Definitief: BMW Z4

De Z4 krijgt als eerste Z-model een inklapbare hardtop en Dynamic Drive Control. Overeenkomsten zijn er ook: een lange motorkap, een lange wielbasis met korte overhang en natuurlijk de heerlijke zescilinders. In gesloten toestand biedt de auto plaats aan 310 liter bagage, met het dak open kan er 180 liter bagage mee. BMW meldt tevreden dat er twee golftassen mee kunnen.
BMW introduceert op de nieuwe roadster ‘sDrive’. Dit is een overkoepelende naam voor achterwielaandrijving met een uitgewogen gewichtsverdeling, lange wielbasis met korte overhangen en een laag zwaartepunt. Hiermee wil het Beierse merk een duidelijker onderscheid scheppen met de vierwielaangedreven xDrive-modellen uit de andere modelreeksen.
Elke Z4 krijgt standaard Dynamic Drive Control mee. Met dit systeem kan de bestuurder de stuurbekrachtiging, gasrespons en Dynamische Stabiliteitscontrole (DSC) in drie standen instellen. Indien de Z4 het verlaagde M-sportonderstel heeft, past Dynamic Drive Control ook de werking van de dempers aan.
De nieuwe Z4 wordt ‘groener’, want de Efficient Dynamics-voorzieningen vinden nu ook hun weg naar de roadster. Dat betekent regeneratie van remenergie, banden met een lage rolweerstand, een schakelindicator en geoptimaliseerde aerodynamica.
Op motorisch gebied is het smullen geblazen. De basisversie is de Z4 sDrive23i, die profiteert van de kracht van een 2,5-liter zescilinder. Het vermogen bedraagt 204 pk. Daarboven is er de sDrive30i, die 258 pk mobiliseert. De topversie is de sDrive35i, die de bekende 3,0-liter zescilinder twinturbo onder de kap krijgt, goed voor 306 pk. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de auto 5,2 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 9,4 liter per 100 kilometer. Een zeventraps DCT-transmissie is een optie voor deze versie. Kiest de koper hiervoor, dan sprint de auto 0,1 tel sneller naar de honderd en daalt het verbruik met 0,4 liter per 100 kilometer.
BMW bouwt de nieuwe Z4 niet meer in het Amerikaanse Spartanburg, maar in het Duitse Regensburg. Daar bouwt het Beierse merk ook de 1- en de 3-serie. In het voorjaar van 2009 komt de Z4 bij ons op de markt.

De Z4 krijgt als eerste Z-model een inklapbare hardtop en Dynamic Drive Control. Overeenkomsten zijn er ook: een lange motorkap, een lange wielbasis met korte overhang en natuurlijk de heerlijke zescilinders. In gesloten toestand biedt de auto plaats aan 310 liter bagage, met het dak open kan er 180 liter bagage mee. BMW meldt tevreden dat er twee golftassen mee kunnen.
BMW introduceert op de nieuwe roadster ‘sDrive’. Dit is een overkoepelende naam voor achterwielaandrijving met een uitgewogen gewichtsverdeling, lange wielbasis met korte overhangen en een laag zwaartepunt. Hiermee wil het Beierse merk een duidelijker onderscheid scheppen met de vierwielaangedreven xDrive-modellen uit de andere modelreeksen.
Elke Z4 krijgt standaard Dynamic Drive Control mee. Met dit systeem kan de bestuurder de stuurbekrachtiging, gasrespons en Dynamische Stabiliteitscontrole (DSC) in drie standen instellen. Indien de Z4 het verlaagde M-sportonderstel heeft, past Dynamic Drive Control ook de werking van de dempers aan.
De nieuwe Z4 wordt ‘groener’, want de Efficient Dynamics-voorzieningen vinden nu ook hun weg naar de roadster. Dat betekent regeneratie van remenergie, banden met een lage rolweerstand, een schakelindicator en geoptimaliseerde aerodynamica.
Op motorisch gebied is het smullen geblazen. De basisversie is de Z4 sDrive23i, die profiteert van de kracht van een 2,5-liter zescilinder. Het vermogen bedraagt 204 pk. Daarboven is er de sDrive30i, die 258 pk mobiliseert. De topversie is de sDrive35i, die de bekende 3,0-liter zescilinder twinturbo onder de kap krijgt, goed voor 306 pk. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de auto 5,2 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 9,4 liter per 100 kilometer. Een zeventraps DCT-transmissie is een optie voor deze versie. Kiest de koper hiervoor, dan sprint de auto 0,1 tel sneller naar de honderd en daalt het verbruik met 0,4 liter per 100 kilometer.
BMW bouwt de nieuwe Z4 niet meer in het Amerikaanse Spartanburg, maar in het Duitse Regensburg. Daar bouwt het Beierse merk ook de 1- en de 3-serie. In het voorjaar van 2009 komt de Z4 bij ons op de markt.
Comment