Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
Bekijk Berichten
't Toppunt van mooie dieselklank was voor mij de 2.5tds van BMW. Die klonk zacht en (alhoewel duidelijk 'n diesel) romig, en je hoorde de 6 cilinders ook duidelijk.
Sommige huidige common rails, zoals de laatste 2.5d en 3.0d van BMW, vind ik niet zo mooi meer klinken. Ik weet niet of je 't "nagelen" mag noemen, maar ze ratelen toch duidelijk meer dan de ouwe 2,5-liter turbodiesel met wervelkamers en gewone inspuiting. Enkel bij vollast en in hogere toeren blijft 'n sixpack mooier klinken dan een 4-cilinder, omdat die laatste (allemaal, zonder uitzondering) dan erg beginnen te loeien. 'n Motor met 6 cilinders gaat dan eerder zingen/brullen/grollen.
In de laatste AMS (Duitse versie, uiteraard) staat 'n test van de 325d, en alhoewel ze er héél erg positief over zijn, schrijven ze wél dat 'ie qua sound écht lelijk is (voor 'n 6-cilinder), in die mate zelfs dat 'ie niet mooier klinkt dan een 320d.
Ik kan dat niet bevestigen, ik hoorde de 325d nog niet, maar ik vind in ieder geval ook die laatste Bimmer sixpack diesels erg rauw en niet zo knap meer klinken (als vroeger).
Een vijfpitter klinkt anders, en misschien ligt 't bij de D5 aan 't feit dat 'ie niet zo'n hoog specifiek vermogen en koppel heeft, en dus een beetje "zachter" afgesteld is (alhoewel, speelt dat ook bij vrijloop?) ... maar ze klinken naar mijn mening zeker even knap. Anders, maar even knap.
Een BMW zespitter klinkt vandaag rauw en erg gretig, een beetje minder comfy. Die D5 klinkt eerder romig, minder sportief maar zachter. De V6 CDI's van Mercedes zijn ook duidelijk zachter van sound, vind ik, 'k vind ze mooier klinken dan de BMW zescilinder diesels.
Comment