Iemand een idee vanaf wanneer de A5 coupé 3.0 TDI ook recht krijgt op de S-tronic, i.p.v. de tiptronic automaat?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi A5
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door netskam Bekijk BerichtenIemand al ervaring met het chip/powerbox tunen van een 2.0 TDI 163 pk A5. Normaal zou je hem tot iets over 200pk moeten kunnen brengen.
Nu gaan er al direct een paar steigeren met wat ik hier ga neerschrijven: Daar het een leasebak is denk ik aan een powerbox (p-tronic, maar die zijn even duur of zelfs duurder dan chiptuning, een kit-tronic ken ik zo niet, en een racechip lijkt me wat te goedkoop om goed te zijn). Een powerbox gaat je motor 'foolen' waardoor hij meer gaan inspuiten en zo meer vermogen levert, over de gevolgen op lange termijn voor de motor heb ik geen eerlijke info gevonden, als hij de 4 jaar overleeft is het voor goedIk kan deze ook makkelijk weghalen als ik hem terug inlever, hij binnen moet voor onderhoud, etc. Nadeel zal zeker zijn dat hij niet op maat is getuned, maar de vermogens die ze beloven (204 tem 211 pk lijken me best knap).
Langs de andere kant, OBD chiptuning is onzichtbaar (wat handig is na een ernstig ongeval waar ik groggy achter m'n stuur lig en de powerbox mooi ligt te blinken op m'n motor, waardoor de verzekering hard wegloopt en ik dikke miserie ga krijgen), is meestal op maat en zou volgens mij dan ook meer uit je motor moeten kunnen halen (al vind ik dit niet terug in de gepresenteerde cijfers).
Even een overzicht van prijs + beloofde vermogenswinsten)
p-tronic powerbox: (204pk / 445 Nm) 640 euro
kit-tronic powerbox: (219pk / 441 Nm) geen prijsindicatie maar normaal een pak goedkoper dan p-tronic
racechip powerbox: (232pk / 470 Nm) 229 eurodan gaan m'n wenkbrouwen pas echt fronsen
2 laatste powerboxen was wel voor 170pk versie, maar zal wel niet veel verschillen met de dichtgeknepen fiscaal voordelige 163pk versie voor België.
Heinz chiptuning: stond de 2.0 TDI niet tussen, maar dat kost daar ongeveer 1000 euro!
Ziptuning chiptuning: (200pk / 410 Nm) 499 euro
JD Engeneering: ook geen 2.0 TDI, maar prijs rond de 790 euro (A5 kost pak meer dan andere types)
Carpowertuning: ook weer geen 2.0 TDI, geen prijsindicatie
M.a.w. vind enkel maar deftige cijfers bij powerboxen (voor hoever deze eerlijk zijn, er is immers geen vermogensmeting mogelijk bij de leveranciers), bij de chiptuners hebben ze blijkbaar nog niet echt gehoord van het kleinste broertje van de A5 dieselmotoren. M.a.w. veel onduidelijkheid, en met de marketingpraatjes en veelbelovend cijfermateriaal kan je mij nu ook niet echt warm maken, echte eerlijke cijfers, dat heb ik nodig
Iemand tips, adressen, websites, goed advies voor een 2.0 TDI? Alvast bedankt!
kost inderdaad een paar euros minder dan 1000euros wat spotgoedkoop is vergeleken met de winst aan kracht; met hun ervaring lijkt het mij een zeer ernstig en veilig bod, temeer volledig onzichtbaar/omkeerbaar.
voor het dagdagelikjs verkeer lijkt mij toch dat de basisprestaties voldoende zijn : hoe vaak gaan die bijkomende paardjes daadwerkelijk uit hun stal mogen komen en hoe lang (in minuten uitgedrukt) ? Probeer even eerst het huidig vermogen eruit te persen, en kijk of je je rijbewijs nog na een week hebt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIemand een idee vanaf wanneer de A5 coupé 3.0 TDI ook recht krijgt op de S-tronic, i.p.v. de tiptronic automaat?
Ik heb gelezen dat de A4 binnenkort ook verkrijgbaar is met de 3.0 TDI met S- Tronic, dus de A5 zal ook wel volgen zeker....
De tiptronic heb ik vorige zondag eens kunnen testen op de nurburgring.... is naar mijn goesting niet snel genoeg .... terugschakelen op de motor ging niet vlot genoeg naar mijn goesting..... doch dit zijn circuitomstandigheden... op de openbare weg is de tiptronic goed genoeg.... de S tronic zal zeker beter en sneller zijn....;
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door netskam Bekijk Berichtenen +300 euro a piece, rijk volk begot!
