
De plastic handschoentjes kunnen weer van zolder worden gehaald, want VW stoft een roemruchte type-aanduiding uit het verleden weer eens af.
Onder de motorkap ligt dan ook een dieselblokje, namelijk een 2.0 TDI met 170 pk. Dat is de niet de oude bekende met pompverstuivertechniek, maar een vernieuwd blok met commonrail technologie. Met 170 pk zet de Golf GTD niet echt nieuwe records qua vermogen, maar de prestaties vallen zeker niet tegen. De sprint naar de 100 legt de Golf GTD in 8,1 seconden af en de topsnelheid ligt op 222 km/u. Natuurlijk wordt dit gecombineerd met een aangenaam verbruik (5,3 liter per 100 km) en een dito CO2 uitstoot (139 gram per kilometer).
Een GTI/ GTD moet ook een lekker dik uiterlijk krijgen en dus heeft VW ook daar behoorlijk wat aandacht aan besteed. Net als zijn benzine drinkende broer, krijgt de GTD een sportonderstel, grotere 17″ lichtmetaal en nog meer GTD frutsels. Vooral van voren wordt de GTD herkenbaar als sportieveling, want dat is overgenomen van de GTI. Ook het interieur is leuker met halfleren sportstoelen, een sportstuurwiel en een donkere “sportieve” hemelbekleding.
Bron: Autoblog
Comment