Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo C30

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Ik heb eigenlijk weinig ervaring met 5 cilinder diesels in wagens. Destijds heb ik wel een Audi cabrio 2.3E gehad, maar da's ne naft hé. Deze klonk alleszins zeer mooi.

Wel heb ik lang gereden met een Mercedes camionette, een 409D van 1982. Dat ding heeft mijn pa destijds nieuw gekocht. Na 17 jaar en 400.000km hebben we dees camionette ingeruild voor een Sprinter 412D. In de oude lag de 3.0 vijfpiiter uit de W123. De Sprinter had de 2.9 turbodiesel met directe inspuiting uit de W210... Het geluid van beide vond ik toch niet slecht alleszins...
    Sommige vijfcilinders klinken zelfs mooier dan sommige zescilinders. En er zijn al een pak zescilinder diesels (common rail) die terug vrij rauw en ... ja lelijk ... beginnen te klinken. De 2.5 V6 TDI heb ik bijvoorbeeld altijd erg "nagelend" en rauw klinken gevonden, nooit fan van geweest.

't Toppunt van mooie dieselklank was voor mij de 2.5tds van BMW. Die klonk zacht en (alhoewel duidelijk 'n diesel) romig, en je hoorde de 6 cilinders ook duidelijk.

Sommige huidige common rails, zoals de laatste 2.5d en 3.0d van BMW, vind ik niet zo mooi meer klinken. Ik weet niet of je 't "nagelen" mag noemen, maar ze ratelen toch duidelijk meer dan de ouwe 2,5-liter turbodiesel met wervelkamers en gewone inspuiting. Enkel bij vollast en in hogere toeren blijft 'n sixpack mooier klinken dan een 4-cilinder, omdat die laatste (allemaal, zonder uitzondering) dan erg beginnen te loeien. 'n Motor met 6 cilinders gaat dan eerder zingen/brullen/grollen.

In de laatste AMS (Duitse versie, uiteraard) staat 'n test van de 325d, en alhoewel ze er héél erg positief over zijn, schrijven ze wél dat 'ie qua sound écht lelijk is (voor 'n 6-cilinder), in die mate zelfs dat 'ie niet mooier klinkt dan een 320d.

Ik kan dat niet bevestigen, ik hoorde de 325d nog niet, maar ik vind in ieder geval ook die laatste Bimmer sixpack diesels erg rauw en niet zo knap meer klinken (als vroeger).

Een vijfpitter klinkt anders, en misschien ligt 't bij de D5 aan 't feit dat 'ie niet zo'n hoog specifiek vermogen en koppel heeft, en dus een beetje "zachter" afgesteld is (alhoewel, speelt dat ook bij vrijloop?) ... maar ze klinken naar mijn mening zeker even knap. Anders, maar even knap.
    Een BMW zespitter klinkt vandaag rauw en erg gretig, een beetje minder comfy. Die D5 klinkt eerder romig, minder sportief maar zachter. De V6 CDI's van Mercedes zijn ook duidelijk zachter van sound, vind ik, 'k vind ze mooier klinken dan de BMW zescilinder diesels.
    Last edited by ; 10/12/2006, 22:14.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door erikje
      @gTa :Heb daarstraks de wagen eens bekeken in Essen.
      En irl is hij wel echt de moeite alleen de voorkant mist een beetje
      Mjah, smaak is persoonlijk, hè.

Ik was er van bij de eerste gereleasede foto's al meteen weg van (getuige post nr.2 in dit topic), ik heb ook 'n gewenningsperiode moeten doorlopen voor dat kontje, maar ondertussen is 't liefde. I just love it.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        *zucht*

No offence, maar als je continu zaken uit hun context gaat trekken, dan hoeft 't voor mij écht niet meer. Ga dan in een ander topic zaniken.

Een common rail 4-pitter turbodiesel klinkt wel beter dan b.v. eentje met pompverstuivers, en hoe nieuwer de motoren hoe beter ze klinken omdat ze steeds beter worden ingekapseld en geïsoleerd.

Als jij 5-pitters lelijker vindt klinken dan 4-pitters, mij goed, maar ik niet. Goed? Is 't gepermitteerd?

Een 5-cilinder klinkt altijd formidabel.Audi,Mercedes,Alfa ze hebben allemaal 5-cil diesels en Audi zelfs benzinemotoren.
        Stuk voor stuk klinken die fantastisch.
        Wie herrinnert zich niet de Audi Quattro´s in de rallysport,het mooiste automotive geluid ooit.
        Dat is zelfs een van de dingen mij enorm aansprak bij de Brera,die 5-cilinder bij het accelereren

Comment

• Je weet dat ik het geluid van mijn 530d niet super vind. Ik vind 'm enkel lekker klinken tijdens het hernemen vanuit lage en middenhoge toeren. Dan maakt deze 530d een mooi en sportief gorgelend geluid. Eènmaal boven de 3500 toeren wordt deze motor echt rauw.
          Ik vind trouwens dat de 525d (E60) van mijn vader en de E320 cdi (6 in lijn) van mijn schoonouders mooier klinken. Voorla in hoge toeren klinken deze motoren minder rauw.
          Uiteindelijk klinkt de 118d voor een 4 cilinder minstens even aangenaam.

