Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 7-Reeks F01

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Eerst zien en dan geloven....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Piejer Bekijk Berichten
      Eerst zien en dan geloven....
      Andere landen bevestigen dit ook

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
        Andere landen bevestigen dit ook

Amai, dan zal ik nog wel wat jaren met mijne E38 rondtoeren. En ondertussen veel bokes met choco eten

Comment

• 'k Heb de Duitse prijs- en optielijsten hier toch al gepost? Check for yourself.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            'k Heb de Duitse prijs- en optielijsten hier toch al gepost? Check for yourself.

Ik zie in die Duitse prijslijst een verschil van + 2500-3000 euro tov de E65. Ik heb mij gebaseerd op de konfigurator op bmw.de

Comment

• Dealer bevestigd dit... wist dit eigenlijk al een tijdje,
              maar je krijgt dus die volledige garantie nzo,
              en een ruimere standaarduitrusting dacht 'k
              Opel Astra J Sport - 1.4 Turbo

Comment

• Fak maat, de logica in de motoraanduidingen bij BMW is toch ook stilaan aan't verdwijnen!

Comment

• Ik kan niet begrijpen dat veel mensen die tank van een E65 verkiezen boven de nieuwe...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
                    Fak maat, de logica in de motoraanduidingen bij BMW is toch ook stilaan aan't verdwijnen!
                    Echt he

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Piejer Bekijk Berichten
                      Ik zie in die Duitse prijslijst een verschil van + 2500-3000 euro tov de E65. Ik heb mij gebaseerd op de konfigurator op bmw.de
                      Ik geloof je. Dat lijkt mij geen 20% te zijn.

Comment

Fak maat, de logica in de motoraanduidingen bij BMW is toch ook stilaan aan't verdwijnen!
                        Het is een beetje overdreven ...
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

Ja en neen.

Het grote probleem is, dat je vroeger enkel atmosferische benzines had, en één soort diesels namelijk turbodiesels. Dus, een 525i had een 2,5-liter benzine, sowieso atmosferisch. En een 740i had een 4-liter V8. En een 325td had een 2,5-liter turbodiesel, enzovoort. Er zaten natuurlijk uitzonderingen tussen, zo had een 318tds geen 1,8-liter cilinderinhoud maar 1,65 liter. En een 323Ci was een twee-en-een-half. En de eerste x30d was een 2,9 liter, enzovoort. Maar bon, 't was ongeveer juist, op de "afrondingen' na.
                          Sinds kort wordt het echter moeilijker. Er zijn high output benzines, en "toegeknepen" exemplaren. Er zijn drukgevoede versies en atmosferische. En bij de diesels zijn er met één en met twéé turbo's.
                          Er is een 3-liter diesel met één turbo, en eentje met twéé turbo's. Wat doe je dan? BMW koos om de krachtiger versie een halve liter meer cilinderinhoud te geven, tenminste als je op de type-aanduiding af gaat. Eigenlijk moest die zelfs één liter meer krijgen in z'n naam (oorspronkelijk zou 'ie 540d geheten hebben), maar dat kwam te dicht bij de V8, plus dat doorbrak de mooie reeks (520-525-530-535).
                          Hetzelfde met de benzine met 2 turbo's. Die heeft eigenlijk eerder het vermogen van een atmosferische 4-liter dan van een 3,5 liter.

't Ziet er naar uit dat we dus steeds meer richting "mooie reeks" gaan, met afgeronde getallen die eerder lijken te wijzen in de richting van het vermogen van een atmosferische krachtbron van de grootte die de naam doet vermoeden. Ik vind persoonlijk "740i" beter passen voor de 3-liter twin turbo dan "735i". Oké, we associëren een tweede cijfer 4 meteen met een V8, uit ervaring, maar dat slijt snel, zie maar naar de 120i/320i nu, normaal zou dat een 6-pitter moeten geweest zijn, maar dat is nu niet meer zo en we zijn dat al helemaal gewoon. En de 3-liter met twee turbo's heeft écht wel het pit van een dikke 4-liter.

Straks als de atmosferische 3-liter en de 6-liter V12 er komt levert dat meteen weer een mooi rijtje op. 730-740-750-760, 'k vind dat in ieder geval beter dan 730-735----750-760.

'k Vind het niet geheel onlogisch. Een 540d ware imo ook logischer geweest (als benaming) dan 535d, immers die ketel levert écht wel het vermogen van een 4-liter turbodiesel. Misschien wordt dat wel zo, bij de nieuwe '5, aangezien er hoogst waarschijnlijk geen V8 diesels meer komen.

x16i = 1,6 liter
                          x18i = 2,0 liter
                          x20i = 2,0 liter
                          x25i = 3,0 liter (al zijn er wel nog enkele echte 2,5 liters leverbaar)
                          x30i = 3,0 liter
                          x35i = 3,0 liter
                          x40i = 3,0 liter (F01)
                          x40i = 4,0 liter (E60/E65)
                          x50i = 4,8 liter
                          x60i = 6,0 liter
                          x18d = 2,0 liter
                          x20d = 2,0 liter
                          x23d = 2,0 liter
                          x25d = 3,0 liter
                          x30d = 3,0 liter
                          x35d = 3,0 liter
                          x45d = 4,4 liter

Eigenlijk zouden we dus eerder moeten verwonderd zijn als de naam van 'n kar klopt met de cilinderinhoud, dan omgekeerd.

Comment

• Mooi overzichtje gTa

Comment

• Euhm, pin mij daar ni op vast, da's snelsnel van buiten achtereen uitgetikt, ik vermoed dat 't onvolledig is en dat er niet genoeg genuanceerd is ook ni.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk Berichten
                                Ik kan niet begrijpen dat veel mensen die tank van een E65 verkiezen boven de nieuwe...
                                Daar draaien limo's nu eenmaal om, zoals ik al zei, als je sportiviteit wil, moet je geen 7kopen.