Rijk volk, zeker niet hoor...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenbestaat wel degelijk in het aanbod van Heinz : +37pk's (dus 200) en +70NM (dus 42)
kost inderdaad een paar euros minder dan 1000euros wat spotgoedkoop is vergeleken met de winst aan kracht; met hun ervaring lijkt het mij een zeer ernstig en veilig bod, temeer volledig onzichtbaar/omkeerbaar.
voor het dagdagelikjs verkeer lijkt mij toch dat de basisprestaties voldoende zijn : hoe vaak gaan die bijkomende paardjes daadwerkelijk uit hun stal mogen komen en hoe lang (in minuten uitgedrukt) ? Probeer even eerst het huidig vermogen eruit te persen, en kijk of je je rijbewijs nog na een week hebt...
Ik zou ook eventjes wachten en dan pas beslissen wat je gaat doen met tuning.
Binnenkortheb ik mijn 2.0 tfsi 180pk en twijfel eigenlijk sterk of ik hem ga tunen.
De reactie hierboven is zeer realistisch, wanneer ga je effektief die paardjes uit de stal halen en voor hoelang... is dit je 1000€ waard?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pietS5 Bekijk Berichtende S tronic zal zeker beter en sneller zijn....;
de gezapige gebruiker merkt er natuurlijk weinig van, de gehaaste wel...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door redbull2580 Bekijk BerichtenIk rij nu tijdelijk rond met een A5 2.0 TDI 163pk en dat beestje rijdt dus echt zeer goed, nog géén moment gehad dat ik een probleem had met de trekkracht.
Binnenkortheb ik mijn 2.0 tfsi 180pk en twijfel eigenlijk sterk of ik hem ga tunen.
De reactie hierboven is zeer realistisch, wanneer ga je effektief die paardjes uit de stal halen en voor hoelang... is dit je 1000€ waard?
mijn antwoord sloeg op de boodschap van netskam, ik zou deze 1000euros aan bijkomende uitrusting besteden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pietS5 Bekijk BerichtenIk heb gelezen dat de A4 binnenkort ook verkrijgbaar is met de 3.0 TDI met S- Tronic, dus de A5 zal ook wel volgen zeker....
De tiptronic heb ik vorige zondag eens kunnen testen op de nurburgring.... is naar mijn goesting niet snel genoeg .... terugschakelen op de motor ging niet vlot genoeg naar mijn goesting..... doch dit zijn circuitomstandigheden... op de openbare weg is de tiptronic goed genoeg.... de S tronic zal zeker beter en sneller zijn....;
Schakelt idd veel te traag om sportief te rijden; geef me dan maar m'n multitronic. Ben wel benieuwd naar de S-Tronic maarja het prijskaartje zal ook wel serieus zijn
@netskam: blijf weg van PowerBoxen en ga voor echte tuning tenzij je problemen wilt!!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIemand een idee vanaf wanneer de A5 coupé 3.0 TDI ook recht krijgt op de S-tronic, i.p.v. de tiptronic automaat?
Dra ze die motor gaan vervangen door de nieuwste V6, lijkt mij dat eveneens de datum waarop ze gans de coupé reeks zullen "updaten", dus ook met de s-tronic bak.
Comment
-
[quote=dragonfly;3602541]Als ik eerlijk ben Piet viel die TipTronic mij dik tegen in jouw S5
Schakelt idd veel te traag om sportief te rijden; geef me dan maar m'n multitronic. Ben wel benieuwd naar de S-Tronic maarja het prijskaartje zal ook wel serieus zijn
/quote]
als ik de recente evolutie bekijk trek ik als (voorlopige?) conclusie dat enkel de traditionele automaten zeer hoge vermogen aan kunnen; tiptronic is aan de basis een automaat, en kan dat aan, zij het op een niet erg sportieve wijze.
gerobotiseerde bakken als DSG en S-tronic (en ook Multitronic) zijn pareltjes van techniciteit, maar ze zijn nog wat broos als de koppel serieus begint te stijgen; dus al perfekt voor normaal gebruik, maar eens fel op de staart getrapt nog niet 100% zoals het zou moeten zijn
het zal wel in orde komen, maar il laat de medewerking aan deze verbeteringsprocess aan anderen : ik slijt nu nog een manuele bak, en dan zien we wel...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenIk denk dat het antwoord hier te vinden is:
Dra ze die motor gaan vervangen door de nieuwste V6, lijkt mij dat eveneens de datum waarop ze gans de coupé reeks zullen "updaten", dus ook met de s-tronic bak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NicoT Bekijk BerichtenBeste mede A5-ers. Mijn 2.0tfsi is binnen voor de ABT vitaminnekuur...275pk coming up...Ik laat jullie uiteraard weten wat dit geven zal....grts
Succes.
