Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Vandaag met ons dienstvoertuig is op baan geweest een golf VI GTI 5d + RNS 510.
Wa nen oto Blijft werkelijk doortrekken en ligt echt strak in de bochten.
De RNS 510 kende ik al van vroeger maar is toch wel een top GPS.
Niets anders als goed te zeggen over deze wagen, alleen het eindverbruik viel niet echt mee
Ik overweeg de aanschaf van een golf VI gti met chiptuning door ABT. Vermogenswinst van zo'n 50 pk tot 255 / 260 pk t.o..v de standaardmotorisering.
Op mijn vraag naar de gevolgen hiervan voor het benzineverbruik antwoordde de dealer: de getunde golf is zuiniger bij normaal gebruik. Kon hij overigens niet uitleggen (lid van de verkoopafdeling)
- Is dat zo?, en,
- Wat is het gemiddelde benzineverbruik van de ABT getunde golf gti VI in de ervaring van forummers?
Ik overweeg de aanschaf van een golf VI gti met chiptuning door ABT. Vermogenswinst van zo'n 50 pk tot 255 / 260 pk t.o..v de standaardmotorisering.
Op mijn vraag naar de gevolgen hiervan voor het benzineverbruik antwoordde de dealer: de getunde golf is zuiniger bij normaal gebruik. Kon hij overigens niet uitleggen (lid van de verkoopafdeling)
- Is dat zo?, en,
- Wat is het gemiddelde benzineverbruik van de ABT getunde golf gti VI in de ervaring van forummers?
Met dank voor uw reactie
Hi,
Ik kan misschien mijn mening hierover geven aangezien ik een Golf V GTI heb. De VI heeft de nieuwe TSI motor maar ik denk da de 2 vrij gelijkaardige karakteristieken hebben.
Het punt over het zuiniger zijn bij normaal gebruik is volgens mij niet juist. Ja het kan zijn da bij tuning de thermische en/of volumetrische efficiency een paar percent hoger is dan standaard wat een betere bsfc (verbruik) tot gevolg heeft maar aangezien dat altijd bij deellast is en de TSI een direct injectie is die bij deellast stratisfied of homogeneous lean werkt is er volgens mij geen verschil tussen de standaard en de gechipte.
Uit ervaring kan ik zeggen dat door het extra vermogen je altijd de neiging hebt om iets sneller te accelereren dan je zou doen bij een standaard wagen, wat zelfs een hoger verbruik tot gevolg kan hebben. Bij economy runs op de snelweg is bij mij het verbruik ongeveer hetzelfde gebleven t.o.v. toen de wagens standaard was.
Bij lange snelweg ritten is mijn verbruik ongeveer rond de 7.7-8.0l/100km en bij normale wegen rond de 8.5-9.0l/100km en das een normale rijstijl. De nieuwe TSI zal het waarschijnlijk iets beter doen maar ik verwacht geen grote verschillen.
Als iemand een ander idee hierover heeft en het niet eens is met mij, reageer gerust . Ik ben niet een "engine specialist" zoals er hier op het forum er misschien zijn.
Ik ben aan m'n tweede kar met chip toe (2-liter diesel uit Beieren), en ik heb ook nog nooit een verbruiksdaling opgetekend. Beste resultaat lijkt me dat er geen verbruiksstijging is, maar als je de extra paardjes aanspreekt mag je er donder op zeggen dat je 'n hoger verbruik zal hebben.
Mijn golf 6 2.0 is ook gechipt. Nu is het zo dat het niet makkelijk is om te weten of je meer of minder verbruikt, want er spelen heel veel faktoren een rol hé.
- staat de airco aan, en hoeveel moet die geven
- welke staat van weg je aan het berijden bent
- de afstand van de rit
- uw gemiddelde snelheid
- hoelang je stilstaat voor de lichten
- enz...
Algemeen gezien verbruik ik NA het chippen niet meer dan ervoor, het enige waar je in mijn ogen rekening moet mee houden is dat je na het chippen wanneer je vol gas geeft je gewoon meer zult verbruiken maar je krijgt de extra paarden in de plaats.
Als je ecologisch wil gaan moet je ook ecologisch gaan laten chippen en dan spreek je volgens mij over iets helemaal anders dan naar 255 a 260pk te gaan.
haha nee inderdaad, maar ook hier mijn VI GTI is opmerkelijk zuiniger geworden na de chiptuning...
Er zit nu een dikke 10 000km op met de chiptuning, dus het is niet een 1 dagsvergelijk...
Ik rij gemiddeld een km of 50 a 80 meer per tank dan vroeger...
Normaal rijden is hij dus zeker zuiniger, met normaal is gewoon vlot het verkeer volgen...
Met sportief rijden, wat natuurlijk het leukst is, verbruikt hij wel iets meer als vroeger. Maar het geheel slaat toch naar de positieve kant...
Dank voor alle reacties.
Zijn er mensen die metingen gedaan hebben voor en na tuning?
Zijn bijvoorbeeld de acceleratie-tijden (acceleratie en tussenacceleratie), zoals weergegeven op de site zeperfs (als voorbeeld bijgaand een duel tussen de VI gti en renault megane rs : http://www.zeperfs.com/duel2645-2906.htm ) objectief verbeterd....?
Of, mochten harde cijfers ontbreken, hoe onderscheid zich de getunde versie qua rijeigenschappen van de standaard golf gti, waar en waneer gaat ie duidelijk voor je gevoel harder, trekt ie sneller door (bijvoorbeeld: 'van 60 naar 100 in 4, gaat ie voor mijn gevoel een stuk sneller dan voor de tuning)?
Comment