Comment

• Ik vind dat een foutieve stelling. Geen enkele auto is 100% puur in één bepaalde eigenschap, elke auto, zelfs de meest extreme, moet aan enkele criteria voldoen, de meeste 'gewone' auto's aan zeer veel criteria.

Als je een grote berline wil, om wille van de ruimte, de status, de looks, wat dan ook ... dan is dat niet de enige eis die je hebt ten aanzien van die auto. Sommigen willen daarnaast een beperkt kostenplaatje en kiezen een 3-liter diesel, anderen doen b.v. weinig kilometers en houden van een grote V8 op benzine, nog anderen mikken puur op comfort en innerlijke luxe, anderen zien het eerder als een lustobject en hebben graag 'n opvallend of sportief uiterlijk. Er zijn er die daarnaast geen geld uit willen geven aan opties die enkel maar met looks te maken hebben, anderen kopen liever een mindere motorversie om de auto toch maar tjokvol alle gadgets te kunnen proppen. Enzovoort.

Als je al wat met zo'n auto's gereden hebt, dan weet je dat ze allemaal, van de eerste tot de laatste, bijzonder goed rijden. Dat staat buiten kijf. Maar het karakter verschilt soms enorm. En da's het vlak waarop je ook kopers wint of verliest. De één rijdt erg 'statig', scoort vooral bij gematigde snelheden, heeft een ongelofelijk ophangingscomfort ... maar valt door de mand als er een sprtievere rijstijl aan de dag wordt gelegd. De andere verteert dan weer wel een sportievere rijstijl, maar moet dan misschien toegevingen doen op het vlak van binnenruimte, bagageruimte, ophangingscomfort, enzovoort.

Ook de sportiviteit, het "licht aanvoelen", het "snedig sturen", het "sportieve weggedrag" van zo'n auto die eerst en vooral op lange-afstandscomfort mikt, is een zeer valabel criterium. Zeker ook bij de toplimousines, auto's waarvan we steeds meer gaan eisen dat ze alles zeer goed kunnen. En dat kunnen ze.

Comment

• Heeft Chris Bangle eigenlijk nog veel zeggenschap in het design van de nieuwe modellen? Ik dacht dat Adrian van Hooydonck nu chief-designer is.

Comment

• Dus... de 7 is voorlopig maar met één benzine V8 beschikbaar? Namelijk de 750i? En waarom lepelen ze dan in de "740" niet de 4 liter V8 van de E60-61?

Ik zou het eigenlijk logischer vinden moesten ze niet met die 'halve' benamingen werken maar dat ze opteerden voor de 's'-aanduiding zoals ze dat nu al bij bepaalde modellen doen.

vb 530sd ipv 535d
                                      of 330si ipv 335i
                                      of in't geval van de 7: 730si ipv 740i

Als ik x40i hoor, verwacht ik sowieso een V8. Als daar dan 'maar' een 6-cilindertje inzit vind ik die naam wat onterecht, ook al levert die V8-prestaties.
                                      Last edited by ; 30/07/2008, 16:22.

Comment

• Exactly my thoughts.

Comment

• Mjah, vroeger, als ik "320i" hoorde, dan was dat ook altijd 6 cilinders. Is nu niet meer zo. Dat gaat sneller wennen dan ge denkt.

De kleine V8 was altijd al een mankepootje wat verkoopcijfers betreft. De trend vandaag is om zoveel mogelijk gelijke producten aan te bieden, die dan door minimale wijzigingen een verschillend resultaat leveren. Zoals de 280 en de 320 CDI die dezelfde motor zijn, maar met verschillend vermogen (en waarschijnlijk wel enkele kleine hardware-verschillen). Idem nu de 525d en de 530d. Of de 318d en de 320d. Allemaal "dezelfde" motoren, weliswaar met kleine hardwareverschillen, maar grotendeels onderscheiden van elkaar door software.
                                          Vroeger had je 3 verschillende sixpack benzineblokken leverbaar in de '3. En nog 'es 2 benzine vierpitterblokken. En twee dieselblokken. (ik spreek nu over de E36). Da's te kostelijk, nu heb je één motor voor de 325i en de 330i, één blok voor de 318i en 320i, één blok voor de 318d, de 320d en de 323d (als die zou komen), één blok voor de 325d, de 330d en de 335d, enzovoort.

Bovendien is zo'n atmosferische kleine V8 de dag van vandaag nog maar weinig efficiënt. Relatief weinig koppel, en toch een "zware" motor. Een drukgevulde zescilinder is krachtiger (koppel), en weegt minder, en is vooral ook veel zuiniger. Allemaal voordelen.

En die s-aanduiding -> yep, ik vind dat ook beter. Maar niet altijd. Een 730si klinkt bijvoorbeeld vrij lullig, 't is en blijft (op vandaag de basisversie van de '7 op benzine), en die zou dan b.v. een sportiever achtervoegsel krijgen dan een 760i (gesteld dat die atmosferisch zou zijn). We zouden dan nu een 730si, een 745si (gesteld dat je 4,4 liter nog altijd naar 45 mag afronden), en later ook een 760si, een 730i, een 730d en een 730sd hebben.
                                          Mjah, niet onlogisch, logischer zelfs dan die verkeerde benamingen inzake cilinderinhoud. Zeker bij de kleinere reeksen zou dat duidelijker zijn. 530i, 530si, 530d, 530sd, ... klinkt goed. Bij de X3 en de X5 is het nu zo, waarom niet verder doorduwen?

Ach ja...

Comment

Working...
                                          X