert in dit beeld enigszins. Het kiezen voor de hoogst mogelijke versnelling helpt weliswaar het verbruik te drukken, maar vergalt op deze manier ook het rijplezier. Er kon ook worden gereden met de D5 (2.400 cc 5 cilinder turbodieselmotor, 205 pk en 420 Nm) en die beviel eigenlijk net zo goed. Alleen bij voluit accelereren merk je dat er een oliegestookte krachtbron in het vooronder zit. Dankzij effectieve isolatie zijn beide motorvarianten mooi stil en zelfs bij een tempo van 170 km/u heb je maar weinig last van windgeruis. Op zijn beurt voegt de D5 ook niet echt veel toe aan de D3 (1.995 cc 5 cilinder turbodieselmotor, 163 pk en 400 Nm). Al bij lage toerentallen biedt deze dieselmotor veel trekkracht, waardoor er lekker schakellui kan worden gereden. Tot slot kon er ook worden kennis gemaakt met de 2.0T (1.997 cc direct ingespoten 4 cilinder turbobenzinemotor, 203 pk/300 Nm) in combinatie met een 6-traps Powershift transmissie met dubbele koppeling. Dat blijkt in de praktijk een zeer uitgebalanceerde combinatie te zijn, want dankzij de relatief lichte aandrijflijn is het stuurgedrag neutraler en communicatiever.
.
freude am fahren
Comment
Comment