En vergeet niet een VIP-klantenkaart te vragen bij je bandenboer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk BerichtenAls ik eerlijk ben Piet viel die TipTronic mij dik tegen in jouw S5
@netskam: blijf weg van PowerBoxen en ga voor echte tuning tenzij je problemen wilt!!
't kan ook aan mij liggen hoor dat die wat te traag aanvoelde.... bijvoorbeeld bij hard remmen voor een bocht, terugschakelen ging niet direct , soms dat ik tweemaal moest aan hendeltje trekken voor hij terugschakelde, misschien zat ik nog te hoog in de toeren en zit er een soort begrenzer op dat je niet kunt terugschakelen bij te hoge toeren , anders kom je in de rode zone bij de lagere versnelling... bij de volgende ronde remde ik wat harder en langer voor het terugschakelen en toen deed hij het al veel beter....
voor mij is die tiptronic alleszins goed genoeg voor openbare weg ook bij sportieve rijstijl.... voor intensief circuitgebruik schiet hij beetje tekort..... maar ja hoeveel keer doe je dat per jaar en de S5 is daar eigenlijk ook niet voor gemaakt....is geen echte racewagen, wel een snelle GT..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenAha, thx. De A5 Sportback 3.0 TDI komt al meteen met de S-tronic, en ook in de Q5 ligt 'ie al, en in de A4 Allroad. A5 zou dra moeten volgen, denk ik dan. Maar dealer weet nog van niks en er ligt een bestelbon klaar (niet voor mij persoonlijk, helaas). Wil ermee wachten om door te geven tot die S-tronic zeker komt.
Ergens in deze thread werd me dat wel tegengesproken, de A5 coupé zou volgens iemand hier niet in juni van modeljaar wisselen. Maar bon, dat 'ie het nog maar eens uitlegt dan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenOp de voorwielen?
Succes.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door redbull2580 Bekijk BerichtenIk rij nu tijdelijk rond met een A5 2.0 TDI 163pk en dat beestje rijdt dus echt zeer goed, nog géén moment gehad dat ik een probleem had met de trekkracht.
- A5 2.0TFSI 180PK multitronic
- A5 3.0TDI 240PK cabrio S-tronic
(had oorspronkelijk 2.0 handgeschakeld gevraagd, maar telkens als het aan mij is, rijden ze die in de prak)
Dat de 3.0 hard ging gaan, betwijfelde ik niet. Zalig!
Maar de 2.0T heeft mijn verwachtingen ver overtroffen... wat een motor!! Zelfs met 180PK is die al vrij snel.
Zalige bakken, die A5-en... moet ik ooit zelf eens hebben!
Enkele foto's: http://users.skynet.be/fa531945/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten*Kijkt naar buiten... en 'k zie nattigheid*
Achterwielaandrijving of quattro
@auweray: zat er nog een delay op de S-Tronic tijdens het schakelen? Manueel geschakeld??
Comment
-
Wij hebben een A5 2.7 TDI multitronic. Tevreden van de auto op zich (prachtige kar, naar mijn mening één van de mooiste modellen over alle merken heen in jaren), relatief tevreden van de motor (beetje brak lawaai en mocht wel wat meer pit voor een 2,7-liter, maar voor de rest okay), zeer tevreden van de versnellingsbak (multitronic staat echt wel op punt, droom van een bak voor de rustige kilometervreter), niet zo ruim maar dat weet je als je zo'n auto koopt, tevreden over de algemene kwaliteit (materialen, bouwkwaliteit, betrouwbaarheid ... maar weinig "problemen" gehad) ... maar die aandrijving.Je voelt dat dus continu, hè, en dat stoort echt als je beter gewoon bent. Zowel de persoon die er dagelijks mee rijdt, als m'n vader, als ik, voelen dat véél te goed. M'n ma rijdt er zelfs totaaal niet graag mee "omdat dat stuur zo onnatuurlijk doet" (ze heeft 't dan over de feel, de terugkeerneiging en de aandrijfinvloeden die je voelt). 'm Gaat dan ook buiten en vermoedelijk komt er minstens één 3.0 TDI in de plaats. Andere kanshebber is een 530xd.
Maar die wil ik dus met S-tronic, niet met tiptronic.
Comment
Comment