Mijn vader heeft voor deze 525d een 725tds gehad. Deze motor klonk inderdaad lekker. Persoonlijk vind ik dat de E34 525TDS nog het mooiste klonk, zowel in het interieur als aan de buitenzijde.
          OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Juist, die 5-pitter in de Alfa was ik eventjes uit 't oog verloren! (erg, de 159 Sportwagon 2.4 JTDm was ook een kanshebber)

Klinkt inderdaad ook erg mooi. Pákken beter dan gelijk welke 4-pitter diesel.

Die Audi 5-cilindermotoren waarover jij spreekt zijn natuurlijk benzines, en dan nog in motorsport-uitvoering, met vrije uitlaat, grote inlaat, en een turbo die ook nog 'es blaast en dat ultra-lekkere blow-off valve geluidje. Om kippenvel van te krijgen zo lekker, inderdaad.

Comment

Persoonlijk vind ik dat de E34 525TDS nog het mooiste klonk, zowel in het interieur als aan de buitenzijde.
              Volledig akkoord, die bedoelde ik ook.

Comment

• ik ben vandaag nog even langs gegaan in Aalst.
                't was precies receptie , champagne (alle, denk ik), fruitsap, pompoensoep, broodjes.
                alles netjes geweigerd.

5 modellen in de toonzaal, 2 jonge afgeborstelde verkopers, maar zeer afstandelijk en weinig kennis van de wagen (nog minder dan ik).

geen testcentrum, t'zal dus niet zo gemakkelijk zijn om een benzinemotor te proberen.

Comment

Volledig akkoord, die bedoelde ik ook.
                  De eerste versies hadden nog zo'n dubbele uitlaat.

Uiteindelijk zal zo'n 5 cil wel specialer klinken dan een banale 4 cil. Als je zo'n Volvo XC90 hoor aankomen, dan draai ik mijn hoofd toch om.

Eigenlijk heeft deze C30 D5 geen concurrentie, want elke andere vergelijkbare wagen van de concurrentie heeft enkel 4 pitters...
                  OO 00 OO

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                    ik ben vandaag nog even langs gegaan in Aalst.
                    't was precies receptie , champagne (alle, denk ik), fruitsap, pompoensoep, broodjes.
                    alles netjes geweigerd.

5 modellen in de toonzaal, 2 jonge afgeborstelde verkopers, maar zeer afstandelijk en weinig kennis van de wagen (nog minder dan ik).

geen testcentrum, t'zal dus niet zo gemakkelijk zijn om een benzinemotor te proberen.
                    De 1.8 staat "te test" in Roeselare. Just a call away.

Comment

• Leuke discussie

Kan je dat technisch verklaren waarom 4-cilindersdiesels een erbarmelijk geluid maken. Maar vanaf 5 en hoger is het best aanvaardbaar.
                      Die lijn kan je ook doorttrekken naar benzinemotoren, maar die klinken allemaal aangenaam.

Comment

De eerste versies hadden nog zo'n dubbele uitlaat.
                        Dat was toen ongezien, ik weet nog dat ik als jong snaakje verbaasd naar de achterkant van die kar stond te zien toen m'n pa met een modelletje van Bornem thuis aan kwam draven.

En die dingen gingen als een orkaan, in het toenmalige dieselland. Geen andere zelfontbrander kon 'm bijhouden. Het ding ging vlotjes over de 200, en je kon je zelfs met 2,5-liter benzines gaan mengen. In Duitsland toen was er nog een duidelijke rangorde inzake topsnelheden, omdat maar weinig wagens de 200 haalden (enkel de krachtiger auto's, vandaag haalt elk geleased dieselkrel de 200). Toen moest je nog 'n benzine hebben als je in de hoogste klasse (200 en meer) wilde meespelen.
                        En plots kwam daar dan die 525tds, en die stelde je in staat om met één tank van Köln naar München te rijden, zonder de benzines te hoeven lossen op de momenten dat 't plankgas kon. Een benzine-model dronk op dat traject twéé tanks Super op. Shocking.

Dat model luidde ook het tijdperk in van de "gevaarlijke achterwielaandrijvers" voor de modale burger. Die dingen hadden geen ASR, laat staan ESP. En met al dat koppel onderin was 'ie op glad wegdek te vergelijken met een 530i qua trekkracht. Maar weinig mensen konden zich een 530i veroorloven, maar des te meer mensen gingen voor de 525tds. Er zijn toen veel kontjes opzij gezet.

Comment

Juist, die 5-pitter in de Alfa was ik eventjes uit 't oog verloren! (erg, de 159 Sportwagon 2.4 JTDm was ook een kanshebber)

Klinkt inderdaad ook erg mooi. Pákken beter dan gelijk welke 4-pitter diesel.

Die Audi 5-cilindermotoren waarover jij spreekt zijn natuurlijk benzines, en dan nog in motorsport-uitvoering, met vrije uitlaat, grote inlaat, en een turbo die ook nog 'es blaast en dat ultra-lekkere blow-off valve geluidje. Om kippenvel van te krijgen zo lekker, inderdaad.

Ik dacht dat Audi ook 5-cil diesels had.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                            Leuke discussie

Kan je dat technisch verklaren waarom 4-cilindersdiesels een erbarmelijk geluid maken. Maar vanaf 5 en hoger is het best aanvaardbaar.
                            Die lijn kan je ook doorttrekken naar benzinemotoren, maar die klinken allemaal aangenaam.
                            Dat vind ik niet. Ik vind zelfs sommige 3-cilinder benzines mooier klinken dan veel 4-cilinder benzinemotoren. Zo'n Polo 1.2 of een Corsaatje 1.0 snort zo lekker.

De meeste ("banale") 4-cilinder benzines vind ik emotieloos zoemen. En als je hun vermogen aanspreekt, gaan ze huilen als een koffiemolen. Zegt me niks.

't Is pas als er uit dat blok wat sportieve prestaties worden gekieteld, en dus doorgaans ook wat aan sound-tuning (af fabriek) wordt gedaan, dat ik 'n 4-cilinder mooi klinken vind. En dan nog...
                            Zelfs de Honda S2000, die ik een fenomenale auto vind, vind ik eigenlijk niet mooi klinken. Met standaard in- en uitlaat blijft 'ie naar mijn mening te beschaafd qua sound. Evenzo een E30 M3 of een Benz 2.5-16. I just don't like it.

Een 5-pitter is moeilijk, ze klinken ietsje "rauwer" dan een zespitter, doorgaans, omdat je dus iets minder arbeidsslagen per seconde hoort, dus iets meer "knalletjes" apart zonder dat ze in elkaar overlopen.

En dat laatste, alhoewel amateuristisch uitgelegd, vermoed ik de hoofdreden te zijn. Als er meer arbeidsslagen per seconde zijn, wordt de sound meer effen, het geluid van elke arbeidsslag apart loopt meer in een andere over, omdat ze dichter op elkaar volgen op de tijdslijn.

En waarom ik doorgaans enkel van muziek wil spreken vanaf een 6-pitter? Ik kan 't niet uitleggen. Ik vind 't gewoon. Ik heb nog geen enkele 4-cilinder gehoord die ik melodieus kon/wou/durfde noemen.
                            Ja, okay ... als er sound-verbeterende maatregelen zijn doorgevoerd, zoals een open inlaat, waardoor de aanzuigsound enorm versterkt wordt (of beter hoorbaar is), dan kan het knap zijn, maar melodieus is 't nog altijd niet.

Jij een idee daarover? Of wilde je enkel de vraag stellen om te zien of men hier weldegelijk een onderbouwde mening heeft?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMER Bekijk Berichten
                              Ik dacht dat Audi ook 5-cil diesels had.
                              Vroeger ja, nu niet meer. Ik dacht dat je met je lofzang voornamelijk die Audi Quattro Sport rallye-auto's bedoelde.

Comment

Dat vind ik niet. Ik vind zelfs sommige 3-cilinder benzines mooier klinken dan veel 4-cilinder benzinemotoren. Zo'n Polo 1.2 of een Corsaatje 1.0 snort zo lekker.
                                Toen ik voor mijn rijbewijs ging destijds stond er zo'n Daihatsu Charade Gtti op mijn verlanglijst. Ik heb er eens mee testgereden, en dat klonk zeer lekker...
                                OO 00 OO

Comment

• Kvind nochtans een E36 318tds ook mooi klinken voor een diesel, veel beter dan die C200 CDI die mijn ouders nu hebben.

Mijn traktor daar spreek ik niet over.

Comment

• Een viercilinder van BMW heeft al atijd beter (lees sportiever) geklonken dan een Mercedes. Als ik het geluid van onze 118d vergelijk met dat van de E220cdi van mijn schoonbroer... Geef mij dan maar een BMW hoor.
                                    OO 00 OO

Comment

Toen ik voor mijn rijbewijs ging destijds stond er zo'n Daihatsu Charade Gtti op mijn verlanglijst. Ik heb er eens mee testgereden, en dat klonk zeer lekker...
                                      Heb je er 1 gekocht toen ?

Kheb het nog maar pas ontdekt maar dat is een fantastisch bakske, 1000cc turbo met mogelijkheden tot 170 à 180 pk man man da moet vooruit gaan.

Comment

• Heb eentje zien staan eergisteren in Kortrijk en ie viel behoorlijk tegen.

Comment

Een viercilinder van BMW heeft al atijd beter (lees sportiever) geklonken dan een Mercedes. Als ik het geluid van onze 118d vergelijk met dat van de E220cdi van mijn schoonbroer... Geef mij dan maar een BMW hoor.
                                          Daar kan ik niet echt over oordelen, maar een 318tds maakt echt een specifiek geluid en ik vind dat echt goed klinken.

Comment

Working...
                                          X